ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Moltke-Hvitfeldt  (läst 1106 gånger)

2001-06-07, 21:56
läst 1106 gånger

Torbjörn Ekelund

Hej
 
Känner någon till något om släkten Moltke Hwitfelt. Jag har kommit i kontakt med denna släkt i mina undersökningar. De lär ha funnits på qvesarums slott i Skåne.
Tacksam för tips och information.

2003-01-26, 11:27
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Kvesarum ägdes av ryttmästaren greve Adam Wladimir Moltke-Hvitfeldt (1872-1966). Om denna gren av den danska grevliga ätten Moltke, som från 1843 för namnet Moltke-Hvitfeldt, se t.ex. Kalender över ointroducerad adels förening (1944- ) och föregångaren T von Gerber, Nordisk adelskalender/Sveriges ointroducerade adels kalender (1912-1944).

2003-04-17, 22:41
Svar #2

Torbjörn Ekelund

Tack för ditt svar Torsten. Det finns några indicier på att Adam var halvbror till min farfars far. Jag har hittat en del undersökningar som en släkting gjort. Min farfars farmor tjänade som piga på Kvesarum och blev med barn (fader okänd). Adam och min farfars far växte upp tillsammans och var kamrater. Likheten mellan dem var enligt folk på bygden slående och min farfars farmor klarade sig enligt uppgift mycket bra ekonomiskt, trots att hon var ensamstående mor. Det finns anledning att förmoda att greven (Wladimir dä.)tog ett visst ekonomiskt ansvar även om han offentligt höll en låg profil. Vore intressant att undersöka om släkten Moltke finns kvar i Danmark.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna