ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Blomfelt  (läst 1326 gånger)

2002-03-25, 14:07
läst 1326 gånger

teddy

Enligt Elgenstierna är ättens namn Blomfelt men
på vapenskiölden står Blomfeldt. Nån har missat.
Är det såhär med andra släkter också?

2003-03-28, 13:28
Svar #1

teddy

Varför skall en släkt sägas vara utdöd bara för
att det  fanns en kvinna mellan alla männen i
rakt nedstigande led till mig. känns fel.
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver..  
/Peter Karlsson - Anbytarvärd

2003-03-29, 11:43
Svar #2

Ingrid Wikberg

Teddy! Det är den adliga grenen som är utdöd när den siste manlige bäraren av namnet avlidit. Släktens ättlingar via döttrar kan vara hur levande som helst :-) Men detta är väl inget att göra ett problem av. Jag är själv av släkten Blomensköld på både min mors och min fars sida: rakt nedstigande via en dotter Blomensköld. Den adliga dog 1884. Men vi lever och vi är en hel del ättlingar idag. Kan inte ens säga att det känns fel. Förstår ej riktigt vad du menar med fel. Du kanske är ute efter att du vill ha det adliga namnet? Det är en annan diskussion och har väl förts under annan rubrik. Glad Vår!

2003-03-29, 18:06
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Beträffande stavning av adelsätters namn gör jag ett (något modifierat) citat av Torsten Berglund från annan plats i forumet:
 
Den stavning av adelsätternas namn som återges i Elgenstiernas edition av riddarhusstamtavlorna är också den som används i den nu på Riddarhuset aktuella riddarhusstamtavlan (finns numera på CD), som utgår från Elgenstierna-editionen. (---)  De stavningar som återges på vissa tecknade vapensköldar speglar en annan tids sätt att stava och framför allt speglar de individuella skrivares/tecknares sätt att stava. Studerar man de ursprungliga vapensköldarna från 1600-talet på väggarna i Riddarhusets riddarsal så ser man allehanda lustiga stavningar av kända ätters namn, stavningar som också kan skilja sig mer eller mindre från stavningen i de sköldebrev som sköldarna skall vara avmålade från. Som Elisabeth Thorsell redan påpekat saknades enhetliga stavningsnormer på 1600-talet och därför kan samma adliga släktnamn stavas på flera olika sätt i källmaterialet, även i adelns egna protokoll.

2011-06-06, 14:49
Svar #4

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2220
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 21:13
    • Visa profil
Hej.
 
Jag söker fadern och modern till Ottiliana Blomfeldt f. ca 1701 i Riga, Lettland, d. i Rutvik Nederluleå den 16/12 1768 som Ottiliana Bodin, Befallningsmans Enka, 67 år gammal, gift med Olaus Bodin 19/2 1725 i Segerstad, Gävleborg ( vigseluppg. från Familysearch )
 
Ottiliana Blomfeldt och Häradsskrivare Olof Bodin f. ca 1700, bosatte sig i Kopparnäs, Piteå Landsförsamling. Två av deras barn födda i Kopparnäs är Fredrik Bodin f. 13/2 1730, blev Lantmätare i Nederluleå och Wilhelm Bodin f. 7/7 1730, senare tullskrivare i Torneå.  
 
Fredrik Bodin får 1760 sonen Daniel i Nederluleå och har till honom två faddrar, Herr Capten Casper Fredrik Blomfeldt och Mademoiselle Magdalena Blomfeldt.
 
Enligt äldre inlägg här i forumet så kan eventuellt Casper Fredrik Blomfeldt f. ca 1690, Riga, Lettland, vara en bror till Ottiliana Blomfeldt. Ev. kan Mademoiselle Magdalena Blomfelt vara en dotter till Casper Fredrik ( min egen tanke ).
 
1765 gifter sig Anna Brita Blomfeldt i Piteå med Friedman Gotlob Jacobi f. i Livland, gift 1. med Anna Christina Thelai 1744.
 
Anna Brita Blomfeldt f. ca 1702, var okänt, d. i Piteå Landsförsamling den 18/11 1785.
 
Kan Anna Brita Blomfeldt vara en syster till Ottiliana och Casper Fredrik Blomfeldt ? Kanske hon då också är född i Riga, Lettland ?
 
Härstammar dessa Blomfeldtare ur släkten Florinus, Florin, Blom och från Tomas Eskilsson, slottsskrivare 1603 på Åbo slott ?
 
mvh
Carina
 
Källor:
 
Piteå Lfs CI:2 sid / 87, 101
Piteå Lfs CI:5 bild / 158 sid / 303
Piteå Lfs EI:1 bild / 20 sid / 31
Nederluleå C:3 bild / 283 sid / 546
Nederluleå EI:1 bild / 16 sid / 20
Vigseluppg fr Familysearch

2011-06-06, 18:35
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Carina,
Kollade Elgenstiernas ättartavlor. Vad jag kan se finns inget som skulle tyda på att den med namnet Blomfelt adlade Samuel Florin (1671-1753) - som dog barnlös - vars far, farfar och farfarsfar var präster i Finland, skulle ha ett samband med Blomfeltarna i Riga.
Frågan bör ställas på annan plats.
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol 2011-06-06 18:51)
Vänligen,
Olle Elm

2011-06-06, 19:08
Svar #6

Utloggad Linnéa Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 318
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:09
    • Visa profil
Carina, vigseln mellan Olaus Bodin och Otto ? Juliana Blomfeldt, finns i *Segersta, Hälsningland.
 
Genline C:1, Anno 1725, s 52.
 
Mvh Linnéa

2011-06-06, 20:02
Svar #7

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2220
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 21:13
    • Visa profil
Tack så mycket Olle och Linnea  då får jag söka vidare. Ska kolla Segersta i Hälsingland.
 
mvh
Carina

2012-05-20, 14:44
Svar #8

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2220
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 21:13
    • Visa profil
Hej.
 
Finns det någon som har mer information om den först kände i ätten Blomenfeldt, Per Larsson adlad Blomfeldt, överste och stadsmajor i Kolberg, än vad Elgenstierna har ?
 
Det står inte mycket i Elgenstierna om Per Larsson Blomfeldt, och inte finns det mycket uppgifter på nätet heller.
 
Detta kom jag fram till via nätuppgifter, obs, att jag inte kan ansvara för dess riktighet:
 
Per Larsson Blomenfeldt har en dotter ( Maria ) Elisabeth Persdotter Blomenfeldt, född omk 1642, gift med Michael von Schweder 1687. Michael von Schweder är född ca 1656 i Köslin. De får tillsammans dottern Sophia Dorothea von Schweder 1688.
 
Elisabeth Persdotter dör 19/8 1695, maken Michael von Schweder dör i Berlin 1729
 
Vidare finns det en Kapten Carl v Blumenfeld, känd i alla fall 1692 som ska finnas i något dokument ihop med sin bror ( ej namngiven )
 
Även en Anna Margareta Blomenfeldt v. d. Borg gifter sig med Maximilian de Weich som kom från Wenne.
 
Stamfadern Per Larsson Blomenfeldt, finns det fler kända barn till honom än Elisabeth Persdotter ?
 
mvh
Carina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna