ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-07  (läst 1950 gånger)

2003-07-02, 22:51
läst 1950 gånger

Karin Björkholm (Karin)

Stort TACK Jan!
I ett brev som jag fick för många år sedan från en släkting i USA står det att  Olofs fru hette Tillie in  the second marriage och då är det ju troligt att det är denna Mathilda.Nu har jag fått något intressant att forska vidare på..och att glädjas över.Tack än en gång.
 
Karin
 
PS. Sju syskon Holm(es) inkl. min farfar emigrerade alla slutet av 1800-talet. Farfar kom åter efter  > 20 år

2003-07-03, 08:55
Svar #1

Saul

Hej Jan,  
 
Angående James Edward Evans, där som Sussie och du redan har pratat om lite, det är nämligen min Far som bor här i Sverige, han lämnade landet efter Vietnam Kriget, bodde sedan i England, Finland och sedan till sist här i Sverige, precis som du säger, så flyttade han hit till Sverige efter 1970, närmare sagt så var det 1982.  
 
Han har inte haft ngn kontakt med sina föräldrar sedan Vietnam krigets slut, han kunde verifiera att Mor sin, Edna Ruth Evans var 21 år när han föddes, dvs 1948, detta i sin tur leder ju till att årtalet som du nämde stämmer överens med vad jag har luskat fram , samt att även efternamet stavas just Lemke, inte Lemki. Så vi kan konstatera att detta stämmer.  
 
Mor min har hittat ett födelseattest på James, vilket jag får tag på här imorgon, med hjälp av denna så kanske vi kan komma vidare sedan.  
 
Stort tack till dig Jan!!  
 
Nu till det som intresserar mig mest, hur kan jag se om Edna Ruth Lemke, (Evans), är i livet, och hur går jag till väga för att hitta henne. Samt så undrar jag även över Farfar min, om han är i livet, jag kanske kan återkomma till dig när jag har fått tag på Födelseattestet? om detta är OK med dig förstås.  
 
Hoppas du kan hjälpa mig med detta, både mina bröder och jag är VÄLDIGT nyfikna på detta.  
 
Mvh  
Saul Evans

2003-07-03, 11:11
Svar #2

Jan Ek (Janek)

Saul,
 
Se  där jag tycker den kan fortsätta vid behov. Kanske Anbytarvärd Peter vill samla ihop tråden och ta bort dubbleringarna?

2003-07-03, 11:34
Svar #3

Karin Björkholm (Karin)

 Bröderna reste över tillsammans med båten TEUTONIC våren 1896.
 Service speed 20 knots.  1,490 passengers (300 first class, 190 second class, 1,000 third class).
 
Built for White Star and Dominion Lines, in 1889 and named Teutonic. Liverpool-New York service. Captured the Blue Ribbon in 1891. Scrapped in Germany in 1921.
 
allt enl. www.ellisisland.org
 
ska kolla om det var Olof M:s andra resa,kanske hfl. kan ge ett svar..

2003-07-03, 12:37
Svar #4

Karin Björkholm (Karin)

forts:
Det VAR Olof Mårtensson Holms (*1869) andra resa.Han gjorde ett första besök i N. America redan 1888 (Jan har hittat året 1889 och det går ju bra med det också)Enl. mikrokort 10 Mjällby  B:3 reste många ungdomar från Hellevik över samtidigt så de kunde säkert roa sig ute på böljan den blå!

 
någon som har tillgång till Emigrant-CDn vill kanske kolla om det stämmer..årtalet alltså

2003-07-03, 14:27
Svar #5

Karin Björkholm (Karin)

CENSUS hitåt.
 
Går det att finna något om Signius Holm född 11/2 1876 ev. gift med någon Gertrude i Hoboken eller dess omgivning i NY.  Nål i en höstack, joo , men väl värt ett försök.
 
Tack på förhand hälsar Karin

 
karin.bjorkholm@bredband.net

2003-07-03, 15:59
Svar #6

Jan Ek (Janek)

(Census kommer springande ...)  
 
Ett så ovanligt namn som Signius är ju en dröm att leta på! 1930 - inget problem, men 1920, aj aj. En fantasifull person har tolkat och indexerat det som står; Signus Holmes, som Hanns Holmes! Geografi och ålder räddar mig där. Men det får ju inte vara för lätt, då blir det inget spännande.
 
1920 bor familjen på adressen 803 Park Ave, Hoboken, Hudson, NJ. (ED 96, s 6B)
Paret Signus Holmes 43 och Gertrude 33 hyr bostaden. De invandrade båda 1897, han är Mechanic, Bedspring Co. Två barn födda i NJ; Edmund 9 och Ethel 5.
 
1930 har det kanske gått lite framåt för familjen. På adressen 16 Oak St. i Weehawken, Hudson, NJ, hyr man nu en lägenhet för 60 dollar/mån, och han står uppförd som innehavare av en sängfabrik, Proprietor, Bed Manuf. (ED 408, s 13B) Hur stor den tillverkningen egentligen är kan man givetvis inte veta, men han har tydligen blivit sin egen herre. Överlever hans firma depressionens 30-tal kan man undra?
 
Edmund S. har blivit 20 och jobbar som Bookeeper, Insurance, Ethel A. har fyllt 16 år. Paret gifte sig ca 1910. Åldrarna på föräldrarna är nu 53 och 44,men lite osäkra tal är helt vanligt. Här uppges också andra invandringsår, Signius 1892 och Gertrude 1902. Kanske ännu ett fall av flera överresor?
 
Jag håller en knapp på att det är Edmund som i SSDI står uppförd som
 
 Name:  EDMUND HOLMES  
 SSN:   084-10-9534  
 Last Residence:   07871  Sparta, Sussex, NJ  
 Born:   12 Jun 1910  
 Last Benefit:      
 Died:   Aug 1974  
 State SSN issued:   NY
 
Sommarhälsning från Sandnes, Norge

2003-07-03, 16:17
Svar #7

Karin Björkholm (Karin)

 11 kB som just nu lyssnar till Paddy Reilly och hans Flight of the Earls..
 
Kanske, kanske vi också har 'tittare' i USA som upptäckt detta utmärkta FORUM..

2003-07-03, 17:27
Svar #8

Karin Björkholm (Karin)


2003-07-03, 19:53
Svar #9

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej!
 
Efter att ha läst inläggen ovan, så vet jag inte hur jag har fräckheten att göra en efterlysning. Alla andra här har så många uppgifter att ge då de gör sina efterlysningar, själv kan jag knappt ge namn på de personer jag söker. Men jag gör i alla fall ett försök.
 
I både min farmors och farfars familjer finns bröder som lär ha emigrerat till Amerika, antagligen under tidigt 1900-tal. Farmor hade flera bröder och av dem finns det bara en som jag med säkerhet stannade i Sverige. Här är namnen på de andra:
 
Karl Johan Tell     Född 12/3 1877  
Ivan Valfrid Tell       12/121878
Viktor Tell              9/4 1883
Ivar Petrus Tell        16/1 1894
 
Alla bröderna föddes i Kyleberg, Svanshals, Östergötland.
 
Betr. Viktor Tell så hittade jag på internet en Viktor S. Tell med samma födelsedatum som ovan och moderns namn angavs vara Nelson (ovan Viktors mors namn var Nilsdotter)och hans dödsdatum var 22/2 1965 och orten Hennepin, Minnesota eller Ohio. Tyvärr så har jag för tillfället 'tappat bort' anteckningarna.
 
Min farfar hade tre bröder. Jag vet att en av dem bodde hela sitt liv i Sverige. Åtmistone en av nedanstående bröder skall ha emigrerat till Los Angeles, Californien:
 
Gustaf Nathanael Pettersson  Född 11/6 1881  
Karl August Pettersson            6/1 1891
 
Gustaf var född i Korsberga, Västergötland och Karl August i Örberga, Östergötland.
 
 
Kan någon hjälpa mig/ Går det att hjälpa mig?
 
Med vänliga hälsningar
 
Ann Little

2003-07-04, 00:00
Svar #10

Jan Ek (Janek)

Ann,
 
Man måste inte ha många uppgifter för att fråga här, men generellt är det en god id? att uttömma de svenska källorna först, kyrkoböcker plus folkräkningar, liksom emigrantregistren i Sverige och på Ellis Island. Det kan ge många viktiga ledtrådar på destinationer, invandringsår etc. Det är inte särskilt smart att lägga ned massor av tid på att leta på en person som kanske inte ens emigrerade. Men ovanliga namn kan ibland göra det lättare.
 
Du har rätt i att det finns en Victor S. Tell som avlider i Minneapolis (Hennepin Co) 22/2 1965. Eftersom denna attest stämmer så bra på datum och moders flicknamn ville i alla fall jag beställt en kopia utan att tveka. Register och beställningsförfarande finner du här. Attestens nr: CertID# 1965-MN-004765.
 
Detta bör också rimligen vara den familj som förekommer i census 1920 (ED 267, s. 2A) i Minneapolis. Victor 37 inv. 1911 laborer, lumber yard. Gift med svenska Hannah 37, inv. 1895, två döttrar Lenore 6, Delila 3.
 
1930 bor familjen på adressen 3639 Aldrich Ave (ED 195, s. 15A). Victor S. 47 är nu cement worker, cement block factory. Hannah E. 47, Lenore V (U?)17, Dehlia G. 13.
 
Till du vet mer om de andra bröderna Tell tror jag det blir svårt att finna något mer på dem, hittar inget i census 1920 och 1930. Återkom när du kollat i alla fall Ellis Island.  
 
Det samma gäller väl också bröderna Peterson ...
 
Mvh,
Jan

2003-07-04, 06:09
Svar #11

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Ann
 
Inte någon av bröderna Tell tycks kunna påträffas på Emigrant-CD:n, inte ens Viktor som ju bevisligen verkar ha emigrerat.
 
Bengt
Bengt Johansson

2003-07-04, 13:22
Svar #12

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Jan!
 
Tack snälla du för uppgifterna! Det är nu ingen tvekan om att Viktor S. Tell är min farmors bror. Anledningen till att jag är så säker på det är, att jag har i min ägo ett slags familjeträd sammansatt av gamla foton.
Där finns Viktor bredvid en kvinna vid namn Hanna och där finns också foton på två unga damer som heter Lenore och Delila, antagligen en felstavning av namnet Dehlia. Fantastiskt!!!!!!
 
Jag har tidigare kollat lite på Ellis Island, men inte kunnat hitta något. Skall göra ett nytt försök.
 
Varmt tack för din hjälp!
Ann
 
 
Hej Bengt!
 
Tack så mycket för att du kollade Emigrant CD:n.Letade du också på farfars bröder Pettersson?
Jag vet med säkerhet att en av dem emigrerade till Californien, för det har min far berättat många gånger.
 
Mvh
Ann

2003-07-04, 16:22
Svar #13

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Hej Ann
 
Eftersom namnen är vanliga är det svårt att hitta dem om man inte vet varifrån de emigrerade. Man får för många alternativ vid sökningen. Det tycks dock ha varit Gustaf Natanael som emigrerade, eftersom CD-skivan Sveriges dödbok 1950-1999 tar upp Karl August Pettersson, född 6/1 1891 i Örberga, död 22/6 1973 i Vadstena. Karl August hade blivit änkling 2/11 1972.
 
Hälsningar
Bengt
Bengt Johansson

2003-07-04, 17:36
Svar #14

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Tusen tack för uppgifterna,jag blev jätteglad! Jag har undrat länge över vem av bröderna det var som emigrerade, och nu kan jag väl i alla fall antaga att det var Gustaf Nathanael!
Och att också få veta mer om en annan bror, Karl August i detta fallet; ja, det känns fanastiskt!
 
Det skall ha funnits i konstnär i familjen. Kan det ha varit Karl August? Hur får jag reda på hans yrke?
 
Vänliga hälsningar
Ann

2003-07-04, 20:27
Svar #15

Jan Ek (Janek)

Ann,
 
Ur CDn Sveriges Befolkning 1970 kan du få familjens sammansättning, men relationerna står inte där, bara dessa tre som bor på samma adress, Trädgårdsv. 12, 592 00 Vadstena.
 
Men gissningsvis hänger dessa ihop:
 
Karl August Petterson 18910106 f. Örberga (E)
Frida Matilda Pettersson 18950701 f. Västra Tollstad (E), detta bör då rimligen vara hustrun.
Astrid Matilda Pettersson 19150906 f. Hov (E) kan ju vara en ogift eller skild dotter, men andra släktförhållanden kan väl också vara möjliga, teoretiskt också en helt orelaterad person med samma vanliga efternamn.
 
Yrket kanske du kan få i en äldre telefonkatalog, t.ex från 50-60-talet?
 
Mvh,
Jan

2003-07-04, 22:23
Svar #16

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej igen Jan!
 
Ett stort tack för din hjälp! Ja, jag förmodar att Astrid Pettersson kan vara en dotter. Men hennes namn har fått mig att tänka på uppgifter en annan forskare gav mig för några månader sedan. En äldre släkting till henne, bodde som barn i Örberga och kände min gammelfarmor som var mor till bl.a Karl August. Han nämnde vid ett tillfälle att det fanns ytterligare två barn i familjen, Asta eller Astrid och Karl Erik. Då min gammelfarmor var 44 år då det yngsta barnet föddes 1902, hade jag svårt att tro detta. Men jag skrev i alla fall till Vadstena för att göra mig riktigt säker. Svaret som kom var negativt, vilket inte alls förvånade mig. Sedan har jag inte tänkt mer på saken. Men nu börjar jag undra om Astrid/Asta och Karl-Erik var hennes barnbarn och Karl August var deras far!?  
 
Hur bör jag gå tillväga för att få reda på namnen på Karl Augusts eventuella barn?
 
Betr. gamla telefonkataloger, finns de på internet? Jag bor nämnligen inte i Sverige, utan i England sedan många år tillbaka.
 
Vänliga hälsningar
Ann

2003-07-05, 01:15
Svar #17

Jan Ek (Janek)

Ann,
 
När det gäller att reda ut de riktiga familjeförhållandena finns nog inga genvägar, det är kyrkoböckerna som gäller. Östergötland annonseras ju som ett av länen som är färdiga på Genline, du kan ju ta ett kort abonnemang där? Men jag är inte experten på vad som finns och inte finns på t.ex. Örberga, det bör du kanske kolla först. För att finna Astrid behöver du tillgång till SCB-utdragen för 1920. Oavsett måste du ju börja med Örberga och jobba dig framåt från där.Örberga-tråden, eller diskussionerna om Genline är platser du kan ställa den frågan.
 
Jag sitter också utanför Sverige, ett stycke undan microkorten. Genline hoppas jag vill bli min möjlighet att komma igång med Västergötland i vinter.
 
Lokala telefonkataloger kan (borde?) finnas t.ex på Vadstena bibliotek. Kan också tänka mig att släktforskarföreningar och privata forskare har ett gott urval. Kanske kan du prova en efterlysning under Vadstena här på forumet? (Nu är vi så långt från rubriken att jag fruktar Peter snart kommer springande med redaktionssaxen!)

2003-07-05, 10:22
Svar #18

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Jan!
 
Tack för alla dina förslag; du har verkligen varit hjälpsam.
 
Varma hälsningar
Ann

2003-07-05, 10:39
Svar #19

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-05-07, 20:50
    • Visa profil
Hej Ann! Du har ju ovan av Bengt fått dödsdatum och ort för Karl August. Då kan du skriva till Landsarkivet i Vadstena och be att få kopia på bouppteckningen, den talar om ev. barn eller efterlevande. De har information på sin hemsida om hur man beställer en sådan, med formulär.
 
Hälsningar,
Eva

2003-07-05, 11:42
Svar #20

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej igen Eva!
 
Tack för ditt förslag; jag skall tänka på saken. Jag har en bouppteckning efter en annan släkting, men tycker faktiskt att det känns otrevligt att läsa om hur många stolar och soffor och tv-apparater de hade, precis som om man snokar i sådant man inte har att göra med.  
Men jag hittade förstås en kusin, så kanske jag i alla fall bör gå den vägen.
 
Mvh
Ann

2003-07-05, 13:29
Svar #21

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-05-07, 20:50
    • Visa profil
Hej igen Ann, för att fortsätta utanför ämnet, så kan du faktiskt nöja dig med att få första sidan av bouppteckningen med namnen och inte så mycket av inventarier m.m.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Ni hade upp gamla telefonkataloger, de finns inte på Internet men de finns på Telemuseum i Stockholm på mikrokort och på Kungliga biblioteket.

2003-07-05, 14:50
Svar #22

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hejsan Eva!
 
Tack skall du ha för tipset om att bara beställa första sidan av boupptecknigen. Det skall jag göra!
Också, tack för uppgifterna angående äldre telefonkataloger. Snällt av dig!
 
Mvh
Ann

2003-07-05, 22:00
Svar #23

Mikael Andersson

Dum fråga kanske, men jag vet inte vart jag skall fråga.
En god vän som forskat åt mig lite i USA, skall nu på semester och kommer inte vara tillgänglig på ett bra tag. Så hon bad mig att försöka spåra frammåt själv, om det går.
 
För hon lyckades få tag i tidningsutklipp över hans död, och där står att läsa:
 
Ed Andersson, 75, ... han dog 1983. Det intressanta är att de nämner hans barn som surviving relatives:
Son: Edward of Wiggins, Miss, ; a daughter Mrs: Orville (Janet) Barnett of Skandia.
Han dog i Ispheming.
Mer än det kommer inte fram, dessa barnen kan ju leva än idag.. Så jag undrar om ni har några tipps för att hitta dem ?

2003-07-05, 22:37
Svar #24

Jan Ek (Janek)

Mikael,
 
Ingen fråga är för dum. Jag tror du kan lita på något så enkelt som telefonkatalogen i detta tillfälle. Den amerikanska finns på internet liksom de flesta lands. Ett sök på Orville Barnett ger:
 
Barnett, Orville  
137 Ingalls Rd,
Skandia, MI 49885-9598  
Tel. (906)942-7343
 
Nu kan du bara välja, ringa eller skriva.
 
Mvh,
Jan Ek

2003-07-06, 15:26
Svar #25

Mikael Andersson

Tusen tack Jan.
Hoppas detta ger något

2003-07-07, 18:55
Svar #26

Karin Björkholm (Karin)

Hej Census ! online today?
 
Finns det något matnyttigt om ännu en farfarsbroder --- namn:Elias Holm(es?) Född: 1864 16 oktober i Hellevik (K) .Han kanske också stannade kvar i Hoboken eller dess närhet.Jag är lite osäker på hans emigrationsår men i hfl. finns en notering om 1885.
(Finns således inte ute på ellisislandsidan.)
 
Vänligen Karin



2003-07-07, 19:03
Svar #27

Utloggad Mona-Lisa Fransson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2010-07-02, 08:51
    • Visa profil
Hej!
 
Tack alla ni som hjälpt mig med sökningar i Census. Det här är en följdfråga som jag hoppas någon kan svara på.
 
Karl Gustav Edvard Heij (Charles Hay) f. 1872-11-17 Hjulsjö (T), till USA 1909, finns i Census 1920 tillsammans med sina föräldrar och en systers familj i Lavell, St Louis, Minnesota (se inlägg 10 maj 2003). Systern bor 1930 i Clinton, St Lois, Minnesota. Brodern Arvid Heij (Hay) bor 1930 i Keewatin, Itasca, Minnesota. Föräldrarna dog på 20-talet.
 
I Minnesota Certificate Death Index finns en Charles Hay, Itasca, död 1951-04-29. Födelsedata saknas.  
 
Var finns Karl 1930? Vad arbetar han med?
 
Hälsningar
 
Mona-Lisa

2003-07-07, 19:45
Svar #28

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Kan han vara identisk med en man Charles Haye som nämns i 1930 års census?
Minnesota, County Saint Louis, Township Clinton, Incorporated place Iron Junction Village:
Charles Haye, ogift, 57 år, född i Sverige, till USA 1909. Yrke: Laborer, Steam railroad. Han äger sin bostad, värd $2500.
Bengt Johansson

2003-07-07, 20:04
Svar #29

Utloggad Mona-Lisa Fransson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2010-07-02, 08:51
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Tack för det snabba svaret! Det är inte så att Peter John Runquist/Rundquist bor hos eller i närheten av denne Charles Haye?
 
Hälsningar
 
Mona-Lisa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna