ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-19  (läst 3189 gånger)

2005-06-11, 08:32
läst 3189 gånger

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Elsie,
 
Jag har skickat ett email till dig
 
Take care
Jan

2005-06-12, 13:38
Svar #1

Utloggad Stellan Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Elsie!
 
Hoppas jag inte lurat dig på graven i kyrkan. Så vitt jag kan se finns det inga gravstenar längre i kyrkan. Kyrkan har brunnit två gånger efter det att Wilhelm de Silentz jämte hustru och barn begravdes. Det brann 1721 och 1802. Den senaste branden förstörde fullständigt kyrkan som inte kunde återställas. Branden startade 02.30 på morgonen den 20 december och pågick i ett dygn.
Om du är intresserad kan du även titta på Fredsgatan 2-4 där familjen bodde när pappa Wilhelm forfarande levde. Fredgatan ligger på samma sida om Stora Hamnkanalen som Domkyrkan men mittemot Brunnsparken dvs österut.
Jag skall springa in i Domkyrkan och försöka få tag i någon kunnig person avseende gravstenarna. De kanske finns förvarade någonstans.
 
Med vänlig hälsning
Stellan Larsson

2005-06-16, 02:18
Svar #2

Elsie V. Martin

Hej Stellan,
Tack för ditt ansvar.  Visst har Gustavikyrkan undergott flera ändelser igenom några perioder över ett tre hundra årstid. Det vår brå att få besked om det.  Sen var det intressant att få information om Silentz familjens boendeplats på Fredsgatan 2-4 där familjen bodde när pappa Wilhelm forfarande levde.  Jag är fortfarande intresserat att besöka kyrkan och hemman.  Om det finns annat som hänger ihop med gravstenar skulle det bli underbart.  Tack att du är så hjälpsam.
Mvh,
Elsie Ekstrom Martin
Brooklyn Center, MN

2005-07-19, 21:20
Svar #3

ingrid knutsson

Hej kan någon hjälpa mig med Agneta Elisabet De Silentz f.22-10-1706 Gift i gammelstaden vid Göteborg med kronofogden i Kinds och Redevagns härader Olof Borgström i hans andra gifte. Har hon några barn barnbarn osv. jag har ett glapp på 1706-1823 där Håkan Henriksson.21-06 1823 i stiby tar vid om jag nu uppfattat allt rätt. Jag har hittat några gamla papper och just denna tidsrymd saknas kan någon hjälpa mig på traven vore det underbart och roligt. Jag vet inte om de kan sammankopplas men de var länkade till varandra där de låg. Hoppas på tur ni är så duktiga alla.Ingrid

2005-08-06, 20:49
Svar #4

Utloggad Stellan Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Elsie,
 
Lovade att återkomma angående gravar och äldre gravstenar i Domkyrkan. Har nu pratat med domprosten Roland Persson och kyrkvaktmästare Bergman som är mycket kunnig om kyrkans historia.
Båda hade samma svar att allt blev i princip förstört i branden 1802 och man lade över nytt golv över de gamla gravarna inne i kyrkan. Inga gravstenar finns att beskåda. Även utanför kyrkan gick kyrkogården förlorad. Den forna kyrkogården fövandlades till torg och under 1820-talet belades området med kullersten. 1851 togs kullerstenen bort och tråd och buskar platerades och fick namnet ändrat till Domkyrkoplan.
Vi kanske ses på släktforskardagarna!
Uppgifterna hämtade ur Göteborg Förr och Nu III utgiven 1964.
 
Med vänlig hälsning
Stellan Larsson

2005-08-06, 22:09
Svar #5

Elsie V. Martin

Hej Stellan,
Det var bra med utforskning om Silentz familjen i sammanhang med Gustavidomkyrkan.  Jag tackar till domprosten Roland Persson och kyrkvaktmästaren Bergman, och särskilt också du, Stellan .  Som forskare längtar en efter minnesrester och efter en bit av anorshistoria.  Som sagt förut ska jag ta en titt på domkyrkan och Fredsgatan 2-4 när jag är med i Göteborg.
Tack så mycket,
Elsie Ekström Martin
Brooklyn Center, MN

2005-08-09, 19:00
Svar #6

Elsie V. Martin

Hej Silentzforskare,
Flera som är med på Rötters har spekulerad på namnet Silentz.  När jag går igenom mina genealogiska filar hittar jag en biograf (Columbia encyclopedia) av William The Silent (Prince of Orange - 1533-1584).  Jag undrar om det är Silent/Silentz namnet vi eftersöker.  Visst var Govert Silentz i spanska nederlande i 1500 talet; han reste till sverige och bosatt sig i Stockholm's gamla stan.  
Ar det någon som är språkkunnig på hollanska som kann ge något förklaring om det hela.
Mvh,
Elsie Ekström Martin

2005-08-10, 12:40
Svar #7

Bo Olsson

Govert Silentz d.y. hade ju en son som också hette Wilhelm. Fast det ska man nog inte dra för höga växlar av. Jag skrev för något år sedan, tror jag, att jag hade frågat en bekant från Holland om namnet Silentz. Han var i alla fall övertygad om att namnet inte är holländskt, utan snarare besläktat med det engelska ordet silence.
 
MVH
 
Bo Olsson

2005-08-10, 19:42
Svar #8

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
I Släkthistoriskt Forum nr 2/95 s 1-3 skriver Elias Härshammar om köpmannen i Stockholm Melchior Volger. Enligt Härshammar skall denne Melchior vara född någon gång under perioden 1510-25. Fadern var präst i Hannover. Melchor hamnade så småningom i Sverige men hade tidigare innan flytten varit gift i Antverpen med LENIKA SILENTZ som avled innan han flyttade till Sverige.  
 
Åldersmässigt bör denne Lenika vara jämngammal med den äldre Govert S.  
 
Kanske någon av herrskapet intresserade kan följa upp tråden i Antverpen och se vad det leder till ?
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2005-10-05, 05:34
Svar #9

Elsie V. Martin

Hej Stefan,
Du har berättat att forskning skulle gå framåt till Melchior Volger och Lenika Silentz.  Hur mycket finns det om Melchior i sveriges registrar?  Kanske inte mycket, men fadern som var präst i Hannover är en möglighet att utforska, kanske via det website som händar om svensk/tysk relationer.  Till sist, kann någon utforskar William the Silent familjen och se om det finns någon svensk ankoppling.
Mvh,
Elsie Ekstrom Martin

2005-10-05, 05:46
Svar #10

Elsie V. Martin

Hej Stefan,
Du har berättat att forskning skulle gå framåt till Melchior Volger och Lenika Silentz.  Hur mycket finns det om Melchior i sveriges registrar?  Kanske inte mycket, men fadern som var präst i Hannover är en möglighet att utforska, kanske via det website som händar om svensk/tysk relationer.  Till sist, kann någon utforskar William the Silent familjen och se om det finns någon svensk ankoppling.
Mvh,
Elsie Ekstrom Martin

2005-10-05, 21:39
Svar #11

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Elsie !
 
Är det känt hur Silentz uttalades på 1500 - talet ? Att det idag stavas ungefär som engelskans tystnad säger väl egentligen ingenting, eller är jag ute och cyklar nu ??
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2005-10-06, 02:03
Svar #12

Elsie V. Martin

Hej Stefan och andrar,
Tack att du svarade och har undantagar angående silentz namnet.  Som jag förstår har du utforskat Silentzfamiljen i länge och är expert på deras härkomst. På det sätt har jag ställt frågor som jag tyckte skulle ledar till några försvar, men tyvärr har jag hittat någon brick wall.
Elsie Martin
Brooklyn Center, MN

2005-10-06, 11:03
Svar #13

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Hej Elsie !
 
Du är för vänlig när du skriver att jag forskat länge i Silentzfamiljen och att jag skulle vara expert på släktens härkomst. Det enda jag har gjort är att jag i likhet med de flesta läst vad som står i Släkt och hävd, samt haft namnet i minnet när jag läst annan litteratur. Så någon expert vill jag verkligen inte kalla mig !
 
Däremot är det viktigt att olika frågeställningar och teorier lyfts fram så att man kan förkasta eller fundera vidare omkring dessa.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2006-06-07, 13:13
Svar #14

Utloggad Peter Storm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2009-02-12, 11:19
    • Visa profil
Hej alla kunniga människor!
Jag har med stort intresse påbörjat sökandet efter mina rötter. Jag har så här långt kommit fram till att Govert Silentz är en anfader till mig. Men här tar det också stopp på den grenen. Finns det någon vänlig själ som kan fylla på med lite info?

2006-06-08, 06:02
Svar #15

Elsie V. Martin

Hej Peter,
Det bästa är att meddela på vilket sätt du är släkt med Silentz anor.  Det finns flera som är med i Anbytarforum som är släkt med Govert Silentz som var bruksföreståndare på garmakariet i Säter, och senare i Avesta.  Det behovs bara att läsa äldre inlägg för att uppskatta det. För övrigt har jag bemärkt att många Silentz anor i sverige härstämmar från sonen Willem Silentz som var en gång borgmästare i Säter (död 1652). Kanske spelar det någon roll i din forskning.  
Mvh,
Elsie Martin

2006-06-08, 08:39
Svar #16

Utloggad Peter Storm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2009-02-12, 11:19
    • Visa profil
Tack för ett snabbt svar.  
Just nu sitter jag på jobbet och har inte tillgång till släktprogrammet men jag härstammar via släkten Sätherström från Wilhelm Silentz och då följaktligen Govert Silentz. För att få reda på mer om honom antar jag att jag måste söka i Holland?

2006-06-08, 21:08
Svar #17

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Govert Silentz, härstammade av en gammal adl. släkt i spanska Nederländerna, vilken,
under hertigens av Alba förföljelser nödgades rymma landet. Född i Holland. Var 1603
handelsman i L?beck. Av konung Gustaf II Adolf 1619 införskriven till Sverige. Erhöll
1621-01-30 försäkran om byggande av kopparkvarn i Säter i Dalarne och inrättade
gårmakeriet därst. Arrenderade Säters gård och län2 genom kontrakt 1621-12-12 samt
jämväl Säters kopparbruk2 1629-02-05-1630-02-10. Anlade på kopparkompaniets
bekostnad gårmakeri för kompaniets koppar vid Avestafors 1636.
 
Källa: Riddarhusets stamtavlor ( CD ) 2002.

2006-06-08, 21:35
Svar #18

Utloggad Peter Storm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2009-02-12, 11:19
    • Visa profil
Tackar. Jag är totalt biten av detta. Jag har sökt på familysearch och på nätet i övrigt, sedan en vecka tillbaka, och redan hittat tillbaka nästan 500 år. Oerhört fascinerande.

2006-06-08, 21:39
Svar #19

Utloggad Stellan Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Peter,
 
Kul att läsa om fler som är intresserade av vår gemensamme anfader Govert Silentz dä. Jag har ännu inte läst någonstans att forskare funnit uppgifter som klargör varifrån han kommer innan flytten till Sverige. Du har förstås läst om det som är skrivet här på Rötter sidorna samt övriga skrifter som också refereras till.  
För mig är det extra kul att du refererar till Sätherström som jag också har i mina släktled. Vet att det funnit flera olika släkter som antagit namnet. Min släkt kommer från Erik Jansson Sätherström född på Dalkarsnäs, Säters lfs 1760 och som flyttade till Falun och gifter sig där 1784.
Det vore kul att veta om du kommer från denna del av släkten eller om det finns ytterligare koppling till Sätherström-Silentz.
Det går bra och maila mig direkt eftersom det inte direkt berör de Silentz.
 
Med vänlig hälsning
Stellan Larsson

2006-06-08, 22:02
Svar #20

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Peter,
 
Uppgifter som du direkt hittar på nätet eller familysearch kan innehålla en hel del felaktigheter men det vet du säkert om?
 
Även Riddarhusets stamtavlor kan innehålla en hel del fel.
Sidor på nätet kan ju vara av det mest skiftande kvalite.
 
Men allt detta visste du ju säkert om.

2006-07-05, 21:19
Svar #21

Utloggad Christina Hjalmarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 23:38
    • Visa profil
Hej alla Silentz-forskare!
 
Jag har skrivit en artikel om familjen Silentz, men har inte lyckats komma längre än till Govert Silentz d ä.  Är Ni intresserade av familjens öden och äventyr Sverige (och till viss mån i L?beck) skickar jag gärna min artikel En flyktingfamilj från Holland kom till Sverige i slutet av 1500-talet (skriven 2002 - med källhänvisnignar) till Er som är intresserade. Elsie Martin fick min artikel vid besök, då jag guidade henne runt i min hemstad för ca tre år sedan.
 
Naturligtvis är jag också mycket intresserad av Govert Silentz d ä ursprung. Jag följer med stort intresse vidare forskning runt Silentz.
 
Med vänliga hälsningar
Christina Hjalmarson

2006-07-25, 08:00
Svar #22

Utloggad Peter Storm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2009-02-12, 11:19
    • Visa profil
Hej Christina!
 
Jag ser att du erbjuder att skicka din artikel om Silentz familjen. Jag har läst om familjen i Petrus Norbergs tegelsten, men törstar efter mer kunskap.  
Om erbjudandet fortfarande kvarstår får du mer än gärna maila över det till mig.
 
Vänligen
 
Peter Storm

2006-08-04, 21:26
Svar #23

Utloggad Christina Hjalmarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 23:38
    • Visa profil
Hej Peter!
 
Jag har inte uppmärksammat ditt inlägg förrän nu och skickar artikeln genast till dig.
 
Mvh Christina Hjalmarson

2006-08-05, 02:54
Svar #24

Elsie V. Martin

Hej Silentzforskare,
Frågan uppträder om man skulle utforska Silentz familjen i Holland och även i Tyskland.  Vi vet att Govert var upptagen med sin garmakariaffär i Lubeck innan han åkte tilbaka till sverige.  För mig ar det mycket intressant att någon som jag har korresponderat med på g-gruppen har lust att besöka Lubecks arkiver.  Kanske kommer nya uppgifter ifrån hans forskning.
Mvh,
Elsie Martin
Vi ses i Stockholm på sverigessläktforskardagar.

2006-08-07, 23:21
Svar #25

Utloggad Peter Storm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2009-02-12, 11:19
    • Visa profil

2007-04-18, 11:43
Svar #26

Utloggad Peter Storm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2009-02-12, 11:19
    • Visa profil
Hej Elsie!
 
Hur går det med personen du korresponderat med angående besök i L?becks arkiv? Har du fått någon information?

2007-04-19, 12:16
Svar #27

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 20:22
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-04-19, 18:31
Svar #28

Lasse Eklöf


2007-04-19, 20:22
Svar #29

Birgitta Ohlsson

Ytterligare en nyfiken
 
Kan även säga att Elsie har lagt in uppgifter på G-Gruppens sida men det kanske alla sett? Obs är helt på tyska.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna