ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 25.6.2000  (läst 2006 gånger)

1999-02-28, 16:29
läst 2006 gånger

Annika Söderlund

Jag hann lägga ut en efterlysning på A.G Schedvin under Landskap, Dalarna innan jag uppmärksammade den här sidan. Eftersom Schedvinssläkten inte bara fanns/finns i Dalarna och jag är väldigt angelägen om att komma i kontakt med andra som är intresserade av just den släkten så börjar jag en diskussion här för att se om det kan leda någon vart.Min mors flicknamn är Schedwin. Som jag förstår det så tog sig en syskonkull namnet Schedvin i slutet på 1600-talet. Deras far, Johannes Leonhardi Harakerensis, var då komminister i St.Skedvi i Dalarna men kom ursprungligen ifrån Västmanland där hans far och farfar också varit präster. Schedvins går, enligt Västerås Herdaminne, in i många andra prästsläkter som t.ex Fellenius, Elvius,Troilius och då även Margaretha Zebråzynthia (Stormor i Dalom).Sedan dess har en del ändrat stavningen till w och en gren under 1700-talet fått ett von framför Schedvin då Daniel Schedvin adlades. Min gren blev kvar i Dalarna och stavar sedan några generationer med w.Finns det andra som känner till och är intresserade av den här släkten?

1999-04-12, 11:48
Svar #1

John Spånberg

Möjligen föddes Anders Gustaf Schedvin i St Kopparberg 1814-11-24 (detta enligt en släktutredning gjord någongång pa 70-talet av 'Genealogisk Arkivforskning'). Han skall ha varit gift med Elisabet Wiklund född 1821-03-08 i Kristine, Falun.
 
Jag känner bara till en son till dem, Johan Vilhelm Schedvin (min fm ff) född 1847-12-29 (var exakt vet jag inte, Kristine?), han flyttade till Särna i slutet av 1800-talet och blev stamfar för Schedvinarna där.
 
Jag är mycket intresserad av uppgifter om Anders Gustaf Schedvin och även om hans fader (med samma namn).

1999-04-13, 22:07
Svar #2

Annika Söderlund

Vad glad jag blir! Jag har hela tiden trott att Anders Gustaf var far till Anders Gustaf men inte funnit några belägg då jag inte funnit nr 2 i kyrkböckerna när han uppges vara född. Hur vet du detta?  
Ja, Johan Wilhelm föddes i Kristine liksom syskonen Carl Gustaf och Greta Lisa. Brodern Anders Fredrik (min mf ff) föddes i Svabensverk när Anders Gustaf under en kort period var dagkarl och bruksskomakare där.A.G blev senare skomakarmästare i Falun. Han blev tidigt änkling och flyttade några gånger mellan Falun och Aspeboda.1884-10-23 dog han i Kristine församling.Om Anders Gustaf f.1782-10-22 vet jag inte så mycket mer än att han var son till komministern i Aspeboda, Gustaf Schedvin. Han gifte sig i Aspeboda med Catharina Görsdotter Kanin f.1785-03-18 och flyttade in till Falun 1813 efter att under några års tid mist sina tre barn. Jag har inte funnit dem i kyrkböckerna i Falun.
Är\Genealogisk arkivforskning´en tidskrift?

1999-04-16, 05:57
Svar #3

John Spanberg

Det enda jag känner till om 'Genealogisk Arkivforskning' är att Ville Schedvin, en kusin till min farmor, beställde den nämnda utredningen av dem, förmodligen en firma. Uppgiften kommer från utredningen, annars är den är tyvärr något kortfattad (inga barn...). A.G. Schedvin d.ä. skall ha varit gruvarbetare efter flytten 1813, bosatt i St Kopparbergs församling. Före flytten skall han ha varit jordbrukare i Stråtenbo.
Vet du något om Göran Görsson Kanin, Bergsman i Vallmora, Chatarina Görsdotter Kanins far?

1999-04-18, 22:48
Svar #4

Annika Söderlund

De flesta uppgifter jag har kommer från \Västerås herdaminne´och jag känner igen de uppgifter du har om Anders Gustaf d.ä. I Aspebodas kyrkböcker står det bara att han flyttade till Falun så det var bra att få församlingen specificerad. Det enda jag vet om Göran Görsson Kanin är att han var gift med Cathrina Andersdotter.
Vet du något mer om föräldrarna till Gustaf Schedvins hustru Brita Monthén (Montin enl. den äldre upplagan av herdaminnet). Jag vet bara att han var bergsman och att de hette Anders Persson och Ulla Eva Brita Monthén. Följer man herdaminnets uppgifter bakåt kommer man till 1500-talet på ett flertal grenar då de varit präster hela vägen. Jag har ännu inte dubbelkollat detta men kommer nu snart att lägga in detta i\Holger´, släktforskningsprogrammet. Är du intresserad av den kartläggningen eller har du redan de uppgifterna?

1999-04-19, 05:17
Svar #5

John Spanberg

Jag håller också på att lägga in det jag vet i Holger, jag skickar det jag har till dig (om ett par dar...). Jag är naturligtvis väldigt intresserad av vad du har kommit fram till!

1999-06-30, 21:14
Svar #6

Karl-Gösta Schedvin

Angående släkten Schedvin så har jag i DISGEN lagt in framför allt raka spåret från  1)Borgaren Sigfrid,2) Arosiensis (Sigfridsson) Matthias (död 1606) t o m dagens småttingar. Det rör sig om några hundra namn. Av dom är några extra intressanta. Jag själv härstammar från Leonard S i Ål, Insjön (bror till Daniel S i Orsa) Den misslyckade revolutionen där sonen D S var en slags huvudperson kan Du bl a läsa i Herman Lindqvists bok Historien om Sverige (Nyttan och nöjet) (sid 357-387). Den läsningen är verkligen rolig!

1999-07-01, 22:13
Svar #7

Annika Söderlund

Vad skoj med en till släkting!Din anfader Leonhard var en av de första jag läste om och undrade över när jag skulle börja reda ut hur min gren förhöll sig till resten av Schedvinssläkten. Han nämns i W.Lannermarks Falu Läroverk där man också kan se att vi är släkt med Jeper Svedberg och Emanuel Swedenborg genom att de också härstammar från Michael Michaelis Cuprimontanus f. 1543/44 (s.35). Vet du om vi är släkt med de Schedvins som finns i USA och Australien? De verkar komma från Sverige. I mormonernas register fann jag en Leonard S. f.1755 i Sverige som jag inte känner till. Det är intressant att se vilka vi nu levande härstammar ifrån.Jag har också haft nöje av Historien om Sverige. Du vet väl redan att Linné och Hulphers båda nämner olika Schedvins i sina Dalaresor.

1999-07-02, 21:23
Svar #8

Karl-Gösta Schedvin

Tack Annika! Leonhardus i Ål hade 3 barn varav Leonard S var min farfars farmors farfar. Denna L S var först gift med Gustava Wallendal och hade sonen Anders Albrekt samt (enligt mormonerna) dottern Brita Christina född 1781 i Järna men tydligen emigrerat. Leonard f 1755 kunde jag inte hitta (i går) i Järnas födelsenotering. Om datat stämmer kan han möjligen vara son till Johan S f 1738, men jag är tveksam. Detta är så nytt för mig så jag har inte hunnit forska speciellt djupt.
Flera i den här släkten har emigrerat men de flesta har lämnat namnet Schedvin. I fjol var bl a  en dotterson till min farfars farbror hit och hälsade på i Sverige. Han har lämnat en utförlig förteckning över sina anhöriga i USA.
Beträffande Australien så känner jag till Boris Schedvin . Hans far var född i Borås 1894 med en Daniel i anlistan. Mamman hade släktskap med Eckersteins (bokhandlare i Göteborg).
Allt det andra om Svedberg mm hade jag ingen aaaning om, men det låter mycket spännande!!
Tack än en gång för intressanta nyheter!

1999-07-03, 09:00
Svar #9

Utloggad Erik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:07
    • Visa profil
    • www.pennapensel.se
Hejsan Karl-Gosta Schedvin,
sag din upplysning och blev intresserad av den, ty min anfader och hans tva broder var ledare for det 1743 Dala upproret, om du menar detta uppror , sa har jag litet mera att ge dig, men jag har sett pa Internet att det var nagon har i U.S.A. som sokte informationer om ett senare uppror i Dalarna, ar det kanske det du talar om? Det var intressant att se att ledaren for 1743 uppror hette Gustaf Schedin.( Han blev avrattad.)
Lat mig fa veta mer om ditt uppror.

1999-07-05, 18:45
Svar #10

Karl-Gösta Schedvin

Hej Erik!  Dalaupproret eller Daldansen 1743 och den misslyckade revolutionen 1756 var två olika händelser. Den första är den mest kända. Då var Schedin (utan v) en av de tre ledarna. 1756 var alltså prästsonen från Orsa, Daniel Schedvin (med v), en av huvudpersonerna. Han ordnade så att drottning Lovisa Ulrikas (= hovets) planerade kupp mot ständerna gick om intet. Som belöning för sitt avslöjande blev han adlad medan flera andra som t. ex. greve Erik Brahe halshöggs den 23/7 1756.
Gustaf Schedin dömdes att mista sin högra hand, halshuggas och steglas (en förstärkning av dödsstraffet)

1999-07-08, 22:16
Svar #11

KarlGösta Schedvin

Hej Annika!
Läser Lannermarks F L och försöker finna kopplingar till Svedberg, Cupprimontanus m fl men lyckas inte. Kan Du hjälpa mig lite mer på traven?
Mormonernas Leonard Schedvin f 1755 kan jag fortfarande inte finna i Järna förs. födelseregister. Kanske är det fel församling.

1999-07-25, 14:11
Svar #12

KarlGösta Schedvin

Efter att åter ha studerat medel - reformationstidsdelen av Herdaminnen kom jag underfund om kopplingen till Svedberg, Svedenborg m. fl. Vad intressant den svenska historien har blivit! Tack Annika Söderlund!

1999-07-25, 21:41
Svar #13

Ánnika Söderlund

Hej Karl-Gösta!
Jag skulle just svara när jag upptäckte att du funnit kopplingen. Det jag har läst var bla. s.35 och 42 i Falu Läroverk. Något annat jag har haft glädje av är R-P Olofssons romansvit om Falu Koppargruva som börjar med Kopparberget. Den är fiktiv men grundar sig på historiska fakta. En av huvudpersonerna där är Johannes Michaelis, bror till vår Michael Michaelis.

1999-07-26, 22:32
Svar #14

Stefan Macklin

Hej Karl-Gösta, läste i ditt inlägg den 30 juni att du hade raka spåret från 1)Borgaren Sigfrid osv. Min fmffmmfmmf Leonhardus Mattie Möklintensis finns ju med bland dina anor, mina kommer via dottern Margareta 1611-1699. Så nu undrar jag om man kan få ta del av dina anor via en gedcom-fil? Och så undrar jag hur du vet att Sigfrid var borgare? Mitt efternamn kommer från en annan Möklintabo Nicolaus Erici Lindemontanus 1571-1653.
MVH Stefan Macklin [stefan.macklin@telia.com]

1999-08-01, 21:05
Svar #15

Stefan Macklin

Annika och KarlGösta, nu måste ni hjälpa mej, jag har herdaminnenena framför mej men jag hittar inte kopplingen till Jesper Svedberg, jag vet att hans morfar hette Bullernäsa, men sen då?
MVH Stefan Macklin

1999-08-02, 22:44
Svar #16

Karl-Gösta Schedvin

Hej båda! Det var för omfattande att svara i denna ruta så därför har jag mailat till Stefan. Hppas att detaljerna stämmer, men JS tycks vara 1. Son till Johannes L. H-sis (d i St. Sk.)
2. Dotterson till Bullernäsan
3 Dotterdotterson till Herr Mickel.
Har jag rätt?
Hälsningar K-G

1999-08-02, 23:06
Svar #17

Annika Söderlund

Hej Stefan! Michael Michaelis Cuprimontanus var mormorsfar till Jesper Svedberg (J.S har tydligen själv uppgivit att han var morfarsfar enligt W.Lannermark som jag nämnt ovan). L.M Möklintensis son Johannes Leonhardi Harakerensis (som vi härstammar från) var gift med Justina Danielsdotter, dotter till Michaelis dotter Catharina/Karin. Svedberg härtammade från hans dotter Justina.   Hälsningar Annika

1999-08-07, 19:59
Svar #18

Åsa Stenwall

Hejsan Annika
Vad kul att finna något som rör en ute på nätet.
Jag har en Hedvig Christina Schedwin i släkten . Hon föddes 6/1 1793 och gifte sig med en Jöns Sahlman född i Mjälby men arbetade som Kronobef.man i Uppsala. Deras son flyttade efter olika turer upp till Lapplands inland, arbetade som apotekare där.
Hedvig Christina var dotter till Jacob Schedwin.
Jacob var son till Daniel Schedwin.
 
Om någon känner till Hedvig Christinas liv och leverne ( eller någon annan som rör denna sida avsläkten )så blir jag glad att få höra av er.
Tack på förhand
Åsa

1999-08-08, 20:48
Svar #19

Annika Söderlund

Hej Åsa!
Jag känner inte till något om Hedvig Christina. Roligt att du också härstammar från Daniel Schedvin. Min släktgren kommer från hans son Gustaf. Din Jacob har dykt upp som fadder till Gustafs söners barn i kyrkböckerna. Har du anorna bakåt från Daniel, de som vi diskuterat ovan? Det är roligt när man för en gångs skull kan läsa något om kvinnorna i släkten tycker jag. I somras läste jag en levnadsbeskrivning om Helena Schedvin(Daniels fru). Den trycktes 1782 och är skriven av Johan (bror till Jacob och Daniel). Den är jättefint skriven och heter Personalia Öfwer Afledna Enke-Prostinnan Fru Helena Schedvin. född Fellenius, som begrovs i Swerdjö Kyrkas Prestgraf den 2 Apr. 1782 Som sagt så har jag den kopierad om du är intresserad, den är inte på många sidor.
Hälsningar Annika

1999-08-11, 11:19
Svar #20

Anders Behn

Det finns vissa möjligheter att få information om släktgrenen von Schedvin, i Västergötland - Gälards fidekomiss i Hillared (utanför Borås), på följande e-mailadresser:
Jan von Schedvin, Borås: schedvin@ebox.tninet.se
och
Anders Behn, Göteborg: behn@mailbox.swipnet.se
 
Denna släktgren har sitt ursprung, från Daniel von Schedvin (1724 - 1797)son till Daniel Schedvin (1685 - 1742) och Anna-Maria Strang (1695 - 1725)
 
Det finns en nu återstartad (1996) släktförening från 1936, under ordförandeskap av släktgrenens huvudman Anders von Schedvin i Växjö. Föreningen har haft två träffar 1996 i Borås och 1998 i Växjö.  
 
Föreningen har arbetat för samla de nu levande släktingarna för att berätta om förfäderna.  
Arbete pågår i släktföreningens regi att försöka ge ut en kortfattad beskrivning av denna släktgrens historia för att dagens medlemmar skall känna något om sin släkts historia

1999-08-11, 19:05
Svar #21

Åsa Stenwall

Hej Annika
Tack för svaret.
Jag har ett par led före Hedvig Christina.
 
*H.C var dotter till Jacob Schedwin  f 1735
*Jacob var son till Daniel Shedwin f 1685
*Daniel var son till Johannes Schedvinus f 1650
*Johannes var son till Johannes Leonardi Harahensis f 1612
*Johannes var son till Leonardi Matthiae Maklitensis d 1646
*L.M.M var son till Mattias Sigfrid Arosiensis   d 1608
Jag hoppas att det är någon som har någon nytta av detta.
Jag skulle gärna vilja läsa levnadsbeskrivningen som du har. Du får gärna maila den till mig.
Jag skall även pröva de andra adresserna som Anders tippsade mig om.  
Hälsningar  
Åsa

1999-08-12, 09:55
Svar #22

Stefan Macklin

Hej Annika, tack för svar, jag är också intresserad av Helenas levnadsbeskrivning.
MVH Stefan Macklin [stefan.macklin@telia.com]

1999-08-12, 20:31
Svar #23

Åsa Stenwall

Hej Annika
Då jag inte vet om du kan maila hela ark till mig så mailar jag min hemadress till dig så att du kan sända levnadsbeskrivningen till mig per post om detinte går per mail.
Hälsningar
Åsa

1999-08-21, 04:24
Svar #24

Utloggad Erik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:07
    • Visa profil
    • www.pennapensel.se
Hejsan alla som soker Schedvin's.
Nar som jag letade efter mina anfaders i Dalarna sa kom jag pa dessa namn som kanske nagon vill veta om, hoppas om det i allafall.
Past. M. Dan:J. Schedvin    Fodd-1685-5-13
Fru Helena J. Fellenia
Barn: Daniel                             Fodd-1724-4-13
           Anna                                        - 1725 Tvillingar?
           Catharina                                 -1725        
           Johannes                                - 1727
            Petrus                                      - 1730- 1-1
            Helena Margareta              - 1731 -11-11
            Gustavus                                - 1733
             Jacobus                                 - 1735 4-24
             Elisabet                                  -1737
 
Kalla:  Orsa kyrkas forhorsbok fran och med 1732-1746
 
MVH,
Erik Andersson

1999-09-28, 22:05
Svar #25

Jan von Schedvin

Hej !
Har av en släkting som letade efter annat på nätet, uppmärksammat dessa chatsidor som kan vara av intresse både för er och mig i framtiden.
   Jag heter Jan von Schedvin och är ättling till Daniel von Schedvin som avslöjade revolutionsförsöket i Stockholm 1756.
Jag har mycket material om släkten.......
fråga mig, jag kanske kan svara.......

1999-10-06, 09:34
Svar #26

Utloggad Mårten Rockner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Läste att Linné nämde Schedvin. Visste ni att Jesper Svedbergs syster, Barbro Svedberg var gift med en Johan Moraeus. Denne Johan Var farfar åt Sara Elisabeth Moraea som var gift med Carl von Linné. Detta går också att läsa i: Genealogiska anteckningar DEL II, Mäster Pehrs ättlingar av C.W Hjorth.

1999-10-07, 00:50
Svar #27

Göran Johnson

Jan, din anfader Daniel von Schedvins bedrift ledde till att en av mina släktingar Pehr Christiernin avrättades 1756.

2000-06-17, 22:22
Svar #28

Marianne Trogen

Hej Erik Andersson
Jag läste först nu Ditt meddelande till Karl-Gösta Schedwin om Gustaf Schedin. Han är också min anfader och jag är mycket intresserade av kontakt.

2000-06-25, 10:09
Svar #29

Karl-Gösta Schedvin

Hej Marianne!
Om du öppnar din e-postbrevlåda så kanske du kan få tips om hur du kan få kontakt med Erik Andersson. Jag tror att det kan bli svårt via den här länken

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna