ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 28 december, 2012  (läst 3301 gånger)

2006-01-05, 09:18
läst 3301 gånger

Utloggad Inger Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2014-10-14, 12:36
    • Visa profil
Finns det någon som känner till något om Klas Skarp, adlad Skarpfelt, ursprung. Han blev major vid Tavastehus infant.reg:te 1660 och är sannolikt född i Sverige. Fick 1650 12/6 Kokko och Laukela byar i Urdiala sn under Norrköpings besluts frälse. Adlad 1662 19/4, tog inte introduktion enl. Ramsey. Levde ännu 1670, men nämns inte därefter.  
Gift omkring 1638 med Berkholt von der Frense, Elisabet.  
Min ana är sonen Gustaf Skarpfelt (Skarpenfelt). Död 1689.

2006-01-05, 15:04
Svar #1

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Inger,
 
Adliga ätten Skarpenfelt, sedermera Skarp von Felt, nr 517, utdöd.
 
 
Majoren vid Tavastehus infanteriregemente Claes Skarp, adlades 1662-04-19
med namnet Skarpfelt (Skarpenfelt) men tog icke introduktion.  
 
Ätten utdog med hans son ryttmästaren Gustaf Skarpenfelt 1689-10-07.
 
Elisabet Berkholt von der Frense, gift i sitt 2 äktenskap med majoren Claes Skarp, adlad Skarpfelt 1662-04-19, men ej introducerad.
 
Gustaf Skarpfelt ( Skarpenfelt ), död 1689-10-07 och begraven i Urdiala kyrka, där hans vapen uppsattes.
 
Gustaf var gift med Catarina av den adliga ätten Lilliebrunn, nr 293, utdöd.  
 
Källa: Riddarhusets Stamtavlor ( CD ) 2003.

2006-01-07, 11:09
Svar #2

inger

Tack Benny!
Gustaf Skarpfält hade i sitt första gifte, okänt vem, en dotter, Beata, g m  Jacob Indelin som fört släktskapet vidare, dock ej namnet/ätten.
Clas Skarp skall enligt de källor jag har, Ramsey, ha kommit från Sverige. Vore intressant om någon Skarp-forskare har sett hans namn i något sammanhang.
 
Mvh
 
Inger

2006-01-08, 11:51
Svar #3

Ian Hamilton

Hej Inger
 
Uppgiften att Gustaf Skarpfelt hade en dotter vid namn Beata har jag missat. Det var intressant, namnet Beata återkommer bland många efterkommande till både Peder och Truls Skarp. Jag har inte hittat någon Clas Skarp bland de Skarp-ättlingar jag undersökt, men där finns många luckor.
Elgenstierna skriver att det fanns likhet mellan den finska ättens vapen och den svenska (Skarpenfelt/Skarp von Felt). Finns någon heraldiskt kunnig som tittat närmare på detta?
 
Ian

2006-01-08, 13:29
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Ian,
Här kommer de båda vapnen till beskådande:
Adl ätten Skapenfelt, sedermera Skarp von Felt ur EÄ

Adl ätten Skarpfelt ur Ramsay

Jag lägger bara in dem utan kommentarer så får vi kolla resultatet.
Vänligen,
Olle
PS. Hoppas Du sett min komplettering till Din Skarp-artikel i SoH. DS
Vänligen,
Olle Elm

2006-01-25, 13:17
Svar #5

Ian Hamilton

Hej och tack Olle för bilderna.  
 
För mina icke heraldiskt kunniga ögon verkar inte likheterna direkt slående, det är väl de korslagda vapnen och fanan/fanorna. Båda är väl vanliga som element. Skillnaderna dominerar: i ena fallet två svärd och i andra ett svärd och en musköt, händerna som håller vapnen i ena fallet, de sexuddiga stjärnorna i det andra, tinkturerna. Men det kanske finns andra som har synpunkter?
 
Tack också för Ditt inlägg om Garff i SoH, jag såg det ju redan som manuskript och tycker det är intressant men jag får inte alla bitar att falla på plats när det gäller arvsrätten. Hoppas det kommer fler inlägg!
 
MVH
 
Ian

2006-03-26, 19:50
Svar #6

Ulla Svensson

Hej Inger!
 
och släktforskare med anknytning till Gustav Skarpenfelt och andra Skarpenfeltare.
 
I min forskning har jag en Isak Gustav Skarpenfelt F. 1641 i Höreda som gifte sig i (F) Marbäck med Elisabeth Tornerefelt 1661-09-17. Han dog 1715-03-25 i (F) Säby. Källa: Elgenstjerna och Helmer Tornerefelt. Elisabeth var född 1639 i (F) Marbäck, Herrestad. Dotter till Törne Tornerefelt i hans 1:o gifte med Kerstin Månsdotter. Törne blev adlad 1646-07-30, nr 336 sedermera ändrat till 357.
Dessutom har jag en Beata Skarp von Felt som är född 1655 i Höreda. Vem är hennes föäldrar? Var Gustav gift en gång före sitt giftermål med Elisabeth?
 
ulla

2006-03-26, 22:02
Svar #7

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Inger,
 
Isak Gustav ( Skarp von Felt, nr, 517 ) gifter sig 1651-09-17 med Elisabeth Pistol ( adliga ätten Pistol, nr 253 ) varken födelse eller dödsår är angivna för Isak Gustav.
 
Beata född 1655-12-19 föräldrar är Isak Gustav och Elisabeth Pistol.
 
På Skarpenfelts sida uppges Isak utan namnet Gustav.
På Pistols sida uppges han som Isak Gustav.
 
Elisabeth Tornerefelt ( nr, 357 ) född 1629, gifter sig före 1671 med Gustaf Pistol ( Pistol, nr, 253 )
Gustaf Pistol är född det år du uppger Isak Gustav vara född och död samma år som du uppger Isak Gustav vara död.
 
Elisabeths syster Magdalena gifter sig med Göran Pistol ( nr, 253 )
 
Källa: Riddarhusets stamtavlor ( CD ) 2002.
 
OBS: Har ej hunnit kolla ev rättelser till nämnda släkter ovan.

2006-03-27, 11:18
Svar #8

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Ulla ska det ju givetis stå i föregående inägg.....sorry.

2006-03-27, 23:18
Svar #9

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
För att krångla till det ännu mer så uppges på släkten Pistol ( nr, 253 ) vara Göran Pistol som gifter sig med Elisabeth Tornerefelt och inte Gustav.
 
Om Gustav Pistol född 1641 uppges giftet vara okänt ( Gift med N N som levde 1680 med små barn )
 
På Tornererfeldt ( nr, 357 ) uppges som i tidigare inlägg Gustav vara gift med Elisabeth Tornererfelt och systern Magdalena gift med Göran Pistol.
 
Har sökt efter rättelser men ej funnit några, men fel i någon av nämdas släkttavlor är det ju.

2006-03-28, 09:01
Svar #10

Ulla Svensson

Hej Göran!
 
Det har jag också insett. Göran Pistol var ju gift med Elisabeths syster Magdalena. Hur hon kan heta Pistol är osäkert. Men i någon tidigare uppgift som jag har tog sig någon Gustav även namnet Pistol efter ingånget äktenskap.  
 
ulla

2012-12-09, 14:51
Svar #11

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2716
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Komplettering till EÄ Tab. 5:
 
Domkapitlet i Lund år 1734
Inför Max: Ven: Consistorium är iag föranlåten i ödmiukhet andraga, huruledes een volonteur under högwälborne Herr General Lieutenentens Gref Lewenhaupts Regemente benemd Isack Scharp von Felt under Äktenskapz löfte lockat min yngsta dotter Elisabeth Holm till lägersmåhl, som då i sin enfaldigheet eij befarat något oråd, utan trygat sig wid hans starka och under Ewig förbannelse muntel: utfäste Äktenskapz löften; hwarmed han icke allenast öfwertalt henne till att lyda sin wilja; försäkrandes, det dhe wore redan ett inför Gud, och aldrig skulle skiljas åth, utna äfwen hela 4 åhrs tjd föruth med sådanna uthlåtelser Continuerat, då han både som oftast sökt tillfälle att omgås och tala med henne, som och med flitig brefwäxling underhållet och styrkt henne i sitt en gång fattade förtroende till hans redeligheet. Men emedan hans falskheet af uthgången skönjas; och han nu mera intet kan hwarken af sin siälasörjare ell:r mig godwillig: förmås till bem:te sina så ofta giorde Löftens tillstående, mindre till dess fullbordan öfwertahlas; utan han genom åtskill: förwäningar och undanflykter allnast sökt utdraga i dett längsta: Dy anhåller i ödmiukheet, att han ju förr ju heldre må af Max: Ven: Consist:o blifwa till domb Capitlet instämd att utj denna sak stånda mig till lagligit wedermähla. Och som medelst omrörde hans förhalande tjden torde dess förinnan wara förbem:te min dotter förhanden, att hon kommen i Barnsäng, hwarom man intet kan hafwa någon säkerheet än min ytterligare anhållan i ljka ödmiukheet, det täcktes Högwyrdige Hr Biskoppen och Max: Ven: Consist:um i betraktande af of:n anförde omständigheter igenom een särskilt interlocutorie Resolution Höggunstigast tillåta, att Kyrkioherden i orten får på den händelsen döpa Barnet såsom äkta och moderen på ljka sätt kyrkiotagas. Jag giör mig om Högwyrdige Hr Biskopens och Max: Ven: Consistorii rettwisa och höggunstiga utslag häröfwer till en någorlunda hugnad för mig wid detta bedröfweliga tillfället alldeles försäkrad, och framhärdar med all wördnad.
 
Högwyrdigste Hr Biskopens
Samt Max: Ven: Consistorii
 
Aldraödmiukaste
tienare
And: Holm
 
Källa: Domkapitlet i Lund FIIf:60 (1734) Bild 5240 (AID: v234818.b5240)
 
Målet fortsätter bland äktenskapsmålen i Domkapitlet i Lund år 1735 - se:  
Domkapitlet i Lund FIIf:61 (1735) Bild 280 (AID: v234819.b280)
Domkapitlet i Lund FIIf:61 (1735) Bild 620 (AID: v234819.b620)
Domkapitlet i Lund FIIf:61 (1735) Bild 4230 (AID: v234819.b4230)
Domkapitlet i Lund FIIf:61 (1735) Bild 4600 (AID: v234819.b4600)
 
Vigda år 1739 i Slimminge, Malmöhus län:
5 febr: Skomakaren Mäster Jonas Hansson Bolm, Stubbarp
Madam Elisabeth Holm, Stubbarp
wittnen om dem båda goda
 
Källa: Slimminge CI:1 (1736-1795) Bild 1960 / sid 192 (AID: v111833b.b1960.s192)
 
Elisbeth Holm är identisk med dottern till inspektorn på Svaneholm - Andreas Holm. Se även Birte Boströms inlägg på Anbytarforum 2 maj 2003 under övriga släkter H - http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/67956.html?1064184724.  
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Kvm 2012-12-09 20:15)

2012-12-09, 23:01
Svar #12

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:17
    • Visa profil
Intressant! Har en Isak skarp von felt i min forskning som gifter sig 1741-05-26 i Vanstad med Anna Lovisa Skog, Vanstad C:2 (1738-1782) bild 18. Så Isak gjorde fröken Elisabeth Holm med barn?
 
ulla svensson

2012-12-10, 11:02
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Isak Skarp von Felt gjorde även Ingri Wanströms med barn, sonen Petter född 1736 20/8 i Strövelstorps gatehus [Strövelstorp fb], åtminstone bör han vara identisk med utnämnde fadern korpralen Hr Scharpenfelt vid Södra skånska kavalleriregementet. Det gick så långt med hans otrohet att han för hor fick sitta på vatten och bröd mellan 25/6 och 13/7 1737 på Malmö citadell...[Malmöhus läns landskansli AIIa].

2012-12-10, 13:34
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
En annan diskussion om Skarparna finns under namnet . Kanske något som kan intressera. Årminstone Anders är med redan där  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2012-12-10, 21:42
Svar #15

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:17
    • Visa profil
Där ser man vilka anfäder man har! Känner ni, Anders och Magnus, till flera liknande historier om Isak. Jag skriver av detta om honom. 1765 till 1807 arbetade Hans Fredrik Claesson f.1747, på Citadellet. Han gifte sig med Isaks äldsta dotter Helena Charlotta. Kanske att svärfaderns bravader var ett hett samtalsämne på den tiden. Isak gifte ju sig med Anna Lovisa Skog 1741. Nu har jag fått många fler släktingar.  
hälsningar
ulla svensson

2012-12-13, 20:14
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ett tillfällighetsfynd:  
 
Vem är mademoiselle Hedvig Schiarp von Felt, även nämnd jungfru, som bor mellan 1785 och 1791 på Fjärestad nr 6 i Fjärestad (Skåne), enligt mantalslängd. Jag hittar henne inte i Elgenstierna eller dess komplementband. Det är dåligt med kyrkböcker i Fjärestad denna tid pga brand.
 
Hon sägs vara utfattig och bor hos fjärdingsmannen Ola Nilsson på nr 6.
 
Hon finns inte i Anna Lovisa Skogs bouppteckning (se Markus Gunshagas avskrift ). Möjligen kan hon vara ett barn till Isak Skarp von Felt och Elisabet Holm, född under äktenskapslöfte och därmed kanske berättigad att använda släktnamnet.

2012-12-13, 20:27
Svar #17

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:17
    • Visa profil
Intressant fynd att nysta i!
hälsningar/ulla svensson

2012-12-14, 17:14
Svar #18

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Jag hade helt glömt bort att jag forskat lite kring denne Isak Skarp von Felt tidigare - och visst är det som Anders säger, han fick ett barn med Elisabet Holm (osäkert om äktenskapslöftet godkändes dock, men både Elisabet och hennes far hävdade ett sådant mot Isaks nekande). I det av Magnus' ovan citerade brevet 1734 nämner ju Elisabets far lite kryptiskt om dottern att hon kommen i Barnsäng, hwarom man intet kan hafwa någon säkerheet än min ytterligare anhållan i ljka ödmiukheet, men i Lunds domkapitels protokoll 1735 (Domkapitlets i Lund arkiv, vol. AI:12) bekräftas att förbindelsen faktiskt resulterade i ett barn. Dock nämns varken kön eller namn på  barnet i protokollen, men den 5 februari 1735 (ärende nr. 7) instämde i alla fall arrendatorn And. Holm i Slimminge volonteuren Isak Skarp von Felt inför konsistorium in puncto sponsoriorum et stupri med dess dotter Elisabet Holm, varpå konsistorium inkallade Isak till den 19 februari.  
 
Nämnda datum 1735 företogs ärendet vid konsistorium (ärende nr. 1). Inspektorn (kallas han nu) And. Holms infann sig å sin dotters vägnar, och berättade att Isak hade rått Elisabet med barn under äktenskaps löfte. Isak dök dock inte upp vid förhandlingarna, utan krävde skriftligt att ärendet skulle behandlas under världslig rätt, samt att utom dess skall citationer intet wara så stäld som sig wederbör till en Adelsman i landet (det verkar alltså som att han, som adelsman, ansåg att man borde tilltalat honom lite tjusigare i stämningen än vad man faktiskt gjort). Holm berättade att dottern legat i barnsäng och nyligen fött barn, och krävde att Isak borde äkta henne. Konsistorium frågade Holm om han kände till att Isak var adelsman, varpå Holm svarade  
att han hört så sägas, men weth eij förwisso ty hans moder är bondedotter och går än bondeklädd, dess morbrodrar äro bönder och hans fader Corporal.  
Konsistorium accepterade inte Isaks uteblivande eller krav, utan inkallade honom på nytt till den 12 mars samt bad hans regementschef att se till att han dök upp denna gång. Den 12 mars 1735 (ärende nr. 10) infann sig både inspektor Holm och Isak inför konsistorium. Elisabet var inte närvarande, utan fadern berättade att hon var så sjuk att hon inte kunde komma. Han hade dock fått ett brev från sin själasörjare magister Lundvall, som meddelade att inspektorn alltid hade hållits för en vacker och kristlig man, som hållit sina barn till fostran i all dygd och även lyckats med många av dem,  
men den yngsta dottren, om hwilken han haft bästa förhoppning, syns olyckelig i det hon kommit [?] för en wanskelig contrapart, och kunde hon och winna så mycket at hon som trolofwat fästeqwinna blef kyrkiotagen, hade hon wunnit så mycket som hon åstundade.
Inspektor Holm lade fram sin skriftliga begäran, där han endast krävde att dottern skulle bli ansedd som Isaks trolovade fästekvinna, och var inte angelägen om något äktenskap mellan dem om inte Isak själv ville äkta Elisabet. Holm lade även fram en skriftlig berättelse från dottern, som berättade att  
hon så olyckeligen råkat uth för Hr Isac Scharp von Felt hwars ächta maka hon altid tänckt at blifwa, men emedan han giört henne dett strecket efter det andra som i synnerhet afhändt sig den ring som hon honom gifwat, ehuru han försäkrat, att wilja i sån lifstid draga på fingren, skolandes lämnat den åth et löst qwinfolk.
 Av den anledningen krävde hon att få bli kyrkotagen som äkta hustru, samt att Isak skulle ge henne en summa penningar. Tillsammans med Elisabets brev fanns även några kärleksbrev. Isak nekade  
att han nånsin låfwat henne ächtenskap. Kan wäl icke frångå häfdandet, men dertill har hon mäst warit wållande sielf, hwad ringen angår så har han aldrig haft någon av henne, widare än att en gång tog emot en sönderbruten, som skiedde till den ändan att låta läga honom.
 Inspektor Holm bekräftade att det väl kan ha varit så, men att den ring Isak nämnde var en annan. Isak fortsatte neka, varpå ärendet sköts upp till den 22 mars. Dock är protokollen väldigt svårlästa, och jag har inte hittat ärendet därefter eller på nämnda datum.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-12-14, 22:24
Svar #19

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2716
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Målet fortsätter 1736:
 
Hoos Consistorium andrager Madame Elisabeth Holm, hurusom Corporalen Wälborne Isac Scharp von Felt tredie gången begådt lägersmål sedan han uti Consistorio sig förklarat at willja med henne Echtenskap bygga, och eij emot henne wist den trohet som han bordt, anhållandes derföre bem:te Madame Elisabet Holm at blifwa ifrån honom lös och ledig förklarat till annat giftermål, hwarest gud henne behagar förese. Alt fördenskull warder Wälbem:te Corporal Isac Scharp von Felt härigenom lagl: kallad och stembd, at till d: nästkommande Septemb: will gud, kl: 8 förmiddagen stånda för domb=Capitlet i Lund till laga wiedermähle åliggandes parterne föröfrigt, at wara försedde med de skiäl, som till saken höra, samt taga sig noga tillwara för stembningens förfallelösa försittiande, wieder plicht som lag förmår. Sub Consistorii Ecclesiasticii Sigillo. Lund d: 25 Aug: 1736./.
Carl Papke
Nicolaus Lagerlöf
 
Källa: Domkapitlet i Lund FIIf:62 (1736-1736) Bild 1440 (AID: v234820.b1440)

2012-12-14, 23:20
Svar #20

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2716
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Isak och Elisabeth fick en gosse:
 
Ehuru jag undertecknade icke är i stånd att utfästa mig till något wist qvantum att åhrligen bjdraga till den gåssens upfostran som jag med Madam Elisabeth Holm aflat, betygar jag dock härmed dett jag efter råd och ämbne aldrig skall undraga mig att hielpa så mycket jag förmår och efter mina krafter och bästa samwete ströfwa derhän huru bem:te wår gåsse må utj dygd och Christelige seder anständigt blifua updragen, som härmed mitt nampns och sigells undersättjande sandfärdel: bekräftas.
 
I Scharp von Felt
L:S:
 
Komblatoffta d. 20 Marti 1735
 
Till witterlighet warder detta efter begiäran underskrifwit
H. Dahlbeck / J Jacobaeus
 
Källa: Domkapitlet i Lund FIIf:62 (1736) Bild 4390 (AID: v234820.b4390)

2012-12-15, 12:01
Svar #21

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:17
    • Visa profil
Det var ju vackert av herr Isak att ändå dra försorg över sin son. Tackar bägge Magnusarna för ert bidrag!
 
hälsningar/ulla svensson

2012-12-17, 16:18
Svar #22

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:17
    • Visa profil
Läshjälp över Isak Skarpenfelts skulder och bouppteckning som framställs under Skytts häradsrätt F11a:14 (1760-1761) bild 109-117. Snälla kan någon hjälpa mig med den flytande texten, beträffande testamente, arvingar mm.
hälsningar
Ulla Svensson

2012-12-20, 20:24
Svar #23

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:17
    • Visa profil
Isak Skarpenfelts första bouppteckning framställs i Oxie häradsrätt F11:10 (1758-1759) bild 233. Snälla kan någon hjälpa mig med förtydligande av textmassan.
 
vänliga hälsningar
ulla svensson

2012-12-21, 07:19
Svar #24

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Åhr 1758 den 3 Augusti instälte sig
utj Wästra Wärlinge, uppå anmodan under-
tecknade, att laga egendoms upteckning och
wärdering sig företaga öfwer den qwarlåten-
skap efter then innewarande åhr den 12 Febru-
arji utj Tyskland och pomeren afledne Corpo-
ralen wid Södra Skånska Rytterij Regementet
Wählborne Herr Isach Scharpvonfeldt, som
efter sig lembnat änkefrun dygdädla
Anna Lovisa Skog nu näwrarande jemte
fem Barn, En Sohn Gustaf Scharpvonfeldt
på 12te åhret gl, äldsta doteren Jungfru Hellena Charlotta
på 18 åhret, 2dra dottren Anna Christina på 14de
åhret, 3die dotren Maria Elisabeth 10 åhr och
4de dottren Anna Margaretha på 8de åhret
gl: å hwilkas wägar dehras faderbroder
Hofrättz Commissarien Wählborne Herr
Zion Skarpvonfeldt war anmodat til-
städes wara, derföre han och sig infan.
Wärderingsmän woro tillkalladee
och förordnade, Nämbdemannen
Wählförståndige Trulls Matts.(?) i Maglarp
och Matts Ohlson i Hårslöf.
Änkefrun påmintes derefter rick-
tigt upgifva all qwarlåtenskapen,
och underrättades om den påföljd
lagen i widrigt fall utsätter. Sedan
mehr(?) företogs, upgafs och anteckna-
des som följer.
 
Oxie häradsrätt FII:10 (1757-1759) Bild 223 / sid 210 (AID: v159658.b223.s210, NAD: SE/LLA/10050)
 
(med reservation för läsfel)
 
mvh Katarina
 
(Meddelandet ändrat av katarina_s 2012-12-21 07:21)
Katarina Sohlborg

2012-12-21, 08:29
Svar #25

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:17
    • Visa profil
Katharina Sohlborg, jag tackar dig för denna ingressen. Tackar ödmjukast!
hälsning
Ulla svensson

2012-12-27, 21:23
Svar #26

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2716
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Stämnings- och uppskovslistor 1691-1735, Torna häradsrätt [Skåne]:
 
den 13 Novembr [1723]
N:o 1 Corneten Hr Laurentz Morbeck, å sin omyndiga Swåger Isack Scharp von Feltz wägnar stämt fru Hellena Tigerschiöld på Bosarp, för 100 D: S:t skuldfordran efter obligation af d. 13 aug. 1722, som frun lånt af myndlingens fader afl: Hr Scharp von Felt i Kumletofta [Everlöv].
 
Källa: Torna häradsrätt DI:1 (1691-1735) Bild 110 (AID: v188248.b110)
 
Se även: bilderna 42, 55 och 190.
 
***
 
Morbeck, Lars, f. i Skåne; kvartermästare vid Livskvadron, sekundkornett vid Svenska adelsfanan [Skånska kompaniet] 1718 26/6; premiärkornett därstädes [Skånska kompaniet] 1719 15/5; avsked 1720 30/5  
 
Ur: Karl XII:s officerare av Adam Lewenhaupt, [xxx] min notering
 
(Meddelandet ändrat av Kvm 2012-12-27 22:12)

2012-12-28, 21:08
Svar #27

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:17
    • Visa profil
Tack Magnus! Isaks liv blir mer och mer intressant med dessa ingresser. Tackar ödmjukast
ulla svensson

2012-12-28, 22:27
Svar #28

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:17
    • Visa profil
Skytts häradsrätt F11a:14 (1760-1761) bild 109-117. Snälla finns det någon som kan hjälpa mig med textmassan om skulder mm i Isak Skarpenfelts bouppteckning.
ulla svensson

2012-12-28, 22:58
Svar #29

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15326
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 16:40
    • Visa profil
Hej Ulla.
 
Texten börjar på högersidan uppslag 210(bild 110) och är ett auktionsprotokoll.  
 
Ao 1760 den 20 Martii uppå behörig anmodan, samt efter utgångne allmänna kungörelser, hölts öppen auktion uti Wästra Wärlinge å efterskrifne Ägendomen tillhörig Sterbhuset efter framledne Corporalen af Cavalleriet wälborne herr Isaac Scarpvonfeldt, uti närvaro af änkan A L Schog och de omyndiga Barnens fäderne frände, farbrodern Hofrätts Commissarien wälborne  herr Zion Scharpvonfeldt: med hvilken förrättning tillgick på följande sätt.
 
 
MVH
Eva Dalin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna