ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Raab  (läst 943 gånger)

2009-08-31, 16:45
läst 943 gånger

Utloggad Kenneth Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2016-02-17, 15:58
    • Visa profil
Jag har hittat följande brev från Axel Raab (1620-1692)i Riksarkivet. Jag skulle behöva hjälp med tolkningen! Filen får dessväre inte plats i ett meddelande, så jag skickar det i mindre delar.
Enligt Elgenstierna ska Axels föräldrar vara ryttmästaren Hans Raab, stupad vid L?tzen 1632, och Beata Drake av Intorp. I tilläggen till ättartavlorna lägger man in en brasklapp om de tidiga generationerna av släkten Raab, eftersom uppgifterna inte går att styrka i samtida dokument. Vore intressant att höra om någon av er har hittat några uppgifter som skulle bekräfta de ursprungliga uppgifterna om Axels föräldrar.
Kenneth
(91.1 k)

2009-08-31, 16:46
Svar #1

Utloggad Kenneth Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2016-02-17, 15:58
    • Visa profil

2009-08-31, 16:47
Svar #2

Utloggad Kenneth Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2016-02-17, 15:58
    • Visa profil

2012-12-19, 13:55
Svar #3

Utloggad Kenneth Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2016-02-17, 15:58
    • Visa profil
Hej!
Jag svarar efter en del forskning på min tidigare fråga.
I ättartavlorna och SBL tvekar man till att Axel Raab hade två söner, båda med namnet Carl. Jag har hittat ett brev i Riksarkivet undertecknat av kommmendören Carl Raab i Karlskrona 1719. Brevet är ställt till Durchlauchtister allernådigster fûrst und herr. (Möjligen Fredrik av Hessen). I brevet skriver han att kans far (ej namngiven) var drabant under Karl X Gustav och att hans farfar (ej namngiven) var ryttmästare och stupade vid L?tzen.  
 
Brevet av Axel till kungen, så långt jag har kunna läsa, lyder:
 
Stormechtigste Konung
Allernådigste Herre
 
Inför Eders Kungl. Maj:tz fötter nederlägger? Iagh denna min aldra underdån. ödmjukeligste Supplic. Oppå det aldra underdån. ödmjukeligste föredragandes att iagh förr var drabant under Eders Kungl. Maj:tz Herr Fader Glorw?rdigst i åminnelse. Och under Eders Kungl. Maj:t sielf? Nu uthi 21 åhrs tijdh tienat. Och ännu så länge iagh ? intill döden förr obligerat. Förr den skuld oppå det aldra underdån. ödmjukeligste, Nedfaller under Eders Kungl. Maj:tz fötter. Att såsom 2ne mina sönner äro under Eders Kungl. Maj:tz tienst widd Ammiralitet och på Svenska Lejonet Volunteurer ? och till Eders Kungl. Maj:tz tienst in till sin dödd skola ? förbunden, ? iagh uppå? aldra underdån. ödmjukeligste ? undfaller Eders Kungl. Maj:tz aldra nådigste recommendation till Högvälb. H. Rikz Ammiralen om någon befordran. Förblifvande  
Eders Kungl. Maj:tz
? underdån. ödmjukeligste Tienare
Axel Raab

2014-11-06, 10:34
Svar #4

Utloggad Tommy Jonestrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 09:32
    • Visa profil
Hej
Hjälper en gammal väninna lite.... har hittat en Johanna Margareta Raab, gift med Gustaf Magnus Lindwall. De får dottern Jeanette Eugenie Josefina Lindvall, född 18380505 Harplinge Halland. Är det någon som har koll på Johanna Margareta, vem hon är dotter till eller ngt annat?
mvh Tommy

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna