ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Croneborg  (läst 1683 gånger)

1999-09-30, 14:40
läst 1683 gånger

Jonny Nilsson

Hej!
Söker information om släkten Croneborg, förutom den som finns i Elgenstjerna. Framför allt undrar jag om någon har uppgifter om Maria Catarina Croneborg, vigd 1716 med bonden Daniel Olofsson i Krokstorp, Fliseryds socken (H-län).
 
Med vänlig hälsning
Jonny Nilsson

2001-03-12, 21:33
Svar #1

Lennart Ilke

Hej!
Jag har själv Maria Catarina Croneborg och Daniel Olofsson bland mina förfäder. På Marias sida kan man komma vidare ganska långt via hennes mor Ebba Elisabeth Zelow och mormor Christina Gyllenstierna av Lundholm. Bl.a. hittar man kung Karl Knutsson Bonde, lagman Birger Persson och en massa Bielkar, Possar och Thottar. Har Du tittat i Elgenstierna på den adliga ätten Croneborg nr 494 (sid 79)? Där finns ju Maria under Tab 2, sedan är det bara att börja nysta.  
På den Zelowska sidan har jag själv fastnat på Daniel Zelow från Kassuben (nuvarande Polen). Nyligen har jag hittat uppgifter på nätet som hävdar att det fanns en DZ den yngre (den som jag har) och en DZ den äldre som ska varit gift med Erik XIV:s dotter Lucretia och med henne avlat DZ d.y. Om detta stämmer öppnar sig hela Eriks stamtavla bakåt med förgreningar åt kungahus och kejsare i hela Europa. Spännande och intressant, men än så länge betraktar jag dubbleringen av Daniel Zelow med skepsis.
Om Du vill titta närmare på detta kan Du gå in på http://www.gbnf.com/genealogy/sahlin/html/d0010/I13643.HTM
 
För övrigt vore det intressant att veta hur långt våra linjer följs åt från Maria och bonden Daniel framåt i tiden. Det kanske vi kan återkomma till.
 
Med vänliga hälsningar
Lennart Ilke

2001-12-04, 13:46
Svar #2

Bengt Lagerstedt

Croneborgar agde Alvsbacka bruk i Varmland fram till 1897 da det blev uppfostringsanstalt for vanartiga pojkar.

2004-03-23, 22:13
Svar #3

Viola Andersson

Benjamin Croneborg 1618 2/12 i Norberg (U)- 1677 10/4 på Hasselås, Stenberga, son till Magnus Andrae Coriander i Säter (W), kallade sig Nortman som sina syskon (se Nortman) adlades 1650, gift 1 Elisabeth Crusebjörn, dotter till landshövdingen och Cecilia Rehn g.2 Maria Antonia Schmiedanin död 1699 på Hasselås.
Barn
?Elisabeth g Abraham Moberg
 
känner någon till fler barn?

2004-03-24, 22:59
Svar #4

Utloggad Gullan Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2012-09-18, 17:44
    • Visa profil
    • www.bizon.se/skillingsmala
Amiralitetskapten Benjamin Magnus Croneborg 1650-1721 ser med tanke på namnen ut att vara en son.
1688 07 04 gift på Christersnäs, Hjorted med jungfru Ebba Elisabet Zelow död 1721.
Endast vigseln är kontrollerad av mig.  
 
Mvh
Gullan Olsson

2005-12-03, 11:06
Svar #5

Utloggad Jonas Hjelm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 10:57
    • Visa profil
Borttappade Croneborgare.
 
I husförhören 1715 och 1716 i Stenberga finns det ett par döttrar Croneborg som jag inte kan placera in i Elgenstierna. Är det någon som vet vilka det är.  
 
1715 (forts från Hässelås där resterande delen av familjen bor)
Quartermäst Zachris Norberg
Fru Maria Croneborg
-J Gertrud
 
1716.  
då är Zachris Norberg gift med Maria Rosensvärd.
 

2005-12-03, 11:11
Svar #6

Utloggad Jonas Hjelm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 10:57
    • Visa profil
Här är sidan innan för Hasselås.
 

 
Hälsningar
Jonas

2005-12-03, 16:41
Svar #7

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6985
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 13:13
    • Visa profil
Hushållet överst på den första bilden är antecknat sålunda:
Hr Qwartermest. Zachris Norberg
fru Maja Cronborg
Pn Gertrud
 
Gertrud är alltså tjänstepiga hos kvartermästaren och hans hustru. Några rader längre ned, i Hasselås Käxagård, bor Wälba fru Christina Croneborg; jfr även Stenberga A I:1, s. 23.
 
1717 är Norbergs hustrus namn angivet som Maria Rosenchrans (inte Rosensvärd); paret är sedan struket utan hänvisning. Vem Maria är kan inte avgöras utan vidare. I Almquist, Frälsegodsen..., IV:3, s. 1255f, framgår en del uppgifter kring ägandet i Hasselås. Christina Catharina Croneborgs dotter i hennes enda, tidiga och korta äktenskap med kaptenen Simon Bengtsson, Maria Simonsdotter, var enl. Almquist gift med kvartermästaren Johan Norberg.

2005-12-03, 21:38
Svar #8

Utloggad Jonas Hjelm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 10:57
    • Visa profil
Tack Bo,
 
Det blev några intressanta Norbergare med kopplingar till Croneborgarna. (Kanske är de besläktade med Norbergarna i Tjust (främst Dalhem och Västra Ed)
 
I vilket fall så får Zacharias Norberg en dotter 1714 med Maria Croneborg? (FoD 1714)
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna