ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Graan  (läst 1488 gånger)

2014-03-16, 16:04
läst 1488 gånger

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
Hej.
 
Jag tänker här tipsa om att en tvist mellan assessorn Johan Graan och skräddaren Philip Berleman 1652 finns i Svea hovrätt, huvudserie (liber causarum) vol. 137 akt nr 6 (SVAR: bild 163). Där finns bl.a. följande karta som visar Johan Graans fastighet i Stockholm. Jag tolkar gatan som Westrelongat[an], och i hörnet står Wattubrinkin. Det tredje gatunamnet kan jag inte utläsa. Vet någon var på Västerlånggatan Johan Graan hade sin fastighet och om detta hus finns kvar idag?
 

 
MVH Andreas

2014-03-17, 10:42
Svar #1

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Andreas,
Jag vet inte vilket hus det kan röra sig om, men det torde ligga nära korsningen med Kåkbrinken.  Ett äldre namn på Kåkbrinken var Vattubrinken, år 1454 Watwbrinken. Brinken ledde ju ner till den så kallade Vattenporten. (Wikipedia)
Mvh
Leif T.

2014-03-17, 13:10
Svar #2

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Namnet på den tredje gatan läser jag som 'konnung'. Enl wikipedia, så har Stora Nygatan under en period på 1600-talet benämnts Kongs- eller stoora Nygatan, varför de berörda husen torde ha legat (ligga?) mellan de nuvarande gatorna, Västerlånggatan, Kåkbrinken och Stora Nygatan. Är skissen någorlunda proportionsenlig, så avgränsas området möjligen på den fjärde sidan av Skräddaregränd. Det förutsätter att den gränd som sedan någon gång på 1700-talet(?) heter Bedoirsgränd inte existerade 1652.

2014-03-17, 16:16
Svar #3

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
Tack för svaret Leif!
 
Du har nog rätt i att det nedre gatunamnet är Kungsgatan (nuvarande Stora Nygatan). På ritningen läser jag Konungz, och resten av gatunamnet döljer sig nog i vecket mellan sidorna.
 
Även gatan Tyska brinken verkar tidigare ha hetat Vattubrinken, enligt Wikipedia år 1454, men namnet kan ju ha använts även senare.
 
Det rör sig alltså sannolikt om tomterna vid hörnet Västerlånggatan-Tyska brinken eller Västerlånggatan-Kåkbrinken.
 
Är det känt var de andra som nämns på ritningen hade sina hus? På hörnet låg grevinnan Brita Kurcks hus, sedan Peter Hanssons hus, därefter Johan Graans hus och sist Rosenstiernans hus. Vid Stora Nygatan låg Philip Berlemans hus.
 
MVH Andreas

2014-03-17, 22:54
Svar #4

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Andreas,
 
Du hade uppenbarligen rätt vad gäller Tyska brinken. Västerlånggatan nr 56 tillhörde 1651 handlanden Peter Hansson, och nr 60 tillhörde 1638 generalriksräntemästaren Mårten Weiwitzer, adlad Rosenstierna 1630. Nr 58 torde alltså ha tillhört Johan Graan, men det enda som återstår från den tiden lär vara delar av 'murarna' från mitten av sextonhundratalet.  
(Källa: http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SMF/SD/TR0270013_14.pdf)
 
Mvh
Leif T.

2014-03-18, 20:10
Svar #5

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
Tack Leif! Då vet jag i alla fall var på Västerlånggatan Johan Graan hade sitt hus.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna