ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-20  (läst 2599 gånger)

2004-06-06, 18:13
läst 2599 gånger

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej Jan!
 
Jag visste inte att länken jag gav ut hade något passord(hur ser man det?).
Visste inte ens vad passord är förrän jag läste ditt inlägg.
Om det är ett passord i min länk hoppas jag att Peter Karlsson kan ta bort mitt inlägg genast.
Jag fick den länken ifrån en kvinna i USA som jag fick kontakt med när jag sökte efter släktingar i Illinois.
 
Mvh,Anne-Lee Wilson.
anne-leewilson@telia.com

2004-06-06, 19:09
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Hej Anne-Lee,
 
Det krypterade passordet är denna del av länken:
id= (borttaget lösenord) //Admin.
 
Kvinnan i USA har antagligen givit dig länken vidare i oförstånd, kanske har hon fått den via en annan person, kanske är hon kund vid ett lokalt bibliotek. Oavsett är ansvaret rent juridiskt ditt i förhållande till vidare spridning av hennes uppgift, och ytterst är Peter Karlsson som redaktör ansvarig för att det just nu står på tryck i forumet.
 
Som du säkert förstår är detta inte grov kriminalitet , men om du tycker det är obehagligt, skriv en rad till Peter och låt honom avgöra saken.
 
I bästa avsikter,
Jan

2004-06-06, 22:48
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nu har nog de flesta sparat länken, så du kan ta bort den nu, Peter!  
 
Utav själva länken går det inte att säga att det är ett lösenord. p_nbid kan stå för vad som helst, t ex kan ett sessionid se ut så där. Inte ens när man öppnar sidan framgår det att den är skyddad. Det är först när man försöker gå till Home som man märker att ett lösenord krävs.
 
Men är det verkligen olagligt att skicka vidare en sådan länk? Har någon dömts för det?

2004-06-06, 23:40
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Den långa länken som Anne-lee presenterar ovan, fast med ett annat lösenord, finns även i senaste Släkthistoriskt Forum på s. 33. Den ingår i en artikel av Ted Rosvall där han varmt anbefaller denna site.

2004-06-06, 23:49
Svar #4

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
 Oj vad jag kan ställa till det då!  
 
Som det kan gå när man bara vill vara vänlig och dela med sig av sina länkar!
Får väl skriva ett mail till Peter och säga till att han tar bort länken nu när ni alla har kopierat färdigt!*LOL*
 
Mvh,Anne-Lee Wilson.

2004-06-07, 15:51
Svar #5

Utloggad Åke Englund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 243
  • Senast inloggad: 2022-10-02, 17:52
    • Visa profil
    • gw.geneanet.org/englunda_w?lang=sv&,p=bengtake&,n=englund&,oc=0&,type=tree

2004-06-07, 18:49
Svar #6

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det här behöver ju redas ut hur det ligger till med, för det som finns i Forum som nämns ovan är väl samma som finns i det dokument som vi presenterade i Förbunds-Nytt April här..
 
och att vi (förbundet) lägger ut det är förstås inte så smart om det innehåller ett lösenord  
-Men jag har skickat frågan till Ted nu.

2004-06-07, 19:58
Svar #7

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Ojdå!
När jag själv skulle testa denna sajt hade jag bara huvudadressen till Chicago Tribune, men efter lite surfande och tryckande kom plötsligt den önskade sökmenyn fram. Jag hade alltså inget särskilt lösenord till hands, och inte brukade jag några andra knep. Jag borde kanske ha anat att det var något lurt med det hela, men det gjorde jag inte, eftersom jag ju faktiskt fick fram det jag ville ha utan några trix.
Det är verkligen beklagligt om jag själv som författare, och Släkthistoriskt Forum som tidskrift har brutit mot lagar och regler, och i så fall är det bara att ödmjukt buga och be om ursäkt, samt försöka ta reda på vad som egentligen gäller. Under tiden får vi leva utan denna länk här på Rötter (Peter: v.v. ta bort alla länkar till denna sökmeny - länkar till huvudmenyn kan vi givetvis ha kvar). Tyvärr går det inte lika lätt att åtgärda den skada som skett via ShF. Återigen: Jag/vi ber om ursäkt om vi har dabbat oss!
 
Med vänlig hälsning
TED ROSVALL

2004-06-07, 21:21
Svar #8

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Vårt dokument är justerat; skall jag klippa i inläggen här ovan nu så blir det väl nästan enklast att radera hela historien.. (Åtminstone hör det ju inte riktigt hemma under denna rubrik)
 
-Jag har avidentifierat de inlägg som hade 'hemlig kod' här ovan nu

2004-06-07, 23:06
Svar #9

Ingrid Wikberg

Den här ursprungliga adressen till Chicago Tribune:  
http://infoweb.newsbank.com/iw-search/we/HistArchive?  
med möjligheter att leta annan information som  
t ex gamla dödsrunor, använda jag mig av förra hösten och det var EJ någon betalsida då utan man använde sig av guest som password & lösenord och det fungerade jättebra.
Jag hittade bl a en släktings dödsruna; i en Seattle-tidning:Seattle Times från 2 aug 2000.
Jag vet att jag var inne på denna 'site' flera gånger genom att använda ordet guest! i rutan som kommer upp för inloggning.
Nu när jag försöker komma in på samma sätt så går det ej. Det står bara att sidan ej är tillgänglig.   Jag undrar varför?

2004-06-07, 23:32
Svar #10

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Startsidan dit nu (som jag också lagt in i vårt worddokument jag länkat till ovan) är väl http://www.newsbank.com/us_scho/chictrib.html som det verkar..  
-Kolla där vilka 'vägar in' det finns idag; kanske är det slut på 'guestfriheten'..

2004-06-08, 01:22
Svar #11

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Tack Peter för att du tog bort min länk med passord!
 
Mvh,Anne-Lee Wilson.

2004-06-08, 10:16
Svar #12

Utloggad Åke Englund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 243
  • Senast inloggad: 2022-10-02, 17:52
    • Visa profil
    • gw.geneanet.org/englunda_w?lang=sv&,p=bengtake&,n=englund&,oc=0&,type=tree
Håller med om att password inte ska läggas ut offentligt. Mitt inlägg ovan med exempel från Genline innehåller inte ett password utan är bara en identifiering av den session man har öppen just då.
 
Hälsningar
Åke

2004-06-08, 18:15
Svar #13

Jan Ek (Janek)

Poängen Åke, var att de länkarna som nu är borttagna gav direkt tillgång till en passordsbeskyddad site som kostar pengar. Det är inte alls bra även om det skett helt utan oärligt uppsåt, och i bästa välmening.
 
Det är också riktigt att vissa internetsidor loggar sessionen i själva länken som du visar, men det ligger vid sidan av vad detta gäller. Men om man ska vara teknisk så ser länken till Genlines nyhetssida bara sådan ut - om du först hoppat inom medlemssidan så att du skiftar till secure server. Lägg märke till att det då blir en https:// -länk. Den vanliga länken som du annars får ser ut så här enkel ut:  http://www.genline.se/nyheter/, och fungerar precis lika bra.
 
Skillnaden är alltå stor, det är inte utan vidare möjligt att limma in din länk, och därmed bli påloggad som dig. Du kommer inte runt själva påloggningssekvensen på detta sätt. Skulle jag ha trampat snett i det tekniska så får jag säkert höra det ....

2004-06-08, 18:31
Svar #14

Utloggad Åke Englund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 243
  • Senast inloggad: 2022-10-02, 17:52
    • Visa profil
    • gw.geneanet.org/englunda_w?lang=sv&,p=bengtake&,n=englund&,oc=0&,type=tree
Hej Jan,
Jodå jag förstår. Jobbar med det dagarna i ända. Ville bara påpeka att ett sessionid inte nödvändigtvis måste innehålla ett password. Inte alla kan det här lika bra som du och jag, eller hur?
 
Trevlig sommar!
Semestern börjar på lördag.
Åke

2004-06-09, 00:57
Svar #15

Utloggad Johnny Riert

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2015-06-24, 04:34
    • Visa profil

2004-06-09, 01:12
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Falskt. Det finns ingen säkert belagd härstamning till antiken för någon nu levande person, men det får vi diskutera på annan plats. Och annan tidpunkt! Det finns redan några trådar om det, tror jag.


2004-06-09, 16:12
Svar #18

Magdalena Larsson

Hemsidan Johnny Riert hänvisar till kryllar av konspirationsteorier, och ev förtal.

2004-06-09, 19:58
Svar #19

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Nej, den sidan verkar innehålla en intressant blandning av mediekritisk USA-kritik och artiklar om hur världen styrs i enlighet med den ryska säkerhetspolisens gamla produkt, Sion vises protokoll... Jag håller helt med Magdalena i hennes karatäristik av sidan.

2004-06-11, 12:01
Svar #20

Peter Funke (Aningen)

Den som är nyfiken på lantraser som våra förfäder födde upp kan hitta en del intressant här!

2004-06-12, 08:07
Svar #21

Utloggad Sven-Göran Hallonquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2012-02-15, 07:04
    • Visa profil
Vet inte om detta länktips förekommit tidigare
 
1901 års Census i Canada i nätutgåva (endast en del klart):
 
http://www.automatedgenealogy.com/index.html

2004-06-12, 10:14
Svar #22

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Användbara länkar för din släktforskning i USA!
 
US States and Capitals:
http://www.50states.com
 
Frivilliga som hjälper dig gratis i din släktforskning.
Random Acts of Genealogical Kindness:
http://www.raogk.org
 
USGenWeb Census Project.
Search Engine:
http://www.us-census.org/search.html
 
Mvh,Anne-Lee Wilson.
anne-leewilson@telia.com

2004-06-12, 10:28
Svar #23

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Länkar för svensk släktforskning:
 
Nomina - Våra förnamn:
Nomina
 
Gamla och nya länsbeteckningar:
Länsbeteckningar
 
SNA Ortsregister:
SNA

2004-06-12, 16:07
Svar #24

Peter Funke (Aningen)

Tänkvärda, rörande eller märkliga minnesord på gravstenar över kända personer hittar man på nedanstående länk. På vems grav kan man t.ex. läsa ...that nothing's so sacred as honor and nothing's so loyal as love? Ja, knappast den man kunde tänka sig, se själv!
 
http://www.corsinet.com/braincandy/graves.html

2004-06-13, 09:44
Svar #25

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil

2004-06-13, 17:23
Svar #26

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Allihopa
Var ute o leta länkar för flottan och då särskilt dåtid. Jag fann då denna länk som jag fann mkt bra o seriös. Jag hoppas att Bengt Nilsson inte misstycker att jag länkar upp den här:
http://members.tripod.com/Bengt_Nilsson/index.htm
 
Tack Bengt för mkt fin information, den är mkt värdefull när vi forskar på detta svåra område som marinen.
Jan-Christer

2004-06-17, 15:41
Svar #27

Peter Funke (Aningen)

Apropå nautica så kan jag rekommendera Görans Dykhörna även för icke dykare. På sidan finns historik bakom många skeppsbrott, vilket bör intressera den som har sjömän i släkten.  
 
http://home7.swipnet.se/~w-72625/

2004-06-20, 15:25
Svar #28

Peter Funke (Aningen)

Zero spyware lite, ett bra gratisprogram för spårande av spionprogram finns att ladda ner här!.

2004-06-20, 17:47
Svar #29

Carina Jonsson

Hejsan!
Finns det nåon sida någonstans där man ser Sveriges alla socknar? Ibland är det lte svårt att se i kyrkböckerna och då kanske det skulle vara bra och kolla i en sådan. Fanns det tex. någon sn. som hette Sjurshult 1855 i Kalmar län?
Med vänlig hälsning
Carina.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna