ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 27 april, 2005  (läst 3519 gånger)

2004-07-26, 22:42
läst 3519 gånger

Ann-Cathrin Gustafsson (Tina)

Hejsan mina herrar, denna Torer av ätten Bonde som jag frågade om är alltså far till Öjar Torersson som var född under 1200-talets senare hälft. Och Peter Öjursson som ni säger är Bondes stamfader, vilket jag alltså inte visste, är alltså Öjur Torerssons son.
Sedan från Peter Öjursson har jag Tord Petersson som i sin tur fick sonen Rörik Tordsson.
Rörik Tordsson fick dottern Kristina Röriksdotter.
Kristina Röriksdotter fick tillsammans med Anders Ingvarsson sonen Ingvar Andersson.
Ivar Ingvarsson fick sonen Ivar Ingvarsson 1460.
osv.  
 
Denna Torer av ätten Bonde som jag pratar om finns omnämd i skrift vid Vreta kloster i Linköpingstrakten år 1285 så sannorligt föddes han före år 1250. Troligtvis är ätten Bonde äldre ändå men de namnen är okända.
 
Skriftligt belägg får jag återkomma till för min källa och gode vän fick jag inte tag på denna afton, men som sagt, jag återkommer om det.  
 
Vänligen Ann-Cathrin

2004-07-26, 22:48
Svar #1

Ann-Cathrin Gustafsson (Tina)

Det ska naturligtvis vara att Ingvar Andersson fick sonen Ivar Ingvarsson. INTE att Ivar Ingvarsson fick sonen Ivar Ingvarsson

2004-07-26, 23:04
Svar #2

Kalle Thorsberg

NEJ, Nej och åter nej Ann-Cathrin,
 
Det herrarna försökt visa är:
1. Tore Bonde hör inte nödvändigtvis till ätten Bonde. Det finns mängder av andra människor kända under medeltiden med tillnamnet Bonde som inte hör till ätten.
2. Öjar var inte hans son, om han överhuvudtaget har funnits. Det finns inga belägg (som jag känner) för detta.
3. Det finns inget som bevisar att den förste kände Peter hade patrynomikonet Öjarsson, dvs att han var en son till en Öjar. En del människor identifierar 'Peter' med Peter Öjarsson, men det är en bedömningsfråga vad man tycker om detta.
 
Vänligen
Kalle

2004-07-26, 23:22
Svar #3

Kalle Thorsberg

Och:
4 De två först kända personerna som tillhör ätten Bonde är Tord Bonde och Erngisle Persson, vi vet genom det skriftliga materialet att de är bröder. De kan alltså lika gärna vara HALVbröder, dvs Per/Peter behöver inte nödvändigtvis ha varit stamfadern till ätten Bonde. Att som Carlsson i SBL konstatera att inget argument finns för uppfattningen att de skulle vara halvbröder innebär ju ingalunda att de är helbröder...
 
Ännu vänligare
K

2004-07-26, 23:23
Svar #4

Ann-Cathrin Gustafsson (Tina)

Kalle
Jag påstår inte heller att min 'Peter' är av sk Bondesläkt, jag säger bara att han hette Öjursson, det fanns väl flera. Jag bara visade hur släkten ser ut i mitt träd. Och jag påstår inte heller att min Torer av ätten Bonde är just av den sk rätta Bondesläkten, därav min fråga från början. Om någon vet vem denna Torer av ätten Bonde, omnämd i skrift vid Vreta kloster i Linköpingstrakten år 1285 är. Jag skrev heller inte att det var den sk rätta Bondesläkten som sträcker sig längre tillbaka än så, utan just denna som jag frågar om.
 
Nu, kan någon något om min Torer av (ej den riktiga) ätten Bonde.
 
Vänlig hälsning Ann-Cathrin

2004-07-26, 23:37
Svar #5

Kalle Thorsberg

Ann-Cathrin,
jag försöker en gång till. Din Torer är min Tore, det finns ingen annan, om Du tittar på vad jag skrev tidigare så är han känd bara två gånger i skriftligt material. Jag har aldrig sett någon referens till honom i samband med någon Linköpingstraktat, så har t ex heller inte artiklarna i SBL eller Larsson - Det medeltida Värend, s 402. Dessa torde vara de två senaste genomgångarna, med undantag för Dick Harryssons bok om Karl Knutsson som jag inte kollat. Men inte ens Dick kan göra något åt läget, det finns inte mera källor. De källor vi har visar inte något annat än det jag sagt ovan.
K

2004-07-26, 23:56
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag kollade Harrison, inget mer där, han påpekar bara att släktens härkomst sannolikt inte är så ädel som äldre genealoger önskat.

2004-07-27, 00:09
Svar #7

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-05-01, 12:46
    • Visa profil
Bästa Ann-Cathrin!
 
Med speciellt stort genealogiskt och personhistoriskt intresse för just ätterna Bonde håller jag helt med det Dick Harrison skrivit i sin monografi Karl Knutsson: En biografi (2002) på sid 47:
 
En riddare vid namn Torer Bonde framträder under något av åren 1282-1286 i Vreta kloster, inte långt från Linköping, i egenskap av vittne till stadfästelsen av en donation till nunneklostret. Hans dödsdag, men tyvärr inte hans dödsår, är dessutom antecknat i Stockholms gråbrödraklosters kalendarium. Att döma av tillgängliga dokument har ingen tidigare storman burit namnet Bonde. Huruvida herr Torer verkligen tillhörde den sedermera berömda ätten med samma namn lär dock aldrig kunna avgöras.
 
Dessutom håller jag med om att Ingeborg Karlsdotters (Lejonbalk) äktenskap med Tore Bonde kan betvivlats och rekommenderar Beckmans artikel i Person Historisk Tidsskrift 1968-1969 på sidorna 50-53.
 
Dessutom betvivlar jag utgående från studier av medeltida källor din linje:
 
Torer Bonde
Öjar Torersson
Peter Öjarsson
Tord Petersson
 
Varifrån har du fått ihop denna linje?
 
Riddaren och riksrådet Tord Bonde som nämns från 1310 till omkring 1330 för att säga ungefär är däremot helt korrekt far till riddaren och riksrådet Rörik Tordsson (Bonde). Hans dotter var alldeles riktigt Kristina Röriksdotter (Bonde). Däremot hittar jag inte i samtida källor någon son till henne vid namn Ingvar Andersson (Neb). Kristina Röriksdotter (Bonde) dog barnlös, trots sina två giften, någon gång efter den 11 november 1429 då hon nämns i liv för sista gången. Hon var vid denna tidpunkt en änka. Eftersom hon inte hade fått några ungar ärvdes hon av Karl Knutsson (Bonde).
 
Hoppas detta klarnade upp.
 
Vänliga hälsningar från historikern Ralf Palmgren

2004-07-27, 00:15
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2024-06-07, 11:36
    • Visa profil
    • Scangen
Det framgår klart att dina uppgifter gäller ätten Bonde, Ann-Cathrin. Vad vi önskar av din vän är källan för Öjar Toresson, om det finns någon.
 
Jag har en annan undran angående de släktled som du redovisar. Kristina Röriksdotter (Bonde) var mycket riktigt gift med fogden på Stockholms slott, Anders Ingvarsson (ankare), men hade dessa verkligen en son Ingvar Andersson? Jag hittar inga uppgifter om honom i Elgenstierna, ÄSF, SMP, Svenskt Diplomatariums huvudkartotek eller Hans Brasks släktbok. Anders Ingvarsson tillhörde en dansk släkt, och i Jan Ranekes SMV är ingen son noterad till honom.  
 
Det som gör mig mest tveksam är dock det brev dat. 1429 11/11, där det enligt Svenskt Diplomatariums huvudkartoteks sammanfattning talas om Karl Bonde Tordssons arv efter sin faster Kristina Röriksdotter. Jag är ingen medeltidsgenealog, men undrar om inte detta betyder att Kristina saknade bröstarvingar, eftersom en brorson är hennes arvinge? I så fall borde hon inte kunna ha en son Ingvar. Kan någon av våra duktiga medeltidsforskare på forumet säga något om det?

2004-07-27, 00:21
Svar #9

Ann-Cathrin Gustafsson (Tina)

Kalle
Ursäkta att mitt tidigare inlägg kanske verkade, hm VAR avigt, men det kändes lite som klapp-på-huvudet-attityd, men det förtjänar jag ju egentligen eftersom jag inte kan nåt av detta. Ursäkta!!!! Jag är bara ute efter att få reda på om de uppgifterna jag fått stämmer eller inte. Jag vill inte ha några sagor nedpräntade.
 
Så det ledet jag skrev stämmer alltså förutom  Peters av min källa påstådda far och farfar. Är det stopp vid honom? Peter Öjursson alltså.
 
Tack så länge!
Vänligen Ann-Cathrin

2004-07-27, 00:33
Svar #10

Ann-Cathrin Gustafsson (Tina)

TACK!!  
OK, då måste det vara fel nånstans hos mej.
Enligt min källa, som jag ska ha ett ordentligt snack med imorgon , ska denne Ingvar Andersson alltså son till Kristina Röriksdotter blivit adlad av Karl VIII Knutsson 1470 för att han hjälpt kungen i Engelbrektsupproret.
 
Jag fattar inte ett dugg just nu....
 
Vänligen Ann-Cathrin

2004-07-27, 00:34
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2024-06-07, 11:36
    • Visa profil
    • Scangen
Ann-Cathrin, som både Ralf och jag konstaterat samtidigt alldeles nyss så är det stopp tidigare än så, eftersom Kristina Röriksdotter inte hade några barn. Tyvärr verkar du alltså inte komma in alls på Bondeätten.
 
Jag tycker du ska be att få ordentliga källor till hela det släktträd som du fått.

2004-07-27, 00:39
Svar #12

Ann-Cathrin Gustafsson (Tina)

Tack till dej åxå Anders. Nej, jag sörjer inte alls Bondeätten, jag vill bara ha allting rätt och har någon lurat mej så blir jag bara ledsen för det.
Jag ska prata med min källa imorgon och se var han fått allt detta ifrån.....

2004-07-27, 00:41
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2024-06-07, 11:36
    • Visa profil
    • Scangen
Någon Ingvar Andersson som kan passa in som adlad 1470 finns inte i Svenskt Diplomatariums huvudkartotek. Om han hade varit son till Anders Ingvarsson så hade han redan varit adlig, av ätten Neb som förde ett ankare i vapnet.

2004-07-27, 00:46
Svar #14

Ann-Cathrin Gustafsson (Tina)

*skrattar åt eländet* Var fn har han fått allt ifrån, min källa alltså.
 
Tack alla som har haft tålamod med min okunnighet. Det är tur att det finns kunnigt folk som ni!! Jag ska nu genast stryka Bonde från mitt släktträd.

2004-07-27, 02:42
Svar #15

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Schlegel och Klingspor har INGEMAR Anderssons adliga ätt, adlad av Karl Knutsson, bekräftelse år 1502. Månne detta ansågs med Ingvar Andersson?
(All verifiering därutöver undanber jag mig)
Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-07-27, 06:54
Svar #16

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Du behöver inte alls känna dig dum, Ann-Cathrin. Forumet är ju till för att ställa frågor, funderingar och hypoteser, som sedan testas mot källorna. Vi ska vara glada att experter som Anders och Kalle tar sig tid att slå i gamla luntor åt oss. Vem vet - en dag kanske vi också dansar med de stora elefanterna!! *skrattar*
 
För övrigt tycker jag det här mediet är fantastiskt - på blott ett halvt dygn har ätten Bondes tidiga historia blivit grundligt kartlagd med frågetecken och allt!
 
Tomas Karlsson

2004-07-27, 10:16
Svar #17

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Nej, alla börjar vi någonstans. Jag själv, som väl idag betraktas som rätt källkritisk och ifrågasättande accepterade i början det mesta okritiskt, varefter jag den hårda vägen lärde mig att jag inte borde det.  Det viktiga här, som alltid, är att dra lärdom av sina erfarenheter. Lycka till!

2004-07-27, 10:16
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2024-06-07, 11:36
    • Visa profil
    • Scangen
Vår kanske största medeltidskännare på Anbytarforum Kaj Janzon har sagt att han inte skulle ta i Schlegel & Klingspor ens med tång  men jag tog på mig asbestdräkten och stoppade in CDn i datorn! Nog verkar det som Ann-Cathrins informatör (=konstruktör?) gjort denne Ingemar Andersson till Ingvar Andersson. S & K nämner nämligen en son vid namn Ivar Ingvardsson, jo faktiskt! Vid Ingemars förnamn har lagts till (sic), vilket alltså betyder att herrar S & K på fullt allvar tror att en Ivar Ingvarsson kan vara son till en Ingemar Andersson... Visst, det kan vara en felskrivning i originalet, och han kanske egentligen hette Ingvar Andersson. Nåväl, S & K har ingen fortsättning framåt från Ivar Ingvardsson, så möjligen är det fler problem med Ann-Cathrins härstamning.

2004-07-27, 11:00
Svar #19

Ann-Cathrin Gustafsson (Tina)

TACK för era snälla ord!! Det gör att jag vågar fortsätta vara dum och fråga, för jag vill verkligen veta hur långt mitt sk träd är rätt och riktigt.
 
OK, som Anders skriver ovan, så har jag åxå till denne Ingvar Andersson en son vid namn Ivar Ingvarsson, som i sin tur har två döttrar, en NN Ivarsdotter och en Kerstin Ivarsdotter.  
 
Denna linje eller vad jag ska kalla det går fram till Romansläkten, hos mej är bäst att tillägga, kan det stämma eller har jag fler fel längre fram i tiden.
 
Jösses, om jag bara kunde få nån rätsida på det hela. Håller f ö på att försöka få tag i min källa.
 
Jag skrev lite fel igår kväll ang Ingvar Andersson, adlad av Kung VIII Knutsson för hjälp vid Engelbrektsupproret. Jag hade inget årtal för den händelsen, det var ett annat årtal som slank med. Hans adelssköld; tre björklöv på en kvist. Men nu ser jag att den som blev adlad av Kung VIII Knutsson hette Ingemar, inte Ingvar som jag fått.
 
Nää nu blev det rörigare ändå...

2004-07-27, 11:34
Svar #20

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2024-06-07, 11:36
    • Visa profil
    • Scangen
Hej igen Ann-Cathrin,
 
Jag ser att det är stort intresse för släkten Roman under dess egen diskussion, men hittar inte i hastigheten hur din väg till Ivar Ingvarsson går. Eftersom det nu inte handlar om Bonde, så föreslår jag att du försöker klarlägga detta under Roman, eller på annan lämplig plats. Det gäller att varje släktled bakåt är styrkt, så börja där du har fast mark under fötterna och jobba dig bakåt!

2004-07-27, 12:25
Svar #21

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej Ann-Cathrin!
Kom ihåg, att inte ens tro på experter och deras standardverk, utan verifiera själv! Det gagnar oss alla.
Mvh. Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-07-27, 13:03
Svar #22

Ann-Cathrin Gustafsson (Tina)

Tack Anders och Johan!! Jag ska läsa diskussionen Roman så får jag se om jag kan få åtminstone någon pusselbit rätt.
 
Tack Alla, återigen!
 
Vänligen Ann-Cathrin

2004-07-27, 20:53
Svar #23

Kalle Thorsberg

Hej igen alla,
 
Om Ingvar Andersson (tre björklöv på en kvist), med odaterat sköldebrev. Hans son Ivar Ingvarsson i Västervånga med bekräftelse av adelskap 1502 och död före 1526, med döttrarna Kerstin i Västervånga och en namnlös dito på Tornum hänvisas till Beerståhls artikel i SoH 1982, s 101 ff.
 
K

2004-10-05, 22:27
Svar #24

Helena Franzén

Hej!
 
Jag undrar om det stämmer att borgmästare Sven Nilsson Bröms (runt 1600) i Norrköpings fru Brita Nilsdotter även hette Bonde?  
 
Mvh
Helena

2004-11-16, 23:43
Svar #25

Utloggad Kim Rönnholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tjenare.
 
Jag har ett lite problem som jag hoppas att ni goa människor här kan hjälpa mig med.
 
Jag behöver hjälp med en viss  
* Peter Öjarsson Bonde: han var född 1264 i Örbäck och hade två söner:
 
*  Tord Petersson BONDE (1296 - 1329)  
*  Erengisle Petersson BONDE (1297 - 1392)
 
Finns det någon som har någon uppgift om  
Peter Öjarsson Bonde´s förfäder???
 
Tacksam för svar.
 
Mvh Kim Rönnholm

2004-11-17, 02:07
Svar #26

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7205
  • Senast inloggad: 2024-06-14, 14:09
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Kim har du läst här ovanför i denna diskussion?
 
Där står det som du vill ha svar på, tror jag!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-03-10, 15:09
Svar #27

Maxine Morrison

I am looking for information on Stina Bondsdotter who married Carl Adam Hellgren in 1791 . Would like to know about her parents.
Maxine

2005-03-10, 23:49
Svar #28

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Stina's father had Bonde as his first name, not as his surname, and I'm quite sure he was not related to the noble family Bonde.
If you could post your question in the discussion of the parish where they married, the chance that someone would be able to answer your question would increase.

2005-04-27, 14:06
Svar #29

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Jag har ett problem med Anders Magnusson Bonde, levande i Otterstad, Kållandsö i början av 1500-talet. Han synes vara förfader till en rad ättlingar i Sunnersbergs socken, Kålland. Ättlingarna kallades till en början Bonde, något senare Bondesson, därefter patronymikala namn. Min förmodan är att Anders Magnusson Bonde (som ej förekommer i Elgenstierna, men väl Anrep)är son av Magnus Filipsson Bonde till Traneberg (Kållandsö) och förmodligen identisk med (som Anrep uppger) den Anders Bonde som undertecknade Västerås arvförening 1544.
 
Tacksam för alla synpunkter. Richard Brun

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna