ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-03  (läst 1811 gånger)

2003-07-23, 01:25
läst 1811 gånger

Jan Ek (Janek)

Mona-Lisa,
 
Jag hittar ingen perfekt match 1920, men jag tror det är en stor möjlighet att August Fryxell är den som är räknad i Bater twp, Iron, MI (ED 174, s. 4B). Hans namn är här August Forsell, men det är väl en rimlig feltolkning av ett svårt namn.
 
1920 är han 51, stämmer bättre än uppgiften 1930, hustrun Anna E. 34. (Du uppger ju också Anna, men census 1930 säger faktiskt Alma.) Konsekvent med 1930 anges hennes födelse i MI av svenska föräldrar.
 
1920 är han farmare, inv. 1893, naturaliserades 1903. Hon står som cook, lumber camp. Adressen är för övrigt ett svår läst namn; Blixt(?) Lumber Camp. Jag ser vidare i listan att det finns en järngruva i området.
 
Noterar mig  i census 1930 att det ser ut som om att i alla fall August varit gift tidigare, men det är inte otänkligt att det kan gälla båda.
 
Jag är som sagt lite osäker på den här uppgiften, men tycker den stämmer ganska bra och kvalificerar att bli sparad på. Den slutliga värderingen är din.
 
Mvh,
Jan

2003-07-23, 01:42
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Ann-Sofie,
 
Dina Koch - Cook låter sig inte uppenbaras av index 1920-1930, i alla fall inte av mig. Jag vet inte om andra provat med lika klent resultat, men gissar nästan det utifrån avsaknaden av svar.
 
Det går givetvis att leta igenom census 1900 manuellt, men Ashtabula Ohio (norra änden) är faktiskt ganska folkrikt. Bara Ashtabula twp (själva staden undantagen) är trettio sidor att läsa igenom. Blir du tvungen att dra cirkeln större och sopa med mer av omkringliggande områden som säkert också refererar till staden, eller hela countyt som också heter Ashtabula, kan det bli finläsning av många hundra sidor om man inte har tur med en gång.
 
Det är absolut genomförbart, men kanske måste du värdera om du vill använda några kronor på ett kort abonnemang, och leta själv? Så många jag lovat en uppföljning här på forumet vågar jag nog inte lova hjälp med så pass omfattande sök. Jag har ju några egna familjer att forska på också mellan varven.
 
Du har egentligen så många upplysningar att du borde kunna komma vidare. Så ge inte upp!
 
Mvh,
Jan

2003-07-23, 06:07
Svar #2

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Hej Mona-Lisa och Jan
 
August Fryxells hustru år 1930 heter verkligen Anna, men stapeln från g i August har träffat Anna på exakt rätt plats för att det ska se ut som Alma.
 
Hälsningar
Bengt
Bengt Johansson

2003-07-23, 07:52
Svar #3

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Ann-Sofie Hillerström  
 
1920 års census tar i Ohio, County Ashtabula, Township Denmark upp farmaren Carl Gustavson, 67, och hans hustru Margaret, 64, båda födda i Sverige. Dessa skulle ju kunna vara Margareta Johannesdotter Koch och hennes man. Nu stämmer inte Margarets ålder exakt, Margareta Johannesdotter Koch skulle ha varit 63 år, men åldersangivelserna är ofta något felaktiga. Hennes invandringsår stämmer ännu sämre, det anges att hon kom till USA 1902, men eftersom det samtidigt anges att både hon och Carl naturaliserades år 1900 måste något av årtalen vara felaktigt.
Jag har inte lyckats finna dem år 1930.
Hälsningar
Bengt
Bengt Johansson

2003-07-23, 08:07
Svar #4

Mikael Andersson

Till Jan.
 
Det jag försöker finna är ättlingarna, så att man kan försöka få kontakt med dem.
 
Att de är rätt personer stämmer, det är jag övertygad om. De hade en son i Sverige som hette Karl Bertil, och det är då antagligen sonen Carl här. Så de du hittade i 1930 måste vara fel. Men jag är så övertygad om att de är rätt, och det finns en liten chans att denna Carl lever, Arlington State Library e-mailade mig och gav mig ett telefonnummer alldelles nyss så jag skall ringa.
 
Gällande de andra, Karl och Olga, så är det så att i min farmors vykortsalbum så är det flertalet brev från Kalle och Olga och i ett av dem nämner de en resa till Amerika. Och enligt Emmigranten, så är det två personer som stämmer in på datumet:
 
Kan det möjligen vara frågan om Karl Persson, 27, och Olga E Persson, 25, från Amerika som lämnade Göteborg för Chicago 1906-08-03?  
 
Det var Bengt Johansson som tog fram uppgifterna om dessas utresa, i Cd-Emmmigrant tråden. Så jag antar att informationen kommer ifrån Cd-Emmigranten.
 
Så det jag söker här är då ju, i första hand, försöka ta reda på vilka dessa två är, i Sverige. Men då jag sökte i Arkion finns det hundratals Olga Persson, inga Olga E Persson. Tusentals Karl Persson, så utan ett mer exact datum kan inte Arkion ge mig någonting gällande detta.  
 
Där har du de röda trådarna

2003-07-23, 11:58
Svar #5

Jan Ek (Janek)

Hej Mona-Lisa och Bengt,
 
Du har givetvis helt rätt Bengt! När jag sitter på jobb och forskar har jag inte tillgång till Ancestrys advanced viewer, och får problem med att förstora delar av bilden lagom mycket. Jag ser nu att det verkligen står Anna båda ställena, vilket gör mig ännu mer övertygad om att August Fryxell är August Forsell 1920.
 
Hälsningar Jan

2003-07-23, 16:20
Svar #6

Therese Ericsson

Jag undrar om följande familj finns i 1930 års census:
 
Andrew H Hylen, född i Sverige okänt år, okänt invandringsår, hustruns namn okänt. Barnen: Ernest född 1899, Arthur född 1901, George född 1907, Signe född ?? och Elsie född ??. De bodde i eller utanför Randolph, Mass. När Andrew och hans hustru firade guldbröllop hade de bott i Randolph i 38 år enligt ett odaterat tidningsurklipp.  
 
Therese

2003-07-23, 19:06
Svar #7

Ingrid Wikberg

Finns möjligen fler uppgifter på min familj:
 
Elisabeth Anderson f. 1891 i Jämtland(t.USA 1910)
( född som Lisa Kristina Hansson)
John Anderson f. c:a 1881 i Värmland (t.USA 1906)
( de gifte sig omkring 1911)
och barnen:
Sigurd John f. c:a 1914 ( i Vancover B.C )
Hugo A. f. c:a 1915 i Seattle
Agnes Mary f. 20 dec 1922 i Seattle ( Birth record no 5178 i Seattle, King Co)
 
Familjen bodde i Seattle enligt census 1920.
Sedan flyttade de till en gård i Allen Precinct-som ska tydas som någon form av election district.
 Området hör nog till staden Edmonds idag.
Enligt Census 1930 för Allen Precinct i Snohomish county i Washington bodde familjen då där och mannen står som 'Farmer' efter att i Seattle stå som smed ( blacksmith)Kan ju även betyda hovslagare tror jag, att han smidde hästskor....påstår den amerikanska dam som hjälpt mig lite.
MEN vart tog de sedan vägen?
Spåren slutar där -har fått lite hjälp av en dam i närheten av orten Brier, Snohomish co. Wa.
OM familjen flyttade igen, vilket de troligen gjorde: hur och var hittar man uppgifter om dylikt?
Finns senare census för Seattle som visar ifall de flyttade tillbaka dit?
De ägde nämligen det hus de bodde i inne i West Seattle. Det huset var byggt 1918. Gatuadressen hette tidigare 119 Eastlake ave -men den adressen finns inte idag.

2003-07-23, 19:58
Svar #8

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Therese
 
Från 1930 års census, Massachusetts, County Norfolk, Township Randolph.
Andrew Hylen, 51, gift vid 21, född i Sverige, till USA 1910, ej naturaliserad. Yrke: Farmer.
hustru Johanna, 53, gift vid 23, född i Sverige, till USA 1910, ej naturaliserad.
son Arthur, 28, född i Sverige, till USA 1910, naturaliserad. Yrke: accountant.
dotter Signe, 24, född i Sverige, till USA 1910, naturaliserad. Yrke: Private nurse, Registry calls (tror jag att det står).
son Georg, 23, född i Sverige, till USA 1910, naturaliserad. Yrke: accountant.
dotter Elsie, 15, född i Massachusetts.
Familjen bor på 632 North Street och äger sin bostad, värderad till $7000.
 
Ernest bor på 606 North Street:
Ernest Hylen, 30, gift vid 24, född i Sverige, till USA 1910, naturaliserad.
hustru Gladys, 27, gift vid 21, född i Massachusetts, fadern född i England och modern i Massachusetts.
dotter Eleanor, 5, född i Massachusetts.
son Arthur, 3 år 11 månader (avser 1/4 1930), född i Massachusetts.
Familjen hyr bostad hos Oscar och Julia Swanson, båda 50 år och födda i Sverige.
 
Det bor ett par andra familjer i Randolph med namnet Hylen:
Peter Hylen, 57, född i Sverige, till USA 1907. Yrke: Florist. Peter Hylen har hustru och 4 barn.
På samma sida, några rader längre ner, står Carl Hylen, 28, född i Washington av svenska föräldrar, med hustru och 2 styvbarn samt Maria Hylen, grand mother, 69, född i Sverige, till USA 1911.
Kan detta vara släktingar till Andrew Hylen?
Bengt Johansson

2003-07-23, 23:12
Svar #9

Utloggad Ann-Sofie Hillerström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-10-10, 17:44
    • Visa profil
    • www.tkoch.se
Hej Jan och Bengt
 
Tack så hemskt mycket för det jobb ni lägger ner på att finna släktingar åt mig och många andra i detta forum, det är verkligen beundransvärt!
 
Jan, jag förstår mycket väl att du inte har tid att leta igenom alla dessa sidor. Jag har så många emigranter i släkten (45 st) men tyvärr mycket dåliga upplysningar om vart de flyttade så det känns som att leta efter en nål i en höstack ibland, det enda jag har är den destination de uppgivit vid avresan och vad gör man om personen heter Olsson i efternamn och skulle åka till New York? Hur fungerar indexen till Census, är de svåra att söka i? Anledningen till att jag inte skaffat mig ett eget abonnemang är att jag inte är säker på om jag klarar av att hitta något i dem!
 
Bengt, det låter ju väldigt troligt att du mittat min Margareta. Emigrationsåret är ju precis 10 år fel så det är väl troligt att det, som du säger, rör sig om en felinmatning på ankomståret. Finns det något dödsindex för Ohio, liknande det som finns för Illinois?
 
Återigen, tack för all hjälp!!!
 
MVH
 
Ann-Sofie Hillerström

2003-07-24, 13:35
Svar #10

Therese Ericsson

Till Bengt:
 
Tack!!! Nu förstår jag lite bättre varför jag inte lyckats hitta familjen Hylen i Sverige. Jag trodde de utvandrade mycket tidigare. Kan tyvärr inte finna någon av dem på Ellis Island, ej heller de andra med namnet Hylen i Randolph. De bör ju vara släkt med varandra. Jag misstänker att de hade ett annat efternamn i Sverige, frågan är bara vilket. Jag får fortsätta leta.
 
Hälsningar
 
Therese

2003-07-24, 14:25
Svar #11

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Therese
 
Jag har hittat Andrew Hylens familj på Emigrant-CD:n.
Snickaren Anders H Hyll?n, 31, Johanna Hyll?n, 34, Ernst Hyll?n, 10, Arthur Hyll?n, 9, Signe Hyll?n, 5 och George Hyll?n, 3, från Malmö lämnade Malmö för Manchester Ma 1910-05-20. Källkod 1910:1641:750.
 
Hälsningar
Bengt
Bengt Johansson

2003-07-24, 16:27
Svar #12

Therese Ericsson

Bengt:
 
Tack än en gång, du löste ytterligare ett problem åt mig! Den stavningen av efternamnet hade jag inte tänkt på. Det blir till att besöka Stadsarkivet i Malmö på semestern!
 
Hälsningar
 
Therese

2003-07-24, 16:30
Svar #13

Therese Ericsson

Ann-Sofie:
 
Ohio Death Index 1913-1937:
 
http://www.ohiohistory.org/dindex/
 
 
Therese

2003-07-25, 14:00
Svar #14

Per Eriksson

Finns det någon som kan hjälpa mig att söka efter Carl Wilhelm Eriksson f.1874-04-22 i Almundrsryd, Kronoberg. Han ska ha utvandrat från Malmö 18920507, till Metropolitan, Dickinson, Michigan, USA.
 
Om hans namn stämmer i USA vet jag inte. Det kan ju vara Charles William eller något liknande. MEn samhället Metropolitan lär ha varit väldigt litet i början av 1900-talet så alla Eriksson (Ericson) är av intresse.
 
 
Hälsningar
Per

2003-07-26, 10:09
Svar #15

Jan Ek (Janek)

Per,
 
Detta blir inte lätt. Försökte se om han kunde hittas i nordvästra Michigan, Dickinson co, folkräkningen 1900. Det klarade jag inte. Enligt index fanns ingen som passar i Dickinson co 1900. Jag tror därför att det är en god möjlighet att han relativt snart flyttade vidare, eller att han kanske stannade på vägen någonstans och aldrig kom ända fram. Om du inte har andra bevis för att han verkligen slog sig ned i området. Även om gruvarbete gav raska pengar var det nog drömmen om att spara upp pengar och köpa en egen gård som var planen hos många. Då är Minnesota och Wisconsin närliggande.
 
Att Metropolitan var litet är nog bara förnamnet, vad jag kan se så existerar det knappt på kartan, än idag. Det ligger rakt nord för Iron City och Norway, och jag gissar att det då bara var ett litet gruvsamhälle, kanske också timmerhuggning. Säkert en plats med stor genomströmmning på arbetskraft. Om gruvan stängdes av någon orsak, lönsamhet, översvämmning etc, försvann nog de flesta ganska kvickt.
 
Enda referensen på nätet till platsen som jag finner är en lång intressant artikel om den finska emigrationen till norra Michigan, där Metropolitan, Dickinson är omnämnt ett stycke ut i texten.
 
Som jag sagt i ett annat svar ovan är det givetvis möjligt att gå igenom sida för sida i ett begränsat område som Dickinson Co, index för 1900 och 1910 är väldigt dåligt konstruerade. Men huvudproblemet är egentligen att du inte har mycket som pekar ut honom, det finns många Carl/Charles Erickson i USA, kallade han sig William i stället blir det ännu fler möjligheter. Därför är det inte säkert du blir så mycket klokare på det sättet.
 
Egentligen har du bara en enda uppgift som särskiljer honom, invandringsåret 1892, och det var ett år med stor immigration. Uppgiften är också ofta felaktig i census. Risken är därför mycket stor att du följer fel person, också om du hittar en som passar beskrivningen.
 
Kanske är din bästa (enda?) väg vidare att försöka finna en släkting som redan finns i området, en tidigare emigrant som lockar Carl till denna plats. Men kanske har han bara hört om Metropolitan från en bekant, eller läst om platsen i en tidning?
 
Mvh,
Jan

2003-07-26, 10:42
Svar #16

Per Eriksson

Jan, tack för dina rader även om de inte ger mycket till hopp. Carl Wilhelm var min ff fb, och så vitt jag vet den ende i släkten som har emigrerat. Förmodligen blev han kvar där borta, min far som ännu lever kommer inte ihåg att han hört talas om honom, däremot om övriga i syskonskaran.
 
Det enda som jag vet ytterligare om honom är att på samma resa från Malmö med destination Metropolitan fanns Drängen Berndt W Lindblom 20år, och Hustru Anna Katr. Svensdotter, 28 år.
 
Nä, jag får väl försöka läsa bouppteckningarna för föräldrarna, i hopp att det kanske finns något där.
 
Tack för besväret, hälsningar
Per

2003-07-26, 19:53
Svar #17

Utloggad Mona-Lisa Fransson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2010-07-02, 08:51
    • Visa profil
Hej!
 
Tack Jan och Bengt för att ni sökte vidare på August Fryxell.
 
Jag skulle vilja återkomma till ett par av syskonen Runnkvist i Minnesota (fråga 8 maj  2003, svar 10 och 11 maj).  
 
Karl Johan Runnkvist/Runquist/Rundquist f. 1892-07-07, till Eveleth, Minnesota 1903. Föräldrarna bor 1920 i Lavell, St Louis, Minnesota.
 
Hilda C Runquist/Rundquist är född i Minnesota och i Census 1920 uppges åldern till 13 år. Föräldrarna bor 1930 i Clinton, St Louis, Minnesota.
 
Är det någon som skulle vilja söka Karl Johan i Census 1920 och 1930 samt Hilda i Census 1930?
 
Med vänlig hälsning
 
Mona-Lisa

2003-07-30, 17:00
Svar #18

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Mona-Lisa  
 
Det verkar inte gå att hitta Karl Johan Runquist i vare sig 1920 eller 1930 års census.
Inte heller går det att hitta Hilda C Runquist år 1930. Har hon gift sig är det dock svårt att hitta henne, då man inte vet hennes efternamn. Det finns en Hilda C i Duluth, Saint Louis, Minnesota som stämmer åldersmässigt:
Clarence Johnsson, 23, gift vid 21, född i Minnesota, föräldrarna födda i Sverige. Yrke: Brakeman, Steam Railroad,
hustru Hilda C, 24, gift vid 22, född i Minnesota, föräldrarna födda i Sverige,
men det är ju en ren gissning att det är frågan om Hilda C Runquist.
 
Hälsningar
Bengt
Bengt Johansson

2003-07-31, 09:30
Svar #19

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Martin Bostrand från Svanshals i Östergötland, född 1884 eller 1885, kom 1901-03-20 till Ellis Island. Han har sedan ej avhörts.
 
Finns han möjligen i någon census?
 
Per Thorsell.

2003-07-31, 13:57
Svar #20

Therese Ericsson

Söker information ur census om de två bröderna:
 
Johan Gilbert Svensson född 24/2 1869 i N Strö, emigrerade 1885. Befann sig enligt moderns bouppteckning i Spokane, WA 1913.
 
Per Svensson född 5/10 1866 i N Strö, emigrerade 1881. Var enligt moderns bouppteckning avliden i USA innan 1913, men efterlämnade följande arvingar: Anna Selma, Gustaf Adolf, John Wilhelm, Ethel Berdie, Olga Ruth, Carl Ludwik och Edit Mabel. De två sista var omyndiga. Bostadsort: Dakota.  
 
Hälsningar
 
Therese

2003-07-31, 22:47
Svar #21

Jan Ek (Janek)

Per,
 
Jag har bara en möjlig kandidat, men den förutsätter å andra sidan att det skett en justering av namnet - från Bostrand till Bostrom. Jag vet inte om det kan vara sannolikt, kanske fungerar Bostrom lite bättre på engelska, men jag är osäker ...
 
Det finns en Martin Bostrom 45, i census 1930 för Custer township, Whatcom, Washington. (ED 28, s 5A) Det är den ende jag finner i index för 1910, 1920 och 1930 med ett snarlikt namn. Det som talar för honom är att han uppger invandringsåret 1901.
 
Denne Martin Bostrom är gift med Dora M. 36, född i Nebraska av svenska föräldrar. Paret gifte sig ca 1914, han är farmer, poultry farm. Fyra barn födda i Washington; Ruth A. 13, George H. 12, Martha I. 8, och Martin Jr. 7. I SSDI har Dora 535-05-1693, och George 532-12-9723. Detaljerna finner du där, hon avlider 1989 i Seattle.
 
Jag antar att enda sättet att bli riktigt säker är att försöka lokalisera en dödsattest för Martin senior, kanske via omvägen om hustruns dödsattest, och sedan gravplatsen. Tyvärr finner jag inte honom i SSDI, han avlider antagligen före 1962, eller så hade han inget socialförsäkringsnummer. Martin jr är möjligen i livet, honom finner jag heller inte i SSDI.
 
Martin är förresten född 1884 (Källa folkräkningen 1890).
 
Mvh,
Jan

2003-08-01, 06:18
Svar #22

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Denne Martin Bostrom kan istället vara den Martin Boström från Stockholms stad, 16 år gammal, som enligt Emigrant-CD:n lämnade Göteborg för St Paul, Minn 1901-04-03.
 
Bengt
Bengt Johansson

2003-08-01, 09:02
Svar #23

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Jan och Bengt.
 
Tack för Era spännande svar! Nu har jag både ett möjligt spår och en påminnelse om risken att trampa fel.
 
Detta är mitt första försök i emigrantbranchen, så det gäller att vara försiktig. Jag skall undersöka spåret.
 
Per Thorsell.

2003-08-01, 13:24
Svar #24

Jan Ek (Janek)

Per,
 
Bengt kommer med en mycket befogad varning. Han har tillgång till Emigrant CDn, det har inte jag. Den han funnit där med kosan ställd till Mpls är nog den jag funnit i Washington en del år senare.
 
Jag ser som sagt inte helt vitsen med att ändra namn från Bostrand till Bostrom. Enda skäl jag kan tänka mig är att Bostrom är ganska vanligt, och han givit upp med att försöka korrigera alla felsägningar?? Men långsökt verkar det ...
 
Om inga nya upplysningar tillkommer lutar jag nu åt att mitt spår är ett vill- dito.
 
Mvh,
Jan

2003-08-01, 20:56
Svar #25

Utloggad Lars-Göran Nipe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 686
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 08:04
    • Visa profil
Hej!
 
Kan någon hjälpa mig att finna dessa personer:
 
På emigranskivan står det antecknat att Ingar Nilsdotter och dt Augusta reste till Saltsburg, PA, Nord-Amerika
 
Jag har fått lite hjälp tidigare och tyvärr så verkar det svårt att finna dessa två/tre personer
 
Ingri Nilsdotter f 1861-09-05 Skivarp (M) gift med August Persson f 1863-12-31 Gislöv (M). (Nämns inte på Emigrantskivan) samt hennes dt Ida Augusta Persson 1887-09-25 Gislöv (M)
 
År 1890-08-15 emigrerade familjen till Nord  
Amerika. Saltsburg, PA enligt h-längden i Gislöv (M). På Emigrantcd:n finns inte hennes man  
Anders Persson
 
Ingar står på Emigrant CDn som Ingri  
Nilsdotter och hon reser tillsammans med sin dotter Ida. Däremot har hon  
ingen man med sig och August kan jag inte hitta på skivan alls.  
 
Mvh
 
Lars-Göran Nipe
Malmö

2003-08-02, 22:08
Svar #26

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej igen, Jan!
 
Den 20-22 juli tittade du en hel del på mina Hallströmsläktingar. Jag har nu fått fantastisk hjälp genom Cook County-listan, nämligen obituaries för Augusta Hallström 1947 (änka efter Sven Hallstrom), och bägge hennes söner Allen G. Halstrom 1962 och Alfred R. Hallstrom 1979. Alfred hade två barn och två barnbarn när han dog, så det ser lovande ut.
 
Sönerna har jonglerat rejält med sina förnamn. De har nog velat amerikaniserade dem, och Nils G har blivit Allen G. och Sven Alfrid har blivit Alfred R. Jag undrar om du kan hitta Allen G. Halstrom eller Hallstrom i census 1930? Han gick ju inte att finna som Nils G.
 
Roligt detta med nya släktingar i Amerikat.

2003-08-03, 02:28
Svar #27

Jan Ek (Janek)

Anders,
 
Visst är det kul när man hittar släkt i Amerika, du gör ju snabba framsteg!
 
Ja, det var ju en förvirrande ändring av namnet, men som du kommer ihåg var ju en son Allan uppförd redan 1900, en jag trodde dött före 1910. Så namnet verkar pendla fram och tillbaka mellan Allen/Allan och Nels. Variationen Alfrid/Alfred har jag i min egen släkt i Västergötland, han kallades alltid farbror Alfred, Alfrid hittade jag i kyrkoböckerna.
 
Nu var i alla fall Allen G. 31, lätt att finna 1930. På adressen 5152 (osäker sista siffra) Fulton Street hyr han en bostad för 30 dollar/mån. (ED 1038, s. 11A) Han är nu taxichaufför till yrket, och gift med jämngamla Anna V., född i Illinois. De har dottern Helen W. 13. Paret gifte sig tidigt när båda var 17 år, lätt att se att Helens ankomst nog spelade en stor roll här.
 
Nu har du väl möjligheten att via dödsattesterna på bröderna eller deras hustrur få så pass färska spår att du nästan kan börja använda telefonkatalogen? Du behöver egentligen veta vem som dör sist för att göra en mest effektiv beställning. Uppgiftslämnaren brukar vara ett barn när sista maken dör, och kan vara uppförd med en relativt aktuell adress. Är det en dotter får du ju också hennes nya efternamn om hon är gift.
 
Du har ju också tur med att Illinois bara tillämpar en 20-års restriktion för genealogisk dödsattest. Speciellt efter 9-11 skärpte flera delstater åtkomligheten av vital records, men också tidigare var problemet med identity theft omfattande och motivering för stränga regler. Flera stater har en mycket strikt 50-årsregel, som gör släktforskning svår.
 
Lycka till vidare!
Jan

2003-08-03, 12:34
Svar #28

Annika Johansson

Söker efter min morfars mors syster Karin Dorothea Simonsdotter f.1839-04-04 Dalby, Värmland.
Enligt hfl i Södra Finnskoga, värmland så ska hon ha emigrerat 1864.
Hon for troligtvis till Minnesota som första anhalt.
Har prövat att söka henne i Ellis Island men inte funnit henne.
Det skulle vara så kul att hitta henne i Amerika, för att se vad som hänt henne.
Hennes bror Lars Stenström utvandrade med familj 1881 och han har jag hittat och även fått kontakt med hans barnbarn och barnbarnsbarn.
 
Så det skulle vara en höjdare att hitta henne där också.
 
Hälsningar
Annika

2003-08-03, 14:56
Svar #29

Annika Johansson

Har ett knivit problem till att lösa (tror jag).
En släkting till for till Amerika.
I gamla papper och bilder har vi funnit att en kvinna vid namn May Baker kallar Maria Halvarsson för My (matrenal) grandmother Maria Halvarsson, born 1875, died 1934.
Ordet inom parantes syntes dåligt på bilden.
 
Denna May Baker måste alltså vara ett barnbarn till Maria Halvarsson .
 
May Baker ska ha bott på adressen 10036 Medill Ave, Melrosepark, Il.60164 Usa.
 
Hur kan man få reda på vilka föräldrarna är och när denna May ska vara född?
Är det en omöjlighet eller?
 
Hälsningar
Annika

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna