ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-18  (läst 2174 gånger)

2003-05-12, 17:35
läst 2174 gånger

Mikael Andersson

Till Jan
Jag har tillgång till Örebro Emmigrantregister och Immigrantregister, så jag har följt dina råd och här är vad jag fick fram.
Vi börjar med Per Andersson
 
PER ANDERSSON:
Född 1862-11-16 i Stora Björnaboda, Guldsmedshyttan
 
Enligt Emmigrantregistret åkte han till Amerika 1892-04-12, vid den tiden var han Brukare vid Åboda.
 
Finns inga register att han åkit hem igen, så han stannade med största säkerhet kvar i Amerika.
 
JOHANNES ANDERSSON
Född 1861-12-12 i Stora Björnaboda, Guldsmedshyttan
 
Första Resen jag kan se att han åkte till USA var 1886-11-20, även han var då Brukare vid Åboda.  
 
Redan 1888-06-30 åker Johannes Hem återigen, till Åboda denna gång också.
Men sedan kommer något smått konstigt, tycker jag.
Och det är att jag inte hittar någon utresa förräns han åker iväg med Systern 1907, men jag har att han åkte hem från Amerika 1906-02-23, fast denna gång inte till Åboda utan till Stora Björnaboda.
 
1907-11-15, Åkte Matilda och Johannes Andersson, som står listade som Bergsmän, Stora Björnaboda till Norra Amerika.
 
Nästa gång Johannes Åker hem är 1910-10-04 även denna gång till Stora Björnaboda, denna gång stor han listad som Snickare, och med ett Ä som status, dvs Änkling
 
MATILDA ANDERSSON
född 1876-02-19 i Stora Björnaboda, Guldsmedshyttan
 
1907-11-15, Åkte Matilda och Johannes Andersson, som står listade som Bergsmän, Stora Björnaboda till Norra Amerika.
 
Matilda åkte hem 1911-12-04 denna gång är hon Gruvarbetarhustru och har som status SK Står även att hon flyttar in i Stora Björnaboda.. Og=ogift
Ä= Änka
eller
G = Gift
vad betyder SK ?
 
Så som det ser ut åkte i alla fall verkar det som Matilda och Johannes till Amerika och gifte sig, men kom hem igen. Per verkar ha stannat kvar  
 
Men ingen ny information om destination har givits.
 
Dock har jag fått fram enligt emmigranten att Matilda åkte till Neagunee, Michigan, och jag lyckades få kontakt med en kyrka där, som har kontakt de Lutheranska kyrkorna som skulle kolla lite i sina register, om Matilda och Johannes finns med där.
 
Men endast Per stannade kvar, verkar det som. Skulle ju vara intressant att få reda på vem Johannes gifte sig med i Amerika, och likaså vad som hände med Per.
 
Så, Jan, nu har jag lista över alla deras resor.

2003-05-12, 18:38
Svar #1

Jörgen Ahlman


2003-05-12, 18:55
Svar #2

Hans Svedberg

Karin, jag har en kopia på texten men har inte hittat Sandy Island. Det låter som om det låg på Long Island! Hildur Eriksson som anges vara en syster är inte syster till Ture utan till hans ressällskap. Tures bror, min morfar, gifte sig med henne nästan 40 år senare efter det min mormor avlidit.
Tack i alla fall! Jag hoppas att Census 1930 kan leda fram till var hans familj så småningom bosatte sig.
 
Hasse S

2003-05-12, 19:36
Svar #3

Jan Ek

Hasse,
 
Index till 1930 census är inte samarbetsvilligt alls. Hur jag än vrider och vänder på namnet vill han inte visa sig!
 
Men i 1920 års census finns han med, ED 209 s. 8B. Då bor familjen på adressen 601 Eagle Ave i Bronx. Bostaden är hyrd och ser ut att vara en lägenhet i ett större boardinghouse. Han är 34 år, house painter, invandrade 1910. Gift med Martha 31, invandrade 1906. En dotter, Marion 4 år 6 mån född i NY. Census datum är 8 januari 1920.
 
Synd att den strängt tillämpade 50-års regeln i NY kan göra det svårt att få tag i en dödsattest. Men en SS-5 kan kanske innehålla något intressant?
 
Att Martha inte finnes i SSDI, i alla fall inte under namnet Soderberg, antyder väl två möjligheter, död före 1962 eller omgift?
 
/Jan

2003-05-12, 19:52
Svar #4

Mikael Andersson

Jag har kollat på EllisIsland, tyvärr står det för lite information för att man skall kunna få fram något ordentligt om dem, men jag tror jag hittat Per Andersson, året stämmer, och det är den enda som är nära rätt ålder. Åldrarna har varit fel förut. Så jag tror rätt säkert att det är den rätta Per Andersson.
 
Han kom i hamn August 28, 1892 står som plats New York City ny, åkte med båten Arizona.

2003-05-12, 20:05
Svar #5

Jan Ek

Hasse,
 
Menade givetvis Martha Soderblad, men skrev Soderberg, fingrarna går lite fort ibland. Vem är Rut?
 
Vill du ha sidan från 1920, sänd en mail.
 
/Jan

2003-05-14, 18:44
Svar #6

Mikael Andersson

>Till Jan.
 
Mona Lisa Fransson har gett mig ytterligare information, hon har verkligen gjort ett väldigt bra jobb.
 
Som jag sagt innan åkte Mathilda 1907 till neagunee Michigan, det vet jag. MEN nu har jag ytterligare information:
(Mathilda född:1876-02-19)
 
Mathilda återvände till Sverige 1911, och innan dess hade hon skaffat en man i Amerika, skaffat barn och skilt sig.
 
Hon var gift med gruvarbetare Karl Ivar Andersson, Negaunee, Michigan
 
En son och en dotter hade hon med sig hem till Sverige. Det jag tänkte fråga är om detta går att see i Census ? För att se vad de skrivit.

2003-05-14, 19:08
Svar #7

Utloggad Peter Isaksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 11:43
    • Visa profil
Hej!
 
Någon som har möjlighet att söka följande personer i US Census:
 
Robert Blomqvist född 1879-05-02 i Överluleå församling, BD. Han emigrerade 1905, och enligt CD-emigranten skulle han till Delta, Michigan.  
 
Hans bror Fredrik Blomqvist född 1888-07-18 emigrerade 1907 och uppger enligt Ellis Island att han skulle till sin bror Robert i (Nor?), Michigan. Enligt CD-emigranten skulle han till Escanaba, Michigan. Möjligen är denne Fredrik den Fred Bloomquist som finns i SSDI och som dör i juni 1971 i Bend, Deschutes, Oregon (Social Security Number 542-05-2579). Denne Fred har samma födelsedatum som Fredrik Blomqvist.
 
Tacksam för hjälp/ Peter

2003-05-15, 17:35
Svar #8

Utloggad Mona-Lisa Fransson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2010-07-02, 08:51
    • Visa profil
Hej!
 
Tillägg till Mikael Anderssons senaste fråga.  
 
Matildas son Eddi Samuel Andersson, f. 19/5 1908 Gwinn, Michigan, far till Amerika i maj 1926. Matildas dotter heter Helga Maria f. 12/6 1909 N. Amerika. Vad jag förstår så bor Karl Ivar Andersson, f. 26/7 1875, kvar i Negaunee, Michigan.  
 
Med vänlig hälsning
 
Mona-Lisa

2003-05-15, 18:49
Svar #9

Jan Ek

Peter,
 
Du har säkert hittat den rätte Fredrik i Oregon. I census 1920 (ED38 s.7B) jobbar Frederick Bloomquist på ett timmerhuggarlag som faller. Han är 31 år, ogift, invandrade 1907 och bor i Shevlin-Hixon Lumber Ass. Camp #1, Deschutes County, OR.
 
1930 har han avancerat till Grade(?) Foreman, Lumber Camp, och han har hunnit gifta sig, ca 1923. Hustrun som varit gift tidigare är 5 år yngre, men de har inga barn. Hon heter Mary M. och är född i Colorado. Paret bor i något som säkert inte är så stort och flott, och antagligen tillhör skogsbolaget, hyran är bara 5 dollar i månaden.
 
Enligt Oregons eget dödregister är Freds dödsdatum 28 juni 1971. Attestens nr är 71-08591. En koll på Mary berättar at hon dog 28 maj 1961, attestens nr 5496. Där uppges hennes ålder till 70 år, varför födelseåret 1891 nog är riktigare än det som indikeras i census ovan. Tyvärr tillämpas 50-årsregeln strängt i Oregon, jag tror ej det är möjligt att komma åt dessa attester för andra än närmaste familj. Men sök efter dödsnotiser eller runor är givetvis möjligt i lokaltidningar som täcker Deschutes.  
 
Om boomen i området som startade med byggningen av två gigantiska sågverk omkring 1915 kan du läsa t.ex. här. Eller Googla lumber +deschutes +history för många andra lästips.
 
Det verkar som om båda bröderna först reser till ett mer etablerat timmerområde i norra Michigan, Delta County. 1910 återfinns Robert Blomquist 30 år inneboende hos en familj i Nahma twp, Delta Co. Han är Woodsman, Lumber work och invandrade 1905.
 
Tio år senare har han slutat i skogen, med namnet (fel)stavat Blunquist. 40 år gammal, invandringsår uppges här felaktigt till 1910. Nu jobbar han som general laborer hos bonden Erik Lindström 50, där han också är inneboende.
 
1930 återfinnes han samma plats som Robert Bloomquist 48, farmhand och fortfarande ogift.
 
I Delta County MI finnes 1930 också ett antal andra Blomquistar. Har du kanske äldre släktingar som banar väg för de yngre? Som berättar om lediga jobb och lockar dem dit?
 
Detta är de övriga som framkommer vid sök i index, Delta county 1930:
 
John A Bloomquist 76, Escanaba township
Swan Blomquist 63, Gladstone township
Carl Blomquist 79, Maple Ridge township
 
John A. ovan kom till USA 1878 och är skolvaktmästare i Escanaba, Sven kom 1892 och jobbar vid järnvägen, och Carl kom 1911, bor hos sin dotter och måg.
 
Mvh,
Jan

2003-05-15, 21:23
Svar #10

Utloggad Peter Isaksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 11:43
    • Visa profil
Jan,
 
Tusen tack för ditt mycket utförliga svar. De tre andra Blomqvist du hittat har jag inte lyckats placera i min Blomqvistsläkt.  
 
Min farmor hade fyra systrar och en bror som också emigrerade till Amerika. Dessa verkar ha bosatt sig i området kring Seattle i Washington. Av dessa är det endast brodern som jag funnit i SSDI.
 
Rickard Långström: född 1886-03-28, död 1973-11 i Seattle (Richard Langstrom, nr.574-01-3579). Han var tydligen ett tag bosatt i Fairbanks, Alaska - WWI Civilian Draft Registration.
 
Alma Långström: född 1890-04-23, emigrerade 1907, skulle enligt emigranten till Seattle, King, Washington,enligt Ellis Island till N S Isaksson?, Hanford, Washington.
 
Anna Alvina Långström född 1894-01-05, emigrerade 1909 till Seatlle (emigranten).
 
Hulda Långström född 1896-01-26, emigrerade 1912 enligt församlingsboken.
 
Elin Therese (Ellen)Långström: född 1900-04-21, emigrerade 1922. Enligt Ellis Island skulle hon till sister Mrs R. Bartels 4 ave&Ben Str. i Seattle.
 
Samtliga syskon är födda i Överluleå församling, BD.
 
Tack än en gång för din insats Jan. Jag förväntar mig inte att du ska leta ovannämda personer men jag passar på och framlägger dessa ifall någon har tid och lust att undersöka om de går att återfinna i census. Troligtvis har systrarna gift sig och blir därmed svåra att finna.
 
Med vänliga hälsningar/ Peter

2003-05-16, 01:17
Svar #11

Jan Ek

Mikael,
 
Utifrån de upplysningar du och Mona-Lisa lagt fram ser det ut som om syskonen uppehåller sig i Negaunee vid folkräkningen 1910.
 
I ett sök i ett index för hela staten Michigan framkommer inget, jag har provat med så väl syskonen som Karl Ivar.
 
För att spåren så starkt pekar på gruvbyn Negaunee gick jag genom hela staden, fem distrikt plus ett utanför, eller nära ett tusen personer. Inga spår efter varken Mathilda, Johannes eller Karl-Ivar.
(Däremot lärde jag mig att de flesta gruvarbetarna är finnar, och att italienare är en annan stor andel.)
 
Nu får man nog tänka sig att personer som bor i ett större område runt Negaunee också refererar till den, även om man bor i ett litet township med ett helt annat namn. Att söka igenom alla dessa blir lite för omfattande för mig.
 
Dessutom måste man också tänka sig andra möjligheter. Det pågår tydligt mycket annat än gruvdrift i området, timmerverksamhet, järnvägsbyggnad, husbyggnad - det ser man av yrken som anges. Det kan alltså finnas många orsaker till att personerna inte var hemma den dagen folkräkninarna knackade på. Allt flyttande fram och tillbaka mellan Sverige och USA tyder ju också på en viss rastlöshet?
 
Någon procent vill också bli missad i ett system som bygger på dörrknackning. Kortare uppehåll på Kanadensisk sida är väl också tänkbart.
 
Mvh,
Jan

2003-05-16, 06:39
Svar #12

Mikael Andersson

Attans, men jag har lite information som kanske hjälper dig ytterligare.
 
Karl Ivar Andersson bodde på
Box 756, Neganee, Mich.
 
Hjälper det något ?
 
Om man kunda hitta sonen, vart han tog vägen, så kan man säkert fråga levande ättlingar idag om de vet något, men man vet ju inte vart han åkte. Han bör ju ha åkt till sin far, i Michigan. Men man kan ju inte veta.
 
Tusen tack för din hjälp, det måste ha varit jobbigt att gå igenom allt det du säger. Så jag är väldigt tacksam.
mvh
Micke

2003-05-16, 10:56
Svar #13

Jan Ek

En postboks kunde väl hyras av vem som helst, då som nu, och talar inte om exakt var en person bor. Mina utvandrare i Minnesota som var farmare hade postboks i det angränsande township, det var det som var själva samhället med post, bank etc. Tömmning en gång i veckan eller vid ärenden var nog standarden innan man började med utkörning av post på landsbygden.  
 
Faktiskt är jag inte ens säker på att alla husen i småstäderna hade egna postlådor. Men det finns säkert någon på forumet som har bättre kunskaper om detta än jag. Själva postboksnumret tror jag inte kan leda vidare på något sätt, men är ett starkt bevis för att du i alla fall är i rätt del av världen med ditt letande.
 
Så hur går du vidare? Att studera området i lokalhistoriskt perspektiv, att lära sig mer om geografi, näringsverksamhet och kommunikationer kan ge ideer. Kontakt med lokala släktforskare, historiska föreningar etc. likaså.
 
Ett exempel. Du vet att Karl Ivar, i Mathildas korta äktenskap, var gruvarbetare. Men om det var mer än en gruva i området, om alla bodde koncentrerat i själva Negaunee eller i små gruvsamhällen runt olika schakt, vet inte jag, vet du?
 
Johannes och Mathilda kallar sig bergsmän, men vid den ena hemkomsten kallar han sig för snickare? Kanske gjorde han lite av varje, en snickare måste nog söka sig runt i ett större område för att finna jobb. Timmerläger flyttas, järnvägsbyggeri och prospektering likaså. Detta är nog inte ett område med bofast befolkning på samma sätt som jordbrukarna på prärien som var knutna till själva jorden.
 
Hur många township runt Negaunee hade den som sitt centrum, hur stor måste ringen dras innan det vore naturligt att ha nästa större samhälle med postkontor som sin fasta punkt? Säkert olika långt åt olika håll med tanke på hur t.ex. vägarna låg. En uppförstorad tydlig (historisk) karta över området ville i alla fall jag försökt att skaffa mig.
 
Men också en person som tillfälligt flyttar i jobbet (och är borta just den månaden då folkräkningen pågår), kan ju välja att behålla en postboks av praktiska skäl, i alla fall om man räknar med att komma tillbaka.
 
Sedan har du alltid möjligheten att ta ett kortare abonnemang på Ancestry och leta själv, twp för twp. Det tar tid men är också ganska intressant, det är som om människorna ropar till dig från sidorna. Om man har fantasin.
 
Och ja, jag har tittat efter Eddie i index till folkräkningen 1930, utan att finna honom. Men han behövde ju inte ha stannat i norra Michigan?
 
Nu skiner solen, det verkar som om sommarn kommit tillbaka, och utomhus står projekten i kö. Det blir nog lite släktforskning för min del framöver en tid. Om jag kan låta bli . . .
 
/Jan

2003-05-16, 11:46
Svar #14

Utloggad Mona-Lisa Fransson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2010-07-02, 08:51
    • Visa profil
Hej Jan!
 
Jag har hittat någon i Emihamn som jag tycker passar in på Eddi Samuel Andersson. Denne Eddy uppger destinationen till Stockholm och under rubriken Titel/Anm står det F USA. I den sista församlingsboken står det att Eddi är född i Gwinn Michigan.  
 
Med vänlig hälsning
 
Mona-Lisa

2003-05-17, 07:57
Svar #15

Jan Ek

Mikael,
 
Räknar väl egentligen med att du redan tänkt på dessa möjligheter att komma vidare, med alla goda tips från Mona-Lisa som utgångspunkt:
 
Eddie/Eddy/Eddi är sannolikt den som i SSDI har nr 379-10-8895; Ed Anderson f. 19/5 1908, d. maj 1983. Michigan verkar inte vara den värsta staten för åtkomst av vital records. Denna site uppger att det går att beställa en dödsattest via nätet, med kreditkort, och av vem som helst. Det är ju också möjligt att få tag i en SS-5 om dödsattesten verkar lovande.
 
Marquette verkar också vara ett livaktigt county vad gäller genealogi och lokalhistoria. Flera lokala hjälpare är listade här, och efter en genomläsning verkar kontakt med Mary Turvey en särskilt god id?.  Om inte hon kan hjälpa (vilket jag är säker på med den resum?n, frågan är väl bara om hon har tid), så uppger ju Rosemary Michelin att hon kan slå upp födslar i mormonfilmerna. Detta är viktigt eftersom tillgång till födelseattester i det offentliga systemet är under sträng restriktion. (Räknar med att myndigheterna inte dragit in dessa trots generell skärpning.) Här en sammanställning över vilka mormonfilmer som finns för Marquette.
 
/Jan

2003-05-17, 09:49
Svar #16

Utloggad Per-Arne Ek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2012-10-14, 11:00
    • Visa profil
Hej!
 
Min farfars far Johan Ek hade fyra syskon och en adoptivbror som alla åkte till Amerika på 1800-talet. Jag undrar om det är möjligt att genom US Census få information om var de bodde, vilka jobb de hade, deras barn och om det finns släktingar i livet.
 
Här följer den information som jag har fått genom gamla brev och fotografier:
 
Johanna Ek (Nilsdotter) f. 1846-12-24 i Gammalkil E-län. Gift med Carl August Carlsson 1871. De emigrerade 1880 till Amerika. De slog sig ner i Stanton Montgomery Iowa. De fick två flickor Anna och Emma.
Anna, gift med E E Larson, fick döttrarna Helen, Florence och Marcella. Marcella, som var född 1916 var troligtvis yngst.  
Emma gift med Ray B Ratcliff. De fick  sonen Max Donovan Ratcliff som var född 1930.
 
Anna Mathilda Ek (Nilsdotter) f. 1861-04-16 i Östra Tollstad E-län. Hon emigrerade 1880. Sista socknen hon bodde i Sverige var i Vist socken E-län. Gift med norrmannen John Hermansen . De fick en dotter. En tid var deras adress 141 Jefferson Ave. Richmond Hill New York City.
 
Otto Fredrik Ek (Nelson) f. 1859-09-20 i Östra Tollstad E-län. Han emigrerade 1880. En tid bodde han i Kansas City. Han var gift två gånger i USA. Han kom hem till Sverige 1930 och dog här 1937.
 
Klara Ek (Nilsdotter) f. 1864-12-15 i Östra Tollstad  E-län. Hon emigrerade 1889. Troligtvis dog hon före år 1900.
 
Hjalmar Hjerton f. 1871-12-08 i Linköping. Han kom till Tollstad Norrgård i Östra Tollstad socken E-län som adoptivson. Han emigrerade 1889 ihop med Klara Ek till Amerika. Vet inget mer om honom.
 
Vore tacksam om någon hittar små ledtrådar om någon av syskonen. / Per-Arne

2003-05-17, 11:19
Svar #17

Mikael Andersson

Till Jan, jag har kontakt med en Virginia Peacook som är chef för en kyrka där uppe, som skulle vidarebefordra mina förfrågningar till de Luterska kyrkorna där, så får vi se om det ger något. Och nu när du kommer med mer så kan jag bara buga och tacka

2003-05-17, 12:00
Svar #18

Mikael Andersson

Jan ek, vad heter dödsattest på Engelska... För länken att beställa funkade inte.

2003-05-17, 12:43
Svar #19

Jan Ek

Per-Arne,
 
Klart jag måste hjälpa en som har ett så flott soldatnamn!
 
1. Carl och Johannas dotter Annas familj återfinns 1920 i Stanton Montgomery IA, ED 122 s. 5B:
Emil E. Larson 38, salesman, hardware store, född i Iowa av svenska föräldrar. Hustru Anna 36, dito. Barnen Helen 15, Florence 11 och Marcella 4 år 10 mån. Census datum 6 jan 1920. Familjen äger bostaden, den är belånad. I familjen bor också 76 år gamle svärfar Carl A. Carlson, änkling. Han är vaktmästare i kyrkan.
 
1930 består familjen Larson av Emil E. 48, Anna E. 46, och Marcella I. 15. Emil är nu bookkeeper, bank. Bostaden är värderad till 7500 dollar, familjen har radio. Paret gifte sig ca 1904.
 
2. Familjen Ratcliff återfinns 1920 i Red Oak City MOntgomery IA, ED 120 s. 16A:
Ray B. 28, Car Salesman, Automobiles född i Illinois. Emma 32, paret äger bostaden, belånad.
1930 består familjen av Ray B. 39, Emma O. 42, sönerna Ray D. 5(?) och Max D. ?mån. Paret hyr bostaden för 20 dollar/mån, och han står som garageman, auto.
 
3. Det är väl en möjlighet att Otto är den som återfinns 1920 i Rock Rapids, Lyon IA, ED 77 s. 7A:
Otto Nelson 60, änkling, invandrade 1880. Bor samman med barnen Sadie 29, Frank 26 Clerk, Post Ofice, Rose 22 Clerk, Dry Goods Store, och Louis 19. Alla barnen födda i IA. Bostaden självägd.
 
Detta är långt från den ende 60-årige Otto Nelson i index, det som utmärker honom är det riktiga invandringsåret. Census 18 april 1930 är han fortfarande kvar på adressen, så om din Otto återvände till Sverige innan dess så är det fel person. 1930 består hushållet av Otto, Sadie och Frank.
 
Jag finner inget på fam. Hermanson eller på Hjalmar och Klara. Det är svårt att veta vad Hjalmar kallade sig i USA. Hör av dig om du vill ha bildfilerna.
 
Mvh,
Jan

2003-05-17, 12:48
Svar #20

Jan Ek

Mikael,
 
Det heter Death Certificate, linken fick ett http för mycket, denna är riktig.
 
Jan

2003-05-17, 13:17
Svar #21

Utloggad Ulrika Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2008-01-14, 00:07
    • Visa profil
Hej,
 
jag söker upplysningar om följande personer/familjer.
 
1. Johan Andersson Rattfelt f. 1866-07-06 i Rattsjöberg, Vitsand (S) Emmigrerade 1887-04-15. Gift 1889-01-14 i Michigamme, Marquette, Michigan med Karolina Eriksson Bratt f. 1865-09-01 i Östmark (S). Vad finns det för uppgifter på dem, fick de några barn? Som kuriosa så står det i Vitsands hfl att Johan är ofärdig i ena handen.
 
2. Per Olofsson Gund f. 1861-01-02 i Gunnsjögården, Vitsand (S). Emigrerade runt 1888 tillsammans med hu. Karin Larsdotter f. 1863-06-04 i Vitsand (S)och barnen Axel Wilhelm f. 1885-06-10 och Emilia f. 1886-12-30. Båda barnen födda i Gunnsjögården, Vitsand (S).
 
3. Karl Johan Wester f. 1871-05-11 Klockaretomten, Ölme (S). Emigrerade 1891-10-11 från Bonderud, Varnum (S). Karl Johan är oä son till Lovisa Gund f. 1851-06-17 i Gunnsjögården, Ölme (S). I Arkion 1900 så finns det en uppgift om en f.d. soldat Karl Johan Wester f. 1848 i Varnum (S) som står som kvarstående obef. och ska enl. notering ha rymt till Nordamerika 1873. Denna Karl Johan dä kan ju vara far till Karl Johan dy? Kanske hamnade de på samma ställe?
 
Med vänlig hälsning
Ulrika Påhlsson

2003-05-17, 14:31
Svar #22

Utloggad Per-Arne Ek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2012-10-14, 11:00
    • Visa profil
Hej Jan
 
Hjärtligt tack för informationen! Klart att man kan lita på en riktig Ek.
 
Min Otto Nelson hade troligtvis inga barn. Han skrev till min farfar 1930 och berättade att han var ensam och undrade om 7000 kr skulle räcka till att leva resten av sitt liv i Sverige. Möjligtvis flyttade han hem 1931 men redan i juli 1931 gifte han om sig i Småland.
 
Mathilda Ek var gift Hermansen.
 
Finns det något forum på nätet där man kan söka efter nu levande släktingar i USA?  
 
Åter igen ett varmt tack för hjälpen / Per-Arne

2003-05-17, 14:42
Svar #23

Jan Ek

Ulrika,
 
John Anderson återfinns i Michigamme 1920, ED 240 s. 3B.
 
John Anderson 53, immigrerade 1887, han är worker, woods. Hustru Carolina 54, im. 1886. Paret äger sin bostad. Barn:
William 19, Edla 16,Raymond 14 och Mathilda(otydlig anteckning) 11.
1930 har barnen flyttat ut, äktenskapsåret anges till 1889 och han är nu carpenter, house. Bostaden är värderad till 1500 dollar. Samma uppgifter på invandringsår.
 
På de andra två finner jag inget vid enkla sök i index. Jag tolkar din efterlysning som att du inte vet var dessa slog sig ned i USA, gör du det ökar chanserna att finna något dramatiskt vid mer målriktade sök.
 
Michigamme är precis samma område som Mikael ovan letar efter sina Anderson i. Alla tipsen om lokala hjälpare och resurser jag gav honom gäller dig lika mycket. Där finns till och med ett lokalt sammanställt vigselregister där du återfinner Johan och Carolina!  
Chansen att få lokal hjälp skulle väl därmed vara stor, och enligt linken till den officiella sidan jag förtydligat för Mikael ovan är det heller inga hinder för vam som helst att beställa en kopia av en vigselattest om du är intresserad.
 
Mvh,
Jan Ek

2003-05-17, 15:13
Svar #24

Utloggad Ulrika Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2008-01-14, 00:07
    • Visa profil
Jan Ek,
 
tack för din hjälp!
När det gäller de andra två så har jag inga som helst uppgifter var de slog sig ner.  Det enda jag har är noteringarna från hfl att de emmigrerade. De kanske finns på emigrations-CD:n? Ska lägga in efterlysning där!
Jag återkommer om jag hittar mer information om dem!
 
Med vänlig hälsning
Ulrika Påhlsson

2003-05-17, 16:05
Svar #25

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Ulrika
 
Per Grund från Vitsand, 27 år, Karin Grund, 25, Axel Gund, 3 och Emelia Gund, 1 år gammal lämnade Göteborg för New York 1888-06-01. Källkod 36:7:21391. (Föräldrarnas efternamn anges till Grund medan barnen kallas Gund.)
Däremot tycks det inte gå att påträffa Karl Johan Wester på Emigrant-CD:n.
Bengt Johansson

2003-05-17, 16:07
Svar #26

Jan Ek

Per-Arne,
 
Den vanligaste vägen att gå vidare efter att ha etablerat en person i folkräkningen 1920-30 är att kontrollera SSDI. Ett sök där på t.ex. Max Ratcliff ger träff och visar att han avlider i LA, Orange Co, CA (postnumret). Nu har CA ett eget dödsregister och i ett sök med Orange som begränsning, det finns många Ratcliff, framkommer denne:
 
RATCLIFF  MAX  DONOVAN  MALE  1 Feb 1930  1 Apr 1993  IOWA  ORANGE  484-28-8885  
 
och (bland många andra Ratcliff):
 
RATCLIFF  BETTY  L  FEMALE  10 Dec 1931  8 Jul 1972  WEST VIRGINIA  ORANGE  235-42-4247  
 
Förutom att du nu har ett exakt dödsdatum på Max och mellannamn Donovan, har du också en tänkbar kandidat till en hustru Betty med födelsestat West Virginia. Du har också nu möjligheten att beställa en SS-5 på Max.
 
Californien är generellt ganska strängt med uppgifter, en länk som skall gå till ett formulär för beställnig fungerar för tillfället inte. Om det är övergående eller har ett samband vet jag ej.
 
En resurssida för Orange finner du här med länk till ett amerikaskt forum liknande detta. Också några länkar till professionella genealoger som hjälper till med att leta efter attester och dödsrunor mot en avgift. (Längst ned på sidan)
 
Ray och Emma gifte sig ca 1920, en uppgift ur census 1930 som föll bort i mitt förra svar. Och jag sökte både på Hermansen och Hermanson.
 
Jan

2003-05-17, 16:28
Svar #27

Utloggad Ulrika Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2008-01-14, 00:07
    • Visa profil
Bengt Johansson,
 
tack för hjälpen, då slapp jag skriva en ny efterlysning!
Jag söker vidare på Karl Johan Westers öden och äventyr.
 
Med vänlig hälsning
Ulrika Påhlsson

2003-05-18, 09:25
Svar #28

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1063
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 14:49
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej! Finns det en census tillgänglig för 1890 eller 1900? Jag letar efter Ida Mathilda Andreasdotter, född 1868-08-27 i Örsås,Älvsborgs län, numera Västra Götaland. Hon emigrerade från Lida Öfre, Ambjörnarp, Älvsb. till USA 1892 och gifte sig troligen med Johan August Rydell, född 1855. Han emigrerade från Svensås, Holsljunga,Älvsb. 1886. De fick troligen en dotter Anna, född 1893 i USA. Ida dör kort efteråt och Johan August återvänder 1905 till Holsljunga i Sverige med sin dotter. Ida kan ha bott i Providence, Rhode Island, eftersom jag har ett kort på henne därifrån. Jag har även ett kort på Ida och hennes make, som är taget i Pittsburg eller Allegheny City i Pennsylvania. Kan någon hitta dem i en census?

2003-05-18, 09:57
Svar #29

Jan Ek

Anneli,
 
Census 1890 brann nästan helt upp innan den hann filmas. Ett sök i ett index för 1900 jag har tillgång till lockar inte fram någon John/Johan eller August Rydell.
 
Mvh,
Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna