ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-04  (läst 2291 gånger)

2002-04-28, 23:40
läst 2291 gånger

Fredrik Norberg

Jag skrev i ett inlägg ovan om ätten Gyllenstråhle (observera med h!), nu vill jag även nämna en annan ätt, nämligen Örneqlou. Jag har många adelsnamn i min släkthistoria, många kungar; bl.a. Olof Skötkonung, Karl den Store (Frankerriket), Harald Blåtand, Karl Knutsson Bonde, Fredrik Barbarossa (Tysk-Romerska Riket) etc. etc.  
Jag skulle gärna ta tillbaka något av namnen Örneqlou eller Gyllenstråhle, eftersom jag är ättling i rakt nedstigande led och eftersom de är utdöda!  
Men om lagen säger något annat, får man väl se till att det blir en ändring på det. Jag är ju trots allt en ättling!

2002-04-29, 00:15
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

När du nu är så väl befryndad så kanske du borde kunna skriva ätternas namn som dom skall stavas enligt t.ex. Elgenstierna.. Dvs Gyllenstråle (som jag ändrade igår) respektive Örneklou (som jag ändrar nu). Är det sedan så att dina namn skall stavas annorlunda så är det knappast fråga om de introducerade ätterna, och således ligger båda dina släkter under fel rubrik..
Frågor om ändring av lagar vill jag gärna hänvisa till annat forum än detta, då jag inte tycker att sådan debatt bör föras här.

2002-04-29, 10:51
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Du kanske ska satsa på Fredrik Skötkonung? Eller varför inte Fredrik Barbarossa, eller Fredrik den Store!

2002-04-29, 13:24
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Fredrik, hur definierar du att du är ättling i rakt nedstigande led?  
 
Det borde i så fall innebära att du har någon Örneklou som din farfars farfars farfars farfar, och det har du väl inte? För om du hade det, så skulle ätten inte vara utdöd.  
 
Om du härstammar via diverse kvinnliga led, så delar du den härstamningen med en större del av Sveriges befolkning, och kan inte hävda att du har större rätt till dessa namn än vem som helst av de andra ättlingarna.

2002-04-29, 14:26
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nu härstammar knappast en större del av Sveriges befolkning från en Örneklou (adlade 1645), knappast ens från alla de storheter som Fredrik nämner (jag gör det inte), men Elisabeth har ändå en poäng.  
 
(en populär uppfattning är att i princip alla härstammar från Karl den store, men jag ansluter mig inte till den. Det har diskuterats på annat ställe här om jag inte minns fel)

2002-04-29, 15:08
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21996
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 16:06
    • Visa profil
Enligt PRV kan vem som helst ansöka om att få anta ett namn som burits av en utdöd släkt - ättling eller inte har ingen betydelse och ättlingar har inte företräde framför andra.
 
För att ansökan ska godkännas får namnet dock inte vara allmänt känt eller (efter någon stavningsändring) kunna förväxlas med ett allmänt känt namn. Med allmänt känt menas att det står i uppslagsböckerna - PRV kollar i första hand NE.
   
Vad gäller adliga namn försvåras saken även av att Riddarhuset, som bevakar PRV:s kungörelser om namnansökningar i Post- och Inrikes Tidningar, inte sällan har avgörande invändningar.  
 
Ingen Gyllenstråle eller Örneklou har gjort sig så bemärkt att namnen finns i NE eller någon annan av mina uppslagsböcker. Om ingen redan hunnit före torde det alltså vara fritt fram för Fredrik och vem annan som helst att ansöka. Fast sen återstår ju att se om Riddarhuset protesterar.
 
Ett tips till Fredrik: kolla i förväg med Riddarhuset hur de skulle ställa sig till en ansökan.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-04-29, 19:44
Svar #6

Barbro Söderman

Ursäkta en dum fråga, men jag förstår inte Elisabeth: har kvinnor fler ättlingar än män? Det finns inte en manlig Örneklou i rakt nedstigande led men ev ett par miljoner kvinnor??? Om jag bara går på det som står i inlägget, alltså. Allvarligt talat, hur tänkte du? Gäller det alla utdöda släkter eller bara Örneklou, menar du?

2002-04-29, 19:47
Svar #7

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
 
Håkan Skogsjö brukar ha synpunkter på det där med rakt nedstigande led och vad det betyder språkligt. Själv använder jag termen på det sätt du gör, men jag tror att Fredrik och Håkan använder det i en vidare bemärkelse. Diskussionen finns någonstans här på anbytarforum.

2002-04-29, 20:35
Svar #8

Kar lV ilhelm Kronen

Barbro m.fl.
Jo, det är riktigt. Om man definierar rakt nedstigande led som rakt nedstigande fäderneled (sonsonssonsonssonsons o s v ) så finns det betydligt fler ättlingar med diverse kvinnliga led än ättligar i rakt nedstigande led.(i genomsnitt 50% i första generationen, 25% i andra ,12,5 i tredje, o.s.v.)
Vad Karl den stores ättligar beträffar vet jag inte om någon som härstammar från honom i rätt nedstigande fäderneled (jag förväntar mig rättelse från dem som vet bättre) men han har ett stort antal ättligar via kvinnliga led.  
Hur många ? Ja, Karl den store är cirka 40 generationer bort i tiden. Alla har 2 upphöjt till 40 anor till den tiden vilket innebär drygt biljon anor. Antalet personer är naturligtvis inte lika många efter man härstammar på flera olika sätt från samma ana. Men härstammar man i genomsnitt på 10000 olika sätt från varje ana innebär det dock att man härstammar från 100 miljoner enskilda personer 40 led bakåt. Karl den store måste ha det svårt att sticka sig undan i en sådan mängd-

2002-04-29, 22:25
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nu ska vi väl inte ta om den diskussionen, men det fanns knappast 100 miljoner människor på jordklotet på Karl den stores tid. På vad baseras valen av just 10000 för antal olika härstamningar per ana? Ren gissning. Med tanke på att många härstammar från en mycket geografiskt begränsad bondebefolkning så är nog den siffran mycket högre. Det i kombination med att Karl den stores ättlingar gifte sig med varandra inom en extremt liten social krets gör att det säkert finns massor med människor idag som inte härstammar från Karl den store.

2002-04-29, 22:29
Svar #10

Fredrik Norberg

Till Peter Karlsson;
 
Jag har ingen aning om ätterna Gyllenstråhle och Örneqlou är introducerade, vet inte ens vad det betyder, men jag vet att de finns i Riddarhuset och har av personalen där fått vapnen (avbildningar) skickade till mig.
Vad märkligt agressiv ton du valde mot mig, är du emot att jag kräver att ha rätten att ta tillbaka ett namn som genetiskt tillhör mig?  
 
Till Elisabeth Thorsell;
 
Ursäkta fel ordval! Och vad menar du med så delar du den med en större del av befolkningen?, lite väl överdrivet, eller?
 
Till Maud Svensson;
 
Tack så mycket! Det var mer till hjälp än de andra inläggen, som utstrålar en märklig skepsis till min person...

2002-04-29, 22:51
Svar #11

Fredrik Norberg

Rättelse!
 
Jag ber om ursäkt! Det stavas Örneklou enligt bilderna från Riddarhuset, och Gyllenstråhle stavas enligt bilderna med h.

2002-04-30, 01:03
Svar #12

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Att jag eventuellt lät lite grinig var framförallt för att du propsade på en lagändring angående detta.. -jag tvivlade väl en smula på att detta var seriöst menat över huvud taget; ber om ursäkt för det..

2002-04-30, 04:09
Svar #13

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21996
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 16:06
    • Visa profil
Kan meddela att tre personer med efternamnet Gyllenstråle är folkbokförda i Sverige.  
Någon Örneklou eller Örneqlou finns inte, däremot 22 personer som heter Örnclou/Örnkloo.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-04-30, 08:26
Svar #14

Rune Edström (Rune)

Hej Fredrik
Hm.Intressant.  
Du har Olof Skötkonung i din anlista.
Det brukar ju heta att det finns inte källor så det går få fram historiskt säkerställt, på olika gubbar, när det blir före medeltiden.
Vore därför intresserad av att få veta släktföljden från Olof Skötkonung (som berör dej) och till förslagsvis 1535 (gärna 100 år till) när Gustav Vasa börja hålla mer och mindre rätt på allt folket. Givetvis källan till vart uppgiften är hämtad.
 
Hoppas det inte är nån forskare som vill glädja den som beställt en släktutredning, genom många kungar och adelsmän från vikingatiden och framåt som du har.
mvh
rune

2002-04-30, 08:27
Svar #15

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Diskussionen som Åke Tilander nämner finns på Anbytarforum: Språk, ord och namn: Övriga språkfrågor: Anförlust (jag vet tyvärr inte hur jag ska lägga in det för att det ska bli direkt klick-bart).
 
Hälsningar
Mikael

2002-04-30, 16:06
Svar #16

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Mikael!
 
Tack för hjälpen att hitta diskussionen. Den är intressant tycker jag. Här är en direktlänk:
 
Diskussion om rakt / rätt nedstigande led

2002-05-01, 00:29
Svar #17

Fredrik Norberg

Till Rune Edström; jag skall lägga upp en provicorisk hemsida om det där, lär vara uppe senast till helgen! Bilder på vapnena för ätterna Gyllenstråhle och Örneklou, och släkföljden. Det lär ju ta tid att skriva, så därför läggar jag upp det på en egen sida, som bilaga på min politiska hemsida;
 
 
Vänligen;
 
Fredrik Norberg

2002-05-01, 01:13
Svar #18

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Då vi i Anbytarforum är restriktiva till länkar/omnämnande av webadresser, så har jag raderat den adress som ovan nämnts av Fredrik Norberg. Har man en hemsida om släktforskning må det vara en sak, men en starkt konservativ, politisk hemsida som i vissa fall gränsar till främlingsfientlighet vill vi inte se omnämnd här på Anbytarforum..
-De som till äventyrs ändå är intresserade hittar säkert dit ändå.
Lägg upp och hänvisa till en hemsida om släktforskning, men den skall i så fall inte vara kopplad till dina övriga sidor..
För övrigt så är Anbytarforum till för forskningsutbyte; det som du vill förmedla kring dina adliga anlag samt din vilja till namnbyte och annat är nog inget som passar här i Anbytarforum tycker jag; det finns säkert andra forum som lämpar sig bättre.
-Men har du frågor av genealogisk karaktär kring ätten Örneklou (och Gyllenstråle under egen rubrik) så är du välkommen att fråga på.

2002-05-01, 07:05
Svar #19

Rune Edström (Rune)

Hej Fredrik
Nån utförligt släktutredning behövs inte, så det tarvar en egen hemsida.
Det räcker med den som för släkten vidare mot dej.
Så du får gott och väl plats med det här. 1 person i varje generation + källan.
Vilken källa har du som inte andra hittat, är  väl närmast vad jag vill veta. Sen får dom stora pojkarna hjälpa till med värderingen.
Är det för att värva nya proselyter till nån politisk åskådning, som du hänvisar till en hemsida, så är jag inte intresserad.
mvh
rune

2002-05-02, 09:26
Svar #20

Fredrik Norberg

Nej, nej. Det var inte på något sätt meningen att värva medlemmar till den konservativa ideologin (nog för att adel och konservatismen gått hand hand i alla tider). Att du peter Karlsson kallar mig främlingsfientlig anser jag är absurt och väldigt kränkande! Nåväl; det är förlåtet.
 
Här är i alla fall länken som går direkt till min släktsida;
 
http://www.angelfire.com/folk/hrafnin/anor.html

2002-05-02, 13:11
Svar #21

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag skrev att det fanns saker som i vissa fall gränsar till - men det må väl vara en tolkningsfråga..

2002-05-02, 14:40
Svar #22

Fredrik Norberg

Vad menar du menar med det är min fråga, vad på min sida gränsar till främlingsfientlighet? Jag vill höra en förklaring! Är det kanske den nationalromantiska konsten, musiken, lyriken - är det dessa som gränsar till främlingfientlighet?  
 
Grundlösa påståenden från en person som inte känner mig är väldigt kränkande! Förklara dig, herr Karlsson!  
 
En vänligt menande och lite förvånad;  
 
Fredrik Norberg

2002-05-02, 16:15
Svar #23

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det var förivrat av mig att använda ordet 'främlingsfientligt'.. - vid en närmare granskning så framgår ju att du inte stöder le Pen på alla punkter, så jag ber om ursäkt för att jag gjorde felaktiga, förhastade antaganden. Som värd för detta forum så är det min skyldighet att se till att bl.a ordningsreglerna efterlevs, alltså att i detta fall ta bort webadresser som inte hör hemma här, men naturligtvis skulle jag inte ha låtit mig påverkas av innehållet.
Då denna rubrik endast bör innefatta sådant som berör ätten Örneklou så kommer jag att flytta på delar av denna diskussion till annan plats i forumet senare.
Hoppas du kan nöja dig med denna förklaring och ursäkt. Jag kan även tänka mig att ändra/radera i det jag skrev samt följande dialog, så du inte behöver känna dig 'uthängd' i forumet. Sådant gör vi ibland då något kränkande har skrivits (och som ju inte är tillåtet), och det bör ju gälla även när det är jag som uttryckt mig galet..
 
Lika väl menande Anbytarvärd /Peter

2002-05-02, 18:38
Svar #24

Fredrik Norberg


2002-05-03, 11:44
Svar #25

Anna Berg

Fredrik! Det fanns och finns även radikala medlemmar av  adeln. Så dra inte alla över en kam. Alla var inte så där konservativa och såg sig själv som finare och ädlare än andra medborgare. Merparten av adeln fick även sitt adelsskap för att de var duktiga på att utmärka sig i krig. Och vad som förekommer under krig vet nog de flesta.Ädla människor finns inom alla s.k  stånd .  Nu är det år 2002.
 
Den här diskussionen skulle kanske vara på ett annat ställe. Men jag var tvungen att skriva ett inlägg som ett påpekande.
mvh
Anna

2002-05-03, 13:30
Svar #26

Fredrik Norberg

Det var märkligt att det blev ett sånt väldans liv om mig. Är allt som jag skriver fel?  
 
Jag, som är insatt i konservatismen, vet att konservatismen var, och är än idag, väl utbredd inom adeln! Det är därför många moderater är just adelsmän. Ett spår från förr, innan liberalismen vann intåget i Moderata Samlingspartiet.
 
Vet du vad som är den konservativa principen? Jo, nämnligen Edmund Burkes berömda tes; När jag utvecklar gör jag det för att bevara. Det betyder alltså att konservatismen är reformvänlig och inte nödvänigtvis reaktionär! Därför menar inte jag att adeln skall ha överdrivna privilegier.  
 
Jag är fullt medveten om varför många av mina förfäder på min fars sida blev adlade, jo, just därför att de tjänade vårt högt älskade fosterland!
 
Att komma och läxa upp mig i detta ämne är ingen bra id?. Är det någon form av avundsjuka? I så fall vill jag bara beklaga!
 
Vänligen;
 
Fredrik Norberg
 
PS. Jag vill inte heller, som Peter Karlsson påpekat ett antal gånger, diskutera något annat än anor här (det är just därför det heter Anbytarforum). Om du, Anna, eller någon annan vill diskutera detta, vill jag hänvisa er till debattforumet på min hemsida. (Eftersom jag inte får skriva adressen här så får du/ni skicka ett mail till mig). DS.

2002-05-03, 21:21
Svar #27

Rune Edström (Rune)

Hej Fredrik
Ja nu har jag tittat lite på din släkt och när det blir XXI Konung Haakon (Håkan) Magnusson och hans barn med en frilla, börja jag på fundera om resten är önsketänkande. För året är 1299 i Norge.
Visserligen antar jag att kungarna och adeln är väl historiskt belagda, men får väl höra med nån som kan sin Elgenstierna, hur långt bakåt. När det blir före 1100 tror jag definitivt att det inte kan finnas nåt säkert. Då är det säkert som med Buresläkten.
Så önskar hjälp med värderingen av antavlan.
mvh
rune

2002-05-04, 07:21
Svar #28

Anna Berg

Fredrik, jag har också studerat din 'antavla' och jag instämmer i ovanstående; med lite fantasi och önsketänkande så kan vem som helst få till något liknande.  
Så UPP till bevis: redogör exakt från vem, vad, vilka källor, vilka urkunder, dokument etc som du använt dig av.  
Och du bör redovisa seriöst som ärlig släktforskare och inte svepande eller med attacker på dem som frågar eller någon föreläsning som du gav i svaret på mitt inlägg ovan.
Det är inte du personligen som ifrågasätts utan det är sanningshalten i vad du redovisar som släktana.
Jag tror inte på att dina släktled hänger ihop, du har på något vis gjort en tulipanaros.
När du redovisat så att andra kan både se och ta del av samma källor och dokument och kontrollera att detta kan styrkas........

2002-05-04, 09:55
Svar #29

Anna Mattsson

Med risk för att göra dig arg, Fredrik, vilket inte alls är meningen: jag tycker att det är roligt att någon som är så ung (17 år) ägnar sig så seriöst åt släktforskning. Att det sen finns luckor är kanske inte så konstigt. Fortsätt med samma intresse, du kommer säkert att förstå en del av synpunkterna här så småningom, men vem vet,
som sagt nere i 1100- 1200-talet är alla ute på gungflyn, så...du kanske har helt rätt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna