ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oljeqvist  (läst 1056 gånger)

2004-04-07, 08:05
läst 1056 gånger

Annsofi Sterner

Ätten är utdöd sedan 1740-05-18 enligt Elgenstierna. Där finns ändå några frågetecken:  
Samel Nilsson Oljeqvist f.1686, sonson till Johannes Mattiae Upplänning. I Elgenstierna framgår inte om han var gift när han avled 1724-07-27. Han avled på Emtö och begravdes i Dalhems kyrka. Är det Kalmar län?

2004-08-07, 23:58
Svar #1

Essan Gradhman

Jag har stött på en Gotfried Oljeqvist f 1702 och bosatt i Genne kvarn i Östra Vingåker år 1766.  
Är det en annan Oljeqvist-släkt?

2004-08-16, 17:13
Svar #2

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 17:17
    • Visa profil
Har någon intresserat sig för Carl Oljeqvist, född 1652 och dödad i en duell 1673 ?
 
Lars-Olov
LOE

2005-05-04, 20:11
Svar #3

Annsofi Sterner

Lars-Olov Eriksson!
Har du intresserat dig för Carl Oljeqvist själv?
Här kommer en länk till ätten Oljeqvists epitafium som finns i Strängnäs domkyrka. Eftersom gravrummet där epitafiet hänger inte är tillgängligt för allmänheten, får ni här se lite av det innersta ur en släkts liv. Eftersom jag är barnbarns barnbarns barnbarns barnbarns barn till Karin Oljeqvist fick jag besöka gravrummet och tog då lite foton på epitafiet i sällskap av en kyrkoanställd. Av epitafiet framgår tydligt att syskonen Oljeqvist inte ämnade skämmas för sin tragiskt bortgånge bror. Oljeqvist epitafium

2005-05-20, 22:24
Svar #4

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 17:17
    • Visa profil
Jag har gjort en del efterforskningar om Carl och hans bröder Nils och Gustav, såsom aktörer i omgivningen till mitt egentliga föremål för intresse. Jag har alltså inte någon systematisk materia, lämpad för publicering här rätt av, men den innehåller en hel del notiser och framförallt uppslag för den intresserade Oljeqvistforskaren (jag har fullt upp med de mina). Om du meddelar mig din epostadress, ska jag skicka lite material.
 
Tack för titten på epitafiet !
 
Lar-Olov
LOE

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna