ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bååt  (läst 4632 gånger)

2004-12-19, 22:45
läst 4632 gånger

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Kan man överhuvudtaget vara säker på att man härstammar från Offe Nilsson (Bååt)? Detta borde nog bättre utredas av någon genealog. Så som det är nu vet man ju inte om Anna Svenske har levat eller bara är en apokryfisk personlighet skapad av gångna tiders genealoger. Har du henne och härstamningen från Offe Nilsson (Bååt) kvar i ditt släktträd eller har du raderat alla dessa personer?
 
Följande problem på vägen är att enligt Elgenstierna var Joen Nilsson Ruska son av Nils Andersson Ruska. Han skall enligt Utter hava fått frälse av gamle herr Sten Sture 1486: En vit bjälke satt i vapnet i blått fjäll med ett vitt och ett blått horn på hjälmen, men förekommer icke i bevarade urkunder. Inte ett ord om någon hustru vid namn Karin Offesdotter (Bååt)!!!
 
Offe Nilsson (Bååt) finns med i Elgenstierna men inte ett ord här heller om någon dotter vid namn Karin Offesdotter (Bååt). Överhuvudtaget finns väldiga funderingar kring denna person och hans linje.
 
Härmed börjar jag alltmera bli fundersam över denna linje. Är den överhuvudtaget sann? Har det någonsin funnits någon Anna Svenske eller Karin Offesdotter (Bååt) som var gift med en tredje mystisk person vars namn till och med varierar beroende på var man än ser. Nej jag börjar tro och få uppfattning av att man verkligen rör sig på hal is om man följer denna släktlinje som är fylld av frågetecken och märkliga personer som tydligen är skapade av gångna tiders genealoger som inte hade ett lika högt krav på källkritik och vetenskaplig som vi har i dagens dag.

2004-12-20, 11:40
Svar #1

Tobias Danielsson

Från idag kan man söka i Svenskt Diplomatariums huvudkartotek (se Rötters huvudsida). Enligt brev nummer 37354 gäller:  
 
Karin Offesdotter* säljer av det hon fått av fru Berit Haraldsdotter gården Kastorpp** till Henrik Erlandsson, Peter Erlandsson (Bååt) och Bengt Abjörnsson (Liljesparre).  
 
* K. O. var dotter till Offe Nilsson (Bååt). Hon saknas hos Elgenstierna, I, s.697, men finns med i Brasks släktbok, pag.49.  
** = Karstorp i Norrköpings (senare S. Johannes) sn (nu i Norrköpings stad). Se L.-O. Larsson, Det medeltida Värend (1964), s.462 not 26.
 
Mvh,
Tobias

2004-12-20, 12:27
Svar #2

Emil Stenhammar

Karin Offesdotter finns med först i Elgenstiernas kompletteringar i band IX, enligt mina anteckningar på sidorna 262 och 264. Ralf, En kedja är ju aldrig starkare än dess svagaste länk. Innan jag fått det styrkt att Anna Pedersdotter Svenske existerat och varit mor till Johan och Gustaf Börjesson håller även jag denna släktlinje för tvivelaktig.

2004-12-20, 13:05
Svar #3

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Då har du ju inte heller placerat in någon hustru åt rådmannen i Brätte Börje Olofsson och någon mor åt hans barn?

2004-12-20, 13:22
Svar #4

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Emil
 
Härmed kan man ju inte heller säga att man är en ättling till Offe Nilsson (Bååt)!!!

2004-12-21, 00:02
Svar #5

Utloggad Jonas Hjelm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 10:57
    • Visa profil
Om Offe Nilsson (Bååt) och hans ättlingar kan man läsa i PHT 71 1975 sid 55. Ättlingar som nämns där är bl.a. Johan Nilsson Ruska och Nils Arvidsson.

2004-12-21, 00:14
Svar #6

Emil Stenhammar

Ralf, med tanke på vad Ian Hamilton skrivit om detta bör jag åtminstone sätta ett frågetecken framför rådmannens hustru. Följaktligen kan jag inte heller säga att jag är en ättling till Offe Nilsson. Beklagar om jag uttryckte mig oklart 11 mars 2003.

2004-12-21, 13:51
Svar #7

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Jag har nu lärt mig, att inte heller jag längre kan påstå att jag den här vägen kan vara ättling till Offe Nilsson (Bååt)!

2006-01-17, 22:25
Svar #8

Anette Ferm

Hej!
 
Har en fråga angående Anna (Pedersdotter) Svenske som många pratat om här.
 
Jag är fullkomlig nybörjare vad gäller släktforskning och det är kanske därför jag inte får ihop tvivlet angående hennes person.
 
Emil Stenhammar skrev här angående Ian Hamilton: Han har studerat källmaterialet angående Peder Svenskes barn, men inte funnit någonting om Anna, som Elegenstierna upptagit som mor till Johan och Gustaf Börjesson.
 
Blir lite konfunderad över detta. Jag vet inte men jag har hört att hennes far skulle ha hetat Petrus Petri Svenske och dennes far Peder Svenske. Om så är fallet är det väl inte konstigt om Hamilton inte hittat någon Anna bland Peder Svenskes barn.
 
Är som sagt nybörjare så jag hade gärna fått klarhet i detta.
 
Släktledet jag hittat vad gäller min släkt har gått upp till Anna Pedersdotter Svenske och vidare till Kristina Staffansdotter.
 
Om man nu ska tvivla på Anna finns det då tvivel på fortsättningen också genom Katarina Bröms, Margareta Drake, Märta Arvidsdotter, Anna Gustavsdotter Stenbock, Ingrid Bengtsdotter till Kristina Staffansdotter.
 
Tacksam för klarhet. Anette

2009-02-16, 11:01
Svar #9

Åsa Alderlöf

enligt den listan på nätet, finns karin offesdotter bååt med, så ni vt.åsa

2009-02-16, 11:14
Svar #10

Åsa Alderlöf

XVIII:178138 Karin Offesdotter [Bååt, Anr: 3]
Hustru.  
 
Far:   XIX:356275 Offe Nilsson [Bååt, Anr: 3]  
 
Född:    1)  
 
 
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Familj med XVIII:178137 Nils Jonsson [Ruska, Anr: ÄSF]  
Barn:  
XVII:89069 Jon Nilsson [Ruska, Anr: ÄSF]  
 
 
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Källor  
 1)  Gustaf Elgenstierna, Svenska adelns ättartavlor, CD-rom version 3, år 2002.  
   
         
A-vapen nr: 3  
   
 
 jag tycker ni ska läsa detta, innan ni säger nåt.som ni ser har han funnit detta i elgenstierna. åsa

2009-02-17, 20:03
Svar #11

Åsa Alderlöf

kika på detta, ni som tvivlar på att karin offesdotter bååt var dotter till offe nilsson bååt, och det var hon, enligt denna sida, och även enligt elgenstierna, som står på tomhögströms sida med. observera att namnet är felstavat dock.
 
Husband  
 Offa Nilsson Bååt Pedigree  
 
 
  Birth:  1416  Sandsjon, Jonkoping, Sweden  
Christening:      
Marriage:      
Death:      
Burial:      
   
 
   
 Father:   Nils Jonsson Bååt Family  
Mother:   Brita Halstenson    
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
Wife  
 Britta Persson Pedigree  
 
 
  Birth:  1425  Sandsjon, Jonkoping, Sweden  
Christening:      
Marriage:      
Death:      
Burial:      
   
 
   
   
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
Children  
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
1.   Arvid Offesson Bååt Pedigree  
   Male    
     
   Birth:  1445  Sandsjon, Jonkoping, Sweden  
Christening:      
Death:  1499    
Burial:      
   
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
2.   Karin Offesson Bååt Pedigree  
   Female    
     
   Birth:  1447  Sandsjon, Jonkoping, Sweden  
Christening:      
Death:      
Burial:

2009-03-01, 17:01
Svar #12

Utloggad Karin Bogen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 17:27
    • Visa profil
    • www.bogen.se
Jag har en fråga kring Brita Björnsdotter Bååt. Död 1597-02-19
Hennes far är tydligen Björn Pedersson (Bååt av Fållnäs), död 1570-06-01.
Men vem är hennes mor?
Sökningar på nätet ger svar i många olika antavlor men de visar olika; en variant är att Björns andra hustru Christina Krumme  är hennes mor, andra ställen visar på den första frun Brita Nilsdotter Grip. Vilket är riktigt?  Jag har läst någon stans att Björn gifte om sig efter 1549. på ett annat ställe hittade jag att Brita Björnsdotter var född 1541 (och borde därför ha första frun som sin mor kan man tro). Vet någon reda i detta?

2009-03-01, 17:35
Svar #13

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Brita Björnsdotter Bååt var död 1592 enligt gravstenen i Almunge kyrka Stockholms län. Enligt Elgenstierna var hennes moder Brita Nilsdotter, död 1549, dotter av riddaren, riksrådet och östgötalagmannen Nils Bosson (Grip) och Anna Trolle.  
mvh
Göran

2009-03-01, 19:36
Svar #14

Åsa Alderlöf

hej
 
denna brita , var hon släkt med karin offesdotter bååt och offe nilsson bååt, undrar jag ?

2011-12-17, 21:13
Svar #15

Utloggad Patrik Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 19:39
    • Visa profil
    • Patriks släkt och kultursidor
Hej
 
Har en fråga angående en hitintills för mig oidentifierad kvinna vid namn Kristina Ulfsdotter Bååt, till Fyllingarum. Till synes medlem av adliga ätten Bååt (n:o 3) men åtminstone i Anrep ej uppräknad där bland barnen till den förmodade fadern, riksrådet Ulf Henriksson Bååt, d. 1597.
 
Kristina Bååt skall enligt samma Anrep varit gift med en annan för mig okänd person vid namn Erik Axelsson vars gemensamma dotter skall ha varit gift med Per Birgersson (Peder Börjesson) Stråle af Sjöared, d. efter 1638.
 
Jag är väl införstådd med att Anreps verk är ålderstiget och behäftat med fel men vill likväl spinna vidare med dessa uppgifter som grund för att råda klarhet i Kristina Bååts anor.
 
(Meddelandet ändrat av Starpatrik 2011-12-18 14:13)
 
(Meddelandet ändrat av Starpatrik 2011-12-18 14:14)

2011-12-18, 11:11
Svar #16

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Denna Kristina Ulfsdotter finns inte med i Elgenstierna eller i supplementet
 
Enligt Elgenstierna VII, s. 757 avled Per Börjesson 1640 12/4 på Sjöared i Tofteryds sn. Han var gift 1:o med Anna Eriksdotter. G 2:o före 1623 med Ingeborg/Ebba Börjesdotter i hennes 2:a gifte. I supplementet står inget mer om Per eller hans giften.
 
Varifrån har du uppgifterna Kristina Ulfsdotter?

2011-12-18, 14:24
Svar #17

Utloggad Patrik Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 19:39
    • Visa profil
    • Patriks släkt och kultursidor
Hej Elisabeth
 
Uppgiften om Kristina Ulfsdotter är tagen från gamla Anreps verk. Där står angående Per Birgersson Stråle af Sjöareds gifte Gift med Anna Ericsdotter; dotter af Eric Axelsson, till Tådene, med Christina Ulfsdotter (Bååt), till Fyllingarum.
 
Källa: Anreps ättartaflor, band 4, sid 242a

2011-12-18, 22:07
Svar #18

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Tydligen håller Elgenstierna inte med om detta, utan anger Anna Eriksdotter som Per Börjessons hustru, utan några uppgifter om hennes föräldrar. Då får man nog anse att Anreps uppgifter inte kan beläggas. Samma som i Elgenstierna finns på Riddarhus-CD:n.

2012-02-27, 04:38
Svar #19

Johan Lindberg

Är Brita Björnsdotter Bååt på något sätt släkt med Anna Åkesdotter Bååt som var var gift med Axel Oxenstierna? Samma Anna var mormor till Agneta Horn. Brita var min farfars farfars farmors mormors farmors morfars mor.
 
Vänligen
Johan Lindberg
 
(Meddelandet ändrat av C_j_Lindberg 2012-02-27 04:57)

2012-02-27, 08:25
Svar #20

Åsa Alderlöf

hej johan  
 
jag är med ättling till bååt och den person du söker efter, är släkt med den person du nämner ovan, kolla på denna sida , maila mig på eketraattling@gmail.com, så kan jag sända en släkt lista jag har fått. http://gen.torpman.com/p415e1c04.html åsa

2013-12-15, 09:47
Svar #21

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
Hej. Jag undrar om något nytt framkommit rörande Offe Nilssons (Bååt) giften. I Elgenstierna anges hustrun Brita Persdotter med frågetecken. Vad är känt om henne, vad får Elgenstierna att sätta ett frågetecken. I Det medeltida Sverige, Småland 4:5, Tjust, finns en släkttavla (har inte på vilken sida) där Offe Nilsson anges gift med en dotter till Klaus Nilsson (Sparre av Ellinge). Jag har tidigare bara sett ett barn till Klaus, nämligen Nils Klausson, men i DMS finns följande rörande Hasselö: 1496 ger Arvid Offesson (båt) sitt medgivande till att morbrodern Ivar Klausson (Sparre av Ellinge) säljer gods i Lofta sn, som denne ärvt efter sin avlidne son, till Erik Eriksson d y (Gyllenstierna) eftersom Arvid själv inte förmår köpa eller lösa godset (FoR 10 1:59 f 14). I det ej namngivna godset ingår helt eller delvis Hasselö. Slädö och Äskeskär av vilka Hasselö och Slädö upptas i arvet efter Margareta Karlsdotter (se 1453), men inte i handlingar rörande arvet efter Karl Knutsson förrän år 1500. Stämmer uppgifterna att Klaus Nilsson även hade sonen Ivar och dottern NN, gift med Offe Nilsson. Det verkar konstigt att den lågfrälse Offe Nilsson gifte in sig i högfrälset (Sparre av Ellinge). Om förhållandet stämmer, var även Karin Offesdotter g.m. Nils Jonsson Ruska född i Offe Nilssons gifte med NN Klausdotter (Sparre av Ellinge)?
 
MVH Andreas

2014-08-01, 14:51
Svar #22

Lasse Eklöf

Vad gäller Brita Björnsdotters (Bååt) möderne, enligt förfrågan och svar 1 mars 2009, kan jag rekommendera Carl Szabad's supplement-utgåva (tryckt 2008) till Elgenstienas Svenska Adelns Ättartavlor. I del 1, under BÅÅT, adl. ätten nr 3, Tab. 15, sid 173, står att läsa: Britta Björnsdotter, f. i 2:a (ej 1:a) giftet, d. 1597 i febr. (ej 1592), g. endast m. Christer Månesköld (ej g. m. Johan Mattsson).

2014-08-01, 15:05
Svar #23

Lasse Eklöf

Ett litet förtydligande angående mitt tidigare inlägg här ovan. Med Britta Björnsdotter, f. i 2:a (ej 1:a) giftet menas alltså att hon var dotter till Christina Nilsdotter (Krumme) och inte Brita Nilsdotter (Grip) som felaktigt nämnes av Elgenstierna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna