ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 16 december, 2011  (läst 3888 gånger)

2011-08-19, 22:16
läst 3888 gånger

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
År 1575 reducerades Haralds åtta förlänta hemman i Östergötland.[1] Sannolikt blev han då också av med sina förläningar i Västergötland, vilket skulle förklara frånvaron av hans namn i frälselängderna i Västergötland 1576/77.
 
Då jag känner mig alltmer komfortabel med hypotesen att Harald Tyrilsson de facto härstammar från släkten Sluk i Finland, så tar jag återigen upp frågan om efter vem Harald var uppkallad efter (Se mitt inlägg 14 april 2009), då namnet inte är känt inom släkten Sluk. Även nu fokuserar jag på Haralds farfars, Nils Nilsson, hustru, men söker nu i Finland. Hon bör - för att passa in i hypotesen - vara född omkring 1480, och vara dotter till en Harald, född omkring 1450. En sökning på Harald i de finska urkunderna, mellan 1400 och 1500, ger endast två resultat - Harald Stensson, 1416 [2] och Harald Olofsson, 1484 [3] - varav endast den senare kan tänkas vara född omkring 1450.
 
I urkunden som är utfärdad i Vånå 15.3.1484, kan man läsa: ”Väpnaren Järl Jönsson ger för sina föräldrars, sin egen och alla kristnas salighet men synnerligast för den av honom ihjälslagna Harald Olofssons själ till Själaaltaret i Åbo domkyrka sitt gods Kivikylä i Virmo socken.”
 
Vad talar då för att denne Harald Olofsson skulle kunna vara svärfar till Nils Nilsson Sluk - förutom att han levt ungefär vid rätt tid? Jo, två saker. Dels att 'dräparen' Järl Jönsson var frände till Nils Nilsson Sluk, 4-männing, och dels att brevet utfärdades i Vånå. Nils far Nils Jönsson Sluk var nämligen hdh i Sääksmäki, vilket ligger 'granngårds' med Vånå i Tavastland, och Nils son Tyril Nilsson Sluk var gift med Anna Mattsdotter (Ruuth), dotter till den Matts Larsson härstammande från Östergötland, somunder Ryska krigets tid, troligen i slutet av 1400-talet, såsom ryttare kom till Tavastland, där han gifte sig till Luhtiala (nu Kataisto) i Vånå.
 
Såväl tid, plats och släktskap - liksom det faktum att namnet Harald var mycket sällsynt i Finland - stöder hypotesen att Nils Nilsson Sluk, var gift med N.N. Haraldsdotter, dotter till den Harald Olofsson, som dräptes 1584.Naturligtvis kan jag inte hävda att detta är något annat än en hypotes, men så länge jag inte hittar något som direkt kullkastar det hela, så kommer jag att sätta in uppgiften i mitt övergripande hypotesbygge - mitt 'släkt sudoku'.  
 
[1] R Hausen, Germundö Säteri och dess ägare, s.24, n.4.
[2] FMU 1488
[3] FMU 1488
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2011-08-19 22:18)

2011-08-20, 10:35
Svar #1

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Bingo! Efter ca tre års forskande är jag nu så säker man rimligtvis kan kan vara, byggt på ett nätverk av indicier, att Harald Tyrilsson Stålhandske tillhörde den finska frälsesläkten Sluk!
 
I mitt förra inlägg förde jag fram hypotesen att Nils Nilsson Sluk var gift med dottern till den av Järl Jönsson mördade Harald Olofsson. Nästa logiska steg var att försöka hitta Harald Olofssons släkttillhörighet. Med utgångspunkten att Harald Olofssons far, Olof, kom från Finland, så sökte jag i min databas efter en Olof född ca 1420, med anknytning till Vånå. Den bästa träffen fick jag med Olof Olofsson Svärd, son till häradshövdingen Olof Pedersson Svärd.
 
Vad talar då för att jag hittar rätt Olof?!
 
•   Olof Pedersson Svärd var bror till riksrådet Henrik Pedersson Svärd, vilken var far till Elin Henriksdotter  -  Järl Jönssons hustru!
 
•   Henrik Svärd ger sin hustru, Birgitta Klasdotter, i morgongåva Niemenpää och Kotiala gods i Vånå. Kopplingen till Vånå!
 
•   Vid skötningen av Henriks morgongåva 1418, deltog bl.a. Olof Flögh, bror till Nils Nilsson Sluks farmors mor, liksom riddaren Claus Pedersson Fleming, Nils Nilssons morfars far!
 
•   Olof Nilsson Sluk, Nils Nilssons bror, var gift med Brita Pedersdotter Svärd, Olof Pederssons sondotter (i hennes 2:a gifte)!
 
Hypotesen att Nils Nilsson hustru var N.N. Haraldsdotter Svärd, dotter till Harald Olofsson Svärd, Olof Pederssons sonson, passar mycket väl in i ett allt finmaskigare nätverk av indicier, med allt färre ’hål’.  För varje ny hypotes som kan integreras i nätverket, utan att skapa konflikt med de allt längre kedjorna av randvillkor, stärker de övriga hypoteserna – analogt med Sudoku…

2011-08-20, 16:12
Svar #2

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Av följande bild framgår - om min hypotes är korrekt - att Nils Sluk ca år 1500 gifte sig med ett kusinbarn till sin äldre brors (Olofs) hustru, Brita Svärd.Detta stärker helt klart hypotesen, då ett äktenskap med en frände/fränka, snarare var regel än undantag. Speciellt om man betänker att frälset i Finland på 1500-talet inte bestod av mer än ca 200 personer!  
 

2011-08-20, 21:33
Svar #3

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Att dräparen Järl Jönsson var släkt med sitt offer Harald Olofsson bekräftas i FMU 3861 - om jag tolkat urkunden rätt - vilket styrker min hypotes att Harald Olofsson tillhörde släkten Svärd.  
 
Jak Jerle Nielsson wepnare bekennes ok kungör met thetta mit nerwarandhe opeth breff, at nw fore nogher forlidhin aar, then tiid iak i skadha kom fore erlighen swen Harald Eleffson, Gud hanss siell nadhe, tha fore ene kerlige sone ok saemie met forscrepne Harald Eleffsons frender ok wener swa ok fore hanss ok myne ok beggers ware frenders sielegagn skuld gaff iak...
 
Järl har tydligen fått fel patronymikon i denna urkund, som är förlaga till den avskrift som återges i FMU 3990. Harald dräptes tydligen omkring 1478, inte 1484.(Inte heller 1584 som jag av misstag skrev den 19 august..)

2011-08-21, 19:17
Svar #4

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Om min hypotes av den 20:e augusti (kl.16:12), är korrekt, så vore Harald (Olofsson ) Svärd den förste 'kände' med namnet Harald, tillhörande ätten Svärd. Med medeltidens namnskick, så kan man förvänta sig att Haralds farfar, eller morfar, skulle heta Harald. Då farfadern i mitt scenario var Olof Svärd, så borde alltså Haralds morfar heta Harald... Som nämnt ovan 'dräller' det inte av kända kandidater som heter Harald, med anknytning till Finland omkring 1425, då Olof Olofssons hustru bör vara född - men, i FMU 1488 hittar vi år 1416 en, som nämnt ovan, nämligen Harald Stensson (Gren)! Detta är naturligtvis knappt ett embryo till en hypotes, men likväl värd att testa....
 
Antagandet blir då att Olof Olofsson (Svärd) var gift med en N.N. Haraldsdotter (Gren), dotter till Harald Stensson (Gren). Hur testa denna hypotes? Kan synas omöjligt, men jag hittade ett utmärkt instrument i FMU 2806, där Harald Stensson uppträder tillsammans med fem andra frälsemän från Finland. Med hjälp av min databank kan jag identifiera ett släktskap mellan åtminstonde fyra av de övriga i urkunden! I detta 'släktkluster' kan jag testa om alla randvillkor innehålles om jag inkluderar en hypotetisk dotter till Harald Stensson.
 
Reultatet blir följande:
 
 

 
Som synes möter det inga som helst hinder att utöka 'Släkt-sudokut' med de gjorda antagandena. Inga synbara konflikter uppstår med de antagna födelseåren i form av post-fertilitetsålder, orimliga ålderskillnader mellan
makar etc. Man kan snarare säga att resultatet ser ganska rimligt ut!
 
(Hur Simon Körning passar in i bilden vet jag inte, men detta är i sammanhanget inte väsentligt.)
 
Genom att inkludera denna hypotes, så stärks realismen i de hypoteser som tidigare är inkluderade i släktträdet!

2011-08-21, 20:14
Svar #5

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Glömde justera antagandet för N.N. Haraldsdotters, hon borde vara född senast ca 1420 i ett antaget Harald Stenssons 1:a gifte i Finland. (Harald befann sig i Viborg 1416). I sitt kända (2:a ?) gifte, senast 1424, var han gift med Sigrid Tomasdotter von Vitzen (ÄSF).

2011-08-22, 19:39
Svar #6

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Alltid lika intressant att läsa dina inlägg Leif T, det är mycket nya (och framförallt intressanta) idéer som kommer fram.  
 
Men då jag kollar i ÄSF (del I:2 sid 210) så förekommer ju uppgiften där om Olof Svärd d.y. att han säkerligen var gift med Alissa Henriksdotter (Horn av Kanckas) och att de var föräldrar (troligen med Alissa) till en son Peder Olofsson som dött före 1488 då hon säljer hans gård Anola (FMU 4160)... Det är lite klurigt att veta hur det hänger ihop, då ÄSF inte riktigt lägger fram någon bra förklaring på sina uppgifter (mer än FMU4160). Det med Alissas försäljning nämns även i Genos 25, 1954 http://www.genealogia.fi/genos/25/25_97.htm, men där det inte heller riktigt framgår något ytterligare vad de bygger det hela på. Jag hittar inget tydligt samband med släkten Svärd i det brevet... (Det finns ju även den uppgiften på annat håll att Alissa och hennes andra make Magnus Nilsson fick påvligt tillstånd i sept 1470 för att gifta sig då de var släkt). Det utesluter ju iofs inte att Olof Olofsson Svärd var gift med en Haraldsdotter i ett tidigare gifte...

2011-08-23, 01:29
Svar #7

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
När jag ändå är inne på att 'tänja gränserna' för vad som är möjligt för en amatör inom den (sen-)senmedeltida forskningen, så ger jag mig på att försöka resonera mig fram till en möjlig kandidat till att vara Harald Tyrilsson hustru i hans första gifte (N.N. i EÄ).
 
Jag har tidigare konstaterat, att Harald Tyrilsson tycks ha fungerat som 'klient' till sin bara några år äldre frände, Klas Eriksson Fleming.  När Klas Flemings farfars syster, Karin Henriksdotter, gifte sig med Haralds farfars far Nils Jönsson Sluk, så var ätten Fleming på väg uppåt, medan släkten Sluk - såsom varande en lagmanssläkt med begränsat jordinnehav - var på väg nedåt.
 
När då Klas Fleming uppenbarligen hjälper såväl Harald, som hans bror Joen, till Erik XIV:s hov, och sedermera till befattningar som ståthållare på Kastelholm, och slottsloven på Viborgs slott (Joen), så måste man förutsätta att Harald bidragit med något till ätten Fleming - Klas Fleming förväntade sig naturligtvis fullständig lojalitet av Harald. Det ligger då nära till hands att tänka sig att Harald fick 'ta hand om' - d.v.s. gifta sig med - någon fränka till Klas Fleming.
 
Då Haralds son, i detta äktenskap, Tyril, döpte sina döttrar till Kerstin och Margareta, borde vi alltså leta efter en lämplig Kerstin eller Margareta Fleming, som mor till Tyril. Om man då jämför med hur Tyrils halvsyster Anna döpte sina döttrar, så finner man en Kerstin men ingen Margareta. Margareta är alltså unikt för Tyril, och borde vara den Fleming vi söker!
 
Efter en hel del letande i EÄ (med supplement) - ätten Fleming är ganska omfattande - så hittar jag en möjlig kandidat: Margareta Fleming, dotter till Peder (Johansson) Fleming och Karin Håkansdotter (Hålbonäsätten), död före 1578. Inget tycks vara känt om när hon dog, eller om hon varit gift. Vad som är känt, emellertid, är att hennes far, befallningsmannen i Åbo slott (1536-1560), Peder Fleming dog 1562, och att hon var 3-männing med Klas ErikssonFleming.
 
Då Harald gifte sig i sitt andra gifte omkring 1567, så vore ett första gifte med Margareta ca 1562, då Harald, uppskattningsvis, var drygt 20 år gammal, inte orealistiskt!  
Tittar man närmare på Margaretas syskon, så finner man att hon hade bl.a. en bror, Lars, som tjänstgjorde vid Eriks hov från 1558, och var skeppshövidsman och stupade 1565,(Harald var stallmästare hos Erik i början på 1560-talet, och blev skeppshövidsman 1566). Vidare hade hon en syster, Brita, som i sitt första gifte var gift med stallmästaren Ture Persson (Ållongren i Finland), och i sitt andra gifte med Sten Gustafsson Fincke (av finsk uradel), 5-männing till Harald!
 
Med tanke på den pragmatiska roll som ett äktenskap hade på 1500-talet, så kan man mycket väl tänka sig, att Harald Tyrilsson i sitt första äktenskap fick 'ta hand om' dottern till en död frände, och i sitt andra 'ärvde' Joen Westgöthes, fogden över Åland, änka Anna Henriksdotter Lapp (som dessutom var kusin till Haralds far, och 3-männing med Klas Fleming!).
 
Även om detta är en hypotes, byggd på lösa grunder, så känns den relevant för tidens tänkande - Klas Fleming var otvivelaktigt ätten Flemings överhuvud under andra halvan av 1500-talet, och därmed sannolikt såg som sitt ansvar att skydda, och ta hand om, sina fränder/fränkor.
 
Ser fram emot en ev. kommentar från någon som har kännedom om, och orkar tränga in i, frågeställningen...

2011-08-23, 01:33
Svar #8

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Leif P.
 
Jag missade ditt inlägg medan jag jobbade med nästa... Behöver tid för att begrunda vad du skrivit. Återkommer sannolikt senare idag....
 
Mvh
Leif T.

2011-08-23, 09:50
Svar #9

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Jag har hittills haft med i min databas, att Alissa var gift med en Olof - utan patronymikon - i sitt första gifte. Jag skulle tro att uppgiften i ÄSF är 'härledd', ungefär p.s.s. som jag kommer fram till mina hypoteser....
 
Hursomhelst, så förefaller det inte finnas något hinder att Olof Olofsson var gift med den hypotetiska N.N. Haraldsdotter(Gren) i ett första gifte. I mitt släktnätverk, så har jag uppgiften att deras presumtive son, Harald, var född senast 1450, medan Alissas äktenskap med Olof ägde rum ca 1455...

2011-08-23, 11:15
Svar #10

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
En liten rättelse till min uppgift tidigare (men en parentes i sakfrågan), men tydligen redan i okt 1469 nämns att Alissa och hennes make Magnus Nilsson sökt tillstånd att gifta sig pga att de var släkt i fjärde led. Uppgiften nämns även i sept följande år, och då i samband med att hennes bror Klas Henriksson ville gifta sig med Kristina Kristiernsdotter Frille, som han var släkt med i tredje o fjärde led. Uppgifterna nämns på sid 240 och 248 i boken Aucoritete Papae (2008), som vi nämnt tidigare på andra platser i forumet.

2011-08-23, 12:46
Svar #11

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
När Olof (Pedersson) Svärd, 25 mars 1451, ger ett halvt gods i Pennis i Lemo sn. till Nådendals kloster (FMU 2879), så beseglas dokumentet, förutom av sönerna Olof och Peder, också av bl.a. Jöns Hansson av Villilä. Denne Jöns var kusin till Jösse Jönsson (Sluk), Nils Nilssons farfar! Ytterligare ett belägg för ett 'frändeskap' mellan släkterna Sluk och Svärd...

2011-08-23, 19:30
Svar #12

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
En lite djupare analys av Olof Pederssons gåvobrev leder till en mycket intressant hypotes!
 
Förutom av Henrik Clausson och Jöns Hansson, sigillerades brevet också av Peder Carpelan (Karpalainen). Med datorns hjälp - och en del tankemöda - finner man en koppling också mellan också mellan Peder Carpelan och släkten Sluk. Peder var nämligen son till Katarina Andersdotter (Garp), vars halvbror Gregers Andersson (Garp) hade en halvsyster, Margareta Jönsdotter, gift med Torkil Jönsson (Sluk). Så även om de inte var släkt i egentlig mening, så var de definitivt fränder.
 
Den egentliga frågan kvarstår dock - varför fick de sätta sina sigill på gåvobrevet? Sigillanterna brukar vara närmre fränder än så med utgivaren. Finns det någon okänd koppling mellan Olof Pedersson(Svärd), Peder Carpelan och Jöns Hansson?
 
Tänk om det vore så enkelt, som att Olof Svärds hustru, Elin Jönsdotter var en syster till Margareta Jönsdotter, Torkil Jönssons (Sluk) hustru?! Då skulle Olof och Torkil vara svågrar, och Jöns Hansson vara syssling till Olofs avlidna hustru Elin. Åldermässigt stämmer det perfekt, Elin bör ha varit född omkring 1390, liksom den presumtiva systern, Margareta Jönsdotter.
 
Då Torkil Jönsson var bror till Nils Nilssons (Sluk) farfar Jösse Jönsson, så verkar ett äktenskap mellan Nils och en hypotetisk sondotter till Olof Olofsson ganska rimligt i detta scenario!

2011-08-24, 10:41
Svar #13

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Får nog revidera mitt scenario ovan, då Elin Jönsdotter uppenbarligen var syster till Valborg Jönsdotter, Bengt Lydekessons hustru, då de ägde varsin halva av Pennis som arvegods. Detta tolkar jag som att de inte hade någon ytterligare syster. Möjligheten kvarstår dock att Elin och Valborg var döttrar till Jöns Andersson (i Kimito) i ett hans första äktenskap, och därmed var halvsystrar till Margareta Jönsdotter, Torkil Jönssons (Sluk) hustru. Men det är ett ämne som hör hemma under någon annan rubrik...

2011-08-24, 18:31
Svar #14

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Då jag känner mig alltmer komfortabel med att det som lär stå i riddarhusgenealogin, att Harald och Joen Stålhandske är söner till Tyril (Nilsson)) Sluk, så kommer jag att fortsätta 'monologen' om Stålhandskes (nr 98) anor under rubriken Sluk, eller andra relevanta rubriker!

2011-11-24, 16:59
Svar #15

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
I mitt inlägg den 23:e augusti 2011 (01:29), anförde jag bl.a. som indicium för att Harald Tyrilsson i sitt första gifte, varit gift med Margareta Fleming, att hon var syssling till Klas Eriksson Fleming. Vad jag då missade var att hon dessutom var syssling till Thyril Nilsson Sluk, Haralds far, och att Thyril i sin tur också var syssling till Klas Fleming!
 
Som Thomas Småberg skriver i sin doktorsavhandling 'Det stängda frälset.Makt och eliter i det medeltida lokalsamhället (Göteborg 2004): Det var vanligt att äktenskapsförbindelser mellan två släkter innebar att det ingicks fler äktenskap mellan de olika medlemmarna. Vid sådana tillfällen sträckte sig relationerna ofta över generationer.
 
Margaretas far, Peder Fleming, var skriven såväl till Feriskala i S:t Marie sn i Finland, som till Hålbonäs i Sköldinge sn (Söd), och erhöll i förläning Merids bol i Hattula sn 1536 , samt verkade som befallningsman på Åbo slott 1536-1560. Då det tycks som om Margareta Fleming levde tillsammans med sin mor i Hålbonäs - de ligger begravda tillsammans med tre syskon till Margareta i Stora Malms kyrka (Söd)- så kan detta förklara missförståndet(?) att Harald Tyrilsson skulle ha kommit från Sverige, då han varit gift med med någon från den 'svenska' delen av riket, och att han tydligen bott en tid i Sverige.
 
Tyvärr lär det inte gå att hitta några direkta bevis för att Harald varit gift med Margareta Fleming, och att hon skulle vara mor till Thyril Haraldsson Stålhandske, men indicierna känns starka...

2011-12-07, 18:24
Svar #16

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Återigen har det smugit sig in förvrängd fakta - i en seriös sekundärkälla - vad gäller Harald Stålhandskes ursprung. I Henrik Impolas bok 'Frälset och dess rusttjänst i Finland på 1500-talet (utg. 2011, Gen. Samf. i Fin.), kan man läsa att Hausen har dock i sin studie om Germundsö säteri påvisat att släkten Stålhandske härstammade från Östergötland. Detta stämmer inte. Vad R. Hausen skriver är följande: Om hans härstamning vet man intet annat än att han (Harald Tyrilsson; min anm.) varit bosatt i Östergötland och alltså troligen (min kursivering) bördig därifrån.
 
Sanningen är att vare sig J. Ramsay eller R. Hausen har hittat några belägg för att Harald S. skulle komma från den 'gamla' delen av riket. Sant är att Harald, såväl som hans bror Joen, befann sig i 'Sverige' på 1560-talet , då de var i tjänst i Erik XIV:s hov, och Harald i det Nordiska sjuårskriget. Sant är också - enligt mig och Riddarhusgenealogien - att deras morfar, Matts Larsson Ruuth - härstammade från Östergötland, men det innebär inte nödvändigtvis att vare sig Harald eller Joen var födda i Sverige!
 
Jag tror fortfarande att svaret på frågan om Stålhandskes ursprung ligger i relationen till släkten Fleming i Finland. I mitt förra inlägg pekar jag på möjligheten att Harald i sitt första gifte var gift med Margareta Pedersdotter Fleming, vilket tillsammans med det faktum att hans bror Joen, i sitt första äktenskap var gift med Brita Rääf, dotter till Margareta Eriksdotter Fleming, och att Klas Eriksson Fleming agerade som patron för bröderna Stålhandske, utgör mycket starka indicier för att de verkade i samma sociala och geografiska 'sfär'.
 
Med utgångspunkt från Thomas Småbergs slutsats ovan, så har jag tagit fram följande förenklade släktträd vilka belyser kopplingarna mellan släkterna Fleming och Sluk/Stålhandske.
 

 
Som synes skulle ett äktenskap mellan Margareta Fleming passa väl in i bilden. Man får inte glömma att Klas Fleming sannolikt var den mäktigaste adelsmannen i Finland vid den tiden, och att hans klienter sannolikt var i huvudsak - eller enbart - från den östra sidan av riket...
 
I sitt andra äktenskap var Harald gift med Anna Henriksdotter Lapp enl. EÄ, vilket innebär att han gifte sig med sin fars kusin, vilket ett halvt sekel tidigare hade krävt påvens välsignelse, men på 1560-talet sannolikt inte krävde mer än Klas Flemings och hans svägerskas, änkedrottningen, tillstånd... Han tog ju trots allt hand om ytterligare en fränka till Klas Fleming!
 
Kommentarer?

2011-12-13, 21:13
Svar #17

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Den 27 oktober 2010 skrev jag följande om Stålhandskes vapen:
 
Även om det i den vapenbeskrivning som finns i Riddarhusets Ätt- och vapendatabas, . . . Två försölfrade stålhandsker uti ett blått fiäldh och under handskarne en försölfrad stridshammer tvert öfver uti ett rödt fiäldh, item en öpen tornerehjälm, krantzenn och hjälmtäcket rött och blått. Ther ofvan uppå en försölfrad stålhandske emellan två hanefiädrer, then ene röd, then andre blåå. . . . inte nämns någon bielke, så finns det en sådan med i den beskrivning, som återges i 'Matrikel öfwer Swea rikes ridderskap och adel', utg. 1751 av Anders Anton von Stiernman et.al.: ”Denna finska ätt (Stålhandske, nr 98, min anm.), som förer en skiöld, mitt på afdelt med en hwit bielke (min kursivering): uti öfra delen öfwer bielken stå upprätta twå stålhandskar, i blått felt: i den nedra delen under bielken, ligger en hammar i rött felt, på hielmen en oprätt stålhandske emellan 4 plumager, två på hwardera sidan….
 
Jag har nu hittat en förklaring till de två varianterna. Det vapen som beskrivs i Riddarhusets vapendatabas tillhörde Harald Töresson (Tyrilsson) medan det vapen som återges på kyrkomålningen i Åbo, tillhörde hans bror Joen Tyrilsson. I Daniel Tilas genealogiska samling (RA) hittar man en beskrivning av Haralds vapen, med en anmärkning: Detta vapnet skiljer ifrån Brodren Jon Tyrelssons No 98 wapn. i så måtto, at der är en hvit bielke mellan det blå och det röda feltet, samt ofwan på hielmen Två strutsfiedrar på hvardera sidan om stålhandsken.
 
Henrik Impola har - i sin bok om frälset i Finland - tolkat texten så att det skulle vara Harald som förde en vit bjälke i vapnet, men detta anser jag är fel.
 
I Tilas dokument rörande Harald Torelsson finner man vidare:
 
...år 1765 wid Riksdagen tvistade Herrar Stålhandskar om Capitis Rättigheten och då gaf Hr Eric gustaf Stålhandske (ss ss s till Joen, min anm.) up en af originalet i ...Åbo Hofrätts actuarie Contoir vidimerad copia, men s:a år d: 26. martü gaf Riddarehus Deputationen det utslag igenom Extractum protocolli, at denne Harald Torelsson icke war stamfader för den introducerade Stålhandske ätten No. 98. Men att Jon Tyrilssonsom som blef adlad fyra år förut war, och broder till Harald, war rätta stamfadren...  
 
Kombinerar man denna information med det faktum att Anders Anton von Stiernman år 1751 i 'Matrikel öfwer Swea rikes ridderskap och adel' beskriver vapnet med en hwit bielke, och samma vapen återges i Elgenstierna, så måste man dra slutsatsen att det rörde sig om Joen Tyrilssons vapen. Glasmålningen i Åbo domkyrka är ytterligare ett indicium, då Haralds familj var mer orienterad mot Åland och Östergötland.
 
En mycket intressant frågeställning är vem Eric Gustaf Stålhandskes opponent var?! Då tvisten handlande om vem som var släktens huvudman, och 'svaret' blev att Joen var släktens anfader, borde det ha rört sig om en ättling till Harald Torelsson, eller...?!
 
Mycket intressant är också följande i Tilas dokument:af då uptedde(?) schemer finner genealogien sålunda:
 


 
 
I tvisten avseende huvudmannaskapet för ätten Stålhandske på 1700-talet, anges alltså explicit att släkten Stålhandske härstammar från Tyril Sluk och Anna Mattsdotter Ruuth. I Haralds sondotters, Margareta Stålhandske, personalier halvtannat sekel tidigare kallas anfadern Tyril Stålhandske och hans hustru Anna Mattsdotter Ruuth... Då Tyril Sluk/Stålhandske och Anna Mattsdotter Ruuth anges som föräldrar till bröderna av ättlingar till såväl Harald som till Tyril, finns anledning att starkt betvivla Jully Ramsays kategorioska uttalande, att något bevis härför synes dock ej finnas...
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2011-12-13 21:15)
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2011-12-13 21:24)
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2011-12-13 21:29)

2011-12-14, 23:43
Svar #18

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
En viktig pusselbit i sökandet efter Haralds och Joens föräldrar hittar man i Ösmo kyrka i Södermanland, där Joens sonsons son Hans Johansson Stålhandske begravdes 1690-02-02 med sitt vapen med sexton anor uppsatt på den södra väggen. (I EÄ står det felaktigt att det är Hans Johanssons farfars, Hans Joensons vapen som finns i Ösmo kyrka, trots att man samtidigt uppger att han begravdes i Kimito kyrka  1624-04-07.)
 
Av de sexton anorna i 4:e ledet saknas endast Herman Flemings vapen. Längst ned till vänster, på svärdsidan, finner man Tyril Sluk / Stålhandskes (?) vapen tillsammans med ett vapen med tre rutor, vilket torde tillhöra Anna Mattsdotter Ruuth!
 

 
För en amatörforskare har man nu kommit så nära ett bevis man kan komma - tillsammans med övriga indicier -  att Haralds och Joens föräldrar faktiskt var Tyril Sluk och Anna Mattsdotter Ruuth, medan professionella forskare sannolikt fortfarande skulle ifrågasätta detta. Ett argument skulle kunna vara att man vid den tiden gärna 'förskönade' sina anor - vilket det finns flera exempel på - för att nå upp till sexton 'adliga' anor, vilket 'krävdes' för att räknas till högadeln. I det här fallet verkar detta inte sannolikt, då hade man säkert valt en släkt som befann sig högre upp på den sociala stegen. Inte heller tycks det ha funnits några arvstvister som kan ha motiverat en förfalskning.  Vad man kan ifrågasätta däremot, är om Tyril Nilsson Sluk faktiskt förde det vapen som hans söner antog när de adlades, eller huruvida han använde tillnamnet Stålhandske som nämns i Haralds sondotters, Margareta Stålhandskes personalier. Eller om man 'extrapolerat bakåt', då Tyril tveklöst tillhörde frälset.
 
Studerar man de femton anor som är bevarade, så finner man en uppenbar avvikelse mot EÄ, där det står att Joen Tyrilssons svärfar, Erik Rääf, var gift med Margareta Fleming. Det stämmer förmodligen, men hon var inte mor till Brita Rääf, Joens hustru! Erik Rääfs vapen är det 3:e nerifrån på vänster sida, och hans hustrus, Britas mors,  det 4:e, vilket uppenbarligen inte är Flemings vapen! På vapnet som jag inte kan identifiera, ser det ut att vara tre 'gåsar'. Någon som vet vilken släkt som bar det vapnet?

2011-12-15, 16:09
Svar #19

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Spännande utveckling av och fynd till den här tråden.
 
Min tolkning av den här bilden på begravningsvapnet (med reservation att jag inte alls vet hur den ska läsas) är väl att det ska vara ett Flemingvapen som saknas på nedre högra sidan, som var nämnde Hans mors släkt? Där finns även vapnen för släkterna Horn, Stålarm, Bååt, Hand och Tott representerade vad jag kan se.
 
På den vänstra sidan ser jag även släkten Wildemans vapen, Hans farmors släkt, och bilden under den är kanske duvor än gäss? Tönne Olofsson (Wildeman) var gift med Brita Henriksdotter (Risbit) vars mor var en Dufva..?  
 
Ett alternativ till den saknade vapenskölden (endast 15)om dne itne abra fallit bort, är att det finns en anförlust något led längre bak, då Hans Joensson och hans hustru var 4-männingar från Margareta Tuvesdotter, hustru åt Jakob Bengtsson (Dufva) och Engelbrekt Larsson..?

2011-12-15, 17:15
Svar #20

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Sköldarna tycks strikt följa uppställningen i en formell antavla med Joen Hanssons anor, i 4:e generationen, till vänster, med början nerifrån, och Margareta (Henriksdotter)  Flemings,  i 4:e generationen, nerifrån till höger.
 
Med de anor jag har i min databas, skulle sköldarna alltså sitta i följande ordning:
 
8v) Beata Grabbe                                                  
7v) Erik Arvidsson (Stålarm)                                      
6v) Brita Risbit                                                  
5v) Tönne Wildeman                                                
4v) Margareta Fleming                                            
3v) Erik Rääf                                                      
2v) Anna Ruuth                                                    
1v) Tyril Sluk                                                    
 
8h) Ingeborg Körning
7h) Dionysius Burraeus
6h) Kerstin Tott
5h) Johan (Bååt)
4h) Elin (Stålarm)
3h) Henrik Horn af Kankas
2h) Gertrud (Hand)
1h) Herman Fleming
 
Jag kan helt klart identifiera sköldarna 1v, 3v, 5v, 7v och 2h – 6h, alla i rätt ordning. Det råder nog ingen tvekan om att det är Herman Flemings vapen som lossnat / stulits från skölden!
 
På plats 4v skulle alltså Margareta (Eriksdotter) Flemings vapen ha suttit, om hon vore mor till Brita Rääf.
 
Någon som kan identifiera / bekräfta övriga vapensköldar?!
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2011-12-15 18:29)
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2011-12-15 18:31)

2011-12-15, 23:49
Svar #21

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
En titt i EÄ visar att Anna Mattsdotter Ruuths vapen till synes var identiskt med den adliga ättens, Ruuth i Finland, vapen. Skall man då av detta dra slutsatsen att hon och hennes far, Matts Larsson Ruuth, tillhörde denna släkt?! Förmodligen inte, då - för att travestera J. Ramsay - något bevis härför synes ej finnas...
 
Här kan man faktiskt anta att man, medvetet eller omedvetet, satte upp den adliga släktens vapen (adlad redan 1559), då Matts Larsson Ruuths ättlingar adlades först 1681, till namnet Ruthenhjelm. Som jag nämnde ovan är jag också skeptisk till att Tyril Nilsson Sluk innehade samma vapen som sönerna fick när de adlades.  
 
Skulle det vara så att såväl Anna Ruuths, som Tyrils Sluks, vapen i det här fallet 'uppgraderats', så styrker det snarast uppgiften att de var föräldrar till Harald och Joen!
 
Även om jag emellanåt raljerar något med 'professionella forskare', så delar jag helt deras uppfattning vad gäller kritiskt tänkande - och att hålla isär vad man tror och vad man vet... I det här fallet bedömer jag det ändå  som mycket sannolikt att Tyril Sluk och Anna Mattsdotter Ruuth var föräldrar till Harald och Joen Stålhandske!
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2011-12-15 23:52)

2011-12-16, 09:02
Svar #22

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Hans Joenssons svärmor Carin Eriksdotter (Stålarm) är väl dotter till Erik Johansson och Sara Ryting, inte Arvidsson och Grabbe, som du anger i 7-8v? Se detta i EÄ, Stålarm tab. 16 och Wildeman tab.5

2011-12-16, 09:52
Svar #23

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Tack för påpekandet. Är inte helt säker på var jag fick tag på den felaktiga uppgiften. Som tur är ändras ingenting i själva sakfrågan!

2011-12-16, 09:53
Svar #24

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Kollade i Ramsays frälsesläkter och det Rytingska släktvapnet är ett hjärta över två stjärnor samt ett svärd längst ner, dvs troligen samma som 8v, längst upp till vänster (heraldiskt höger).

2011-12-16, 10:22
Svar #25

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Jomenvisst, det stämmer, det syns tydligt i närbild...
 

2011-12-16, 10:33
Svar #26

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Frågan är då, vems vapen är detta?
 

2011-12-16, 10:59
Svar #27

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Leif, du var inne på att det kanske föreställer tre duvor, inte gäss. I Raneke hittar man följande vapen för tre personer, Sven Nilsson, Olof Arvidsson och Peder Duve, i Linköping i början av 1500-talet.
 

2011-12-16, 11:17
Svar #28

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Intressant... Då kan man ju undra vem som ska representera det i trädet, och som var Stålhandskes ana med det vapnet..? Likaså vapnet ovanför vildmannen, med två korslagda yxor (eller fanor?) är intressant.

2011-12-16, 12:17
Svar #29

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Ang min egen fråga om de två korslagda yxorna så kan det vara släkten Creutzhammar, där en syster till Stålhandskes farmors far Henrik Tönnesson (Wildeman) var gift med Henrik Larsson, stamfar för den adliga ätten Creutzhammar nr 200. Men varför skulle det vapnet in i detta begravningsvapen isåfall, kanske nåt felaktigt här med..?


 
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2011-12-16 12:18)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna