ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Preutz, von  (läst 1041 gånger)

2003-05-25, 12:07
läst 1041 gånger

Olof Almkvist

(Frågan först ställd under Länder: Tyskland: Hans Weinheim i från schwabern.) /Anbytarvärden
 
För att komplettera detta med en urgammal uppgift  som var ifrån Elgenstierna del VI sidan 51 höger sida. Nu undrar jag om jag kan lämna en sådan uppgift.
 
 Catharina Sviring var g.m. en herre vid namnet Niklas Preuss som blev adlad Preutz och var en son till en Hans Larsson Preuss uti Artsjö i Finland och Malstanäs i Fossa s.n. samt i Werpel och Waist i Hanels s.n. som ligger i Estland.  
 
 Hon var * 18/ 9 1639 i Stockholm + 20/3 1696. Dottern till råd och handelsmannen i Nyköping Henrik Swiring. och Brita Dankwardt som var helsyster till vice presidenten Henrik Danckwardt adlad, som Danckwardt nr 711.
 
Nu undrar jag vem denna dam var samt vilka föräldrar hon hade samt om hon födde några barn.
 
Vänligen Olof A.

2003-05-25, 12:22
Svar #1

Olof Almkvist

Var är damen begravd i frågan?
 
Vänligen Olof A

2003-05-25, 22:47
Svar #2

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 13:48
    • Visa profil
Olof, Du anger själv hennes föräldrar! barnen finns dessutom angivna i Elgenstierna, på sidan du hänvisar till. Vad kommer kopplingen till släkten Weinheim?  
Elgenstierna anger dock att de gods du hänvisar till tillhörde Niklas Preuss, adlad von Preutz (nr. 935), fadern  Hans Larsson Preuss, var inspektor över myntverket i Nyköping, tullförvaltare över stora sjötullen i Nyköping, samt justitieborgmäsare i Nyköping.
Catharina Sviring är med största sannolikhet begravd i Hällestad (E), då hon avled där och hennes mans vapen uppsattes i dess kyrka, allt enlig Elgenstierna.
Vänligen,
Calle

2003-05-27, 05:27
Svar #3

Olof Almkvist

Calle  
 
OK. Jag missade poängen. Jag skulle se om du var tillräckligt vaken vilket du tydligen var.
 
;-)
 
ps. hör av dig via mail på anbytarforumet ds.

2003-05-27, 05:39
Svar #4

Olof Almkvist

Calle!  
 
Jag skulle ha haft detta i en ny diskusion i adelsdelen här i forumet. Av en miss såg jag ej var detta skulle hamna.  
 
Vänligen Olof A

2003-11-08, 13:11
Svar #5

Olof Almkvist

Jag har för mig att det ska finna en uppgift om farfardern Lars Preutz skall vara inflyttad från Tyskland. Eller skall man gå vidare via g-gruppen ;o).
Vänligen Olof A.

2005-05-23, 14:36
Svar #6

lena preutz

Hej!
 
Jag vill ha information om släkten Preutz. Min farfar hette Carl Romanus Preutz och var son till Romanus Preutz Stenhuggare i Malmö.
 
Tacksam för svar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna