ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pilefelt  (läst 1455 gånger)

2001-11-04, 14:44
läst 1455 gånger

Ingrid Wikberg

Undrar över släktnamnet Pihlefeldt/Philefeldt som ska var ett adligt namn ? Det ska vara en häradsfogde Bengt Perssons son Per Bengtsson på Kållandsö som blev adlad på 1590-talet av kung Sigismund.  
Ättlingar till släkten dyker upp på 1600-1700-talet i Jämtland:
dels en kornett Kristoffer Pihlefelt och så (dottern ?)Catharina Pihlefelt f. c:a 1700 gift med Jöns Eliasson i Sanne, Hackås.  
De fick en son f. 1737 som hette Sundvis Jönsson, som i sin tur var gift med Christina Gustafsdotter f. 1746 och hon vae dotter till Furiren Gustaf Vilhelm Bokoffsky (Bocophskie)i Billsta, Hackås  och hans hustru Annica Linbom.
Känner någon till släkten Pihlefeldt?

2001-11-04, 21:35
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11060
  • Senast inloggad: 2024-05-06, 23:24
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Adl ätten Pilefelt (nr 230) är behandlad i Elgenstierna (EÄ), Band V, sid 707 ff och kompletteringar i Band IX sid 304. En sökning efter släktmedlemmar i Släkt o Hävd (SoH):s register ger 76 träffar, så där finns en del att hämta om släkten.
Den av Dig nämnda Catharina Pihlefelt f. c:a 1700 gift med Jöns Eliasson i Sanne, Hackås, är troligen upptagen i EÄ som dotter till Christoffer Larsson Pilefelt f omkr 1659, d 1731 28/5, G m Margareta Canik, d 1749 i Lits sn (Jämtl) och begr. s å 6/4. För dottern anges endast: Catharina. G.m. Jöns Elisasson.
Det kan troligen löna sig att studera SoH 1967:2, sid 257 där det under Kompletteringar och rättelser till genealogiska verk anges finnas uppgifter om Pilefelt, Catharina g Jöns Eliasson.
Vänligen,
Olle Elm

2001-11-04, 23:40
Svar #2

SE Svensson

Pilefeldts ättlingar finns redovisade i fem generationer på Robert Anderssons hemsida. Den får Du fram via hemsidan för Jämtlands läns släktforskare

2001-11-05, 06:32
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11060
  • Senast inloggad: 2024-05-06, 23:24
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ovanstående omtalade antavla finner Du här. Obs! att sidan är klickbar; Man kan alltså klicka sig ner till ex vis Sundvis Jönsson genom att klicka på symbolerna, vid de nedanför antavlan beskrivna personerna. Antavlan bör också kunna kompletteras med äldre generationer i flera fall.
Robert Andersson skriver så här i inledningen på hemsidan:
Här finns många tveksamheter och som jag tror, spekulationer från olika forskare. Tanken med att lägga ut Pilfeltättlingar är att få en dialog med andra forskare och kunna komplettera med de uppgifter som faktiskt finns i kyrkböcker, domböcker och militära rullor. Längre fram hoppas jag kunna lägga ut resultatet med källhänvisningar. 5 generationer. Det kan väl vara värt att beakta och är ju en perfekt inledning för samarbete i Anbytarforum.
Vänligen,
Olle Elm

2001-11-05, 12:19
Svar #4

Ingrid Wikberg

TACK för upplysningar, råd och tips. Det blir nog spännande att titta vart allt leder.Och om våra rötter kommer ur samma träd så att säga.

2002-07-10, 13:26
Svar #5

Jan Pilefelt

Här komer ett inlägg från en äkta Pilefelt.
Ja, riktigt äkta är jag inte för släkten dog ut på den manliga sidan på 1800-talet. Men min far, Ebbe Pilefelt, lyckades knyta samman vår familj till Pilefeltarna i så kallad bondeätt, kvinnliga sidan. Därför fick vi Riddarhusets tillstånd att ta namnet Pilefelt.
Just nu finns det sex personer med namnet. Det är jag, Jan Pilefelt, min mor Barbro, syster Eva och hennes barn Karin, Linda och Björn.
 
Mvh
 
-Jan Pilefelt-

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna