ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Albert, prins av Sachsen-Coburg-Gotha, prinsgemål i Storbritannien  (läst 1686 gånger)

2001-09-01, 21:27
läst 1686 gånger

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
(denna diskussion över flyttad från Mette-Marit...)
 
Hej Lars!
 
Jag tror inte att prins Albert någonsin betraktades som brittisk undersåte. Jag kan ha fel (kom gärna i så fall med ett nytt inlägg, och förklara det!), men jag är ganska säker på att man hade en annan syn på detta 1839 än vad man kom att ha 1947.
 
Som gemål till en regerande drottning, måste Albert, liksom kungafamiljen i övrigt, ha ansetts stå över detta med att vara undersåte, även om han var underställd drottningen. Och i likhet med alla kvinnliga gemåler (vilka var betydligt vanligare) torde han snarast ha haft vad vi med en anakronistisk term skulle kalla dubbelt medborgarskap (Jag är dock inte rättshistoriker, så jag kan inte gå ed på detta). I varje fall torde detta ha ha varit fallet beträffande arvsrätten. Albert hade kvar arvsrätten till hertigdömet Sachsen-Coburg-Gotha, vilket senare skulle visa sig (se nedan), trots att han själv aldrig skulle bli aktuell som hertig.
 
Några tyska besittningar hade han inte, eftersom hertigdömet efter faderns död 1844 ärvdes av Alberts äldre bror Ernst. Denne dog dock barnlös 1893, varvid hertigvärdigheten övergick till Alberts gren. Albert själv hade ju dött redan 1865 (huruvida han kommit ifråga om han forfarande hade levt, vågar jag inte uttala mig om), och eftersom hans äldste son Albert Edward, prins av Wales (sedemera Edward VII), var arvtagare till det brittiska impreriet (man ville inte ha någon personalunion), gick arvsrätten vidare till den andre sonen Alfred, hertig av Edinburgh (samma titel som hans systers dotterdotterson skulle få 1947), som således blev hertig av Sachsen-Coburg-Gotha efter farbrodern. Alfreds ende son, som också hette Alfred, dog dock före fadern, och eftersom den Saliska lagen gällde kunde ingen av döttrarna komma ifråga. Alfreds (d.ä.) närmast yngre bror Arthur, hertig av Connaught och Stratherne (f.ö. far till kronprinsessan Margareta av Sverige), tackade nej till succession för sig och sina efterkommande, varför brorsonen Charles Edward (son till Alberts och Victorias yngste, i blödarsjuka avlidne son Leopold, hertig av Albany) nu eftertädde sin farbror som hertig med det förtyskade namnet Karl Eduard. Han blev den siste hertigen av Sachsen-Coburg-Gotha, och är f.ö. far till prinsessan Sibylla av Sverige, och således morfar till Carl XVI Gustaf, vars morfar och farmor således var kusiner.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna