ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anckarswärd  (läst 1868 gånger)

2005-02-28, 01:30
läst 1868 gånger

Lennart Wiostedt

Har i min ägo en litografi som har sina anor från
1830 och upphovsman till denna är en G Ankarswärd.
Min fråga är, kan denna Ankarswärd vara en
Anckarswärd trots att c saknas.

2005-03-01, 23:19
Svar #1

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej!
Kan inte vid snabbgenomgång av Elgenstierna finna någon konstnär som skulle stämma med Din G Ankarswärd. Din fråga har f ö hamnat under fel adelssläkt. Mvh! Håkan

2005-03-02, 21:34
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Kanske är konstnären och militären Mikael Gustaf Anckarswärd, född 1792, den du söker.  
Här är en länk:  biografiskt handlexikon
MVH    Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2005-03-02, 23:04
Svar #3

ludwig

Hej, Sven-Ove!
Du har säkert rätt. Greven och överstelöjtnanten Mikael Gustaf Anckarswärd (1792-1878) med tilltalsnamnet Gustaf utgav flera litografiska arbeten, bl a med motiv svenska ruiner. Han var även preses i konstakademin. Källor: Div uppslagsverk och konstnärslexika.
Mvh! Håkan

2005-05-27, 15:25
Svar #4

Utloggad Gunnel Lindvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2009-06-26, 23:13
    • Visa profil
Hej Lennart, jag skulle gärna vilja veta mera om din litografi av Ankarswärd. Finns de att köpa någonstans? Kan du kanske sända en bild av den? Jag har förut sett en bild av ruiner i något lexikon men vet inte var det var.  
MVH Gunnel Lindvall

2005-05-27, 22:06
Svar #5

Utloggad Bengt Bengtsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2020-04-02, 18:55
    • Visa profil
Här lite uppgifter om denne MGA:
MGA var född i Kalmar 1792 och son till landshövdingen Michael Anckarsvärd. Han blev i unga år militär och endast 17 år gammal, vid revolutionens utbrott 1809, var han fänrik. Han hyste ett mycket stort intresse för konst och 1819-22 reste han runt i Europa för att ägna sig åt konststudier. Hemkommen fortsatte han sin militära bana, men under tiden så kom han även att sysselsätta sig som konstnär, bl a genom utgivandet av planschverket Sweriges märkwärdigaste ruiner (9 häften 1828-1830), i vilket detta häfte ingår. Man kan förmoda att det var med en alldeles speciell känsla som han utförde dessa fyra litografier från sin barndoms stad. Konsten var hans andningshål från de ”eländiga tjänsteförrättningar, som jag måste tråka mig igenom”. 1844, då överstelöjtnant, begärde han avsked från arm?n. Nu utnämndes han istället till överintendent och preses för Akademien för de fria konsterna och man kan förmoda att han kände sig mycket tillfreds med detta. Om hans konst står det att läsa: ”Med sin ofta mycket fina, sprött silvriga ton når de bästa av hans blad ofta upp till den högsta av vad samtidens svenska litografikonst kunde åstadkomma.”
Det finns mer arr berätta.

2006-10-21, 18:28
Svar #6

Utloggad Rolf Jacobsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 454
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 10:20
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker uppgifter om Carl Henrik Anckarsvärd född 22/4 1782. Han var ägare till Karlslund utanför Örebro, men verkar inte vara bosatt där, så jag undrar var han var bosatt och var han var född. Han avled 25/1 1865 i Stockholm.
 
Mvh/Rolf

2006-10-21, 23:08
Svar #7

Utloggad Gunnel Lindvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2009-06-26, 23:13
    • Visa profil
Hej Rolf
Carl Henrik Anckarsvärd var född på Sveaborgs fästning. Son till Mikael Anckarsväd (Cosswa).  
Alla uppgifter om honom finns på sidan  
http//runeberg.org/sbh/ancscar.html
MVH Gunnel Lindvall

2006-10-22, 19:01
Svar #8

Utloggad Rolf Jacobsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 454
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 10:20
    • Visa profil
Tack Gunnel, där fanns mycket att kolla!
 
Mvh/Rolf

2008-06-03, 19:36
Svar #9

Utloggad Daniel Brånn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2012-05-07, 23:54
    • Visa profil
Hej.
Jag har en fråga om Johan August Anckarswärd. Han var tydligen ägare genom ingifte till Brevens Bruk i Asker, Närke. I min släkt har det talats om att han fick barn med en piga, och sonen kallades senare i livet för Lindkvistagubben. Denne gubbe är antagligen en anfader till mig.
 
Är det någon som vet något om det här? Är det kanske bara en skröna?
 
M v h
Daniel Brånn

2013-08-20, 15:33
Svar #10

Utloggad Bengt Bengtsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2020-04-02, 18:55
    • Visa profil
Hur är banden mellan landshövdingen i Kalmar län Michael Anckarsvärd och arkitekten Theodor Anckarswärd?

2014-07-22, 20:29
Svar #11

Utloggad Gunnel Hedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2014-07-22, 20:29
    • Visa profil
Hej,
Johan August A är bror till Michael Gustaf. Också han litograferade.
Med vänlig hälsning
Gunnel Hedberg

2020-04-18, 14:55
Svar #12

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2716
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"In för E:rd Högh Grefl: Excell:tz sampt dhetta Höglofligh Collegio medh denne min Ohnderdån ödmiukeligste suplieque att jnkomma, der till drifver migh högsta nöden såsom iagh på sidste Uthskrifningen som höltz i Nykiöpingh ähr wälborne Governeurens Lenardt Rebbingz fougde till kneht uthnämbd worden, och sådant alt af ijdel haat och afwundh och icke medh något det ringaste skiähl, som först af Nationen en Fransösk bohren, 2 Mine föräldrar i dess ungdom hitt in i dhetta Höglofl. konunga Rijket ähro jn förskrefne wordne och under De Bechierne och Bergzbruken i Sudermanlandh i heela sin Lijfztijdh Tiänt iagh och desslijkes i hela min Ungdoms tijdh samma giort och utståt sedan nu Bergzbruket j desse ofredelige åhren ähre Råkade j Lägervaldh /.../
[Aug. 1677]
/.../
Thomas Cossvoy
Sudermanland Lunda Sohn
Jönåkers häradt"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0065957_02282


"Emedan såsom Thomas Cossva bleeff på siste Uthskrifningen af Governeuren Lenardt Rebbingz fougde Insatt till kneht för sin Modhers lilla Tårpe åå i Lunda Sohn på Tijble ägor, och såsom Cossva hafuer Tillförende så wäll som hans fader warit stadigt för Kohlare under DeBechernas Järnbruk och sedan Effter hans Sahl Faders dödh förestådt sin K. Moder dhen En ålderstegen och wärdeloos änkia ähr och warit 24 åhrs tijdh, och sin föda och oppehälle af dhenne sin Trogen sån och såsom Wellamske och Bechie hafver i dhesse ofredz åhren icke kunnat drifve sitt Bruk så stadigt hafuer Cossva warit i dhesse 3 ofredelige åhren stadigt hoss migh som Cronones Länsman /.../
att Cossva måtte ifrån denne knehtetirnsten befrijat blifva Emedan han af haat och afvundh ähr anklagader till sine 50 åhr gamal och ähr ofärdigh i sitt ben /.../
/.../
Lunda den 10 Augustij 1677
Carl Jönsson i Halla
Chronones Länssman
/.../"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0065957_02281
Källa: Krigskollegium Krigskollegii kansli, Krigskollegii brevböcker, SE/KrA/0001/E c/43 (1677)


Se även - Cochois / Cochoy / Kosswa / Cosswa:  https://forum.rotter.se/index.php?topic=67363.0


https://www.adelsvapen.com/genealogi/Anckarsv%C3%A4rd_nr_116
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Anckarsv%C3%A4rd_nr_2109

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna