ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-16  (läst 4029 gånger)

2000-02-29, 13:31
läst 4029 gånger

Elisabeth Lofsberg

Gustav V 's uekte barn.
 
En av mine aner skal visstnok være en uekte sønn av Gustav V av Sverige.Han het Lars Olsen.
Han ble født på en fødselsstiftelse i Stockholm i 1792.
Hans mor het Anna Henrikka Fyhn(svensk).
Hans far het Oluf Johan Winblad? Løwenklo? Løwell?
Dette blir det sagt at skal være et dekknavn for Gustav V.
Er det noen som kan hjelpe meg ?

2000-02-29, 18:41
Svar #1

Carl Szabad

Det verkar otroligt eftersom Gustav V föddes 66 år efter sin son i så fall.
 
I Sverige går också många skrönor ut på att de kungliga ska ha en mängd utomäktenskapliga barn, men hittills är bara två från senare tid kända, de s k prinsarna av Lappland. Och de var erkända redan under sin livstid.

2000-02-29, 22:42
Svar #2

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
I LITET LEXIKON ÖVER SVERIGES REGENTER av Lars O Lagerqvist och Nils Åberg står följande under avsnittet om Oscar I (1799-1859): Utom äktenskapet hade Oscar flera barn, bl a dottern Oscara Meyergeer, gift Hilder; med skådespelerskan Emelie Högqvist (1812-46) två söner 'prinsarna av Lappland', Hjalmar Högqvist (1839-74), bl a postexpeditör, och Max Högqvist (1840-72), köpman i Kina.
 
Om Carl XV (1826-1872) står det: Enligt folkliga legender hade Carl XV otaliga barn utom äktenskapet; inga har dock erkänts eller på annat sätt kunnat officiellt bekräftas.
 
Om Oscar II (1829-1907) står det: Även Oscar uppges ha haft några utomäktenskapliga barn, men de utpekade har aldrig blivit officiellt erkända som sådana.
 
Om Gustav V (1858-1950) står det inget om några utomäktenskapliga barn. Med tanke på vad som brukar anses om hans läggning är det väl inte heller så troligt att han hade några.
 
Tidsmässigt stämmer dock inte någon av de ovan nämnda kungarna in. En som möjligen skulle kunna passa in tidsmässigt är Gustav III som ju dog just år 1792. Men även han måste nog avfärdas av ungefär samma skäl som Gustav V ovan. Den intresserade rekommenderas att läsa Rune Pär Olofssons bok Det stod ett skimmer....  
 
Gustav III:s son, den avsatte Gustav IV Adolf, hade visserligen flera älskarinnor och åtminstone en känd son, Adolf Gustafsson, men det var långt senare i tiden. År 1792 var han blott fjorton (14) år gammal och nytillträdd kung. Knappast troligt att han hunnit med något sådant vid så späd ålder.

2000-03-02, 08:42
Svar #3

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Jag minns visserligen inte i vilket sammanhang, men jag är säker på att jag hört/läst att Gustaf V hade en oäkta son, som skall ha varit född 1900, vad man nu än säger om hans läggning. Huruvida källorna är trovärdiga eller ej vet inte jag.

2000-03-02, 15:34
Svar #4

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
En kung av Sverige får en utomäktenskaplig son i Stockholm 1792
Är detta vad som verkligen har hänt kan fadern i så fall vara hertig Karl, sedermera Karl XIII.
Hertigen hade ett flertal älskarinnor.

2000-03-02, 21:52
Svar #5

Roland Johansson

I Olle Hägers uppmärksammade TV-serie Hundra svenska år som visades förra året intervjuades en äldre kvinna, som sade sig ha varit med sin mor uppe på Slottet någon gång vid seklets början, och fått bidrag från hovet som faderskapsstöd. Tyvärr spelade jag aldrig in avsnittet och minns inte vem som utpekades, kungen, någon av prinsarna eller om det var någon hovanställd. Kvinnans namn kommer jag heller inte ihåg.  
Finns här någon som har avsnittet på video och som kan fylla på med lite konkreta detaljer?

2000-03-03, 20:27
Svar #6

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil

2000-03-09, 22:30
Svar #7

Elisabeth Lofsberg

Takk for alle svar. Jeg hadde ingen aning om når Gustav V var født.Så det kan jo absolutt ikke være han som er faren. Men dette har gått på folkemunn i så mange år at det har sikkert blitt forandret underveis.Men er det noen som kan gjenkjenne de andre navnene jeg nevnte?
Lars' far skulle også være offiser i den svenske arme'(om det er noen hjelp).
Hans mor (Anna Henrikka Fyhn) skulle være av svensk adelslekt.

2000-03-15, 09:21
Svar #8

B Skoglund

För många år sedan läste jag om en brevbärare som kallades för kungens bror eftersom han var väldig lik Gustaf V. Detta var tydligen ett allmänt skämt med ett korn av sanning då modern hade varit baderska i Marstrand under den tid då Oscar II tillbringade somrarna där.

2000-03-15, 22:28
Svar #9

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Det finns många liknande underligheter. När jag och min mor besökte Köpenhamn 1960 hade vi samma dag sett en svensk kunglig bil där. När vi råkade berätta detta för en för oss okänd dansk kvinna blev hon mycket upphetsad och sade att hon omedelbart måste hem och att hon hade något att visa oss. Då vi blev nyfikna och följde henne hem visade hon ett porträtt av kungfamiljen och påstod att hon fanns med på bilden som barn men att det påstods att det var prins Bertil. Barnet ifåga kunde varit några år gammal. Kvinnan hette Behrens eller något liknande. Vad skall man tro?

2000-04-18, 22:36
Svar #10

Benny Lindfors

Kan någon berätta om skådespelaren Erik Hells rötter?

2000-09-24, 10:53
Svar #11

Eva Stadt

Gustaf V
 
HUR vet man säkert att Gustaf V var far till de barn som han officellt sägs vara? Han valde ju män i stället för kvinnor,  så jag tycker det är  
mycket märkligt om han lyckades med bedriften att avla flera barn helt emot sin läggning?
Hur stod den kvinna som var hans hustru ut? eller hade hon en man vid sidan om?
Har det gjorts några tester som styrker uppgifterna om släktskap?

2000-09-24, 15:01
Svar #12

thomas

Kära Eva
 
Så länge Gustav V accepterade sin hustrus barn som sina egna så har ingen annan med deras ursprung att göra. Det finns inget som tyder på att han ifrågasatte sitt faderskap, då anser jag inte att vi skall spekulera i frågan.
Vad gäller rykten om kung Gustavs sexuella läggning så kan man bara konstatera att den mänskliga naturen är mångfacetterad, men det ämnet hör knappast hemma på denna site - vill du diskutera denna fråga vidare med sakkunnig på området så är du välkommen att maila mig.  
Om Victoria stod ut eller inte vet vi inget om, men vi vet att hon var en kvinna som satte sina kungliga plikter högt.
 
 
MVH
 
Thomas

2000-09-29, 17:21
Svar #13

Johan R:son Sjöberg

Kära Eva och Thomas,
 
För att den genealogiska forskningen skall godkännas som forskning så är det av vikt att uppgifterna är korrekta (i så hög grad som möjligt). Skulle det framkomma att drottning Victorias barn inte var Gustaf V:s barn så vore det anmärkningsvärt av två skäl:
 
1) För genealogerna: Victorias ättlingar skall i sådana fall inte redovisas som Gustaf V:s ättlingar, samt
2) För juristerna: Våra två senaste konungar skulle sålunda inte ha rätt till Sveriges tron.
 
Vad jag dock vänder mig emot är Eva Stadts tvärsäkra påståenden. Huruvida H Maj:t Konung Gustaf V var hetero-, homo-, eller bisexuell (den sista möjligheten finns faktiskt också) är väl svårt att veta. Hur vet du att han inte var far till drottning Victorias barn? (Som jag t v fortsätter att ange som konung Gustaf V:s barn.)

2000-09-29, 18:18
Svar #14

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Vill gärna rekommendera en bok som kan passa in i sammanhanget. Det är en roman, jag tror den heter Där låg ett skimmer.., jag tror även att Rune Per Olofsson är författare. (Det är längesedan jag läste den, har försökt hitta den i mina bokhyllor, men den verkar ha gömt sig.) Romanen handlar visserligen om en annan Gustaf - den tredje - men passar nog väl in i en del av ovanstående tankegångar. Bokens sakuppgifter lär, enligt författaren, ha hämtats ur bevarade samtida skrifter. Där har väl aldrig varit speciellt mycket tvivel om tredje Gustafs avkomma.

2000-11-18, 11:34
Svar #15

Hans Engqvist

På Andatas länk http://hem.passagen.se/andata/kungar/206.html finns en oäkta dotter till Gustav V. Hon namn är Ruth och var född 25/6 1906 och moderns namn var Hildur Bruzelius. Stämmer detta ?

2000-11-18, 15:11
Svar #16

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Sven Grönberg skrev den 2 mars om en oäkta son till Gustaf V, född 1900.
 
Detta har jag också läst om i Staffan Skotts mycket underhållande bok Alla dessa Bernadottar. Jag minns inte säkert vad det var denne son hette, mer än att han hade mitt förnamn Anders. Efternamnet var nog något på Lund-.
 
Han var tydligen väldigt lik sin förmodade far utseendemässigt, och skulle dessutom dela faderns beryktade läggning.
 
När prins Wilhelm hade varit med om bilolyckan då Madame Tramcourt (hette hon väl) förolyckades hade Anders pratat om att brorsan kört [eller möjligen 'haft'] ihjäl henne.
 
Staffan Skott kan säkert själv reda ut dessa uppgifter bättre.

2000-11-18, 17:55
Svar #17

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Lundebeck måste han ha hetat. Anders Gustaf Andersson-Lundebeck, f 1900 30/1 i Hedvig Eleonora, dog 1976 4/12, enligt Sv Dödbok, tipsade en god vän mig om via mail.

2002-01-13, 22:52
Svar #18

Ingrid Bergström

Om Ruth, som efterfrågas 18 nov 2000, och hennes mor Hildur Bruzelius finns en del att läsa på Söderskivan. Ruth Zoila Elisabeth Bruzelius var född i Hovförsamlingen, men hennes mor ser inte ut att ha fått så mycket hjälp av hovet. Ruth kommer genast efter födelsen till fosterhem på Tavastgatan, troligen hos en hembagerska med många fosterbarn. Vid två års ålder 1908 flyttar hon till Skaraborg. Hildur Katarina Maria Bruzelius flyttar till Söder 1909 och arbetar som buteljsköljerska. Hon får samma år ännu en dotter, som hon måste lämna. Hon har en anteckning: asyl 1911 med ett barn. 1917 gifter hon sig med en maskininist Berg och de flyttar tillsammans till Oviken i Jämtland. Där kanske mor och dotter förenas, eftersom Ruth dör i Jämtland 1999, änka med namnet Prestberg. (Sveriges dödbok). Hon har alltså levat tillräckligt länge för att själv ha kunnat berätta om sin kungliga börd för den som har gjort Andatas kungadatabas. (??)
Hildur Katarina Maria Bruzelius var också född i Hovförsamlingen 31/5 1878. Hennes far Conrad Mauritz Bruzelius har då titeln chorsångare och bor på Jungfrugatan. Han finns också på Söderskivan, först 1878 före Hildurs födelse, kallas då sufflör. Så återkommer han 1809 med titeln f.d. hamnfogde. Han avlider samma år.

2002-01-14, 16:05
Svar #19

Inger Johansson

Gustaf V var ju hertig av Värmland och det har man ju hört sedan barnsben att han var ute och gjorde en del unga värmländskor med barn. Bl.a skulle han ha haft en son som bodde i Höje mellan Munkfors och Hagfors. Han arbetade i en lanthandel där och var otroligt lik vår gamle kung Gustaf VI Adolf. Det var allmänt känt att han var V-Gurras son. Jag minns inte vad han hette men jag minns honom mycket väl då jag vistades mycket i trakten under somrarna i min barndom på 50-talet. Om jag skulle gissa så var han född runt sekelskiftet 1800-1900.  
Även Oscar II hade ju en son här i Värmland, men det är ju en annan historia.

2002-01-15, 09:47
Svar #20

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Inger!
Det var ju en intressant värmlandsskröna. Men har du tänkt på att Gustaf VI Adolf framför allt var lik sin mor drottning Victoria, och mycket olik sin långe och gänglige far Gustav V. T ex saknade Gustav VI Adolf sin fars utstående öron och ihopväxta örsnibbar, framskjutande kindknotor och smala näsa och korta haka. Om lanthandlarbiträdet i Höje var så otroligt lik Gustaf VI Adolf, så undrar man stillsamt varifrån han ärvt den likheten - knappast från Gustav V i alla fall!

2002-01-15, 20:19
Svar #21

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Nåja, som äldre blev ändå G VI A tämligen lik G V. Men det verkar vara ett genomgående drag hos Bernadottarna att de blir mera lika varandra som gamla (vilket de i regel blir, mycket gamla). De blir magrare och så att säga utdragna på längden. T.o.m. prins Bertil, som när han var yngre och medelålders tveklöst kunde betecknas som kraftig, fick framåt 80-årsåldern något tärt och fågellikt över sig, och påminde då inte så lite om sin farfars bror Prins Oscar Bernadotte vid samma ålder. Först då syntes det på fotona att även prins Bertil var en mycket lång man.
   
Men det stämmer att G VI A först och främst var påfallande lik sin mor drottning Victoria och även hennes far storhertig Fredrik (Friedrich) I av Baden. Prins Wilhelm, däremot, var ju slående lik sin far, med sin långa, magra gestalt, sitt hästansikte och sina (i ännu högre grad än fadern) utstående öron. Sonen Lennart Bernadotte har ju en ansiktsform som påminner mera om farbroderns (G VI A) än om faderns (Egentligen ser han ut som ett mellanting mellan G V och G VI Adolf). Även han påminner således om Fredrik I av Baden, vilket framgår med all önskvärd tydlighet, när han i samband med den årliga stora festen på Mainau, brukar gestalta denne sin farmors far, klädd i dennes röda uniform.

2002-01-15, 20:51
Svar #22

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
...eller var det gröna uniform??... Vid närmare eftertanke tycker jag mig minnas såväl röda som gröna färger i den. Kanske kragen, som är uppvikt, har avvikande färg än själva uniformen. Den finns i varje fall förevigad på ett porträtt på Mainau, och jag vill minnas att Lennart Bernadotte (i ett TV-program) bar uniformen med porträttet som bakgrund.

2002-01-15, 22:27
Svar #23

Inger Johansson

Ja, Torsten Berglund vet ju tydligen bäst utan att ha träffat eller överhuvudtaget sett handelsbiträdet från Höje. Jag kan ju givetvis inte gå ed på att han var Gustav V:s son men som jag sa i mitt förra inlägg var det allmänt känt i trakten att så var fallet och jag har själv träffat honom vid ett flertal tillfällen och konstaterat likheten med Bernadotterna. Men Torsten Berglund vet säkert bättre. Kanske han också förnekar att Gösta Tidlund (Meijerhielm) var son till Oscar II?

2002-01-16, 08:16
Svar #24

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6931
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 20:20
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om allt som är allmänt känt också vore sant, så skulle mycket av vår historia få skrivas om.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-01-16, 11:15
Svar #25

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Nej Inger - jag vet inte ett dyft om handelsbiträdet i Höje och hans ev. kungliga härkomst, och har inte påstått det heller. Däremot är jag tillräckligt luttrad att förhålla mig skeptisk till all slags ryktesspridning av detta slag, så länge inga mer konkreta fakta och indicier finns. Att anföra likhet och rykten som skäl för att någon måste vara utomäktenskaplig son till en viss kunglighet, är så vanligt att snart sagt varje socken i detta avlånga land har eller har haft någon invånare som ansetts vara son till Carl XV, Oscar II, Gustaf V, Gustaf VI Adolf eller någon annan Bernadotte. Detta slags skrönor är väl etablerade i den svenska folktron och som sådant fenomen förstås intressant att studera.

2002-01-16, 14:57
Svar #26

Inger Johansson

Hej Torsten!
Nej, visst är det väl så att ingen vet med säkerhet varken det ena eller det andra angående sådana här ämnen. Eftersom diskussionen handlade om just utomäktenskapliga barn till kungligheter och då i synnerhet Gustav V, så fick det mej plötsligt att minnas knodden i Höje och hur pratet gick. I vilket fall som helst så var han mycket lik Bernadotterna i allmänhet och Gustaf VI Adolf i synnerhet.
Tack för mej!
 
Inger

2002-01-22, 01:08
Svar #27

Elsebeth Vienberg

Kong Oscar I, var 17 år, da han forelskede sig i Jacquette Gyldenstolpe. Sammen fik de en datter udenfor ægteskab, som fik navnet Oscara Meyergeer.
Oscara voksede op hos sin Mormor Charlotte Aurora af Wettersted på Finspång Slot. Oscara blev som 17 årig tvunget til at gifte sig med en tysk artilleriløjnant ved navn Hilder. De boede en tid ca. fra 1834 - 1840 i Kolstad, og Norrköping.
de fik to børn sammem som antageligt er født i Sverige. De måtte alle flytte til Schleisen, og Oscara døde der i 1880. ER DER NOGEN DER VED NOGET OM DISSE TO BØRN !!! Dette fordi min oldemor f. 1854 og som kom til Danmark i 1880 fortæller at hun er ætling af Oscara og Oskar I, og jeg er derfor meget interesseret i denne historie.Send en mail direkte til mig, hvis du ved noget. mail: zenith@mail.tele.dk

2002-01-22, 13:38
Svar #28

Sune Lundin

Elsebeth, jag är mycket intresserad av Oscarias
barn, någon som vet namnen på dem?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna