ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-07-12  (läst 3477 gånger)

1999-03-29, 01:04
läst 3477 gånger

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
En komplettering till tabell 99 av Bernadotte-ättlingar av Ted Rosvall (1992):
Estelle Bernadotte af Wisborg vigdes andra gången i Oscarskyrkan i Stockholm 1973 3/3 med överintendent Carl-Eric Ekstrand.
Källa: Dagens Nyheter Familjesidor

1999-03-29, 09:34
Svar #1

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Tack för kompletteringen, Pehr.
Jag planerar en ny upplaga av BERNADOTTEÄTTLINGAR - kanske tio år efter den första, d.v.s. 2002, och håller nu på och samlar in allsköns rättelser och tillägg. Många ättlingar har gift sig sedan första upplagan kom ut, och eftersom jag gärna vill ha med rejält med uppgifter om alla ingifta, deras föräldrar (och även, om möjligt, nästa generation bakåt i tiden) så har jag lite pyssel framöver.
Tacksam för alla tillägg och rättelser till första upplagan!
Med vänlig hälsning
TED ROSVALL

1999-03-29, 11:45
Svar #2

Carl Szabad

Jag har haft mycket glädje av Bernadotteättlingar men en sak saknas, nämligen titel eller yrke på personerna. De flesta måste haft någon utbildning eller försörjning, alla torde inte kunnat leva på att vara prins eller greve. Jag kan förstå om det inte går att någorlunda lätt få fram för alla, men för de flesta borde man kunna få reda på vad de gjorde.

1999-03-29, 15:49
Svar #3

S Lundin

Prinsessan Eugenie, är det ingen som vet något om  
hennes ev son på Gotland?

1999-03-29, 19:27
Svar #4

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Titlar och utmärkelser kommer med, så långt jag nu lyckas hitta dessa uppgifter, i nästa upplaga av BERNADOTTEÄTTLINGAR. Dessutom kommer en hel del nytt material om Drottning Silvias mödernehärstamning i Brasilien att publiceras för första gången.
Prinsessan Eugenies ev son på Gotland tror jag är en riktiganka.
TED ROSVALL

1999-04-13, 14:09
Svar #5

Linda & Karin

Hejsan!
Vi heter Linda och Karin. Vi gör ett arbete i skolan om Bernadotte. Vi undrar hur i många generationer man kan följa släkten Bernadotte bakåt på svärsidan? ( F.o.m. Carl Philip )
Tacksam för svar!

1999-04-13, 18:40
Svar #6

Carl Szabad

Linda & Karin: Carl Philips farfars farfars farfars far var Karl XIV Johan, den franske marskalk som 1810 valdes till svensk tronföljare och 1818 tillträdde som kung. Hans franska namn var Jean Baptiste Bernadotte, född 1763, död 1844.
 
Hans far hette Henri Bernadotte (1711-1780) och farfar Jean Bernadotte (1683-1760), det blir alltså nio generationer förutom Carl Philip, på svärdsidan. Eftersom Ted Rosvall inte tagit med fler generationer i sin bok Bernadotteättlingar (rekommenderas att låna om ni ska skriva om släkten) är det väl troligt att inte fler är kända.

1999-04-13, 21:37
Svar #7

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Det finns faktiskt ytterligare ett par utforskade generationer av släkten Bernadotte - bakom Jean Bernadotte (1683-1760) - men filiationerna är inte hundraprocentigt säkra, bl.a. tycks namnet ha kommit från en kvinno-generation. Dessa uppgifter kommer också i nästa upplaga av Bernadotteättlingar.
Ted Rosvall

1999-05-02, 23:19
Svar #8

Göran Johnson

Jag har haft stor glädje av Bernadotteättlingar, sedan jag kommit på att det finns släktingar ingifta med Bernadotte af Wisborg. Det är därför trevligt att höra att yrken/titlar kommer med i nästa upplaga. Men jag har undrat över en sak. I regel skrivs namnen N N Bernadotte, greve/grevinna af Wisborg men i t ex tabell 90 Birgitta, grevinna Bernadotte af Wisborg. Men syskonen skrivs olika i tabell 87 och 88-90. Har det att göramed hur de kallar sig eller är det bara tillfälligheter?

1999-06-03, 15:02
Svar #9

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Ni alla som kan era Bernadotter, skulle ni kunna titta in på Landskap, Uppland och efterlysningar.
 
Hälsn Lena A L

1999-06-03, 23:43
Svar #10

Anders Andersson

Det bör kanske för tydlighetens skull sägas att det är diskussionen om Thekla Charlotta Svensk, f 1870 som Lena syftar på.

1999-10-20, 09:06
Svar #11

Stefan Nilsson

En bekant till mig i USA har i en släktutredning sett en person med namnet Regina Bernadotte från Béarn som levde kring 1810. Tillhör hon den borgerliga släkten Bernadotte? Finns denna utredd och publicerad (gärna på Internet)?
Vänliga hälsningar
Stefan Nilsson

2000-07-06, 10:06
Svar #12

Utloggad Johann Trollencrona

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2014-03-16, 21:10
    • Visa profil
Bernadotte adlig?
Vad kallar Bernadottarna sig om de inte är prinsar eller grevar?Grevetitlen skapas som bekant inte längre utom för släkten Bernadotte?
Johann Trollencrona

2000-07-06, 11:54
Svar #13

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Prinsarna Sigvard, Carl Johan och Lennart kallades efter att ha tvingats att avsäga sig sina prinstitlar (i samband med sina av kungen ej godkända giftermål med icke kungliga personer) officiellt endast herr Bernadotte. I praktiken använde de oftast yrkestitlar. Detta gällde fram till 1951 2/7, då de av storhertiginnan Charlotte av Luxemburg förlänades luxemburgsk grevlig värdighet: grevar Bernadotte (af Wisborg). De är alltså inte svenska grevar, inte ens svenska adelsmän.
 
Prins Carl (jr) däremot, fick 1937 i samband med sitt av kungen likaledes ej godkända giftermål, av sin svåger kung Leopold av Belgien, belgisk prinsvärdighet och titeln prins Bernadotte (kallas prins).
 
Övriga icke kungliga svenska Bernadotter (ättlingar till prins Oscar Bernadotte) har sedan 1892 luxemburgsk grevlig värdighet grevar Bernadotte af Wisborg.

2000-07-06, 19:21
Svar #14

Utloggad Johann Trollencrona

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2014-03-16, 21:10
    • Visa profil
Tack för svaret Carl-Fredrik.
mvh
Johann Trollencrona

2000-07-06, 21:54
Svar #15

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
Hur ärvs då fursteskapet av Ponte Corvo? Är det bara en person åt gången som innehar denna titel? Eller anses sådana napoleanska titlar och adelskap inte ha relevans längre?
 
M v h Anders

2000-07-06, 23:19
Svar #16

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Intressant fundering, Anders! Sveriges enda hertigar utanför kungahuset, ätten Fouché d(<)Otrante, har ju fått sina titlar av Napoleon. Och de räknas ju fortfarande.
 
Där gäller följande: Polis- och inrikesminister Joseph Fouché upphöjdes 1808 24/1 med oförändrat namn till greve av kejsardömet i primogenitur, och 1809 15/8 sedan till hertig av Otranto i Italien i primogenitur. Äldste sonen tillförsäkrades genom kejserligt dekret 1810 3/5 barontitel och övriga söner den ärftliga titeln chevalier de l´Empire.
 
Hans båda yngre söner Armand Cyriaque Francois och Paul Athanase, som så småningom ärvde hertigtiteln som tredje respektive fjärde hertig d(<)Otrante, kom till Sverige, och såvitt jag vet, lever ännu den senares sonsons son Gustaf (f 1912, och fick i grevens tid sonen Jean Louis 1985) ute på Elghammar utanför Stjärnhov. Vi åker alltid förbi infarten dit på väg hem från landet.
 
Paul Athanase fick 1855 1/6 genom en kunglig resolution svenskt tillstånd att föra grevetitel med namnet Fouché d(<)Otrante, och Armand Cyriaque Francois konfirmerades 1864 30/3 av Napoleon III i sin rätt att föra hertiglig titel.
 
Överför man detta till förhållandena med ätten Bernadotte och fursteskapet av Ponte Corvo, får jag intrycket att vare sig Carl XIV Johan eller någon av hans ättlingar någonsin avsagt sig detta fursteskap. Däremot har jag ingen aning om ifall Napoleon måhända kan ha dragit tillbaka ättens fortsatta rätt att ärva det. Men sådant förekom väl knappast, och Napoleon och den blivande Carl XIV Johan stod väl på ganska god fot med varandra, även om marskalk Bernadotte blev förlovad och gift med Napoleons tidigare fästmö.
 
Att döma av förhållandena kring hertigtiteln d(<)Otrante kan jag inte tänka mig något annat än att en i taget är furste av Ponte Corvo. Frågan är om det då är troligast att det är vår nuvarande kung som även upprätthåller detta fursteskap, eller om det är rimligare att betrakta Carl Philip, eller rentav Sigvard (som huvudman av alla icke längre kungliga ättemedlemmar) som nuvarande furste av Ponte Corvo.
 
Den pontecorvianska värdigheten högtidlighålles ju även i både prins Carl Bernadottes furstliga vapen, och i grevarna av Wisborgs vapen, så titeln är med all sannolikhet kvar i ätten.
 
Jag gissar att det är kung Carl XVI Gustaf som är furste av Ponte Corvo idag, och att givetvis Carl Philip och hans manliga efterkommande kommer att ärva denna värdighet.
 
Då har i alla fall Carl Philip en furstetitel att se fram emot...! Var han inte på tal som kung av Estland också ett tag...?
 
d(<)Otrantes gav mig f ö en dråplig episod en gång i tiden, då jag briljerade med mina genealogiska kunskaper om högadeln för någon annan vid en kurs, varvid en tjej i sällskapet utbrast Känner du också dem??? och visade sig vara personligen bekant med familjen. Jag tror hon var av ätten Bonde af Björnö... Då blev man minst sagt lite snopen!

2000-07-07, 15:29
Svar #17

Bengt Nilsson

Hej!
 
När det gäller frågan om Napoleons förhållande till marskalk Bernadotte tror jag det vore fel att karaktärisera det som särskilt hjärtligt. Bernadotte var en ambitiös och rätt intrigant herre som flera gånger hamnade i onåd hos kejsaren. Bernadottes situation när förfrågan från Sverige kom var allt annat än gynnsam och det torde ha bidragit till hans intresse.  
 
När det gäller furstetiteln av Pontecorvo så övergick den i samband med marskalkens val till svensk tronföljare till hans marskalk-kollega Joachim Murat och titeln bärs fortfarande av överhuvudet för ätten Murat.

2000-12-31, 19:47
Svar #18

Utloggad Johann Trollencrona

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2014-03-16, 21:10
    • Visa profil
Hej
Fann följande: J.B.Bernadotte fick titeln Ponte Corvo 1806,men återlämnade den 1810. Titeln gick 1812 till Joachim Murats andra son Lucien, vars ättlingar änvänder titlen.MEN Lucien återlämnade titeln 1815...Hur hänger det hela ihop egentligen?
 
Ovanstående fann jag på:http://www.heraldica.org/ topics/france/napoleon.htm
 
mvh
Johann

2002-03-05, 20:49
Svar #19

mimmi

Vad skulle hänt om inte Jean Baptiste Bernadotte kom till tronen och istället Kristian August bror blev kung???hur skulle Sverige sett ut nu?

2002-03-05, 21:37
Svar #20

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ja, bland mycket annat hade denna rubrik 'Bernadotte' inte platsat alls här under Kunglig genealogi i Anbytarforum.. Förresten tror jag din fråga leder till en hemsk massa frågeställningar som (av naturliga skäl) inte kommer att handla om Bernadotte (som ju rubriken ändå är för denna diskussion).
-Vill också påminna om att använda oss av för- och efternamn här i Anbytarforum..
Mvh/Peter

2002-05-09, 18:33
Svar #21

Utloggad Anne-Marie Alnebo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2008-04-02, 22:12
    • Visa profil
Carl XV sades ju vara en fader för sitt folk både i bildlig och, i viss utsträckning, verklig mening. Finns det någon forskning rörande detta ?

2002-07-11, 21:39
Svar #22

Essan Gradhman

Hej Bernadottekännare!
Jag såg en släkttavla för prinsessan Victoria i Aftonbladet i dag (nätet). Där togs bl a upp en son till Gustav V som hette Erik, men som dog rätt tidigt. Jag har aldrig hört talas om honom tidigare och blev därför nyfiken och försökte hitta fakta om honom, dels genom sökmotorer dels genom Bra Böckers lexicon, men utan resultat. Var får jag reda på mer om honom? Det är alltså en bror till Gustav VI Adolf och prins Wilhelm efter vad jag förstått.
Mvh
Essan G

2002-07-11, 21:56
Svar #23

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 10:25
    • Visa profil
Erik Gustaf Ludvig Albert, Sveriges (till 26 okt. 1905 äfven Norges)arffurste, hertig av Västmanland, som af kronprins Gustaf och kronprinsessan Viktoria, föddes på Stockholms slott 20 april 1889.
E. dog 20 sept. 1918 på Drottningholm.
 
 Nordisk Familjebok 2:a uppl.

2002-07-11, 22:20
Svar #24

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 10:25
    • Visa profil
Om prins Erik kan man också läsa i Svenskt Biografiskt Lexikon:
 
6. Erik Gustaf Ludvig Albert, Sveriges (till 1905 även Norges) arvfurste, f. 20 april 1889 på Stockholms slott, ? 20 sept. 1918 på Drottningsholms slott.  
Föräldrar: konung Gustav V och Victoria av Baden. Hertig av Västmanland
20 april 1889; RoKavKMO s. d. - Ogift.
Prins Erik var ett ovanligt vackert barn, till läggning och lynne mycket snäll och älsklig, men alltifrån sin tidigaste barndom konstitutivt svag och sjuklig. Han blev därför givetvis i sin utveckling mycket hämmad av sjukdomen och levde ständigt ytterst tillbakadraget, med mycken omsorg skött av sin plikttrogna vårdarinna fröken Louise Rinman.  
Prins E. hade flera personliga intressen, och dessa tilltogo med åren. Sålunda var han musikalisk, läste gärna reseskildringar och var road av släktskapsförhållanden, vilka han sökte reda på i kalenderlitteraturen. Han var även intresserad av och inne i Gamla stadens i Stockholm historia och den ålderdomliga bebyggelsen där. Prins E. bodde i början av 1910-talet några år på Balingsholm (Huddinge sn utanför Stockholm), som inköpts åt honom. Sedan gården sålts 1916, bodde prinsen först på Haga slott och de sista åren på Drottningholm. Han hade några intima vänner bland dem den kände industri- och riksdagsmannen direktör Sven
Lundberg i Hälsingborg och höll med mycken trofasthet fast vid dessa. De sista åren tilltog prins E:s ohälsa, och han avled 1918 på Drottningholms slott.
Källor: Meddel. av bl. a. framlidne kabinettskammarherren greve Göran Posse
BENGT HILDEBRAND.

2002-07-11, 22:21
Svar #25

Essan Gradhman

Tack Bo!
Eftersom han inte dog av ålder, vad hände egentligen ? Någon olycka eller var det sjukdom?
Jag blev så väldigt nyfiken eftersom jag aldrig ens har sett en bild av denne Erik, än mindre hört talas om honom. Finns det något berättat om honom?
Mvh
Essan G

2002-07-11, 22:53
Svar #26

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 10:25
    • Visa profil
Essan,
 
Det finns en bild av Erik i SBL, men den är för dålig (CD-utgåvan) för att återges här.
På nedanstående ganska välkända bild av Oskar II:s familj står Erik som nummer tre från höger, alldeles framför sina föräldrar.
 

 
återgiven efter Bra Böckers Lexikon, band 2

2002-07-11, 23:34
Svar #27

Peter Karlsson (Peterk)

Sökte på hans namn och fick syn på en släktforskningssida som bidrar med lite mer fakta om bl.a  hans sjukdomsbild och bortgång. Tydligen var det spanska sjukan som slutligen knäckte honom, inte helt ovanligt detta år.. Där är även ett fotografi på honom.
http://historiska-personer.nu/min-s/p723206bd.html
Mvh/Peter

2002-07-12, 08:53
Svar #28

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Prins Erik skall ha lidit av epilepsi, en sjukdom som på den tiden stämplade de drabbade som mindre vetande. Ofta fick de leva isolerade ifrån sina familjer, ibland t.o.m. på institution. Det finns några exempel till bland kungahusen på denna policy; t.ex. Prins John av England, yngste bror till Edward VIII och George VI.
 
Mvh
Ted Rosvall

2002-07-12, 12:31
Svar #29

Essan Gradhman

Ett stort tack till er alla som engagerat er och givit mig så många intressanta upplysningar. Det hela blev faktiskt mer intressant är jag trodde från början!
Mvh
Essan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna