ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-15  (läst 3328 gånger)

2006-05-10, 10:03
läst 3328 gånger

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Tack Anders för nyttig info ,när jag titta in på deras hemsida kan man tillägga att det kommer ut  
rättelser och info även 2006.
 
PRODUKTIONSPLAN 2006  
Häfte 160 (Sommar-Sparre) utkom april 2006  
Band 32 (Sehlstedt-Sparre) utkom och distribueras maj 2006  
Häfte 161 (Sparrgren-prel. Stedingk) utkommer prel. hösten 2006  
 
   
 
 
--------------------------------------------------------------------------------

2006-05-10, 15:39
Svar #1

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 18:15
    • Visa profil
Undrar vad det är för en verklig expert som Ulf kunde acceptera?
Jag tycker att Urban på det mest tydliga sätt framfört fakta.
Om inte fil. dr Hans Gillingstam anses vara en expert, vem skull det i så fall vara?
 
För jag tror inte att Ulf kan förvänta sig en expert som ställer upp på hans ideer.

2006-05-11, 18:13
Svar #2

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej igen! Jo, Urban Sikeborg, jag har nu hittat stället på internet där jag såg att Lars Olofsson Björnram kallades herreman. Det står på Militärhistoriska bibliotekets hemsida, se vidare på: Befrielsekriget 1521-1523. Där står det!
 
Till er andra. Jag tror mig ha läst en 100 böcker (minst) nu om Sveriges och europas historia + allt på internet och i uppslagsverk. Jag tycker därför att jag har rätt att yttra mig här. Men alla ädlingar härinne...hjälp till nu att få någon historieprofessor att gå in här och besvara mina frågor? Gör något konstruktivt!
 
Nej...nu börjar vårbruket på godset.
 
Ulf.

2006-05-11, 19:17
Svar #3

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
Ulf: Den enda källor som anges på Svenskt militärhistoriskt bibliotek (SMB) (http://www.smb.nu/svenskakrig/1521.asp) för dess omnämnande av Lars Olofsson Björnram som en av herremännen är litteratur utgiven mellan 1870 och 1908, dvs. sekelgammal litteratur. Det har hänt mycket inom forskningen sedan dess.
 
Den enda källa som faktiskt redogör för vad som hände i Mora är Peder Swarts krönika och från honom har alla andra hämtat sina uppgifter med diverse broderingar. Som jag visat i ett tidigare inlägg säger Peder Swart inget om att Lars Olofsson/Lasse Olsson skulle ha varit herreman och han nämner honom definitivt inte med tillnamnet Björnram.
 
Du vill att vi ska få tag på någon historieprofessor som kan berätta hur det var på 1500-talet. Vore jag du skulle jag börja med att läsa Jan Samuelssons doktorsavhandling Aristokrat eller förädlad bonde, som Niclas Rosenbalck tipsade om; jag ska skaffa den själv.
 
Om jag förstått dig rätt menar du att Gustav I omöjligen kan ha låtit bli att adla Lasse Olsson på grund av dennes bedrifter. Vilka motiv kung Gustav hade och vilken relation han hade med Lasse Olsson är knappast lätt att uttala sig om nu. Det kan vara värt att ha i minnet att den andre hövitsmannen under Gustav under frihetskriget (Lasse Olsson ansvarade ju för halva truppstyrkan) inte heller adlades, vad jag känner till. Dessutom var Lasse Olsson större delen av sin tid verksam i Norrland; det är intressant att Gustavs son Johan III vid ett tillfälle skriver att han av många skäl inte vill ha några frälsemän med deras gods i Norrland [Brev till fogden i Hälsingland Hans Bjugg dat. den 12 april 1583, refererat i Flintenbergs samling, vol. 5, Enskilt arkiv: C:301, Härnösands landsarkiv] och det är möjligt att det återspeglar faderns syn. (I de av Johan III 1569 utfärdade adelsprivilegierna påpekar kungen om hela Norrland: udi the landzänder icke är någre adelsmän boendes. [Svenska riksdagsakter, serie 1, avd. 1, II:II, 1891, s. 382])
 
Läser du Lars-Olof Larssons bok Gustav Vasa - landsfader eller tyrann (som jag liksom Niclas varmt kan rekommendera) så lär du märka att kung Gustav inte hade mycket till övers för andra överhuvudtaget och sällan betedde sig på ett lättförståeligt sätt. Det fanns inte mycket till normalt i hans sätt att agera.
 
Även om jag bara kan konstatera att Lasse Olsson inte var frälseman eller av adlig börd så innebär inte det att jag påstått att han var bondpojke, som du framställer det. Frälset bestod av bara någon enda procent av befolkningen och det var mycket stor skiktning och bredd bland övriga samhällsgrupper - det är knappast bara bland bönder som man i så fall skulle kunna söka hans härstamning. Han var läs- och skrivkunnig och kan mycket väl ha varit son till en fogde eller en (ofrälse) hövitsman, med tanke på att barn ofta följde i fädernas spår i sina yrkesval. Men därom säger källorna inget.
 
Hälsningar
 
Urban Sikeborg

2006-05-12, 00:37
Svar #4

Göran Johansson

Lars-Olof Larssons bok Gustav Vasa - landsfader eller tyrann kan verkligen rekommenderas. Visserligen har jag i ett fall och i ett helt annat sammanhang låtit mig fångas av denne kloke författares uppfattning. Det handlar om dackefejdens efterspel ute i smålandsbygderna. Under början och mitten av 1600-talet förekommer i domböckerna att namnet Dacke användes som förled till ett personnamn, ex. Dacke-Pellen (kanske lite vid sidan av denna diskussion, men inte helt). I en av sina böcker skriver Lars-Olof Larsson att namnet Dacke i dessa fall användes som tillmälen/skällsord synonymt med våldsverkare och andra som av olika skäl kommit i konflikt med med rättvisan (jag minns inte exakt hur han skrev). Som amatör lade jag därför namnet Dacke-Jon, som jag tidigare stött på i Söder Möres domböcker, åt sidan. Ett par år senare började jag ändå intressera mig för denne Jon. Kanske var han ändå en riktig Dacke. Efter en del sökande i tillgängligt källmaterial kunde jag ganska snabbt konstatera att han var ättling till den mångomtalade släkten Dacke. Jag tänker inte gå in på detta mer än att att säga att spåren ledde fram till gränsbyarna Fur och Baggetånga i Fridlevstad i Blekinge. Jon visade sig vara son till den danske bonden Inge Dacke. Med detta, kanske obetydliga exempel, vill jag påstå att det troligen finns anledning för auktoriteter inom alla områden, och kanske inom ämnet historia i synnerhet, att hålla frågor av nämnda karaktär öppna - såvida de inte med säkerhet har belagts. I annat fall lägger man s.a.s. locket på för oss, oftast alltför godtrogna, amatörer. Detta var ett allmänt påpekande som säkert inte har någon relevans vad gäller diskussion om släkten Björnram. Däremot är jag t.ex. inte lika säker på att man utan vidare ska godta att Urban Sikeborg, och kanske flera andra, avfärdar Johan Siggesson i Svartingstorp som ättling till Fartheign Unge i Byrestad!

2006-05-12, 14:44
Svar #5

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Urban jag har tittat närmare på Storbonden Sigfrid Andersson i Närby respektive Ingsta i Norrala och hade flera bevisligen ofrälse syskon, varav två systrar gifta med skattebönder - finns i min mycket omfattande utredning Anders Sigfridsson (Rålamb) och hans släktkrets i Hälsingland (Släkt och Hävd 1992:3-4, s. 129-192)
Det finns inga motsägelser i min forskning Jag säger också Att han hette Sigfrid Andersson han kom från Hälsingland står det,Så varför kunde han inte ha varit Landsdomare i Hälsingland ?
sen var han också Storbonde Ägde gårdarna Närby nr.2,Ingsta, Hamre och troligen Nygården i Norrala socken. dog 1543 Närby,Norrala(X)  
Gift med Cecilia (Sissela) Dufva från Hälsingland.
och hade 6 barn: Anders Sigfridsson Rålamb, Gunborg Sigfridsdotter,Kerstin Sigfridsdotter, Märit Sigfridsdotter,Bryngel Sigfridsson var Storbonde, Mats Sigfridsson varBonde, Nämndeman, Vikarierande Underlagman för Västerbotter år 1578-1579.
 
(OBS.Du har rätt att i att Anders Sigfridsson var den enda i hans Familj som blev adlad 1563 skulle det vara når han blev Befallningsman på stockholms slott men han adlades med namnet Björnram så det vore ju inte konstigt om någon förfader ett par generationer före hade blivit adlad Björnram eller? det är det enda sättet jag kan förstå det här med förnyat adelskap?)
 
Kan du berätta bara lite kort om Bror Andersson Björnram som enligt dig hade förfalskat släktlinje ,hur och med vilka personer ??
 
Man skall komma ihåg att Han var 1613 Kammarråd , 1622 Ståthållare, Landshövding, Ståthållare på Västerås slott ,president i Åbo Hovrätt,1634 Landshövding över  Finland och friherre. och hade ingen andledning att hävda sig.  
 
Hans far Ansders Sigfrid Rålamb var ju Ståthållare och mor Anna Brorsdotter Buth, hennes föräldrar hette Bror Eriksson Buth och Brita Haraldsdotter Soop så där fanns redan adel varför skulle han vilja förfalska sin släkt?  
 
det borde du kunna enkelt förklara när anklagelsen nu är lagd.  
 
En liten intressant sak jag förut tagit upp är  
Landshövdingen Bror Andersson Rålamb innehade helt säkert ett hus som fadern Ståthållaren i Stockholm Anders  Sigfridsson Rålamb den 11 mar 1577 köpt av Lasse Olsson Björnram,detta hus var det som Krister Brorsson Rålambs Änka Beata kagg sålde 14 jan 1654 till sonen Gideon Kristersson Rålamb.
Källa: ÄSF I:3 s. 249   Bror född år 1569 och dog 3 juni 1647 var son till Anders Sigfridsson och hans andra hustru Anna Brorsdotter (Buth).
 
Om det är så att Elias Palmskiölds (1667-1719) uppgift om vigselorten Bro är korrekt, och Om det är på Anders Sigfridssons sätesgård Bro som herr Sigge gifte sig, säger det inte särskilt mycket, mer än att man varit bekanta med någon i Anders Sigfridssons efterlämnade familj eller husfolk.

2006-05-12, 15:08
Svar #6

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Urban,jag förstår tanken på Lars Olofsson (Björnram) hans far kan ha varit Hövitsman eller något annat och ej adelsman det kan jag köpa men  
det kan vara samma som för rålamb att en släkting längre bak adlades Björnram ?
 
Jag tror på Peder Svart krönika Där det står att Lars Olsson och hans son Hans Larssson adlades år 1561 under namnet Björnram Lars var vid den tiden Ståthållare för Norrland,efter han Adlades, den I jan år 1562 utsågs han som ledamot i  Erik den XIV höga nämnd.  
Hans var Klas Kristersson Horns medhjälpare i beskickningen till Reval 1561 som ledde till stadens underkastelse under Sverige. Adlades efter hemkomsten.Efter han Adlas var han befallningsman på Åbo Slott.
 
Andreas Larsson Adlades 1583 undernamnet Björnram ,Han var Ärkebiskop under åren 1583-1591. vid Ärkebiskpos invigningen i sept 1583 ,vilken försggick med stor prakt och vid vilken alla biskopar utom Strängnäs biskopen (således från Hertig Karlsfurstendömen)infunnit sig. Källa: Svea rikes Ärkebiskopar av Åsbrink och Westman sidan 230-234.

2006-05-12, 15:18
Svar #7

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hans Gillingstam är lika lite eller Mycket   expert som Dick Harrysson,det som Gillingstam gjort är att framhålla vikten av Källgranskning och hjälpt genealogin framåt. men Historiskt så är väl Dick Harrysson en mer meriterad person.
så Kenneth det är väl Uppenbart att Ulf har andra experter i åtanke än de genealogiska.  
bara en liten passus Mvh Marc

2006-05-12, 15:36
Svar #8

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Rättelse av inlägg fredag den 12 maj 2006 kl. 14.44:  
 
Jag skrev Björnram på ett par ställen där det skulle vara Rålamb

2006-05-13, 00:38
Svar #9

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 18:15
    • Visa profil
Marc
 
Så Du menar att Hans Gillingstams bedrifter är endast att framhålla vikten av källgranskning.  
(i och för sig en ganska sund bedrift, som ju vissa borde ta efter)
Det är ganska absurt hur Du beskriver denna person.
Det bevisar väl bara var du befinner dig i ditt forskande, om Du inte kan uppskatta Hans Gillingstams bedrifter.
Detta var ett riktigt lågvattenmärke Marc.

2006-05-13, 01:57
Svar #10

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
För övrigt är Peder Swarts krönika tillkommen ca 1560, herr Peder dör 1562, och krönikan täcker bara kung Gustavs tidigare år vid makten. Texten finns här:
http://www.nordlund.lu.se/Fornsvenska/Fsv%20Folder/Nysvenska/C.P10-Swart.html
Så där lär inte stå något om Lasse Olssons adlande 1561.
 
Vad det gäller historiker så kan det vara värt att påpeka att Harrison inte ens pysslar med 1500-talet, och att hans främsta merit som historiker inte är att han kan forska utan att han kan skriva.

2006-05-13, 11:18
Svar #11

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Kan tillägga att krönikan, så vitt jag såg, slutar på 1530-talet.

2006-05-13, 19:59
Svar #12

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej alla! Urban, jag har redan läst boken om Gustav Vasa! Men du måste väl hålla med om att det finns två mycket svåra knutar för dig att lösa upp: dels detta med Andrea Laurentiis adelsvapen med tre björnramar och dels detta med att Kungen skulle ha låtit bli att adla den person som satt honom på tronen!?
 
Du nämner sedan att den svenska hären var uppdelad i två delar. Den ena leddes av Lars Olofsson och den andra leddes väl av... Gustav Vasa? Eller?
 
Låt mig nu bara få citera några meningar ur boken: Jarlens Sekel, skriven av historieprofessor Dick Harrison. På sidan 17 står det: Stockholms slottsbrand år 1697 antas ha slukat en mängd avskrifter av medeltida dokument. Åtskilliga dokumentsamlingar som gått förlorade har emellertid använts av äldre tiders historieskrivare. Här ser du Urban vad historieprofessorn skriver! Du kan därför ALDRIG utesluta att tidigare forskare och historieskrivare KAN ha haft tillgång till material som idag inte existerar, glöm inte det!
 
Vänligen
 
Ulf.

2006-05-13, 22:50
Svar #13

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Tack för det svaret Ulf.
 
Gäller det genealogi så är jag  övertygad om att Hans Gillingstam ligger några steg före Dick Harrisson, och här är det väl mestadels genealogi som disskuteras, och i släktforskning är nog genealogin det viktigaste.
 
Givetvis  finns det åtskilligt äldre material som försvunnit/förstörts genom slottsbränder m.m ( Tre Kronor ) och även annat material.
 
Men utan källor ( från samtiden ) är allt spekulationer, men givetvis fritt att spekulera om ( utan att hävda att det är sanningen )

2006-05-14, 00:30
Svar #14

Kalle Thorsberg (Kth)

Men vänta nu.. Om äldre 'forskare' skulle haft tillgång till senare uppbrunnet material, så undrar man vilka av dessa som påstår detta som för en del är tro.
Att åsikten dyker upp senare och inte före brannden, är väl ett problem här, eller ?
För övrigt är Ulfs selektiva auktirotetstro närmast rörande - typ jag tror på allt som är obelagt tills seriösa människor visar att det är  fel. Då vill jag gärna att Gud skall hjälpa mej.
Så funkar det liksom inte, en professor vet nödvändigtvis inte mest om allt...
Det viktiga är argumet och stöd eller motbevis för dessa. Man kan inte acceptera bara det man själv tror, då blir samtalet en monolog.
Så snälla Ulf läs Almquist om fogdar och andra politruker och läs för guds skull Samuelson (jodå han stavar så). Läs och begrunda, det blir som lättare då  för alla inblandade.
 
Vänligen,
 
Kalle Thorsberg

2006-05-14, 04:56
Svar #15

Rune Edström

På fullt allvar KAN ni väl inte tro att alla goda råd till Ulf kommer att hjälpa det allra minsta ??
Som det verkat på andra ställen är nog hans TRO är starkare än så.
mvh
rune

2006-05-14, 05:47
Svar #16

Rune Edström

Ett litet tillägg till ovanstående
Ulf håller ju på frälsa Er andra klentrogna själar, så det är ju inte underligt att han är lite påstridig. Det brukade även forna tiders kolportörer och evangelister vara också
rune

2006-05-14, 08:07
Svar #17

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Ulf,
 
Har du försökt få kontakt med Dick Harrison ? Det vore ganska intressant att få höra din mentors åsikt om dina tolkningar av hans texter, dina teorier och din slutledningsförmåga. Han som är historieprofessor måste det ju gå att lita på ?
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist

2006-05-15, 00:00
Svar #18

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Kära vänner - både frälse och ofrälse. Det enda jag vill säga är: då detta med alla bränder i de gamla arkiven är ett FAKTUM så måste man alltid ha detta i åtanke då man närmar sig t ex. den ovannämda traditionella uppgiften som sade: att Lars Olofsson redan VAR frälse. Kanske att dagens så kallade experter borde gå fram lite mera ödmjukt och inte verka så säker?
 
Det är ju synd att inte Erik Gustav Geijer (historieprofessor)lever...han hade säkert kunnat besvara både det ena och det andra av de frågeställnigar som uppkommit härinne.
 
Vänligen.
 
Ulf.

2006-05-15, 02:25
Svar #19

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 18:15
    • Visa profil
Ulf
 
Var nämnes att Lasse Olsson redan VAR frälse ?
Anser Du att Hans Gillingstam tillhör dina så kallade experter ?
Har Du pratat med Dick Harrison, vad tycker han ?

2006-05-15, 10:46
Svar #20

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Kenneth du missforstod mig om du tror att jag inte uppskattar Hans Gillingstam Jag konsatera bara att i Disskutionen togs det upp experter och då mena jag att Ult förmodligen inte hade samma experter som tex. du Eftersom Hans  G.sysslar med Genealogi i huvudsak och tillfört ?mycket på det området ,medans till ex. Dick Harrysson är en mycket duktig Historiker, och Som Hans G. kan han kallas expert på sitt område. jag har lyssnat till hans föredrag både 1500tal  historia och jag tycker visst han behärskar 1500 tals historia.jag tog upp de två men har ingen aning om någon av dem nämnt något om Lars Olsson (Björnram),  men jag förstår inte varför ni går vid sidan om ämnet med sånt  
obetydligt dravel. kärnan var ju om Lars Olsson Björnram adlades 1561  samtidigt som Han Larsson dvs hans son som Krönikan gör gällande. att han Kom från ofrälse föräldrar vet man inte mycket om det kan vara så att hans  fff var adlad Björnram vi vet ju inte vilka de var. och varför han fick just namnet Björnram som redan fanns som frälsenamn  den logiska förklaringen är just att en tidigare förfader Adlas just till det namnet. Sen är vi ju övernes om Att två av Lars Olsson Björnram söner Adlades Anderas 1583 ,och Hans 1561. mvh Marc

2006-05-15, 13:05
Svar #21

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Anders Rydberg  jag har aldrig sagt att Gustav Vasa Adlade Hans Larsson och Lars Olsson till Björnram 1561,Det enda adelsbrev som finns belagt är nämligen det för Hans Larsson, vars adelsbrev utfärdades den 20 juli 1561 och där vapenbild han erhåller är tre björnramar. Avskriften av adelsbrevet finns i Rasmus Ludvigssons eget nyadelsregister: vdi Stockholm Hans larssonn till Isnäs frelsse then 20 Julij Anno [15]61 bekom frelsse aff Konung Erich vdi Skiölden 2 field thet öfuerste gultt, och thet nerdeste blått, och vdi den öfuerste field 3 Swarthe Biörnerammar, Skeffringen gultt och blått, ofwann på hilmen Rammar.. [Genealogica 41, fol. 210v, Riksarkivet]Den som Adlade dom var Erik den XIV samma person som lät Lars Olofsson Björnram sitta i Erik den XIV hösta nämnd,han blev utsedd i jan 1562 efter adlandet enligt krönikan.(det jag tidigare sagt var att han var en av Gustav Vasas mest Betrodda män. men det varGustavs son Erik som Adlade Lars och Hans)
Enligt Svart Krönika och Källa :Erik Sehlberg Bok 1 sid 359 så Adlades även Lars Olofsson under namnet Björnram 20 juli 1561 men han Sköldebrev blev aldrig återfunnet.  
Samma är det med Andreas Larsson adlad under namnet Björnram 1583 före han blev Ärkebiskop man vet ej exat vilket datum eftersom Sköldebrevet saknas men man har valt att tro de dokument som stödjer hans adlande. för mej är det obegripligt varför man inte valt att tro de samtida primär källan dvs ,Peder svarts Krönika och sen sekundär källan Erik Sehlberg som utförlig talar om sin ställning.  
 
Sen har min kusin John von Walter skrivit om när  
Lars Olsson (Björnram) återkom till dalarna och fick veta Att dalarådet som han var ordförande för hade avisat att hjälpa  Gustav Vasa strida  mot Danskarna,han hade dunkat näven i bordet och beordrat att hämta tillbaka Gustav Vasa som var på väg mot Norge för att få hjälp,så dalfolket hade stor del i framgången vid västrås. (också  kom Vasa loppet till på grundav hans och min anfader)   mvh Marc

2006-05-15, 13:32
Svar #22

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Jag har varit och är osäker på Mårten Larsson adlande jag har inte hitta någa källor,så här står det på ett ställe(se nedan)  men jag har inte hitta något stöd ännu för att det inte skulle vara lagt till i efterhand. det som möjligen skulle tala för att det är sant är att han blev Lagman 1562 för Västerbotten,det kan peka på att han också Adlades 20 jul 1561.  
 
Mårten Larsson (Björnram )
Bonde i Svartvik, Norrala sn, Hälsingland. Adlad Björnram 1561,Var lagman i sin faders stad i Västerbotten 1562. Underlagman i Västerbotten 1567-1569.
om någon vet något,eller har några tankar på min hypotes med Mårten ta det gärna till debatt.

2006-05-15, 16:01
Svar #23

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Anledningen att man inte tror Peder Swarts krnika vad det gäller adlandet 1561 är att det inte står något om det där, vilket jag redan påpekat. Krönikan slutar långt tidigare.
Att Hans Larsson adlades är inte satt i fråga, däremot din källhänvisning.

2006-05-15, 16:42
Svar #24

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Du sa själv i tidigare krönika tillkommen ca 1560, herr Peder dör 1562 inlägg = Att Peder svarts Krönika stäkte sig 1560 -1562 ,du ändrar hela tiden så det är svårt att ta till sig det du säger. Att han Nämner Både Lars olofsson och Hans Larsson Adlande är klart sen fler inlägg tillbaka. Mvh Marc

2006-05-15, 17:00
Svar #25

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Han föddes troligen i Söderköping ,Östergötland där han hade arvejord och omkr. 25 år gammal nämns han som Fogde i detta landskap i september 1520 i en krönika om kung Gustav regering sammanställd år 1580 (Dvs Peder Svarts Krönika)
,att hans sympatier låg på Sture partiets sida kan betraktas som rätt säckert Hövitsman Erik Ryning på Stegeborgs slott vid söderköping hade i augusti 1520 gått över till Kung Kristians parti Ryning var en av dom som i september fått kungens Uppdrag att dela ut fredsbrev till olicka landsändar och han uppdrog åt sin fogde Lars Olsson  att verkställa sin utdelning .Det var antagligen i samband med detta uppdrag som Lasse Olsson först fick kontakt med upprorsmännen.
Hövitsman under frihets kriget  till Gustav Wasa.år 1521 utsågs han till Fogde över Västerbotten,och Ångermanland  han tycks ha avträtt Officiellt som fogde där först år 1526.men han hade den 25 september 1525 erhållit fullmakt som Fogde i  Tuna i Dalarna entjänst som han uppehöll ännu 1527.den 25 nov  1530 utsågs han som Fogde över korsholmslän i Östergötland, han tillträde 10 feb följande år ,under den tiden i Östergötland uppbar han samtidigt tjänsten som lagläsare.han avträde somfogde där efter 1540.år 1543 nämn Lasse Olsson som Underlagman i Västerbotten en befattning som ännu kvarstod år 1560,en befattning som hållts av flera av Anna Andersdotters Grubb förfäder och(Buresläkten),dom var bosatt på Grisbacka, Tegs församling  i Umeå och Annas  föddelse församling var Grubbe,Umeå landsförsamling.Lasse Olsson omnäns 1544-1549  att var bosatt i Grisbacka Källa: släktforskarnas årsbok 1997 sidan 95.Han var samtidigt Fogde över Hälsingland 1550-1554.I jan år 1562 utsågs han som ledamot i  Erik den XIV   höga nämnd.Adlad Björnram 20 jul 1561,efter år 1560 flyttade Lasse till Norrala församling för att permanet bosätta sig där där han också varit när han var Fogde över Hälsingland,då han förmodligen också köpte hemmanet Svartvik dvs mellan 1550-1554.räknas som en av GustavVasas första betrodda och  närmaste män.
 
Källa:Enligt Peder Svart kom Lasse Olsson på vintern 1521 till Mora och rådde dalkarlarna att återkalla den flyktande Gustaf Eriksson (Vasa) och gav därmed upphov till det första Vasaloppet Jan Liedgren: Plock ur min farfars antavla, Släktforskarnas årsbok 1996. Björnram Lars Olofsson, krigare, fogde, död troligen 1572. Framträder i Peder Swarts krönika som betrodd medhjälpare till Gustav Vasa. Säges ha gett dalaalmogen de råd som fick dem att återkalla honom efter att ha nekat honom sitt bistånd. 1521 hövitsman för hälften av GV:s här, deltog verksamt i erövringen av Västerås. Svårt sårad i Stockholm, därför fick han ny befattning i den lokala förvaltningen. Fogde i Norrbotten och Ångermanland till 1526, därefter i Dalarna, 1531-39 i Korsholms län, Österbotten. Senare bosatte han sig i Umeå som underlagsman i Västerbotten. Befallningsman i Västerås. 1555-56 fogde i Västerbotten. Verksam inom rättsskippning, tillhörde Erik XIV:s högste nämnd 1562-67. Gift 2. möjl. Margareta Andersdotter Bärens eller Bure,1. Anna Andersdotter Grubb. (Svenska män och kvinnor, huvudredaktör Nils Bohman ,Sthlm 1942 Underlagman i Västerbotten 1543-1550 ,Jan Erik Almquist,  
 
Dessa personer ovan ,Anders litar jag mer på en  dig och du kan vara säker på att dom läst Peder Svarts Krönika mvh Marc

2006-05-15, 17:13
Svar #26

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Läs mina inlägg igen, Marc. Läs sedan krönikan. Berätta sedan var i krönikan det står om något som skedde efter att den var färdigskriven, eller efter 1530-talet.
 
Peder Svarts krönika är inte sammanställd 1580, så vida herr Peder inte bokstavligt agerade spökskrivare då, han dog 1562.
 
Jag tror säkert att uppgifterna fram till 1532 är hämtade ur herr Peders krönika, men sedan kommer de från andra håll.

2006-05-15, 18:48
Svar #27

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Kenneth: Läs citaten här ovan i Urban Sikeborgs inlägg. Där citeras Ahnlund som nämner att enligt en traditionell uppgift skall han ha varit frälse. Nej, jag känner ingen historieprofessor, men hoppas att någon går in här emellanåt och kan medverka lite?
 
Vänligen.
 
Ulf.

2006-05-15, 19:14
Svar #28

Leif Persson

Är det inte så att Peder Swarts krönika som slutar med rader om hertig Eriks födelse (1533) fortsätter från år 1532 i Per Brahes krönika (som är från ca 1585) fram till år 1560..? Det är ju bara att kolla på den länk till Fornsvenska textbanekn som Anders länkade till här ovan..

2006-05-15, 23:48
Svar #29

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 18:15
    • Visa profil
Tack för svaret Ulf
 
Jag har även läst vad Urban skrivit som helhet. Tycker att det verkar vara ganska solklart vad källorna säger.
 
Marc
Vad menar Du med dravel?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna