ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-21  (läst 2348 gånger)

2005-06-04, 00:52
läst 2348 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Forskarcentrum i Kyrkhult har kommit med ett mycket intressant material på CD, nämligen de tryckta Polisunderrättelser som gavs ut fr o m 1878 och (tror jag) en bit in på 1900-talet.
 
Bra initiativ, men när man ser att CDn bara omfattar en årgång och sedan priset 500 kronor, så undrar man om Forskarcentrum tror att det går att mjölka hur mycket pengar som helst ur släktforskarna? Den som är intresserad av dessa underrättelser, och det är nog några, vill säkert köpa fler än en årgång. Ska man då behöva lägga 500 riksdaler för varje år? Det blir väl över 20 CD, eller över 10000 kronor!!
 
Begränsningen i en årgång per CD kan inte vara pga materialets omfång, eftersom bilderna ur en tryckt publikation inte kräver speciellt stora bilder alls. Alla som skannat sidor ur en bok vet att dessa sidor kan göras riktigt små i jpeg utan att nämnvärt försämra kvaliteten. Det handlar ju inte om svårlästa kyrkböcker här. Jag kan inte se något annat skäl till att dela upp materialet i en CD per årgång än att försöka skinna släktforskarna så mycket som möjligt.
 
Låt oss hoppas att någon som skaffar dessa skivor hjälper till med uppslag här på Anbytarforum.

2005-06-04, 10:43
Svar #1

Maj Olsson

Hej Anders!
Om Du sett på deras hemsida så omfattar Cd-skivan 1878-1879 och kostar 495:-
Inte så mycket pengar för detta mycket intressanta material.
Vad jag kan se är det mycket arbete bakom, med länkat personregister mm.  
Hur kan Du få det med bara scannade bilder?
Mvh Maj

2005-06-04, 10:47
Svar #2

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Polisunderrättelser är utgivna långt in på 1960-talet. Det skulle till slut innebära ca 45 CD till ett pris av nästan 25.000 kronor.

2005-06-04, 11:51
Svar #3

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Billigare alternativ i konkret fall!
 
Jag har en omgång av Polisunderrättelser. Om någon har en konkret fråga som kan besvaras med en rimligt omfattande sökning i PU hjälper jag mer än gärna till. Frågeställaren får själv bestämma om svaret ska ges i forumet eller via e-post.
 
Jöran Johansson
 
Ersätt snabel-a med @ i följande e-postadress
012020122(snabel-a)telia.com

2005-06-04, 13:09
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Jöran!
 
Har du möjlighet att kolla om följande två personer finns i PU:
Karl Magnus Larsson Kvikk (Quick/Qvick/Kvick) född 1850 28/8 Stavsnäs,Värmland nämns som dagkarl, kringresande skojare, kopparslagare
han levde  med  Augusta Maria Gustavsdotter f, 1849, ovisst vart.
De hade barnen:
Hulda Maria Karlsson f,1879 21/11 Bjurtjärn sn
Olof Karlsson Kvikk f 1882 28/10 i Eda sn  
Gustav Valfrid Karlsson f 1885 20/7 Stavsnäs sn
Herman Dannevid f, 1893 24/5 i Boda sn
 
Familjen synes ej ha varit mantalsskriven varför forskning bakåt på Augusta Maria Gustafsdotter är svårt. Varifrån kom hon? Finns hon eller någon i familjen nämnda i PU ?

2005-06-04, 13:18
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jättehyggligt Jöran! Får kanske återkomma med en fråga. Har du hela serien, eller är det den nya CDn du har?
 
Hej Maj, att det är ett intressant material är det ingen som förnekar! Problemet är nog just att Forskarcentrum lagt ner så mycket arbete på personregister m.m. så priset inte står i relation till den eventuella nytta en släktforskare kan ha av en  årgång av dessa underrättelser. Hur veta om just de jag är intresserad av finns på denna CD? Ska man då köpa nästa och nästa och konstatera att de inte finns där heller, och ha lagt ut 1500 kronor? Jag vet inte om 1878-1879 är en eller två årgångar, men det blir hur man än räknar en väldigt stor kostnad för alla Polisunderrättelser fram till säg 1930-talet.
 
Ni borde kanske göra varje CD lite enklare (och mycket billigare), och göra ett gemensamt register för dem alla, som kunde vara tillgängligt på hemsidan. På så sätt skulle man kunna slå upp om just de personer jag är intresserad av finns med, och i vilka årgångar, och sedan beställa just dessa skivor! Vore inte det en bättre lösning? Jag tror den rent försäljningsmässigt dessutom är att föredra för Forskarcentrum. Man lägger inte ut 500 kronor på chans, men vet man att något intressant finns, så tvekar man inte upp till i alla fall 200 kronor. Det hade varit en mera rimlig kostnad för en eller två årgångar. Det är i alla fall min personliga uppfattning.

2005-06-04, 14:05
Svar #6

Maj Olsson

Hej Anders!
Jag jobbar inte på Forskarcentrum utan läste vad som står på deras hemsida.
mvh Maj

2005-06-04, 19:26
Svar #7

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det finns femårs-register på Polisunderrättelser. Jag har registret 1941-1945 som jag kan besvara med privata mail.
De uppgifter som finns i registret är:  
Fullständigt namn
födelsedag och år
hänvisning till år och aktnummer (vidare upplysning finns i årsboken av Polisunderrättelser, som finns bl.a. på KB avd okat. fram till 1970.) Tas fram på beställning.
 
mail:  jan.jutefors/snabela/telia.com

2005-06-04, 20:01
Svar #8

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
En fråga som uppstår i och med Jan Jutefors tjänstvilliga erbjudande:
 
Polisunderrättelserna var belagda med evig sekretess innan detta upphävdes. Numera är de belagda med 70 års sekretess enligt lag. Hur kan exemplar som är yngre än 70 år ha kommit ut i allmänhetens ägo då dessa är myndighetsmaterial?  Jag tänker på registret som bör vara lika skyddat som själva akterna. Hur har du Jan erhållit ditt exemplar?   Tänk på 70 års sekretessen ifall folk mejlar dig. Du kan begå ett lagbrott.
 
I all välmening,
Niclas

2005-06-04, 22:40
Svar #9

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Eftersom det är fritt fram att läsa poisunderrättelserna på t.ex KB och flera andra bibliotek, så är de inte hemliga längre.
I mitt redgister står bara det jag nämnde och ingenting annat.

2005-06-04, 23:25
Svar #10

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Inte hemliga men sekretessbelagda.  Det är två skilda saker Jan. Uppgifter ur Polisunderrätelserna yngre än 70 år lyder under sekretesslagen. På Lunds landsarkiv har man tagit detta på allvar och registren yngre än 70 år finns således ej tillgängliga i forskarexpeditionen.  
Åter igen vill jag fråga dig Jan Jutefors varifrån ditt myndighetsexemplar kommer?

2005-06-05, 13:05
Svar #11

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Hej Niclas
 
Tyvärr (om man får säga så) så finns ingen av de personer du nämnde i PU. Har kollat både föräldrar och barn.
 
Hälsningar
Jöran Johansson
 
 
Byt ut (snabel-a) mot @ i
012020122(snabel-a)telia.com

2005-06-10, 17:26
Svar #12

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Niclas,
 
Jag har köpt den på en loppis.

2005-06-10, 18:03
Svar #13

Ann-Sofie Jonsson

Jag har Polisunderrättelse 1897, om det är någon som vill att jag skall söka efter någon så kan jag gärna hjälpa till. Jag har köpt min bok på loppis.
 
Ann-Sofie

2005-06-12, 23:09
Svar #14

Lars-G. Ohlson ForskarCentrum Kyrkhult

På ForskarCentrum i Kyrkhult blev vi härom dagen underrättade om debatten på detta forum ang. vår planerade utgivning av Polisunderrätelser. Det var ju bra på så sätt att vi då kontrollerade uppgiften angående priset på CD?n. Tyvärr har det i en stressad situation, där vår hemsida handhas, förväxlats prisuppgifter. 495 kronor ska vara 345 kr inkl. moms + porto/frakt. Vi är tacksamma för reaktionen så att vi snabbt kunde rätta till detta.
ForskarCentrum tar emot inbokade forskare som förutom tillgången till forskarplats även får all den hjälp man behöver och efterfrågar av en mycket kompetent personal, utan extra kostnad. (Jfr landsarkiven). Priset per timme är 30 kronor vilket det nu varit i flera år. Vi sysselsätter ca 10 personer i organisationen och dessa ska ha sin lön. Priset vi tar ut av forskarna täcker inte på långa vägar kostnaden för servicen. Det hade inte räckt med dubbla priset! De medel som saknas får vi försöka tjäna in på annat sätt och med andra projekt och tjänster plus de bidrag vi lyckas skrapa ihop.
Mot bakgrund av detta tycker vi att Anders Bergs uttalande, att vi har som mål att skinna släktforskare, är i grövsta och okunnigaste laget. Säger herr Berg likadant i mjölkaffären eller på bensinmacken. Att sedan önska att någon som köpt vår skiva sedan ska stå till tjänst med gratisuppgifter på nätet tycker vi är att gå långt bortom gränsen för det anständiga. Att inte veta vilka konsekvenser sådana angrepp får för utsatta organisationer är också dålig känsla för andras väl och ve. Vilka ska satsa arbete och pengar på digitalisering om alla sedan följer Din uppmaning, herr Berg. Det är enkelt att räkna ut hur mycket av priset som vi ska leverera in till statskassan i form av moms. Det funkar även med kulram.
Vi har mångårig erfarenhet av digitalisering och vi strävar alltid att arbeta med största kvalitet. Polisunderrättelserna är p g a sin beskaffenhet inte så enkla att scanna. Ska vi göra en CD ska den också göras sökbar på ett bra sätt. Vi förstår att det är enkelt att tro att man bara kan göra en produkt enklare men så är det inte riktigt alltid. Kom ner och hjälp oss ett tag herr Berg, vet j?. Du är så välkommen så.
I stället för att ta ut allt i förskott kan man ju ringa oss och diskutera/fråga i stället för att kasta otrevligheter. Vi bits inte - i alla fall inte när vi är mätta. Att skaffa hela serien blir kanske inte heller så kostsamt som förutsätts i inlägget. Vi kommer att, kan vi väl avslöja redan nu, införa ett rabattsystem som gynnar de som redan har föregående skiva. Och det blir ganska kraftiga rabatter.
Så till sist vill vi redan nu tacka alla de som trots prisuppgiften redan beställt CD?n. Ett stort tack också till er alla som gett oss all god respons.
 
Med vänlig hälsning
ForskarCentrum Kyrkhult
Lars-G Ohlson

2005-06-13, 00:27
Svar #15

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Bäste herr Ohlson,
 
För det första finner jag det mycket otrevligt att du angriper min person när jag inte på något sätt haft synpunkter på dig eller personalen i Kyrkhult. Jag tvivlar inte på att de gör ett kvalificerat arbete.
 
Jag har hävdat att 495 kronor per CD vore att skinna släktforskarna, och det står jag för. Nu kommer det fram
1) att ni i själva verket nu tar 345 kr trots att ni tidigare uppgivit 495 kr.
2) ni ska införa ett rabattsystem som det inte nämnts något om tidigare.
 
Förutsättningarna har alltså ganska radikalt förändrats. Kritiken byggde naturligtvis på vad som var känt när inlägget skrevs!
 
Vad gäller din kritik mot att stå till tjänst med uppslagshjälp här på forumet, så bör du se dig om innan du uttalar dig. Sådan hjälp ges av vänliga människor från en stor mängd CD-skivor, och det är helt accepterat av Släktforskarförbundet, trots att många av dessa CD t o m är utgivna av förbundet.
 
Tyvärr gör inte Lars-G Ohlsons inlägg att förtroendet för Forskarcentrum i Kyrkhult ökar, tvärtom.

2005-06-13, 01:44
Svar #16

Lars-G. Ohlson ForskarCentrum Kyrkhult

Bäste herr Berg!
Eftersom det är Du som skriver och vi (personal - inte robotar) som tar fram produkten så känner vi oss naturligtvis träffade - vad annars?  
Jag tackade faktiskt för påstötningen - du kanske inte läste det.
 
Jag förklarade också hur det låg till men du läste kanske inte det heller. Vi kanske inte skulle upplysa om rätt pris eftersom du uttrycker dig på det sätt du gör. Vi var väl dumma nog att tro att det skulle tas väl upp med ett avsett pris som var lägre. Jag kan tala om att detta inte täcker utvecklings- och produktionskostnaden men att vi hoppas att försäljningen går så bra som vi och andra tror.
 
Det får vara hur accepterat som helst, det är ju inte olagligt att dela upplysningar. Jag kritiserar inte att man gör det utan Din uppmaning i just detta sammanhang. Min fråga var hur några ska kunna göra arbetet om detta sedan ska användas på föreslaget sätt. Rikare organisationer har naturligtvis lättare för det. Man kan ju lätt ta en sådan uppmaning i ett sådant sammanhang som att man ska tänka sig för innan man köper en skiva av oss. Hade Du drivit en rörelse, vilket jag tror att Du inte gör, hade Du säkert förstått vad jag talar om.  
Jag är fortfarande av den åsikten, vi gör det, att man kan kontakta den part vars verksamhet man undrar över. Vi tycker det är ett trevligare sätt.
 
Vi tycker att vi härmed rättat till ett fel, vi har tackat för hjälpen även om vi kanske uttryckt oss vasst tillbaka och vi avser slutligen inte att fortsätta denna debatt eller vad man vill kalla det.
 
Vi hoppas och tror att CD?n, när den kommit ut till kund, ska bli till nytta och trevnad. Och materialet är förstås mycket spännande att läsa även om man inte råkar ha en släkting nämnd. För hembygdsforskningen är det ett oerhört viktigt material.
 
Med vänlig hälsning
ForskarCentrum kyrkhult
Lars-G. Ohlson

2005-06-13, 08:43
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Du får ursäkta, men jag ser detta ur kundens perspektiv och har endast kommit med lite konsumentupplysning. Och ditt sätt att tacka är onekligen något märkligt (det är faktiskt jag som hjälpt er med att uppmärksamma felprissättningen). Och jag misstänker att prisändringen (hur den nu gick till) och rabattid?n inte hade kommit lika snabbt om man kontaktat er privat. Offentlig uppmärksamhet på missförhållanden är bästa sättet att åstadkomma ändring. Vilket nu har skett.
 
Det råder ingen som helst brist på villiga krafter som ger ut material på CD för släktforskare. Vi som konsumenter ska inte behöva ta hänsyn till er tydligen problematiska ekonomiska situation. Kan ni inte producera produkter till ett marknadsmässigt pris, kommer andra konkurrera ut er. Även om du skulle vilja det, så ser nog få ett mikrokortcenter i Kyrkhult som någon högprioriterad verksamhet att stödja genom att betala överpriser.
 
Jag avslutar också gärna debatten, och vill trots den sura reaktionen tacka er för att ni sett över prisbilden och kommit med ett betydligt bättre upplägg än vad ni först gick ut med.

2005-06-14, 22:51
Svar #18

Lars-G. Ohlson ForskarCentrum Kyrkhult

Anders Berg,
tyvärr, trots att jag inte ämnade fortsätta denna skriftväxling, kan jag inte låta bli att fälla ett par kommentarer när jag läser ditt inlägg.
 
Har du läst vår produktkalkyl? Kalla det gärna dyrt men begreppet överpriser står för något annat.
Jag kan garantera dig att om du ringt upp direkt hade ändringen kommit nästan en vecka tidigare. Nu fick vi av en händelse se detta. Men vi hade nog upptäckt felet - fast det kanske hade tagit längre tid. En seriös direktkontakt ger oftast mer än nedsablande artiklar och inlägg. Då talar jag inte om föreningar, privatpersoner och offentliga organisationer. Där kanske din metod är enda sättet. Du får väl förstå att en rörelsedrivande organisation av naturen är känslig och mycket lyhörd för kritik och tips. Därför rättar man till fel även om en enskild gör ett påpekande.
 
Du har tyvärr inte läst vad vi skrivit innan utan vet tydligen själv bättre vad som varit hos oss. Vi har inte sett över någon prisbild - vi har rättat till ett fel. Vi tackade för att vi blev uppmärksammade på saken. Rabattid?n har funnits länge men vi väljer själva när saker presenteras. Nu fick vi ta det tidigare för att tillrättalägga en del felaktiga påståenden. Rabatter är generellt inget nytt för oss. Släktforskare har t ex rabatt på forskning hos oss sedan flera år.
 
Konsumentupplysning är bra men den brukar för det mesta vara saklig och utan en massa personliga vinklingar, tolkningar och uttalade aversioner. Jag har känslan av att det är minst lika viktigt att föra fram negativa uttryck som att diskutera sakfrågan. Då kanske det inte är så konstigt att reaktioner blit sura.  
 
Nu orkar vi inte hålla på med sådant här längre. Jag tycker trots allt att du, om det skulle bli tillfälle, ändå ska testa med en kontakt om du hittar något du inte gillar hos oss. Då, kan du uttala dig om resultatet. Öppnar man i ett trevligt tonläge blir man också oftast trevligt bemött. Så är det. Vi vet att fel alltid kan uppstå och vi tar aldrig illa upp om det kommer sakliga, korrekta påpekanden.
 
Med vänlig hälsning
ForskarCentrum Kyrkhult
Lars-G. Ohlson

2005-06-15, 00:10
Svar #19

Peter Karlsson (Peterk)

Säkert påverkades upptakten här av att någon lade ut rena reklamen för CD'n under bortåt tio landskap (blev sedermera bortstädat till stor del).

2005-06-15, 11:06
Svar #20

Anders Karlsson

Hej Peter!
Det var ju bra att det blev lite reklam om denna utmärkta produkt från ForskarCentrum i Kyrkhult.
Gå gärna in på deras hemsida och läs ett provexemplar.  
Heder åt Lars-G Ohlson med personal.
 
mvh Anders

2005-06-15, 14:52
Svar #21

Utloggad Mats Rännbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2022-01-11, 09:21
    • Visa profil
Peter!
Vad menas med reklam egentligen? Vad jag kom ihåg kallade Du det för spam det som jag la upp under 6 st landskap. Spam är väl en helt annan sak? Jag läste igenom ordningreglerna innan jag lade ut bilderna.
Detta står i Anbytarforums ordningsregler.
Det möter hela inga hinder att omnämna webbadresser i ett relevant sammanhang, typ ”Boken du sökte hittade jag i Libris-katalogen (www.libris.kb.se)...” eller ”Uppgifterna är hämtade ur PLF:s databas (se www.algonet.se/~samblixt/PLFmeny.htm)”
Det kanske störde dej att länkarna var klickbara.
 
Tack till Anders som tydligen uppskattar arbetet med Polisunderrättelserna.
 
mvh Mats

2005-06-15, 15:21
Svar #22

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jo, men det kändes väl som spridningen av info om skivan var det egentliga syftet (inte att någon skulle råka ha nytta av det utlagda exemplet).
 
-Men allt bör väl ändå var relativ frid och fröjd i frågan då jag ju idag lagt en blänkare (= ordentlig reklam) om detta på Rötters löpsedel..

2005-06-15, 15:55
Svar #23

Utloggad Mats Rännbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2022-01-11, 09:21
    • Visa profil
Hej Peter!
För min del är allt frid och fröjd med detta spörsmål.
Passar på att tacka Dej för din tid som Anbytarvärd. Du har gjort ett bra arbete.
Lycka till i fortsättningen.
Med Vänlig Hälsning från ett soligt Blekinge.
 
Mats

2005-07-04, 18:05
Svar #24

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Om jag fattat det rätt finns bara personregister!? Synd. Det hade varit intressant med ett ortsregister, iaf för oss som samlar information om en viss trakt.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2005-07-12, 16:00
Svar #25

Christian Andersson

Han hoppar av Arkivcentrum Blekinge läns tidning 2005-07-12

2005-07-12, 17:50
Svar #26

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Christian, vad har ditt inlägg med Polisunderrättelserna att göra?  
Är du nu igen ute efter att insinuera något så kan du väl tala klarspråk karl och inte slingra dig som du brukar göra. Att du inte gillar Sveriges släktforskarförbund och styrelsen där är ju allmänt känt. Hur har din anmälan förresten gått mot CD:n 1980 ?  Har du fått svar? Har du några personliga motsättningar med Arkivcentrum i Kyrkhult också? *S*  Och anbytarsoppan går vidare i det heta vädret....

2005-07-13, 16:00
Svar #27

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Christian
Bra att du länkar till en tidning vars artikel du hänvisar till ej går att söka på i deras arkiv. För att kunna göra det måste man ha web-prenumeration där! Om du nu har artikeln kvar från 2005-07-12 så vore det roligt att få ta del av den. Skulle bra gärna veta vad det är för klarspråk som du har missat enligt Niclas.
(Inte heller detta inlägg hör hemma under rubriken, men jag är som många forskare intresserad av fakta)
Jan-Christer

2005-07-14, 09:07
Svar #28

Annsofi Sterner

Alla handlingar som arkiveras i tingsrätten och liknande arkiv lyder inte under SekrL, med undantag av polisens egna förundersökningar vid misstanke om brott. Polisunderrättelser räknas till allmäna handlingar utan tilläggsrestrikstioner och har samma sekressnivå som allmäna kungörelser. Det innebär att allmänheten har rätt att ta del av alla dessa handlingar oavsett tidsperiod.

2005-10-21, 22:25
Svar #29

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Skulle någon med tillgång till PU kunna kolla om följande person finns med?  
Carl Gustaf Jonasson Häggren, f 16/5 1844. Står i kyrkböckerna som kopparslagare.
 
Tack på förhand,
Eliza

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna