ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-24  (läst 2879 gånger)

1999-11-15, 21:59
läst 2879 gånger

Ann-Marie Andersson Dannbring

Jag intresserar mig för adl. ätten Uggla. Särskilt gäller detta Brita Margareta Uggla f.1758 och död 1848, dotter till brukspatronen Fredrik Johan Uggla och Helena Skogh. Hon gifte sig 1788 med Adolf Christian Brummer f. 1744, arrendator av bostället Harsätter i Frykeruds sn. (Värmland). Deras son Carl Gustaf Brummer f.1789 gifter sig 1840 med sin kusin Margareta Sofia  Uggla f. 1808, dotter till Johan Gustaf Uggla och Catharrina Lovisa Stuart.Carl Gustaf Brummer och Margareta Sofia Uggla bodde på Västra Kärre, Segerstads sn (Värmland)Harsätter och Karsbol i Frykeruds sn. (Värml.)
Har någon fler uppgifter, särskilt angående Carl Gustaf Brummer och Margareta Sofia Uggla, så är jag mkt. tacksam.
 
Mvh. Ann-Marie Dannbring

1999-12-02, 18:11
Svar #1

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Ann-Marie!
 
Hur härstammar du från Ugglorna? Jag roar mig med att notera adelsättlingar, i synnerhet sådana som kan ledas tillbaka till Folkungaätten (borde väl kallas Bjälboätten) och jag vill minnas, att ätten Uggla hör dit, via en av sina anmödrar. Den släktledningen går bl a via äldre Stenbocksätten. Sedan håller jag ju på med Magnus Ugglas antavla. Han tillhör ättens finländska gren (Magnus är medlem av en svensk gren av den finländska grenen; se Elgenstierna och adelskalendern).
 
MVH
Johan Sjöberg

1999-12-02, 22:36
Svar #2

Ann-Marie Andersson Dannbring

Hej Johan!
Jag försöker egentligen kartlägga adl.ätten Brummer nr.1855 (se inlägg:Släkter,introducerad adel:Brummer, Landskap:Värmland, släkten Brummer i Värml.m.fl.). Ingifta släkter blir då också intressanta! Den anknytning som anförs i mitt föreg. inlägg är jag själv dock inte berörd av (såvida jag inte har ingifta Ugglor på spinnsidan som jag ännu ej hittat)eftersom Adolf Christian B. (gift m. Brita Margareta Uggla) är broder till min anfader Carl Fredrik Brummer. Eftersom min släkt är mkt.dåligt utredd i Elgenstierna och är avskriven såsom utgången, har mitt intresse under många år varit att vederlägga dessa uppgifter. Då blir det också viktigt att få fram uppgifter om ingifta släkter. Uggla är en mkt.vittförgrenad och stor släkt, har jag förstått av Elgenstierna.
 Många Ugglor fanns under 1700-talet i Värmland, liksom många av min släkt, så vad jag egentligen undrar är om det fanns fler ingifta än vad jag funnit genom Elgenstierna?
Vet du något om de ovanstående, Adolf Christian och Brita Margareta samt Carl Gustaf och Helena Margareta Sofia? Om de hade barn t.ex?
För övrigt tycker jag Magnus Uggla är kul(oavsett släktskap), det har jag tyckt sedan Varning på stan´ kom - jag tillhör ju samma generation...
MVH Ann-Marie

2000-02-10, 12:48
Svar #3

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Ann-Marie!
 
Eftersom jag bor i Karlstad (men jag är 08 till börden) så är jag ofta på Värmlandsarkiv i denna stad. Lite då och då får man syn på personer med efternamnet Uggla i kyrkoböckerna för södra Värmland. Alla hör väl kanske inte till adl ätten Uggla, nr 100, men en del av dem (de flesta?) borde ju onekligen göra det. Jag ska försöka ordna en sammanställning över Magnus Ugglas anor. Den kanske kan läggas ut på Rötter? (T ex under Kändisars härstamning)
 
Jag tycker också att Magnus Uggla är en kul och värdefull artist, p g a hans vana att säga sanningar på ett sådant sätt att man lyssnar (lyssna på texten till Moder Svea så får ni höra, bl a: Sen går de ut på krogen och skrattar åt oss som inget fattar - Och undrar föraktfullt som så hur mycket vi godtrogna svenskar går på - Sjung nord... underbar ironi!)
 
Trots att jag tillhör generationen efter Magnus. Men möjligen så är han en avlägsen släkting till mig. Men det hör inte riktigt hit...

2000-09-05, 20:02
Svar #4

Leif Boström

Göran Ugglas möjliga dotter Agneta. Jag har fått en muntlig uppgift att Agneta Uggla (dotter till Göran Uggla) skulle vara mormor till Barbara Moman från Härnösand gift med Erik Kristoffersson Hellberg, kyrkoherde i Ljustorp 1687-1708. De fick barn åtminstone 1677-1692.
 
Göran Klasson Uggla dog 1627 i Stockholm. Han gifte sig andra gången 1617 med Agneta Johansdotter Ekeblad, född 1589, död 1667. Anrep räknar bland barnen upp en Agneta utan några uppgifter om henne. Elgenstierna har inte med dottern Agneta.
 
Från en släktkrönika om släkten Lindahl av Olov H:son Lindahl, död 1977, har jag fått uppgiften att Barbara Moman hette Sara Barbara Moman och att hennes mor hette Maria Nilsdotter och var född 1641. Sara Barbara Moman skulle också härstamma från Vasaätten.
 
Enligt Bygdéns herdaminne och flera andra källor skall Barbara Momans far ha varit rådmannen i Härnösand Lars Persson Moman. Jag har gått igenom en hel del domböcker och mantalslängder för Härnösand 1640-1680 utan att hitta honom. Jag tror inte att han har existerat. Jag skulle tro att fadern istället var Erik Persson Moman, som var rådman (bisittare 1676) under slutet av 1600-talet i Härnösand. Han var gift (i andra? giftet) med Sara Nortman född omkring 1662. En Erik Persson nämns i Härnösand åtminstone från 1649. Det skulle kunna vara han som senare kallar sig Moman.
 
Om uppgifterna kombineras fås:
Göran Klasson Uggla, död 1627
dotter Agneta Uggla, född tidigast 1617
dotter Maria Nilsdotter, född omkring 1641 gift med Erik Persson Moman i hans första gifte
dotter Barbara Moman, född senast 1660, gift med Erik Kristoffersson Hellberg.
 
Kvinnorna skulle i så fall ha fått barn mycket tidigt i flera generationer, vilket inte är särskilt troligt.
 
Någon härstamning från Vasaätten har inte heller hittats.
 
Det troliga är att uppgifterna är felaktiga, men jag är övertygad att de kommer från någon skriftlig källa. Jag undrar om någon stött på uppgifterna i någon källa.
 
Möjligen skulle Agneta Uggla ha kunnat vara gift med en Bureättling och finnas med i Nils Burmans handskrift Bureätten.

2000-11-22, 23:52
Svar #5

Christina Sunnefjord

Hej Ann-Marie.
 
Min mormors mors far var Fredrik Gustaf Uggla 5/9 1805-22/9 1862 bror till Helena Margareta Sofia 14/4 1808-2/11 1841
Deras far var Jan Gustaf Uggla 18/7 1763-3/5 1814 och deras mor var Catharina Lovisa Stuart 9/4 1773 -20/1 1842

2000-12-07, 18:46
Svar #6

Ann-Marie Abdersson Dannbring

Hej Christina!
Trevligt att någon mer hör av sig till denna diskussion. Vet du något om Helena Margareta Sofia och hennes make? Barn?
Hälsn. fr. Ann-Marie

2001-04-12, 17:21
Svar #7

Poul Lynge Johansen

Hej alla
Jag undrar, om någon i detta forumet kann ge mig spår av min tip-12 JOHANNA UGGLA.  
Allt vad jag vet är:
Födt på slutet av 1400-talet eller början av 1500-tallet. Var af Knudseje gods i Sk?ve socken, och möjligens en syster till Anders Andersen Uggla, som 1530 var kapellan i Volstrup-H?rby socken och o.1537 präst i Vraa socken.
Hon var gift med Jens Pedersen av Kraghedegaard i ?rum socken (en av traktens storbonder).
Alla sockener ligger i Hundslund härad i Hj?rring amt i Norr-Jylland (Vendsyssel).

2001-09-14, 18:49
Svar #8

Kåre Hasselberg

Hei !
Styckjunkare Leonhard Fredrik Uggla (1744-1790) hadde sønnen Carl Fredrik (født 13.10.1782) som den 3.10.1790 innkom i Almänna Barnhuset i Stockholm (under nr.128/90). Jeg finner ham i rullen for årene 1790-93.
Er det noen i slekten som vet noe om hvor det ble av Carl Fredrik senere ? Jeg har dessverre ingen notater fra senere barnruller.
Med beste hilsen
Kåre Hasselberg, Trondheim

2001-11-01, 23:57
Svar #9

ewaforsell

Hej undrar om någon vet något om min farmor
som hette Uggla som flicka född på Öhn Hedesunda
år.1884 den 9 aug. vet ej vad hennes föräldrar
hette.Skulle vilja veta lite om henne och hennes
familj.
tack för all hjälp att komma igång med forskningen
Ewa Forsell
 
f.forsell@swipnet.se

2001-11-05, 10:50
Svar #10

Utloggad Ewa Forsell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2012-10-06, 23:48
    • Visa profil
Matilda Uggla hette min farmor som föddes
på Ohn i Hedesunda 1884 9aug.Vet någon något om hennes gren av Ugglor ev. syskon och föräldrar
och deras namn, är jag så tacksam.Har genom min kusin som släktforskar fått min mors sida ner
på 1600 talet med Drugge som anfader.
Vill nu veta var min andra halva kommer ifrån.
Tacksam för svar ifrån Er
 
ewaforsell@swipnet.se

2001-11-05, 18:55
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ewa Forsell,
Adl ätten Uggla är mycket omfattande och beskriven i Elgenstiernas ättartavlor. Någon Matilda Uggla finner jag ej, men jag kan ha missat någon. Ej heller någon familjegren med anknytning till Hedesunda sn. Vad är källan till Din farmors födsel? Är Du säker på att hon tillhör adl ätten Uggla?
Vänligen,
Olle Elm

2003-06-13, 19:33
Svar #12

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej!
 
Nedanstående står skrivet i Dufveholm, Johan Dufvas gård, av Hilding Hjelmberg som är ett särtryck ur Katrineholmsortens årsbok 1965-1966.
 
 Arvid Claesson Uggla var gift med Brita Michaelsdotter, som var dotter till Anna Josefsdotter och hennes förste man, Michel Nilsson Svarte Skåning. Anna var dotter till Josef (Josua) Pedersson, som var en av Svante Stures och Sten Sture d.y. betrodda män och innehade bl.a. ställningar som fogde på Stockholms och Åbo slott, och hans maka Ingrid Jönsdotter Geeth.  
Anna Josefsdotter avlider någongång före 1555 och då byter Arvid Claesson (Uggla) med sin hustrus (Brita Michaelsdotter) samtycke bort Britas efter föräldrarna ärvda 2/3 av Djulögodset, till ägaren av den återstående tredjedelen, Britas moster Gertrud Josefsdotter och hennes man Jöran Knutsson, som därigenom blir ensamma ägare till hela Stora Djulö. I byte erhåller Arvid gårdar i Småland och 200 mark penningar.
Måste nämna här att 1/3 av Djulö ägdes av Karin Josefsdotter (den tredje dottern till Josef Pedersson och Ingrid Jönsdotter Geeth)gift med Jacob Persson Westgöte.
 
Det stora jordabytet 1555 omfattade inte Stentorpsgårdarna, som fortfarande var kvar i familjen Ugglas ägo. Bytet skulle ändå komma att i hög grad engagera denna familjs medlemmar under generationer framåt och förgifta grannskapsför- hållandet mellan dem och Djulöherrskaperna.
 
Och måhända var affären en dålig sådan-det är till och med troligt-men då uppstår frågan varför Arvid Claesson (Uggla) gjorde denna dåliga affär. När man känner till vad som senare hände med Ugglas Stenstorp kan man inte utesluta möjligheten av att bytet ingick som ett vapen i en familjetragedi. På Stenstorp utspelades nämnligen vid denna tid ett triangeldrama. Det hade väl sipprat ut en del därom i närmaste grannskapet, men sedan Arvid Claesson (Uggla) 1556 avlidit gick ryktet för fullt att Brita  hade legat med sin gifte tjänare Michael Göring. Ryktet väckte sådanr uppseende och fick sådan spridning att det till slut nådde kungens, Gustaf Wasa, öron. Han lät då gripa Michael och satte honom i fängsligt förvar men frigav honom senare sedan Brita ålagts att med tolvmannaed fria sig från ryktet om äktenskapsbrott.
 
Därefter flydde Michael och Brita till Danmark med hennes barn. Gustaf Wasa skriver i ett brev till kung Fredrik ll i Danmark den 15/2 1560 att han av Gustaf Olofsson Stenbock, ståthållare i Västergötland ( där familjen Uggla hade betydande egendomar) hade hört,  att en viss Michael Persson i Västergötland mot Gud, ära och rätt hemligen ur riket fört salig Arvid Claessons (Uggla) efterlämnade änka, med alla hennes barn, egendom i guld, silver, smide och annat 'pharend-er' (löst) gods.
 
Den 28/8 1560 lät Gustaf Wasa indraga till Arv och Eget, d.v.s. i själva verket till sig själv, fjorton av Britas gådar i Vingåker, Stora Malm och Björkvik, bland dem Stenstorpsgårdarna, som därigenom blev statsegendom. Detta tillstånd varade dock inte så länge. Kungen dog samma å 1560 och Erik XlV trädde till regementet och var inte alltför ovillig att ändra på faderns dispositioner. När Brita därför kommer tillbaka från Danmark och vänder sig till den nyinstiftade högsta domstolen, Erik XlV:s nämnd, för att få tillbaka sina gårdar, så får hon 16/2 1564 såtillvida bifall till sin begära, att de restitueras till hennes barn, en dotter Margareta gift med Erik Olsson, samt sönerna Claes och Michael.
 
Clas Arvidsson Uggla skrev sig till Saleby och Påarp i Västergötland. Han deltog jämte brodern i herremansmötet i Vadstena 1598 där han försvarade Sigismunds intressen gentemot hertig Karl. 1593 var han befallningsman på Gullbergs fästning. Han avled 1611 och ligger begraven i Murums kyrka. Från honom och hans första hustru Ingrid Svensdotter, härstammar de flesta av släkten Ugglas grenar. Påarpsgrenen från rikskammarrådet Göran, Salebygrenen från landshövdingen Jacob, Averstads- och Krokstadsgrenen från överste Johan, finska grenen från amiralen Claes. Värmländska grenen stammar från sonen i andra äktenskapet med Estrid Hård, majoren Hildebrand.
 
Brodern Michel Arvidsson Uggla skrev sig till Grundevad och Sjögården och var underlagman och kammarråd. Han var gift två gånger. Med hustrun i första giftet Märta Hård hade han (troligen) sonen Arvid och dottern Brita, vilka båda den ene efter den andra skulle komma att ärva Stenstorpsgårdarna.
 
Claes och Michel Arvidsöner kunde inte glömma faderns uppgörelse 1555 med Jöran Knutsson om de 2/3-delarna i Djulögodset och 1585 klandra de bytet, förmenande att gårdarna i Småland inte motsvarade värdet av Djulö.
 
Denna gård ägdes vid denna tid av Gertrud Josefsdotters och Jöran Knutssons son, Mauritz Jöransson Svan ( Laxmand ) så därför flyttar jag nu över till SVAN; följ med om ni vill veta mer!
 
 
Mvh
Ann Little

2003-06-15, 14:42
Svar #13

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Jag hänvisar till ovanstående inlägg.
 
 
 Då Eric Georg Rosenholm avlider 1740 ärvs Djulö och Dufveholm av hans tre systrar nämnligen Merta Elisabeth (född 1706) gift första gången med generaladjutanten Hildebrand UGGLA till Hjorts-berga och Karsberg. Brita Christina till Lindenäs, gift med lagmannen och vice häradshövdingen Eric Wellstadius, adlad Rosenstam till Edestad, Lindenäs, Dufveholm och Wärhulta. Beata Sabina, gift med generalmajoren Simon Jacob Wennerstedt till Sörby, Solberga, Rockelstad, Walsund och Lassåna.
 
Merta Elisabeth blir den 8/3 1742 änka efter Hildebrand UGGLA och gifter 1747 om sig med hov-marsalken Måns Ulfsparre af Broxvik, Stora Djulö och Stora Lassåna.
Merta Elisabeth Ulfsparre avlider den 13/5 1786 och gården övergår i arv till sonen i första äktenskapet, kammarherren Carl Hildebrandsson UGGLA till Stora Djulö och Ekeberg i Närke, född 1725. Han var gift första gången med Hedvig Charlotta Dankwardt-Lilljeström, död 1773, och andra gången 1775 med slottsfröken friherrinnan Margret Charlotta Ehrensvärd, född 1747 , död 1808. Carl UGGLA, vars porträtt finns på Stora Djulö, är bekant som författare till flera historiska arbeten bl.a. Svea Rikes Rådslängd och Beskrifning öfver Stora Malm, den senare utgiven 1749 ( tryckt i Sörmlädska handlingar 2) och en beskrivning över Västra Vingåker.
Det var Carl Hildebransson UGGLA som lät utföra de bekanta ristningarna på stenarna vid Svartbäcken. En ristning är utförd med runor. Den är tolkad av professor E. Wessen och beskriven av honom i en artikel  En runristning från 1800 i Fornvännen 1933. Texten på stenen lyder:  Margret Ehrensvärd lät rista stenen efter Vilhelmina Ehrensvärd sin syster.
 
Övriga ristningar, som är i klartext lyder:  Carl Hillebrandsson Uggla, Herre Till St. Djulö, Dufveholm, Ekeberg och 1/3 Del i Lassona, Med Dess Husfru, Marg. Charl. Ehrenswärd, Låto Rödja Marken MDCCC2 samt  Carl Augustin Ehrenswärd, Grefwe. Generalamiral Comm. Af. Swärdsord. S.K. Afled. Den: XX. Mai. MDCCC, C.A.E. Wän Ock Frände Lät Rista Skriften.
Hustrun Margareta (?) Charlotta Ehrensvärd, var brorsdotter till Augustin Ehrensvärd, Sveaborgs skapare och kusin med dennes son Carl August Ehrensvärd, som förde befälet över svenska flottan i slaget vid Svensksund. Systern Vilhelmina var gift med hovmarskalken och Tacitusöversättaren S.A. Piper.
 
Carl Hildebrandsson UGGLA avlider 1803 på Stora Djulö och godset, däribland Dufveholm, ärvs av sonen hovmarskalken Carl Carlsson UGGLA, född 1779 och gift med friherrinnan Margareta Charlotta Fleming af Liebelitz, född 1800,död 1834.
Efter Carls död 1830 innehar sterbhuset godset intill 1851, då det säljer 8/9 av det till kaptenen Ernst Fredrik Alexander von Post, född 1818, gift med en av sterbhusdelägarna och innehavare av den återstående niodelen, dottern Margareta Charlotta Augusta UGGLA, född 1819.  
 
Kapten Alexander von Post avlider 1880 och bouppteckning förrättas efter honom samma år. Sterbhusdelägare var hustrun Margareta och tre barn; sonen kapten Ernst Carl Gustaf Alexander von Post, född 1843, död 1899 och gift med Maria Charlotta Ingeborg de Bodisco, dotter till ryska ambasadtjänstemannen de Bodisco och h.h. född Koskull, dottern Augusta Jaquette Theolinda, gift med kaptenen friherre Carl Paul Ehrenkrona, född 1837 samt dottern Augusta Jacqueline Vilhelmina Charlotta, fdd 1856 och gift med friherre Carl Fredrik Manderström, fdd 1846, död 1912.
 
Margareta Charlotta Augusta UGGLA avlider 1893.
 
 
Ann Little

2004-01-24, 18:28
Svar #14

Utloggad Agneta Holmström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2008-12-18, 00:54
    • Visa profil
Av Agneta Holmström
 
Söker upplysningar om Märta Christina Uggla f. 1686, alt. 1693 på Hammarsten i Grums. Föräldrar Erik Hildebrandsson Uggla o. Catrine Rosenbjelke.
Olika uppgifter finnes !
Enl. Elgenstjerna uder  Eding  F. 1686. Gift 1704 m. Johan Henrik Eding f. 1672. 1: barn fött 1713. Änka 1736. I samma bokverk  under Uggla.  Var gift 1742, men med vilken ej känt. Föräldrar de samma.
Var enl. andra obestyrkta uppgifter gift m. kornetten Lars Elofsson alt. Oluffsson ? Denne  skall ha deltagit i slaget om Poltava 1709.
 
Mvh Agneta Holmström

2004-05-21, 12:57
Svar #15

Utloggad Annette Palm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2021-11-16, 20:52
    • Visa profil
Jag söker upplysningar om Knut Göransson Uggla f. 1680 gift med Maria Magdalena Soop 1688-1746.De fick en dotter,Gustaviana Johanna Uggla d. 1771.  
 
Mvh Annette Palm

2004-05-22, 11:58
Svar #16

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Annette Palm,
 
Har du testat att undersöka vad som säges om adeliga ätten Uggla i Gustaf Elgenstierna, Den introducerade svenska adelns ättartavlor, band VIII?
 
Finns på de flesta större bibliotek.

2004-05-22, 17:25
Svar #17

Michaël Lehman (Philippos)

Knut Uggla, N:o 100, till Krokstad (av Averstads och Krokstad ättegren), blev student i Uppsala redan 1673 11/10, varför han nog inte kan vara född så sent som 1680. Något födelseår uppgives inte. Han var son till kapten Göran U. och hans hustru Elsa Roos af Hjelmsäter, N:o 51.
 
Referens
Elgenstierna, Gustaf. Den svenska introducerade adelns ättartavlor, band VIII, s. 436.

2004-10-09, 16:19
Svar #18

Leif Persson

Jag söker info om föräldrar m.m. till Christina Maria Uggla 1779-1822 som var gift med Carl August Standertskjöld (se Elgenstierna). De gifte sig 1804 i Janakkala (Finland) och hon då kom ifrån Hitis gård (enl. HisKi). Men jag har inte hittat henne Elgenstiernas artikel om släkten Uggla, kanske någon annan vet mer?

2004-10-11, 14:05
Svar #19

Leif Persson

Rättelse om ovanstående fråga om Christina Maria Uggla. Elgenstierna hade visst med henne, men står längst bak i artikeln om Uggla-släkten med personer utan känt urpsrung (eller vad det kallas). Hennes far uppges där vara en Knut Fredriksson Uggla. Då undrar jag om någon känner till denna person isätllet?

2004-10-13, 15:47
Svar #20

Leif Persson

För intresserade kan jag nämna att jag möjligen har ringat in den person jag sökte tidigare.  
 
I Elgenstierna nämns hon som sagt som dotter till en Knut Fredriksson, men hos Carpelan (den finska motsvarigheten) står det möjligen dotter till Knut Fredrik Uggla; Elgenstierna tab.104.  
 
Det jag har gjort är att se om det finns någon Uggla-släkt i närheten av den ort i Janakkala som hon kommer ifrån när hon gifte sig. Och det gjorde det. I Elgenstierna nämns en Carl Gustaf (1729-1811) i tabell 46 eller 47 (tror jag), som herre till Haga i Janakkala. Han har barn nämnda där som är födda på 1760-talet till 1778.  
 
Jag tror nämligen att hon kan vara dotter till honom då hennes barn i stort sett heter på liknande vis. Exempel en eventuell bror till henne (Knut Robert Uggla, 1778-1835) kan ju ha gjort att hon döper en av sina söner till Knut Robert Gustav Standertskjöld (1810-1847)? Övriga barn heter Gustava, Carl Johan, Carl Fredrik Achates, Carl August och Fredrika Adelaide. (Carl August efter hennes make, men övriga namn är inte speciellt förekommande i släkten Standertskjöld)
 
Att Carpelans gissning inte fungerar lika bra beror på att den familjegrenen av släkten Uggla som han menar härstammar från bland annat Värmland i Sverige. Det är inga hårda bevis, men kan väl anses som en trolig om inte sannolik förklaring?

2005-01-09, 16:00
Svar #21

Maria Carlström

Hej!
  Min äldsta ana Wettergren är Anders Wettergren f.1709. Död 1749 på Duveholm .Befallningsman o frälsefogd på Duveholm. ca 1737 finns han på St. Djulö. Ett barn föds på Duveholm , två i Banninge.Vet ej föräldrar. Syskon.
 
Jag har också en Mjölnare Olof Wettergren som jag i nuläge inte vet om han har någon förbindelse med mina Wettergrenar.
 
Han är gift med Kajsa Lisa Henius vid Djula kvarn.
1806 23 jan. föds sonen Carl Johan.
 
Vittnen är : Änker fru M:Ch: Uggla,Friherre
Ehrensverd, Fröken M Ant Uggla vid St Djula  
mfl.
 
Brukar det inte vara släktingar som är vittnen?
Men hur kan dom här vara släkt?
Kanske bara nära vänner?
 
Är det någon som vet något är jag tacksam för all information.
 
Med vänlig hälsning
Maria Carlström

2005-01-27, 13:36
Svar #22

Ingrid Wikberg

Kan någon ge lite uppgifter om fänriken Lennart Hildebrand Uggla (nr 100) född 1716 - död ?  Vilka var föräldrarna och när avled han?
 
Han var gift med Hanna Blomensköld f.1724-08-23 - död 1756-01-07.( Långaryd, Jönköpings län)    Dessa uppgifter finns med i den sammanställning jag fått från Riddarhuset angående min anfader Anders Blomensköld. Hanna är hans bror Mårtens dotter.

2005-01-27, 18:25
Svar #23

Michaël Lehman (Philippos)

Lennart Hildebrand Uggla, * 1716 16/2, ? 1777 10/7 på Råstorp o Svenljunga fs; son till mj Lennart U. och hans tredje hustru Katarina Lillie af Aspenäs, N:o 109.
 
Referens: Elgenstierna, Den introducerade svenska adelns ättartavlor, bd VIII, ss. 450f, 457.

2005-01-27, 19:41
Svar #24

Ingrid Wikberg

Tack Micha?l - det underlättar lite i starten.
mvh, Ingrid

2005-05-04, 13:46
Svar #25

Leif Persson

Nu har jag hittat ytterligare en koppling till den Carl Gustaf Uggla som jag nämner här tidigare (13 okt 2004). Har sett uppgifter om att Christina Marias första barn (dottern Henrica född dec 1804 på Hitis gård, Janakkala) hade bland andra just ryttmästaren Carl Gustaf Uggla och hans dotter Ottiliana Gustava g. Brunnow som dopfaddrar ihop med en kusin till sig, Adolf Johan Lilliebrunn (som var systerson till Carl Gustaf Uggla och brorson till hans första hustru).

2005-05-31, 20:47
Svar #26

Utloggad Benedicte Kulø

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 19:04
    • Visa profil
Jeg vet ikke om min ane er adelig eller ikke, men vil gjerne ha opplysninger om Hedda Gustafva Uggla som var gift med Hans Krook. De hadde datteren Kristina Sofia som var født 19. nov 1802 og død i Stockholm 6. mars 1863. Kristina Sofia var gift med sin fetter Carl Adolf Krook.
 
Det hadde vært interesant å vite hvem i slekten Uggla hun stammer fra og om noen har stamtavlen bakover.
Vennlig hilsen fra Norge og Benedicte

2005-07-26, 23:44
Svar #27

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hedvig Gustava, född 1777-12-01 på Boda, död 1858-03-31 i Stockholm och begraven på Maria kyrkogård. Gift 1805-02-03 i Stockholm med kronoinspektoren vid Tanto bränneri i nämnda stad, sedan revisionskommissarien i statskontoret, överkommissarien Hans Krook, död 1834 i Stockholm. 'Hon upptogs, då fadern lämnade henne, av sin sedermera blivande svärmoder.'
Hedvig Gustava Uggla var dotter till Erik Reinhold Uggla född 1732-05-15 på Sem i Grums socken Värmlands län. Furir vid Skaraborgs regemente 1745-12-18. Förare därst. 1748. Volontär vid livregementet till häst 1754-09-00. Sekundkorpral därst. 1757. Korpral 1758-06-01. Tjänstgjorde 1761 vid Sprengtportens frikår. Konstit. kornett vid livregementet 1762-03-30. Kornett därst. 1765-04-06. Löjtnant 1776-10-09. Avsked med tillstånd att kvarstå såsom ryttmästare i arm?n 1779-08-23. Död 1803-06-08 i Stockholm hos sin dotter Eva. Bevistade kriget i Pommern. 'Han var en besynnerlig människa och reste en gång till Stockholm med tre sina döttrar, Agneta, Gustava och Anna, dem han avlämnade på Hötorget under föregivande att skaffa rum, men kom sedermera icke åter till dem.' Gift 1:o 1754-11-15 på Almetorp i Lavads socken Skaraborgs län med Agneta Birgitta Bagge af Söderby, född 1736-05-02 på Sjögerås i By socken Värmlands län, död 1775-05-15 på Boda i Fägre socken Skaraborgs län, dotter av possessionaten Leonard Bagge af Söderby, nr 147, och Brita Margareta Ahlefelt, nr 850. Gift 2:o 1776-05-16 med Brita Christina Hård af Segerstad, född 1750 på Bjärsjö, död 1790-09-23 i Skövde, dotter av livdrabanten Gustaf Hård af Segerstad, nr 17, och (hans kusin) Gustava Johanna Hård af Segerstad.
 
Hedvig Gustava tillhörde det andra giftet.
 
(Källa: Elgenstiernas ättartavlor)
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-09-23, 18:26
Svar #28

Peter von Knorring

Angående Christina Maria Uggla (Leif Perssons inlägg): Hon är en anmoder (min morfars farfars mor) till mig, så jag har också intresserat mig för hennes ursprung. Du är helt klart på rätt spår. Wasastierna hävdar ju (se släkten Standertskjöld) att hon är oäkta dotter till Carl Gustaf Ugglas äldste son Gustaf Johan, som då skulle varit 17 år när hon föddes. Modern skulle ha dött innan de hunnit gifta sig (?) Sannolikt blev hon uppfostrad som en dotter i huset eftersom hon uppenbarligen behöll sin koppling till Haga.

2005-09-24, 13:31
Svar #29

Leif Persson

Tack för dessa uppgifter, Peter. Absolut kan det vara så också, att hennes son Knut Robert Gustav då är uppkallad efter hennes farbror istället för att det var hennes bror, som hette Knut Robert?
 
Orsaken till detta intresse är att jag hjälper en arbetskamrat som är ättling till denna Christina Maria (hennes mormors farfars mor, från släkterna Standertskjöld och Munck). Har inget eget släktskap med dessa Ugglor.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna