ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cederhielm, von  (läst 828 gånger)

2005-10-05, 21:09
läst 828 gånger

Samuel Blomqvist

Jag är helt ny på det här med släktforskning, men har några frågor om ätten Cederhielm som tydligen enligt min mor, skall finnas i vår släkt.
 
1. I adelskalendern finns Cederhielm som introducerad ätt. Är Cederhjelm och Cederhielm samma ätt, eller har det bara varit inkonsekvent stavning?
 
2. Johan von Cederhjelm hette tydligen Johan Söderholm innan han blev adlad. (Uppgift från min mor). Någon som vet något om detta?
 
3. Johan von Cederhjelm, var tydligen gudfar åt Gustav den tredjes yngste son. (Uppgift från min mor). Någon som vet mer om detta?
 
4. Grefwinnan Cederhjelm (född Stenbock) på Wästerby Säterie, nämns i mantalslängd på: http://www.vardnas.net/mantalslangder/1794.doc
Någon som vet något mer om henne?
 
5. Vet någon, historia kring Wästerby Säterie?
 
6. Germund Cederhjelm, någon som känner till något om honom?
 
7. Finns det fler personer inom Cederhielm ätten som ni kan berätta, tipsa om?
 
Hoppas att någon känner till något om denna ätt, vore tacksam för svar.

2006-01-20, 15:53
Svar #1

ove edenström

Hej Samuel!
Svar på dina frågor efter din numrering:
1. Om frih. ätten Cederhielm, nr 134, se Elgenstierna: SAÄ del I, sid 785ff.
2. Germund Palm (1635-1719) adlades 1686 Cederhielm, introd s.å. mellan nr 1073 o 1074, blev friherre 1718 och introd. 1719 under nr 134. Ätten dog ut 1841 8/2. Någon von Cederhielm existerar mig veterligen inte.
3. Ingen kommentar.
4. Magdalena Margareta Stenbock (1744-1822), g 1761 m Erik Julius Cederhielm (1729-1793). Se Elgenstierna sid 786, tab 3.
5. Västerby, 1 mtl frälse-säteri, Vårdnäs sn, Kinda hd (E). Köptes 1383 av Bo Jonsson (grip) från Nils Skata. Inköptes c 1760 av grevinnan Anna Maria Lewenhaupt (1691-1766), änka efter Germund Cederhielm (1661-1741) och ägdes intill 1841 av släkten Cederhielm, då det gick i arv till grevl. ätten von Saltza.
6. Germund Cederhielm - se p. 2 - är min ff ff ff mm far. Sedan finns det flera Germund i släkten - se Elgenstierna.
7. Namnet Cederhielm lever kvar inom kommendörsätten Montgomery, nr 1960A. Josias Carl Cederhielm (1734-1795) gjorde Segersjö, Lännäs sn (T) till fideikommiss för sin dotterson, Josias Montgomery, och dennes manliga avkomlingar, äldste son efter son, med föreskrift att fideikommissarien och hans äldste son alltid ska, jämte sitt eget släktnamn, bära namnet Cederhielm. Nuvarande innehavare, se t ex Sveriges Ridderskap och Adels Kalender 2004, sid 516.
Hoppas du fått tillräckligt med info för att fortsätta din släktforskning!
 
Hälsningar / Ove Edenström

2006-04-10, 13:13
Svar #2

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Ove,
du tycks vara väl bevandrad i släkten Cederhielm och kan kanske hjälpa mig med detta spörsmål:
När sonen till trädgårdsmästaren Olof Larsson på Charlottenborg i Vinnerstad sn(E) döps 17 aug 1720 så återfinns bland vittnena bl a baron Germund Cederhielm och hans son Mauritz Cederhielm, grevinnan Brigita Dorothea Loewenhaupt och fröken Charlotta Loewenhaupt. I anteckningen läser jag att baron Cederhielm även skulle vara landshövding i Nyköping(?). Stämmer det? Vet du var han kan ha varit bosatt innan han kom till Charlottenborg? Anledningen till min fråga är att jag inte lyckats spåra varifrån trädgårdsmästarparet kommer. Jag har letat i åtskilliga östgötasocknar utan att få napp. En tanke är att de möjligen kommer från den egendom som Cederhielm tidigare varit bosatt på.
Har du något tips?
MVH
Inga

2006-04-10, 21:59
Svar #3

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Inga!
 
nu ställdes inte frågan till mig men jag kan ialla fall bekräfta att Germund Cederhielm var landshövding i Södermanland 1716-1723.
 
Källor:
http://members.tripod.com/Bengt_Nilsson/Marinhistoria/landshovdingen.htm
http://www.mockelsnasherrgard.se/svenska/historik/start.html
 
Vänligen / Helene

2006-04-10, 22:03
Svar #4

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Och nu snurrade jag verkligen till det. Germund Cederhielm d.y var landshövdning i Södermanland. Hans far Germund Cederhielm d.ä var landshövdning i Skaraborg.
 
Ber om ursäkt!
 
Helene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna