ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: De Carnall  (läst 1212 gånger)

2011-02-02, 19:37
läst 1212 gånger

Utloggad Göran Kuhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2022-10-27, 14:46
    • Visa profil
Hej!
 
Den adliga ätten de Carnall härstammar som känt från Kurland, på vars riddarhus i Mitau den sägs ha varit inskriven under namnet von Cardinal. En gren med detta namn överflyttade redan under 1590-talet till Schlesien, men utslocknade där på 1700-talet. Ätten inflyttade till Sverige under de första åren av 1700-talet och kom därefter även att verka i Finland, där den immatrikulerades på Riddarhuset år 1818. Ättens senare öden verkar att vara väldokumenterade.
 
Min fråga gäller detta: Varken Elgenstierna eller Carpelan nämner någonting om släktleden närmast före överflyttningen till Sverige, och vi vet därför t.ex. inte vem fadern till geheimerådet Constantin von Carnall, född 1652, kunde tänkas vara. Några tidiga medlemmar av ätten, bosatta i Estland / Kurland är visserligen kända, men ingenting sägs om begynnelsen av den ättegren som överflyttade till Sverige. Har det publicerats någonting nytt om detta under de senaste åren?
 
Med vänliga hälsningar
 
Göran Kuhlberg

2011-02-02, 21:20
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Eftersom Du inte nämner Supplement till Den introducerade svenska adelns ättartavlor, ursprungligen utgivna av Gustaf Elgenstierna / [redaktör:] Carl Szabad, Solna : Sveriges släktforskarförbund, 2008, kollade jag denna. Inte heller här finns några kompletteringar vad gäller fadern till Constantin von Carnall, född 1652. Geheimeråd hos hertig Ferdinand av Kurland.  
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2011-02-03, 08:20
Svar #2

Utloggad Göran Kuhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2022-10-27, 14:46
    • Visa profil
Hej igen!
 
Nej, jag kände inte till att ett sådant supplement har publicerats. Elgenstiernas eminenta ättartavlor finns nog tillgängliga på bibliotek i större städer i Finland, men att det finns ett supplementband var någonting nytt för mig. Synd bara att ingenting finns sagt i detta om de okända släktleden!
 
Hälsningar,
 
Göran

2011-02-03, 09:35
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Göran,
Vad bra att jag kunde tipsa Dig om supplementbanden! Man kan väl säga att de är oumbärliga om man forskar på släkter som nämns i Elgenstierna.
Försökte hitta en sida i Rötter där dessa presenteras, men det verkar omöjligt, förutom i Bokhandeln som det heller inte är busenkelt att begripa sig på. Lägger in uppgifterna därifrån, så Du får en uppfattning av omfattningen på verket.
 
Elgenstierna: supplement
 
Beskrivning: Författare: Carl Szabad
Antal sid: 1362 Bindning: Inbunden, blått klotband, 2 st
Förlag: Sveriges Släktforskarförbund
Publiceringsår: 2008 ISBN: 91-87676-52-4
Utgåva: Tryckning:
Vikt: 2950g
Ett supplement i två band till Gustaf Elgenstiernas monumentalverk Den introducerade svenska adelns ättartavlor med kompletteringar till de flesta av de ca 3.000 adelsätterna. 12 års arbete med genomgång av hundratals biografiska verk och tusentals nya arkivfynd.
 
Vikt: 2950 g
Artikelnr: 20006
Pris: 1950,00 sek  
 
Vad som inte nämns ordentligt är hur verket tillkommit; Dels med fler medarbetare hos Sveriges släktforskarförbund, dels att mycket av de nya arkivfynden (opublicerat material) har rapporterats av olika släktforskare runt om i landet - och då även i nutid.
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2011-02-03, 10:01
Svar #4

Utloggad Göran Kuhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2022-10-27, 14:46
    • Visa profil
Hej!
 
Tack för uppgifterna! Elgenstierna är ju standardverket framför alla andra, men för den som intresserar sig för finländska adliga ätter är det nödvändigt att ty sig till Carpelans verk. Du känner säkert till dem. De utkom för mer än ett halvt sekel sedan varför ett supplementband skulle krävas även till dem. Jag antar att Elgenstiernas verk inte kan köpas någonstans, inte ens i antikvariat!?
 
Hälsningar,
 
Göran

2011-02-03, 11:16
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Verket finns till salu på både www.antikvariat.net och på www.bokborsen.se om Du söker på Den introducerade svenska adelns ättartavlor. Förvånande nog finns inga av nytrycken ute till försäljning vad jag kan se, men de borde komma förr eller senare.
Ett alternativ - om man kan nöja sig med ett digitalt alternativ - är Riddarhusets CD som kan handlas här:http://www.riddarhuset.se/jsp/index.jsp?id=954
I den volymen finns vad jag vet inte vapenavbildningarna med.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2011-02-05, 10:31
Svar #6

Utloggad Göran Kuhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2022-10-27, 14:46
    • Visa profil
Hej!
 
Tack för upplysningarna. Det blir nog snart aktuellt med inköp!
 
Hälsningar,
 
Göran

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna