ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 21 november, 2006  (läst 3524 gånger)

2000-03-18, 20:49
läst 3524 gånger

Thomas Börjesson

Finns det någon som vet mer om släkten Belfrags skotska historia än det som står i Sv. Adelns Ättelängder ?
Jag vet att det åtminstående tidigare funnits en släktförening som har haft möten på Hults gård i Trollhättan.
Går det att få kontakt med dem ?

2000-03-19, 12:21
Svar #1

Gunilla Önnberg

Hej Thomas,
Vilken har du på släkten Belfrage?
Jag forskar också på den släkten, det är min mans släkt, det skall finnas en bok som handlar om den släkten i Skottland, The surnames of scottland, men den finns för närvarande inte att få tag på, jag har hört att det skall eventuellt skall bli nytryckning på den. Jag har fått tag på någon text om när Hans Belfrage skulle gifta sig med Brita Roos, då var han tvungen att skicka efter papper från skottland på vad han hade för släkt.
MVH Gunilla

2000-03-19, 13:16
Svar #2

Gunilla Önnberg

Thomas,
Här kommer det lite.
Belfrages Anor i Skottland
 
En för släkthistoria mycket intresserad person, f.d  statsinspektoren i Karlstad herr Lorentz Andersson, hvilken upptecknaren af dessa rader är mycken tack skyldig för de mångahanda bidrag, han lämnat till Hans Belfages biografi, har såsom sin åsikt, angående Hans ansökan om svenskt adelskap, uttalat, att det skedde, emedan Hans nu kunde känna sig trygg för vidare förföljelser från Skottland. Det är väl möjligt, att Hans äfven haft sina tankar på detta minne från sin barndom, men den verkliga orsaken var nog den, att det vid arfskiftet på Säffle, 1665, efter Herr Knut Roos, uppstått tvist mellan arfvingarne. Hans Befritz hustru Brita Roos, ställdes eller försökte af de öfriga ställas i sämre arfs-villkor, emedan de höllo före, att hon var gift med en ofrälse. Detta förtröt Hans och så fort sig göra lät, skaffade han sig från magistraten i Culros (Fife), Skottland, ett offentligt intyg om sin adliga härkomst. (Se Anrep).
 
Detta intyg, som här är afbildadt efter orginalet, lyder i svensk öfversättning sålunda:
 
Till alla i gemen och hvar och en i synnerhet, Konungar, Furstar, Hertigar, Markgrefvar, Ärkebiskopar, Biskopar, Abboter, Grefvar, Priorer, Adelsmän, Baroner, Borgmästare, Seneschaller, Städers ämbetsmän, rådmän, såsom och till alla Amiraler, landskaps, distrikts, städers och borgares höfdingar etc. ----- men i synnerhet till de vidtberömda borgmästare, domare och ämbetsmän i Wenersborgs frejdade samhälle; under den Stormäktigaste Svea Konungens välde (våra kära vänner).
 
 Wi Fogde, Borgmästare och Råd i den Kongl. Staden Culros i Konungariket Skottland och andra undertecknade en beständig lycka och välfärd (i honom, som är de sinas säkraste välfärd).
På begäran af vår älskelige Johannes Belfrage till Esperö, medborgare i förnämnda Eder stad Wenersborg, att vi ville afgifva en offentlig intyg om hans lagliga härkomst; så hafva vi i kraft af oss åliggande embete, för att bekräfta sanningen, angående denna begäran, låtit anställa en noggrann ransakning och undersökning genom de trovärdigaste, på vår befallning härtill kallade män, hvilka hafva inställt sig inför oss, för rätta sittande till att döma och afhöra klagomål (på sedvanligt sätt), och efter att hafva vidrört det heliga Evangelium, med lyfta fingrar och framsträckta armar och förestafvade ord under åberopande af Gud såsom vittne, hafva svurit och intygat, (hvad som också är oss bekant) att förenämnde Johannes Belfrage till Esperö icke är af oäkta börd eller bastard, utan äkta, född af äkta, hedervärda, adliga, i lagligt äktenskap förenade föräldrar och så väl på fäderne som på mödernesidan härstammar från  lysande ätter, fadren nämligen hedervärd man, magister Henrik Belfrage, äkta son af Jacob Belfrage till Penington och modern ärlig och dygdesam qvinna Joneta Balram, dotter till hedervärd man Jakob Balram, baron af Balram. Farfadern var nyssnämnde Jakob Belfrage till Penington och farmodern Katharina Graham, dotter af hedervärd man Wilhelm Graham till Cassilton och Margareta Mercer, äkta dotter af ädel och högättad Herre Laurens Mercer till Aldie, riddare.  
Morfadern var ofvannämde Jakob Balram, mormodern Elisabeth Stewart, äkta dotter af Herr Alexander Stewart till Sanct Colme, broder till adelherre David Stewart till Rosythe, riddare. Hans farfars far var Wilhelm Belfrage till Penington och Tulliochie, farfars mor var Christina Ferrie, dotter af hedersvärd man Robert Ferrie till Westerferrie. Hvilka alla ädla och hedervärda förfäder, såväl till fäderne som till möderne - härkomst, varit i lagligt äktenskap förenade och förbundna, utan någon fläck af skam eller vanära, hafva fört ett aktningsvärdt lif. Att allt detta, som förenämndt är, är sannt, intygas i sanning af oss, undertecknade vittnen, på grund af de säkraste inför oss företedda och framdragna bestyrkta handlingar. Till yttermera visso och bekräftelse af allt de förut sagda hafva vi detta närvarande bref, egenhändigt skrifvet af Robert Niwall, klerk i staden Culrose, med våra händers underskrift och våra egna sigill bekräfta låtit, som skedde i Culrose på den adertonde dagen i April månad, är Ettusen sexhundra sextio sex och af vår herres Carl den andres, af Guds nåde Konung af Stor-Brittanien, Frankrike och Irland samt trons försvarare, regering på det sjuttonde.
 
Robertus Ullball, Klerk  David Mitchell, Domare
 
Johannes (G?)linds, Domare          Jacobus Machie, Hofka(?)--us.
 
Prostonus de Villigstad, Milo         Wilhelm Craich, Konsul
 
Wilhelm Proston(?)us.          Finus Klall(?), Konsul
 Wilhelm Drysdoall. Konsul
 
Rätterligen öfversatt efter det i Riddarhusets arkiv förvarade på latinska språket författade orginalet på pergament, intygas af
Stockholm den 12 April 1898
 
   G.O BERG
   Fil. D:r
   e.o. Amaneusens i Riksarkivet
 
Det är dock tydligt, att det icke var endast på grund af intyget från Culros, som Hans Befritz erhåller svenskt adelsskap, utan också på grund af de förtjänster, han som god, svensk medborgare vid så många tillfällen ådagalagt, och hvarom det heter i sköldebrefvet: --- uthan och sigh sielf på wacht och andre tillfällen, till wårt Riksens wern och försvar oförtrutit bruka låthit --.
 
Johannes  Hans Belfrage anor bör alltså vara:
Far:    Mor:
magister     Joneta Balram,  
Henrik Belfrage    
 
Farfar:    Morfar:
Jacob Belfrage till Penington  Jakob Balram, baron af  
    Balram
Farmor:    Mormor:
Katharina Graham  Elisabeth Stewart,
 
Farfars far:   Morfars far:
Wilhelm Belfrage till Penington  ?
och Tulliochie,   Morfars mor:
    ?
Farfars mor:   Mormors far:
Christina Ferrie,   äkta dotter af Herr  
dotter af hedersvärd man Robert Alexander Stewart
Ferrie till Westerferrie.
 
Farmors far och Mor:
Wilhelm Graham till Cassilton  och Margareta Mercer,
Margareta Mercers fader: Herre Laurens Mercer till Aldie,

2000-03-19, 13:19
Svar #3

Gunilla Önnberg

Thomas,
här är lite mer.
WIJCARL MEDH GUDS NÅDHE, SWERIGES, GÖTHES OCH WENDES KONUNGH
Och arf-förste, Storförste till Finlandh, Hertigh uthi Skåne, Estlandh, Lijfland, Carelen, Brohmen, Verden, Stetin, Pomern, Cassuben och Wenden, Förste till Rhügem. Herre öfver Ingermanlandh och Wissmar, så och Pfaltzgrefwe vidh Rhein i Beijern, till Gülich, Clewe och Bergen Hertigh, Giöre witterligit, att oss hafwer wår tro undersåthe och handelsman uthi Venersborgs stadh, oss Elskeligh Edet och Walbordigh Hans Belfrage till Esperö underdånigst framther, och af troverdig skäl och bewijs deducera låthit, huruledes han så till Faderne som till Möderne, alt ifrå fierde ledh, af en förnehm Adeligh slecht och familie, hvars stamhuus Penington bendh uti Skottlandh belägit, är födder och härkommen, hafvandes hans förfäder beklädt åthskillige förnehme tienster och ämbeten, och hoos sin nådige öfverheet fjordt sigh wälmeriterade, odh miukeligast anhollandes, att weij berde(?) hans Adelige Ståndh och herkomst förnya, jemwäl honom under wårt Ridderskap och Adel har i Serige antaga och insättia ville; Så alldenstundh han Belfrage hafver af ungdomen wistats här uthi Vårt Konugerijke Swerige, och sigh omsider nedsatt uthi vår Stadh Wenersborg, hvarest  han en långh tijdh hafver företrädt så wäl Rådmans som Borgemestares ämbetet, och sig ther vidh ehrligen och wähl förhollit, män i synnerhet, helst widh fegdetider, gått wåre Priedecessorer och förfeder, Sweriges Konungar, icke allenast medh åthskillige store förstrechningar och werfningar troligen och villigt tilhands, uthan och sigh sielf på wacht och andre tillfällen, till wårt och Riksens wern och försvar oförtrutit bruka låthit, tilförtiga deth store besvär, som han alt framgent af wåre höge Minister och Generals personer hafver måst uthstå, och godvilligt undragit, så att wij förthenskuldh billigt ther a, fatte orsak honom medh wår Kongl. Ynnest och nådh att ihugkomma, föruthan deth att han sig tesslijkes, uthi Adeligt gifte, medh slecht och wederbörandes samtycke här i Swerige inlåtit, så att hans barn, them han i sådant Echtenskap aflar, kunde efter Ridderskapets och Adelens prir(?)..ier, och af sigh sielf pratendera den förmån, som han fadren nu på sin person anticipera underdånigst söker; alt derfore hafve wij af gunst och Nådhe, så och i anseende af ofwantalde skiäl och motiver, för berde(?) hans Adelige Ståndh härmedh i nåder welat förnya, och honom under wårt Ridderskap och Adel här i Swerige antaga, giöre och thet i kraft af thette wårt öpne bref, i så måtto att wij förunne skänke och gifve honom Hans Belfrage och alle hans Echta bröst Erfwingar, så man som kvinkön, så födde som ofödde, Adeligh titul nampn och Privilegier, samt efterföliande wapn och Sköldemerke, som hans förfeder sigh fröwerfvat och brukat hafwe, och han än förer och brukar, nämnbl.? En hehl och ofördelt skiöldh, med Siflfwerfergat felt, hwaruthi nederst är ett afstumpat Biurehufvudh af naturlig ferga, midh uthi skiölden ähr en half måna af rödh ferga, som wänder sine spitser opföre och öfwer thensamme ähro tu andre Biurehufvuden, äfven af naturlig ferga. Ofvanför är en öpen Tornerehielm, hvilken tillijka medh tecket och löfverket ähr af rödh, guhl, blå och hvit ferga fördelt, föranders alt öfverst en spitisg rödh halfmånadh emellan otta fahner, fyra på hwarthere sidan, aldeles som thet här hoos medh sine ?eg??elige(?) fergor reprasenterat och afmålat står; Eftersom wij och här medh nådigast efterlåthe honom och hans Echta lifs Erfiwingar och efterkommande, att the sigh här efter til en åthskildnadt ifrå andre Familier här i Rijket . Belfrage kalla nämna måge, så och företalde wapn och skiöldemerke föra och bruka i alle Adelige och Ridderlige saker, handlingar och samqvämer, såsom i Felt, Slachtningar tornerande, ringrennannde, så och alle andre occationer i skiempt och alfwar, till sin och theras nödhtorft, egen willia och behagh, lika som aandre Adelsmän här i wårt Rijke, och ther till medh niutha alla the privilegier frij och rättigheter, som Adelen i gemen fifne ahro, eller framdeles kunne medh begåfwade warda, doch hvars och ens ståndh och vilkor, efter privilegierne forbehollne; Wij begiare forthen skuldh af alle potentater, Konungar, Forstar, Frije Republiquer, som alle andre, efter hvars och ens högheet, condition och werde, respective vänligen och gunsteligen, så och binde och befalle alle i gemen, och hvar och een i synnerheet, som oss medh hörsamhet och lydno forplichtade ähro, och för wår skuldh vete och skole fiöra och låtha, att dhe erkänne mechrbe(??) mälte Hans Belfrage och hans echta lijfs Erfwingar, för rätte Adelsman, bewijsandes honom och them then ähra och respect, som thet Ståndet tillstår, och icke giörnades honom eller them här emot, något hinder, mehn eller förfång i någer måtto, nu eller i tillkommande tider. Till yttermehere visso, hafve wij thetta med wårt och wårt store ….? Witterlige underhägiande, så och wår högährade Eskel. K. Fru moders, sampt dhe andre wåre och wårt Rijkes respective förmyndare och Regerings underskrift bekräfta låthit; Gifvit på wårt Residents Slott Stockholm, den tredie dagh uthi Decebris månadh åht efter Christi bordh sextohundrade sextijonde siette.
 
HEDEUIG ELEONORA
Seved Bååth Hennrich Horn Gustaf Otto Stenbock
1 R. Drotzens stelle 1.Rmarskens stelle S.R Amiral
 
Magnus Gabriel De la Gardie  Gustavus Soop
      S: R Cantzlur.  Uthi Riksskattemästarens stelle
  ( L: S)
 
Likheten med det Riddarhusets arkiv förvarade original sköldebrefvet för adliga ätten nr. 782 Belfrage, intygar Stockholm och Riddarhuskansliet den 23 april 1898.
Ex offiers
JOHN STUART
Riddarhussekreterare
(sigill)
MVH Gunilla Önnberg

2000-08-08, 14:30
Svar #4

Utloggad Ola Thor

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2017-08-01, 13:22
    • Visa profil
Hej Belfragar.
Enligt säkra källor är min fru
Agneta Öhman från Gävle anhörig.
Hennes farmor hette Selma B. (tror jag
utan att ha dokumenten framför näsan).
Alltnog har vi på hennes sida uppgifter
å släkt på många förnäma ben till Tyskland  
samt Skottland ned till 1100-talet.
Jag återkommer i denna sajt, då det skulle
vara intressant med info-utbyte om intresse
finnes.          olathor@hotmail.com

2001-02-08, 12:51
Svar #5

Gunilla Önnberg

Ola Thor !
Vart tog du vägen ?
MVH Gunilla

2001-04-26, 19:37
Svar #6

Carin Bengtsson

Hej Gunilla, Thomas Ola och andra Belfragare. Jag härstammar också från Hans Befritz Belfrage och forskar på landsarkviet i Gbg där det bl a finns mycket information at hämta i Vänersborgs historia av Corin. Han var en betydande man som hade mycket processer med överheten, men var mycket duktig affärsman med mastavverkning bl.a.. Jag har precis kommit hem från en resa till Skottland och där lyckades jag få tag på The Surnames of Scotland i en liten slottsbutik. Har inte läst hela men det står om John Belfrage att det kan vara en förvanskning av Beveridge. I Kirkcaldy finns en Beveridge Park. Fifedistiktet har sin egna färger men Belfrage är ingen klan. Jag var på Central Register i Edinburgh men man ska bestääa tid i förväg. Jag är intresserad av varför han lämnade Skottland tillsammans med sin mamma som 10-åring. Förföljelser står det. men vilka?  Det finns mycket att forska i och den där föreningen i Trollhättan vore roligt att höra från. Hälsn. Carin Bengtsson

2001-04-29, 18:06
Svar #7

Thomas Börjesson

Hej Carin!
 
Roligt att läsa ditt inlägg!
Ja..namnet bör ju ha något med bäver att göra,
då dessa djur återfinns på släktvapnet..
Har även jag hastigt besökt Kirkcaldy...men hittade inga spår där
Pennington..bör ju ha funnits ganska sent i tiden..Det var ju till salu i slutet av
sjuttonhundratalet.
Visst är flyktorsaken en spännande gåta!!
 
MVH
Thomas Börjesson

2001-09-22, 12:39
Svar #8

Lena Saravia

Hej! Jag härstammar också från släkten Belfrage, min mm mf fm f var majoren Hans Carl Belfrage, 1777-1833. Han gifte sig med Elisabet von Lagerlöf och de fick flera barn bl a Sofia Vilhelmina Belfrage som är min mm mf fm. Jag har hittat viss information på internet som tyder på att Laurence Mercer of Aldie var gift med Catherine Scott. Har någon annat hittat samma information någonstans, kan detta stämma? I så fall har jag alla förfäder till Hans Befritz (Belfrage) som kom till Sverige 1624, ända till början av 1100-talet, om någon är intresserad. Vänliga hälsningar, Lena Saravia, Gävle.

2001-09-25, 21:13
Svar #9

Thomas Börjesson

Hej Lena!
Det låter intressant...
Har inte hittat dessa uppgifter..
Kom gärna med fler uppgifter!!

2001-10-12, 09:06
Svar #10

Lena Saravia

Hej släktingar!
Det här är vad jag funnit om vårt skotska ursprung (har mailat Clan Scott Society för att få detta bekräftat men har inte fått svar än).
Sir Laurence Mercer of Aldie (se tidigare inlägg) tycks ha varit gift med en kvinna som hette Catherine Scott (född runt 1485). Hon hade 2 bröder, Sir William och Andrew. Hennes anor följer här...
 
f - Sir William Scott, baron of Balwearie
m - Isabel Lindsay, dotter till Patrick Linsay, fourth lord Lindsay of Byers/Byres
 
ff - Sir William Scott, baron of Balwearie, dog 1532
fm - Janet Lundy, dotter till Thomas Lundy
 
ff f - Sir William Scott, baron of Balwearie, levde med säkerhet 1463 och ännu 1498.
ff m - Isabel Montcreiffe/Moncrief, dotter till Sir John Moncrief
 
ff ff - Sir Michael Scott, levde med säkerhet 1440.
ff fm - NN
 
ff ff f - Sir William Scott, levde med säkerhet 1393
 
ff ff ff - Sir Andrew Scott, dog i slaget vid Berwick i Skottland 1355
 
ff ff ff f - Sir Henry Scott, levde med säkerhet 1304.
 
ff ff ff ff - Sir Michael Scott, the famous wizard, en av sin tids mest kända personligheter. Mycket lärd man. Levde med säkerhet 1290.
 
ff ff ff ff f - Sir Michael Scott.
ff ff ff ff m - Margaret Balwearie, dotter till Richard Balwearie. Margaret var ensam arvtagerska till Richard och maken Sir Michael tog därför över  titeln baron of Balwearie som sedan gick i arv i klanen Scott.
 
ff ff ff ff ff - Duncan Scott, levde med säkerhet 1231.
 
ff ff ff ff ff f - Michael Scott, levde 1165.
ff ff ff ff ff m - Margaret Syras, dotter till Duncan Syras
 
ff ff ff ff ff ff - Richard Scott
 
ff ff ff ff ff ff f - Uchtred Fitz-Scott, levde med säkerhet 1107 och 1128.
 
Detta var det jag funnit. Kontakta mig gärna för mer utbyte av anor, för detaljer kring ovanstående  personer osv.
Hälsar Lena Saravia i Gävle

2001-10-12, 21:01
Svar #11

Thomas Börjesson

Hej!
Mycket intressant..samtidigt upptäckte jag att Jag måste fått helt fel födelseår på Sir Mercer.
1280..omöjligt ju.....

2001-10-17, 14:14
Svar #12

Lena Saravia

Hej Thomas och alla andra!
Jag tror att Laurence är ett släktnamn i familjen Mercer, det finns även en/flera Laurence Mercer som levde på 1600-talet och senare. Den jag tänker på är farfars farmors far (enligt Riddarhusets stamtavlor) till Hans Belfrage som föddes 1614. Om man räknar med att hans anfäder fick barn tidigast vid 20 års ålder (jag räknar med ca 25 års ålder) borde Sir Laurence Mercer of Aldie vara född i slutet av 1400-talet. Jag skulle bli mycket glad om någon har mer exakta uppgifter. Jag väntar fortfarande på svar från klanen Scotts genealogist för att få veta om Laurence var gift med Catherine Scott.  
Hälsningar, Lena S

2003-02-09, 20:27
Svar #13

Thomas Börjesson

Karl Erik Belfrage är tydligen släkten Belfrages huvudman. Hur kommer jag i kontakt med denne man?
Skriv ingen adress här dock!

2003-06-25, 00:46
Svar #14

Henric Olofsson

Hej!  
 
Det var tydligen länge sedan något diskuterades här nu. Hoppas någon fortfarande läser det som skrivs!
 
Noterade att i översättningen av intyget som skulle bevisa Hans Belfrages adliga härkomst, vilken Gunilla Önnberg postat här ovan, påstås att Hans ff var Jakob Belfrage till Penington och Hans fff var Wilhelm Belfrage till Penington och Tulliochie, Hans ffm och följaktligen Wilhelms fru var enligt samma intyg Christina Ferrie.
 
Tittar man på vad Elgenstierna hade att säga om saken så skulle Hans ff mycket riktigt ha varit Jakob Belfrage till Penington, men sedan börjar han skilja sig från vad intyget säger. Enligt Elgenstierna hette nämligen även fff Jakob Belfrage till Penington och Wilhelm(Guilielm) Belfrage dyker upp först som ffff. Ffm är fortfarande Christina Ferrie (alltså g.m. den andra Jakob nu) och Wilhelm har istället fått en fru vid namn Margareta Merser - samma Margareta som enligt intyget ska vara Hans fmm och g.m. en annan Wilhelm - nämligen Wilhelm Graham till Cassilton.        
 
Har Elgenstierna rört ihop uppgifterna? Har skottarna som skrev intyget (trots att de lovade och svor på det mesta att deras uppgifter skulle vara riktiga) skrivit fel? Eller har översättaren klantat sig?  
Någon som vet vilken uppgift som är den riktiga?
 
En sak till: Fick du, Lena Saravia, något svar på om Sir Laurence Mercer of Aldie var gift med Catherine Scott?

2003-07-03, 17:54
Svar #15

Thomas Börjesson

Enligt Jenny Belfrages släktbok från 1916 är Culrosintyget felaktigt gällande Hans fff. Både ff och fff hette enligt henne (och Elgenstierna)
Jacob Belfrage. Hon stöder sig på en krönika som antagligen ägts av Henrik Johan B. Däremot har hon inte svar på gåtan Margareta Merser.
Det är, tycker jag, märkligt att intyget från Skottland ger personerna efternamnet Belfrage. Det verkar ju som detta namn sällan använts, utan istället Beveridge.
Kanske har Hans Belfrage själv skrivit ned det som Culrosherrarna senare intygade, och att ett slarvfel då begåtts vid omskrivningen?

2006-01-05, 04:57
Svar #16

Lisa Lethin

Sorry I don't read/write Swedish.  I am interested in what people know about the Scotland/Sweden connection. I know that there were Scottish mercenaries (soldiers) in Sweden.  My great-great-grandfather's boatsman name was Lethin, which is also the name of a Scottish baronage.  Does anyone have any idea about a possible connection here? Thanks. - Lisa Lethin

2006-02-03, 12:50
Svar #17

Henrik Vågberg

Hej!
 
Har just läst Jenny Belfrages släktutredning. Hon diskuterar sig fram till att Hans Belfrage bör vara född i januari 1612.
 
Hon referar till tre källor:
 
1. Stiernmans matrikel öfver Sveriges Riddarskap och Adel från 1754
2. Avskrift av en Riddarhusgenealogi öfver Hans B och hans söner från 1773
3. Svenska adelns ättar-taflor, Anrep
 
Endast i Stiernmans matrikel finns årtalet 1612. Övriga anger 1614.  
 
Om Hans B vann ”burskap” som handlande 1638 (vilket Anrep enligt Jenny uppger) och Hans då var 27 år (vilket normalt fordrades, jämte 12 år som lärling och köpsven) skulle tidslinjen kunna se ut så här
 
1612 född
1624 inkom till sverige
1624-1626 Skolgång
1626-1638 12 års lärlingstid
 
1638 skulle Hans B varit 24 (eller på 25e året) år om han var född 1614. Om han var född 1612 så skulle han vara 26 (eller på 27e året).
 
I Belfrageska släktföreningen skrift från 1961 anges (utan källhänvisning) 1614 som födelseår.
 
Spontant låter Jennys resonemang troligt. Någon som har forskat ytterligare i detta?
 
/Henrik Vågberg

2006-02-03, 13:11
Svar #18

Thomas Börjesson

Hej!
Jag har också lyckats köpa ett exemplar av Jennys bok. Även jag anammar hennes uppgift om födelseåret 1612. Har du fått någon ordning på Hans B.s skottska anor?

2006-02-28, 17:59
Svar #19

Patrick Belfrage

Hej alla intresserade av  Belfrage-släktens historia. Planerar en resa till Scotland i vår och har gjort några efterforskningar. Mest information fanns i en bok som heter The story of the Beveridge families of England and Scotland av S Beveridge. Boken finns  på Krigsarkivet i Stockholm. Den måste tidigare ägts av någon medlem av vår släkt då det finns ett exlibris med familjens vapensköld på pärmen. Av denna framgår rel klart att Belfrage kommer från Beveridge. Antagligen kommer släkten från södra England och eventuelt härstammar namnet från Beaver island i floden Severn. Jag har på en detaljkarta lokaliserat Tulliochie och Aldie bredvid Kinross men har inte lyckats finna Pennington vilka  egendomar är kopplade till Belfrage i Scotland. Är det någon som vet?  
Ett annat intressant fynd jag gjort är att den Belfrageska vapenskölden endast återfinns i Sverige. Den vapensköld som anges vara släkten Belfrages sköld i Scotland ser helt annorlunda ut.(Ett kors) Se General armory by Burke, som verkar vara Heraldikernas bibel. Varifrån har vår anfader Hans B fått sina tre bävrar ?

2006-03-01, 11:16
Svar #20

Thomas Börjesson

Hej!
Det verkar vara en spännande bok som du har hittat. Kul att du skall åka till Skottland för eftersökningar. Har själv varit i Kircaldy men hade då ingen tid för arkivstudier eller liknande. Ja, Pennington är en stor gåta. Jag har endast hittat ett sådant i England. Verkar troligt att namnet har förvanskats ungefär som Beveridge blev Befritz i Sverige. Vad gäller vapnet har jag någonstans läst att Beveridgevapnet bestod av två bävrar. Har även hittat följande på internet: The Beaver in Heraldry
A note to Pseudodoxia Epidemica, Book III, chapter 4
The beaver occurs occasionally in heraldry, usually as a punning (or canting) device, e.g. in the family of Beveridge.
Kan detta betyda bävrar i form av ett motto i kanten av vapnet?

2006-03-01, 17:31
Svar #21

Patrick Belfrage

Beveridge vapnet är ett lejon som står på bakbenen, skölden är grön.Har fått tag i en bra bild av detta vapen. Allt detta enligt Burkes General armory. Det finns en liten bäver längs upp som sticker fram från den hjälm som finns överst på vapnet vilket stämmer med din förklaring om bävrar i kanten av vapnet.Scotlandsresan blir spännande och hittar jag flera saker skriver jag ned dem här

2006-03-02, 11:51
Svar #22

Thomas Börjesson

Jag har också hittat detta lejonvapen, men har även hittat följande text på www.myclan.com;  
The name of this family, prominent in Fife, is stated by Black to derive from an old English name, meaning 'Beaver Island'. This is amply displayed in their coat of arms which shows two beavers standing on the sea. Kanske lejonvapnet är en en variant som funnits i England.  
Vid ett besök på Towern för några år sedan hittade jag ett väggklotter från sent 1500-tal av en Beveridge. Han var visst en fångvaktare där. Så det verkar ju som de har funnits kvar i England parallellt med skottarna.

2006-11-09, 17:33
Svar #23

Patrick Belfrage

Jag har lyckats hitta vår anfader Hans Belfrages dop/födelseattest. Denna kyrkobok är handskriven och Jhon Bewrage son till Henrie Bewrage/Janet Baram är född i Kirkcaldy 23 januari 1614. Jag har en fotostat av kyrkoboken och om det står Belfrage el. Bewrage eller något annat är en ren tolkningssak. Samma sak gäller Baram, som även kan vara Balram. Med tanke på övriga kända data kan jag inte se att det måste vara anfaderns födelse som det gäller. Dessa data är hämtade ur Old parochial register som kan konsulteras på internett, fotokopian kan beställas från General Register Office i Edinburgh.
Trots en intressant resa till Skottland i våras har jag tyvärr inte kommit mycket längre vad beträffar familjens skottska förehavanden. Spec. intressant skulle det att få reda på mera om Hans Belfrages far Henrik som inte följde med sin hustru och son när de tog sig över till Sverige.
Någon annan intresserad person som vet mera om denna historia skulle vara trevligt att kommunicera med !!

2006-11-09, 21:02
Svar #24

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Om Du scannar in Din kopia av den nämnda kyrkboken och lägger in den här eller kanske under Läshjälp nedan, är det säkert någon som hjälper till med tydningen.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-11-17, 20:53
Svar #25

Thomas Börjesson

Hej igen Patrick!
Fint fynd. Grattis! Baram verkar interessant då jag aldrig hittat några Balram. De är oftast av indiskt ursprung.Inte minst födelsedatumet är viktigt då detta har diskuterats mycket.

2006-11-18, 19:02
Svar #26

Patrick Belfrage

Här kommer kopian. Eftersom bara 100 kb kan användas är bilden starkt beskuren. Det är ett extract of entries in an old parochial register,birth and baptisms dated 23.1 1614 parish of Kirkcaldy vidimerat av new register house i Edinburgh.

2006-11-19, 23:08
Svar #27

Utloggad Gunnel Lindvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2009-06-26, 23:13
    • Visa profil
Är det någon som känner till när Bertil Belfrage i Västerås avled? Min man som bodde i samma hus som den familjen vill gärna få reda på den saken.  
Mvh Gunnel Lindvall

2006-11-20, 09:31
Svar #28

Bo Nordenfors (Nob)

Det finns ingen sådan i Sv. Dödbok CD som avser avlidna 1947 - 2003 men den är inte komplett -- vilken tidsperiod talar du om - när bodde din man i fastigheten?

2006-11-21, 22:51
Svar #29

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Enligt Adelskalendern avled en Karl Bertil Belfrage 1942. Och han bodde 1932 i Västerås, så det borde vara han.
Mvh Per Schröder

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna