ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-26  (läst 3554 gånger)

1999-08-04, 00:59
läst 3554 gånger

Björn Sädbom

Söker efter anor till nedan Hästesko vilken finnes upptagen i Elgenstierna u. rubrik utan känt samband efter Hästeskosläkten
 
Elisabet Hästesko
g.m.
Petrus Benedicti Carelius f. 1650-talet död 1726

1999-08-04, 11:05
Svar #1

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
Har du prövat med att söka på Hästesko på http://alltheweb.com/. 90 träffar. Det kan kanske ge något tips.

1999-09-17, 23:34
Svar #2

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
I Västmanlands län, fanns ryttaren Nils Hansson Hästesko, Bengtsbo i Nora förs., f 1632, d 1711.

1999-09-29, 21:56
Svar #3

kjell-cademar

Ibland fick en vanlig knekt ett adligt namn om hans kompanie befäl hatade en viss adelsman
troligast hatade någon en hästesko
Har jag fel kan mina fänrik förfäder vara av släkterna Horn af åminne och Bonde(av björnhuvud mörkö?)
Vem blev proffyss arme bödel
var det en vanlig bondson?
eller var det en vanartig junker?
varvid man offtast lade bort sitt adliga namn?
proffyssen löd under 1 kungen 2 regimentchefen 3 kompanie chefen
uppgift bestraffa missdådare fånga dessertörer
arrestera desertörer oavsett grad
även om dessertören teoretiskt var kapten eller major, eller översten själv
dessutom fungera som bödel vid avrättande av desertörer
Inom adeln ärvde äldste sonen titeln medan lillebror gömndes i ett regimente
var man framåt tog man tjänst i frankrike
släkten hästesko har många släktingar i Frankrike
Men man ska aldrig utgå ifrån att  ens officer eller knekt förfader är av dessa adliga släkter
det kan vara ett ¨¨skämt¨¨ av kompanie befälet
proffyss-ättlingen kjell-cademar-2 norrtelje@telia.com

1999-10-07, 21:04
Svar #4

Utloggad Birgitta Ekvall

    ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 23:50
    • Visa profil
Jag vill gärna veta mer om Elisabet Hästesko och Petrus Benedicti Carelius som nämns här ovan!      
 
Är hon kanske släkt med Christina Hestschou (Hästsko), död senast 1698 i Litslena, Uppland? Christina var gift med Eric Benedicti Waselius, kyrkoherde i Litslena som var gift tre gånger och avled 1715. Christina Hestschou var hans första hustru.
 
Vem var Christina Hestschous far? Möjligen Olof Hestschou, som var förvaltare hos Lago Meijendorff von Yxkull på Skattmansö i Vittinge, Uppland. Kan någon bekräfta relationen?
 
Denne Olof Hestschou hade en son, Lago, som vid sin död 1708 var komminister i Jacob och Johannes fg i Stockholm. Lago hade två barn: Elisabeth Hestschou, född cirka 1703, och Brigitta Christina, född cirka 1705, gift före 1731 med Carl Gustaf Trädgård.

1999-10-23, 15:45
Svar #5

Utloggad Birgitta Ekvall

    ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 23:50
    • Visa profil
I Herman Hofbergs Svenskt biografiskt lexikon nämns en Carelius, Olaus (Olof) Petri. Född 1702 i Ösmo socken, Stockholms län. Föräldrar: komministern i Ösmo Petrus Carelius och Elisabet Hästesko.
Olaus Petri Carelius prästvigdes 1725 och utnämndes 1739 till kyrkoherde i Huddinge, Brännkyrka, Nacka och Erstaviks församlingar.Han dog 1758 och var gift med Margareta Elgroth. Han skrev en allmänt spridd visa med titeln Hänsgummans Visa, som hon söng för sig sjelf i Höns-Huse, på Herregålen, när sista kalase var. Allt enligt Hofberg.
Vem har mer att berätta om paret Carelius - Hästsko? Tacksam för alla upplysningar, framför allt om Elisabeth Hästsko!!
Min epostadress är

1999-10-27, 21:40
Svar #6

Utloggad Tapani Rossi

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2021-01-10, 21:25
    • Visa profil
    • www.krigsbarn.com
HEJ Birgitta
Hästesko och Carelius har jag sett i åtskilliga församlingar i Finland - dock vanligtvis något senare än Dina.
Prova att kolla i det sk HisKi-projektets databas på den i många stycken utmärkta och innehållsrika hemsidan som Finska Genealogisk Förbundet har med
denna adress:
www.genealogia.fi
välj svenska längst upp till vänster, så blir det lätt att botanisera i materialet.
Hälsningar
Tapani Rossi
Malmö

1999-12-02, 16:56
Svar #7

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Birgitta! Hur härstammar du från Elisabet Hästesko? Har du fått fram någon information som kan knyta henne till ätten Hästesko-Fortuna eller Hästesko af Målagård? De ätterna har samma stamfar. Jag har lite information min Hästesko också, Anna Christina (eller Anna Kristina, som jag brukar föredra att normalisera henne till), ca 1660-1736, men eftersom jag inte har uppgifterna med mig (detta skrivs på Karlstad stadsbibliotek), så får det vänta till nästa vecka...

1999-12-03, 00:24
Svar #8

Utloggad Birgitta Ekvall

    ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 23:50
    • Visa profil
Hej Johan! Jag härstammar från Christina Hestschou/Hästesko som gifte sig okänt när och var med kyrkoherde Erik Waselius i Litslena, Uppland. Hon fick åtminstone fyra barn med honom innan hon dog 1698, bland dem min ana Johan Wasell som först var auditör i Uppland och sedan häradshövding i Jämtland.
Har letat länge med ljus och lykta efter Christinas föräldrar och det är därför jag vill veta mera om Elisabeth Hästesko, gift med prästen Petrus Carelius i Ösmo. Är Elisabeth kanske syster till Christina?
Jag vet alltså tyvärr inte om Christina (eller Elisabeth) har någon koppling till Hästesko-Fortuna eller Hästesko af Målagård.
Vem är din Anna Kristina dotter till? När och var levde hon och med vem var hon gift?

1999-12-27, 16:26
Svar #9

Utloggad Tapani Rossi

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2021-01-10, 21:25
    • Visa profil
    • www.krigsbarn.com
HEJ Birgitta o andra med Hästeskointresse.
Jag glömde ju bort att erinra om de finska båda verken om särskilda ätter i Finland:
ÄTTARTAVLOR för de på Finlands Riddarhus inskrivna ätterna av Tor Carpeland (Hfors 1954)
och  
Frälsesläkter i Finland intill stora ofreden  av Jully Ramsay. Helsingfors: Söderström o Co, 1909.
I flera fall överlappar de varandra i andra är de varandras kompletteringar. Jag har inte jämfört Elgenstierna med ovanstående men på goda grunder kan man anta att en och samma ätt kan förekomma i alla tre verken. För Malmöbor finns alla tre tillgängliga i referensavdelningen littera L på biblioteket.
MVH Tapani Rossi

2000-02-21, 12:00
Svar #10

Dorothea Söderlind

Hej Birgitta!
När Petrus Benedicti Carelius och Elisabet Hästesko får dottern Elisabet Maria f. 30.8.1697 i Ösmo är Layo (Lago) Hästsko dopvittne. Kan detta vara till någon hjälp?
 
Hälsningar
Dorothea

2000-02-21, 14:25
Svar #11

Utloggad Birgitta Ekvall

    ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 23:50
    • Visa profil
Hej Dorothea!
Bingo! Nu finns alltså en koppling mellan  
stockholmsprästen Lago som kom från Skattmansö och  
Elisabeth i Ösmo. Mycket talar för att de var  
syskon. Återstår att om möjligt knyta ihop de båda  
med min Christina i Litslena.
 
Tusen tack!
 
Birgit

2000-03-07, 17:45
Svar #12

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Jag tänkte bara tala om, att jag har översänt ett manus med titeln Idel ädel adel? till redaktören för Släkthistoriskt Forum. Denna artikel tar upp de frågeställningar som ännu är olösta rörande min anmoder Anna Kristina Hästesko-Fortuna. Hon var troligen dotter till Lorents Hästesko-Fortuna, som veterligen bara var gift en gång, med Ingeborg Margareta Körning. Men inga handfasta bevis har ännu påträffats, varför denna härstamning måste behandlas med yttersta försiktighet.  
 
Enligt meddelande från Elisabeth Thorsell så kommer ovannämnda artikel publiceras i ShF 2000:2.

2000-03-12, 20:29
Svar #13

Utloggad Jan Haraldson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2011-10-20, 13:57
    • Visa profil
Hej Birgitta
 
Jag härstammar också från Johan Wasell, men enligt den källa som jag använt är han son till Erik Waselius och Barbara Cabbaeus. Källan är en liten utredninga av Ivan Johnson från 1988 och finns på Landsarkivet i Östersund. Hans källa verkar vara en handskrift av O.C. Ahlström och Uppsala Stifts herdaminne.
 
Hälsningar Jan

2000-03-13, 15:28
Svar #14

Utloggad Birgitta Ekvall

    ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 23:50
    • Visa profil
Hej Jan!
 
Erik Waselius gifte sig  tre gånger:
 
1) År 1680 med Christina  Hestscho (Hästesko), född okänt när och var, död  
1697.
 
2)  Den 19 juli 1698  i Vänge med Barbara Cabbaea, dotter till kyrkoherde  
Laurentius Cabbaeus i Vänge.
 
3)  Den 29  april 1714  i  Giresta  med  Anna Christina Gother , som  levde ca  
1662 - 1742. Hon  var  änka efter ryttmästare Samuel Lock, död 1710  i  
Moskva. Efter Waselius död gifte hon om sig med  livdrabant  Anders  Nilsson  
Norling.
 
I  Waselius första äktenskap föddes såvitt  jag  kunnat utröna  sex  barn  (Maria,  
Elisabeth, Catharina, Christina, Johan och Erik). De  två följande  äktenskapen  
tycks ha varit barnlösa.
 
Sonen Johan Wasell  föddes 1691. Han dog  i  Brunflo 1761. Av  notisen  i  
dödlängden  framgår  tydligt att Christina Hestscho var hans mor.
 
Källor till ovanstående är  förutom  kyrkböcker  ett brev daterat 1995  från Karl  
Otto Berg, som arbetar /arbetade med ett nytt herdaminne för Uppsala stift.
 
 
Mvh
Bir

2000-03-27, 21:47
Svar #15

Emil Stenhammar

Hej!
 
Jag härstammar till Maria Olofsdotter Hästesko, g. 1683 14/10 m. kyrkoherden Laurentius Olai Weldt i Ösmo. Hon avled 1695 3/6. Weldt blev kyrkoherde i Ösmo samma år som Carelius blev komminister (1692). Är det inte tänkbart att Maria var syster till Elisabeth och Lago? Jag skall försöka kolla om någon av dessa förekommer som dopvittne för något av Marias och Laurentius barn.

2000-05-16, 02:04
Svar #16

Björn Sädbom

Madame Lisa Hestskoo vilken var dopvittne i Ösmo 15/3 1728

2000-05-16, 21:49
Svar #17

Emil Stenhammar

Olof Hästesko skulle kunna vara son till Nils Hästesko till Björnarbo i Jumkil (Uppland), d. 1644. Förutom Björnarbo ägde denne genom sin hustru Sandbro i Bälinge, Dalkarlsbol i Jumkil och Finsta i Vänge. Skattmansö i Vittinge, där Olof var bosatt ligger inte mer än c:a 2 mil från de gårdar som ägdes av Nils.
Nils skall ha haft flera barn förutom de som nämns i släkttavlan, kanske ryms Olof bland dessa?
Har någon uppgifter som skulle kunna styrka denna teori?
Källor: Elgenstierna, band III, s. 771; Personhistorisk tidskrift 1924.

2000-05-21, 17:03
Svar #18

Utloggad Birgitta Ekvall

    ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 23:50
    • Visa profil
Kyrkoherde Lars Weldt i Ösmo (gift med Maria  
O. Hästesko) skriver i en dopnotis den 13  
augusti 1693 om min Svärmodher Ehrb.  
Gudfr. och dygdes. Matrona H. Elizabeth  
Simonsdotter. Hon var vittne när Weldts dotter  
Elisabeth döptes.
 
År 1698 begravs samma Elizabeth i Ösmo:
 
Dies Pett. et Paul begrofs min S. Svärmodher  
ähroborne Gudfrucht. och (--) dygdesamma  
Matrona H. Elizabeth Simonsdr.
 
Var Elizabeth Simonsdotter gift med förvaltare  
Olof Hästesko på Skattmansö i Vittinge?

2002-01-12, 19:34
Svar #19

Utloggad Inga Hoff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2008-01-07, 15:41
    • Visa profil
Hej Hästeskosökare!
Jag håller just nu på att läsa Herman Lindqvists
Gustavs dagar och en Johan Henrik Hästesko står omtalad i denna bok om Gustav III på 1700-talet, om någon kan ha nytta av denna information.
 
Hjärtliga hälsningar
Inga

2002-01-30, 16:24
Svar #20

Dorothea Söderlind

Hej Birgitta!
 
Här kommer en pusselbit:
Vittinge C:1  
i maj 1690 är Befallningsman Olof Hästsko uthi Thena, Befallningsmans Hust. ibid Hust. Elisabet Simonsdotter dopvittnen. Här har vi belägg för att Elisabeth Simonsdotter var gift med Olof Hästesko.
 
Hälsningar Dorothea

2002-02-03, 22:35
Svar #21

Utloggad Birgitta Ekvall

    ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 23:50
    • Visa profil
Vilken fin pusselbit från Dorothea!
 
Hoppas nu att någon snart kan svara på Emil  
Stenhammars efterlysning av den 16 maj  
2000.
 
Birgitta

2003-01-17, 21:57
Svar #22

Emil Stenhammar

Jag letade efter anteckningar om familjen Hästesko i Vittinge C:1 (födelse- och dopbok från 1688) och L:1 (kyrkoräkenskaper från 1669) idag och fann då följande:
 
I C:1:
1690: ”Trädgårdsmästarens wid Skattmansö Nils Nilssons hustru Ingeborg Andersdotters lilla son föddes til werlden d. 10 Februarii döptes d. 15 ejusdem och kallades Erich. Faddrarna Befallningsman Olof Perßon Feuring? på Skattmansö, Skÿtten Anders Ersson ibid. Erich Perssons hustru i S--? Hustru Karin. Befalln Olof Hästskous dotter i Thena Jungfru Elisabet Hästskou.”
 
”Lars Larssons och hustru Margareta Andersdotters barn i Sjunnebo? Föddes d. 27 april och döptes d. 1 maj och kallades Kierstin -(faddrarna bl.a.)- Befallns hustru i Thena hust. Elisabet”.
 
1692, döps 29/6 en dotter Anna (född 21/6), till ovanstående Nils Nilsson och Ingeborg Andersdotter. Bland faddrarna finns: ”Pastor hr. Sebastianus”; ”Mons. Lago Hästskou”; ”Befallns dotter vid Skattmansö Anna Blom”.
 
I L:1:
1683: ”29 april gaf Befallningsman Oluf Hästskou i Tena til tacksamhet at Gudh hade honom til helsan  4-”
Detta år 19/8 står bland utgifterna en summa för ”Olof Hästsko i Tena” medtagen.
 
1691: ”In Sept.(ember) Testam(ente) effter Sal. Olof Hästskou i Tena  12-”.
 
Nya(?) uppgifter är alltså bl.a. att Olof Hästesko bör ha avlidit i Vittinge senast september 1691. Flyttade kanske änkan till Ösmo strax därefter? Det tycks i alla fall finnas en ny befallningsman på Skattmansö 1692. Eftersom Elisabet kallas jungfru 10/2 1690 måste hon ha gift sig med Carelius efter detta, men någon är kanske mer informerad om detta?
 
Pusslandet fortsätter…

2003-03-17, 15:59
Svar #23

Utloggad Birgitta Ekvall

    ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 23:50
    • Visa profil
Anna Sabel lär ha varit gift med Nils Hästesko,  
som dog 1644.  
 
Vet någon när Anna Sabel dog? Ungefär?
 
Mvh
Birgitta

2003-03-18, 07:26
Svar #24

Utloggad Henry Bervenmark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2011-01-26, 10:15
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m235
Hej Birgitta,
 
Enligt Riddarhusets stamtavlor dog hon 1678 på Björnarbo (C). Bouppteckning finns.
 
Mvh Henry

2003-03-19, 07:18
Svar #25

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Har precis varit på Krigsarkivet och letat förfäder. En officer Hästesko har passerat mina ögon vid ett flertal tillfällen i början av 1800-talet. Varför inte kolla rullorna? Hälsningar.

2005-08-26, 19:19
Svar #26

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Jag undrar om de finns någon bekräftelse på dödsår för Mårten Claesson Hästesko?
 
Jag har i mitt släktforskningsmaterial årtalet 1605 ,stupad vid Pölpis i Livland.  
Blev på hertig Carls befallning begravd i Narva.
 
Han skall också ha varit bror till Lindved.
 
 
Ryttmästaren vid Karelska rytteriet Lindved Classon av Målagård (Mohla, Karelen) adlades 1602. Ätten introducerades 1633 under nr 187 och immatrikulerades i Finland 1818.  
 
Den härstammar från Kourla i Vichtis (Nyland).  
 
Källa:Finlands Riddarhus
 
Sköldebrevskopia finns i riddarhusarkivet.  
 
Någon som även har ungefärligt födelseår på hans dotter Anna Skoo Hästesko af Målågård/ med källa tack) och varför kallas hon Skoo?

2005-08-26, 19:40
Svar #27

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Undrar även vad Jakob Hindersson (Hästesko) har för släktskap med Mårten Claes Hästesko.

2005-08-26, 21:38
Svar #28

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Benny Borgstrand,
Har Du studerat Elgenstiernas ättartavlor (EÄ) och vad som där anges om adl ätten Hästesko af Målagård? Troligen kan Du där finna svar och källor till en del av Dina frågor. Möjligen är det också nödvändigt att studera Ramsay, Frälsesläkter i Finland intill Stora ofreden. I det senare verket anges t ex att Anna, död omkr 1645. Brukade tillnamnet Skoo. En uppgift som ej anges i EÄ, där det endast står Anna Skoo, död omkr. 1645.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2007-10-16, 19:55
Svar #29

Utloggad Birgitta Ekvall

    ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 23:50
    • Visa profil
Hej Emil!
 
Jovisst, det är rentav mycket troligt!
 
Vi är flera som anser att följande kan vara syskon  
och  barn till Olof Hästsko, som var förvaltare på  
herrgården Skattmansö  i Vittinge socken.  
(Skattmansö ägdes  av översten Lago Meijendorph  
von Yxkull, död i Ösmo socken 1699.)
 
1. Maria Hästsko, gift med Lars Weldt som blev  
kyrkoherde i Ösmo 1692.
2. Elisabeth Hästsko, gift med Petrus Carelius som  
blev komminister i Ösmo samma år, 1692.
3. Christina Hästsko, gift 1680 med Eric Waselius  
som blev komminister och på 1690-talet kyrkoherde  
i Litslena socken. Christina dog i Litslena 1697.
4. Lago Hästsko, komminister/kaplan i Jacob och  
Johannes fg, Stockholm, död där 1708.
 
Här några belägg:
 
Enligt herdaminnet för Stockholm var Lago Hästsko  
son till just Olof Hästsko i Vittinge.  
Denne Lago  H. är dopvittne i Ösmo vid flera  
tillfällen, bl a när Maria Hästskos son  Olaus  
Weldt döps  den  16 maj 1695.  
Lago H. finns i Ösmo den 2 april 1702 när Elisabet  
Hästskos son Oluf Carelius döps.  
Lars Weldt skriver i Ösmos dödlängd 1694 att d.  
17 October afsomnade i Herranom vår lilla k.  
Dotter Maria Larsdotter Wält, klockan 12 om  
dagen.
I nästa notis i samma längd står: d. 21 /22?/  
October afsomnade i Herranom min Svågers Kyrkoh.  
Hr Eric Wasselij dotter Maria Wasselia hos oss,  
klock. 10 om afton.
Och därpå: S:t Andrea dagh begrofs denna vår S.  
Lilla dotter Maria Welt tillijka m. Sitt  
syskonebarn Maria Wasselia (.).
 
Som de flesta släktforskare väl vet hade  
syskonbarn denna tid en något annan betydelse än i  
dag. Det betydde helt enkelt kusin.
 
Finns fakta som talar emot ovanstående resonemang  
kring släktskapet? Eller har någon fler uppgifter  
som styrker att det är riktigt?  
 
Och vem var hustru till Olof Hästsko i Vittinge?  
Vad hette Olofs far?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna