ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rehnberg  (läst 683 gånger)

2014-03-13, 15:27
läst 683 gånger

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej
 
Jag har gjort två arkivfynd som rör den utslocknade adelsätten nr 839, Rehnberg, och som förvirrar mig. Jag undrar om någon kan räta ut frågetecknen för mig.
 
Fynden är hämtade från VaLa, Ögl länsstyrelse, Landskontoret, verifikationer 1739, EIb:34. Det gäller dels mantalslängden från Ekeby i Göstrings härad detta år, s. 409, dels chartæ sigillatæ-längden 1739, §. 871, 72.
 
I mantalslängden noteras följande:
 
1 1/4 mtl Egby
Cornetten hr Zacharias Reenbergs tienstefolk  
Huushållerskan Anna Lang, dr Isack och Jonas      3 st dagl. tienare
 
I  chartæ sigillatæ-längden noteras detta:
 
Charta Sigillata Uppbörden af Brudefolck, som låtit
Lÿsa för sig i Egby och Rinna församlingar åhr 1739
 
...
 
Hr Cornett Reenberg och dess fru Anna Lang, gaf intet mera än   1:16
 
...
 
Jag får inte dessa båda uppgifter att gå ihop med uppgifterna i Elgenstierna om släkten Rehnberg. Där sägs att Zakarias Gustaf Rehnberg - Tab. 3.-  gifte sig 17/11 1737 med Anna Brita Lang. Var vigseln skedde framgår inte, men om makarna gifte sig i november 1737, varför då betala chartæ sigillatæ-avgift i Ekeby två år senare?  
 
Det är att notera att prästen i Ekeby använder orden ”dess fru” och ”gaf intet mera än 1:16”, dvs lika mycket som socknens bönder betalade vid giftermål. Hänger summan möjligen samman med den senare i livet omvittnade fattigdom som Rehnberg levde i under sin tid vid Hälsinge regemente, en tjänst som han fick 25/10 1739 enligt Elgenstierna.
 
Det andra som förbryllar mig är mantalslängdens uppgift att Anna Lang står som hushållerska bland övrigt tjänstefolk på hemmanet Ekeby. Var möjligen denna Anna Lang inte densamma som Rehnbergs hustru, utan en släkting med samma namn? Eller är detta också en följd av penningbrist i det Rehnbergska hemmet. Man hade inte råd med hushållerska utan frun fick ta den uppgiften?
 
Ser fram emot synpunkter på detta spörsmål.
 
Mvh/

2014-03-14, 11:03
Svar #1

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
En kompletterande uppgift som kastar nytt ljus över ovanstående fråga återfinns i Avkortningslängden 1740 [Ögl länsstyrelse, Landskontorets verifikationer 1740, EIb:35 s. 5516-5517]
 
1 ¼  Egby Cornetts Boställe, H:r Cornetten Zacharias Reenberg   
 
H:r Cornetten Reenberg blefwen Transporterad  
till Fendrichs beställning uppå Wäßmanland,
afflytt först på åhret 1740 sedan han till
all sin Egendomb undergåt Execution för
påddragen Skulld finnes således icke det
ringaste för deße Räntor på 1 dräng, och En  
piga, därest skrifwne warit, samt för  
halfwa Boskaps Pengl: att tillgå.
 
Han var alltså fattig som en kyrkråtta redan vid flytten norröver, vilket kanske kan förklara att hustrun fick vara hushållerska på Ekeby. Det skull vara intressant att veta vad skulderna han ådragit sig härrörde ifrån?
 
Mvh/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna