ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-28  (läst 2193 gånger)

2003-01-26, 10:54
läst 2193 gånger

Utloggad Lasse Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Senast inloggad: 2021-01-22, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som kan hjälpa mig med Gustav Rikard Karlgren f,1898-05-08 i Skultuna,Västmanland d,1967-03-04 i Sonora Califonien.Han kom med skeppet Bergenfjord 1923-05-18 till Ellis Island.Så mellan 1923 till 1967 så vet jag ingenting om honom!Finns det något om honom i US Census? Tyvärr så lägger min engelska hinder ivägen!
Tacksam för allt jag kan få!
Hälsningar Lasse i Norrköping.

2003-01-26, 11:23
Svar #1

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Barbro, jag vet inte om Du noterade att i passagerarlistan där Axlarna fanns med så stod det att de skulle till Sr bror John Myren. Alltså inte Nyren. Nu fanns han ju i census som Nyreen men i alla fall. Det fanns för övrigt ganska många både Nyren och Nyreen.
 
Mvh
Lena A L

2003-01-26, 13:38
Svar #2

Jan Ek

Lasse,
 
Här lite upplysningar om vad Rickard Karlgren gjorde 15 april 1930 enligt folkräkningen; Illinois . Rock Island . Moline . District 37, sid 23 av 27:
 
Richard Karlgren 31 år, är tillsammans med en hel grupp unga svenska män inlogerade hos en svensk smed vid namn Gust(av) Anderson, 1136 Eleventh Ave. i Moline, Illinois. Alla jobbar på den lokala plogfabriken.
 
De flesta är smeder, men inte Richard, hans arbetsuppgift är en annan som jag tyvärr går bet på att tolka. Jag skulle behövt en yrkesordlista, men ibland är nog okunskapen hos den som tar uppgifterna lika stor, och man kan inte alltid lita på det som står. Lägger en liten bild nedan så kanske någon annan har ett förslag på hans arbetsuppgift. Hans yrke står överst.
 
Observera att Plow Shop sannolikt inte skall tolkas som att han jobbade i en butik som säljer plogar, i USA används shop synonymt med verkstad, och dessutom avdelning inom en större fabrik. Det finns givetvis en möjlighet att fabriken hade en egen utförsäljning direkt till konsument, men jag tror det inte.
 

 
Richard är ogift, och emigrerade 1923, samma år som de andra unga männen. Kanske reste de samman, kanske hänger de rentav ihop med din forskning. Jag räknar därför upp namnen så som jag tolkat dem:  
 
Bror (35) och Holger (25) Ga(e)vert, John Arvidson (32), och Carl Franzen (37).
 
Till sist observerar jag att dödsdatumet i SSDI är 15 mars, inte 4:e som du anger? Du är väl redan klar över att det är en möjlighet (som kostar pengar) att beställa en kopia, SS-5, av den ursprungliga ansökan om eget socialförsäkringsnummer. (Motsvarigheten till vårt personnummer.) Den kan kanske ge tips om familj om det är målet med din forskning.
 
Relaterade sökningar i SSDI ger inga uppenbara kandidater till familj, men det betyder inte att han inte hade någon. Antalet Carlgren med C är ganska stort, och kan innefatta senare generationer som mer än troligt amerikaniserat stavningen.
 
Jag kan eposta originalsidan ur folkräkningen om du är intresserad, hör av dig i så fall.
 
Mvh,
Jan Ek

2003-01-26, 14:01
Svar #3

Jan Ek

Jan Nilsson,
 
Bara så du inte tror att jag översett din fråga; nej, jag har tyvärr inte funnit några spår av systrarna Nordlund i folkräkningarna 1920 och 1930. Antar att andra som brukar hjälpa till här heller inte funnit något. Ett efternamn på makarna är det som skulle behövas, med så vanliga förnamn blir möjligheterna allt för många 1930 (som är den enda med index på alla personer i hushållet).
 
När någon frågar här och inte får svar skall det nog i de flesta fall tolkas som att det inte direkt gått att finna någon tänkbar kandidat. Det betyder inte att personerna inte går att finna, men för oss hobbyforskare är nog att gå igenom 100-tals sidor i folkräkningarna, namn för namn, inte praktiskt möjligt. Jag har inte heller bredband, bara ISDN. Tyvärr har jag också flera i min egen släkt jag gått bet på - så långt. Men att totalt ge upp dessa, nej det gör jag aldrig.  
 
Mvh,
Jan Ek

2003-01-26, 14:14
Svar #4

Utloggad Lasse Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Senast inloggad: 2021-01-22, 23:49
    • Visa profil
Hej Jan!
Ett varmt tack för din hjälp!
Rikard är min sambos farfar och han utvandrade till USA på grund av olycklig kärlek!Jag tror inte att han bildade någon familj i USA!I ett brev från Solora Ca 1967-03-06 kom dödsbudet att Rikard Karlgren dog lördagen den 4 mars!Det står ingenting om någon familj!
Han var sågverksarbetare,det är det ända yrket jag vet att han hade!
Så det står fel i SSDI! Han begravdes den 7 mars.
Jag tar gärna imot orginalsidan ur folkräkningen!
Tack än en gång!
Hälsningar Lasse i Norrköping

2003-01-26, 14:31
Svar #5

Jan Ek

Kärlek kan göra de konstigaste saker med folk . . . :-)
 
Sidan är skickad, lycka till vidare,
 
/Jan
(Norrköpingsbo i 17 år innan jag själv blev emigrant)

2003-01-26, 17:47
Svar #6

Bbarbro Weismann

Lena !
 
Jag uppmärksammade att det står att Johan Axel ska till sin brother Alfred Myren. Namnet är helt enkelt felskrivet i passagerarlistan. Båda bröderna tog sin mammas namn Nyrén i USA. Jag har också sökt på Myren, men efter en tid kom jag på stavningen Nyreen. Jag tror att Axel JR inte böt namn utan behöll fadersnamnet Jonsson eller Johnsson. Vet Du vilka uppgifter som man kan få från social security registret.
/Barbro

2003-01-26, 19:05
Svar #7

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 15:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde kolla upp följande person.  
Nels Adolf Nelsson(eller Nelson) född 1884-08-02  
gift med Greta Alfhilda Maria Svensson född i Göteborgs Masthugg 1906-04-25.  
Dom gifte sig i Amerika(troligen Chicago)1928-05-18  
Dom flyttade 1930-04-23 till Chicago.  
 
Var Nels född i Chicago?  
var i Chicago bodde dom?  
 
Mycket tacksam för hjälp!

2003-01-26, 20:35
Svar #8

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Barbro! Från Social security-registret kan du få en kopia på hans SS-5-blankett, dvs själva ansökan om att få ingå i socialförsäkringssystemet (det var dessutom inte alla yrkesgrupper som täcktes av systemet), (det finns en del om detta ämne redan på Anbytarforum, sök på tex SS-5 i Rötters sökruta). För 27$ får du då en kopia på blanketten (efter några månader) med personens egna uppgifter om vilka föräldrarna var - du kan alltså bekräfta släktskapet. Övriga familjemedlemmar framgår inte. Info på engelska med bilder av hur blanketterna ser ut finns här http://members.aol.com/reginamari/ancestry/ssnfaq.html .
 
mvh, Eva

2003-01-27, 00:38
Svar #9

Utloggad Roger Olofsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2012-08-16, 17:17
    • Visa profil
    • westervik.com
Jag behöver hjälp med kompleterande information om dessa två syskons familjer. De bodde troligen i Winnebago county, Illinois omkring 1930.  
 
Erickson, Gustaf Theodore Ted. Född 1903-08-09 i Rockford, Illinois, USA. Gift med Brown, Mary Ellen. Född 1902.  
 
Erickson, Eva Agda. Född 1899-03-01 i Rockford, Illinois, USA. Gift med Barker, Raymond Lee. Född 1897.
 
Mvh Roger Olofsson

2003-01-27, 10:56
Svar #10

Jan Ek

Roger,
 
Tur att du hade en så pass precis plats att leta på, det kryllar av Ericksons i Illinois!
 
Ur 1930 års census:
Illinois - Winnebago - Rockford - District 54 sid 7 av 52. Daterad 4 april 1930.
 
631 Seventeenth St., Rockford
Erickson, Gustav T. (26), Cabinet maker, Furniture Factory. Äger sin egen bostad värd $5800, familjen har radio. (En av de speciella frågorna det året) Född i Illinois av svenska föräldrar.
Hustru Mary (27), de gifte sig när han var 17 och hon 18. Jobbar som Assembler, Brass Works Hon född i Illinois av föräldrar också födda i staten.
Döttrar Eleanor (9), Emma (7), son Gust Jr (4 år 11 mån)
 
------------------
 
Ur Illinois - Winnebago - Rockford - District 58, sid 35 av 60. Daterad 17 april 1930.
 
Adress Bennet St., inga husnummer angivna i området.
 
Barker, Raymond L.(32), kan se ut som om han drev ett litet tryckeri, printer, own shop. Det är lite otydligt, men du vill väl ha filerna, så kan du ju fundera själv? Ser också ut som om han anställt grannpojken 19 år hos sig. Hans far var från Illinois, men modern från Wisconsin. Paret äger hemmet, $4000, och de har också radio.
Hustru Eva (30), paret gifte sig när han var 22, hon 21.
Söner Raymond L. (8) och Robert (svårläst) (1 år 9 mån).
 
Ge mig en vink om du kan ta emot filerna, ca 850 Kb st.
 
Mvh,
Jan Ek

2003-01-27, 17:01
Svar #11

Utloggad Lasse Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Senast inloggad: 2021-01-22, 23:49
    • Visa profil
Hej Jan!
Tack för listan! Kan du hjälpa mig med min farmors bror,Axel Harald Karlsson f,1884-04-09 i Bjurtjärn (S)Han emigrerade till USA 1902 och tog sig namet Rehnberg och var troligen elektriker!
Han gifte sig med en Ellen.Tyvärr har jag inte mer om honom och jag vet inte var eller när han dog! Jag hoppas att han finns i US Census 1930!
Tacksam för allt jag kan få!
Hälsningar Lasse i Norrköping.

2003-01-27, 17:57
Svar #12

Jan Ek

Lasse,
 
Tack vare ett ganska ovanligt namn och några distinkta uppgifter; Ellen och elektriker, fann jag honom i staten Washington både 1920 och 1930. Eftersom jag tror du nu tränat upp dig på att tyda arken från de förra du fick sänder jag dem till dig direkt. Får du problem med tolkningen får du säkert hjälp här. Som tidigare sagts många gånger finns också ett suveränt hjälpmedel för att tolka kolumnerna i de tomma ark som alla kan lasta ned gratis från Ancestry, abonnent eller icke.
 
Mvh,
Jan i Sandnes

2003-01-27, 18:01
Svar #13

Karin. A. Björkholm. (Karin)

'Någon' Axel Rehnberg 30 år var här på besök tillsammans med fru och två små barn Lotta och Olga, augusti 1914.Familjen bodde då i Rockford , Illinois (Winnebago county)
 
allt enl. ellisisland.org
 
`Karin B.

2003-01-27, 18:12
Svar #14

Jan Ek

Karin och Lasse,
 
Detta är den andre Axel Rehnberg med den exakta stavningen i US census 1930 (finns bara två plus två Renberg i fel ålder), som jag också tittat på. Han lade jag åt sidan för att han inte var elektriker men industridesigner, och änkling med de två döttrarna 1930. Den andre som förekommer i två census i Washington passar så mycket bättre.
 
Om du Lasse skulle bli tveksam på om det är rätt person du nu fått, är det lätt att ta fram data på den i Rockford.
 
/Jan

2003-01-27, 19:14
Svar #15

Utloggad Lasse Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Senast inloggad: 2021-01-22, 23:49
    • Visa profil
Hej Karin och Jan!
Ett stort tack för hjälpen! Jans Axel var rätt person för han skulle ha en son som heter Harry och som dog 1975 enl.en uppgift som jag fått av en släkting! Att hitta några ev.barn till Harry är väll rätt svårt om man inte kan engelska!
Jag ska ta hem filen och lära mig lite!
Tack än en gång!
Hälsningar Lasse i Norrköping.

2003-01-27, 19:44
Svar #16

Lotte Berge

Kan någon vänlig själ hjälpa mig hitta Anton Erickson f 1879 från Misterhult i folkräkningen. Vet att han åkte över 1906, bodde då hos sin bror i Idaho Falls, Idaho. Anton avled februari 1972 i Moses Lake, Grant County, Washington State. Social security number: 532-52-4867. Anton ska ha varit gift med en amerikanska, vet ej om de fick några barn.

2003-01-27, 20:00
Svar #17

Karin. A. Björkholm. (Karin)

Hej Lasse,
 
Harry Rehnberg Birth Date: 21 Nov 1910  Washington
    Death Date: May 1975  
hade följande adress Kent, Litchfield, Connecticut (nära större stad Waterbery)men det var kanske en gammal nyhet...
 
`Karin B.

2003-01-27, 20:17
Svar #18

Jan Ek

Två själar samma tanke ;-)
 
Vidare i SSDI är antagligen Metta R Rehnberg hustrun, som född 5/6 1913 avlider 23 feb 1999 på samma adress som Harry. Både hon och Harry har fått sina socialförsäkringsnummer utfärdade i Washington, vilket i sin tur tyder på att båda kommer därifrån.  
 
Faktiskt står Harry Rehnberg fortfarande i telefonkatalogen på internet, vilket väl får sägas anmärkningsvärt för någon avliden sedan nästan 28 år! Förklaringen är antagligen att änkan Metta bara fortsatt abonnemanget utan att ändra uppföringen. Nästa fråga är då om någon i familjen fortfarande bor på adressen och tagit över abonnemanget sedan 1999?
 
Troligen är telefonen avstängd, men det skadar ju aldrig att prova. Är det någon annan som har erfarenhet av om det är möjligt att via telefonbolaget få namn på någon i dödsboet som ju måste betalt sista räkningen? Eller är detta konfidentiell information? Kunde ju annars vara en möjlighet att komma vidare för många som hamnar i en motsvarande situation, med en sista relativt färsk adress, och utan att känna till efterlevande.
 
Bara en fundering,
/Jan

2003-01-27, 20:18
Svar #19

Utloggad Ulla Wimnéus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2021-04-20, 10:55
    • Visa profil
Hej, kan någon hitta Fredrika Charlotta Andersson
född 17 juli 1874, utvandrad från Tidersum (E) 1891. Jag har hittat henne på Emigrant cd:n och i en Svensk-Amerikansk kyrka i Aledo, Mercer co,Ill.
Där blev hon utesluten 6 dec. 1895, hon hade inte deltagit i församlingsarbetet och närvarat vid gudstjänsterna. För övrigt har jag egentligen inga ledtrådar.Hennes syster Carolina Matilda Andersson f 1865 åkte 1886 men jag vet inte vart hon tog vägen, pappa minns att det pratades om Rock Island Il. men det var på 1930-talet. Den ena av systrarna kan ha gift sig med en Frans Oscar Andersson den andra med en Nils. Jag är medveten om att detta inte är mycket att gå på men försöker ändå.
Hälsningar Ulla

2003-01-27, 20:28
Svar #20

Karin. A. Björkholm. (Karin)

Lasse och Jan,
 
Kanske det också är någon svensk Rehnbergsättling (Metta A Rehnberg age 26 och Harry C Rehnberg age 55 --- far och dotter, vem vet??) som bor i New Milford Connecticut idag??

2003-01-27, 20:30
Svar #21

Karin. A. Björkholm. (Karin)


2003-01-27, 20:33
Svar #22

Jan Ek

Upptäcker försent att Metta har en egen uppföring i telefonkatalogen i Hamden, CT. Det tyder snarare på att hon kanske tillbringat sin sista ålderdom på något ålderdomshem/sjukhem. Då finnes kanske en ännu större möjlighet att något barn tagit över föräldrahemmet och låtit telefonabonnemnaget löpa, kanske rentav en son med samma namn som pappa?
 
Detta är definitivt avdelningen spekulationer, men resonemanget visar många olika möjligheter att gå vidare med ett litet spår. Det är inte svårt att ta reda på om adressen i Hamden är ett hem för äldre, och i så fall kan en kontakt med detta ge nya möjligheter att finna efterlevande.
 
/Jan

2003-01-27, 22:39
Svar #23

Utloggad Sven Magnusson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2011-02-15, 12:51
    • Visa profil
Hjälp jag har kört fast. Jag söker så många upp- gifter som möjligt om min mors farbror Rickard Karlsson, född 1884-06-15 i Frösö socken,Jämt- lands län. Död enl.uppgift 1961-03-?(i en avliden systers almanacka).
 
Fader Karl-Petter Olsson,f 1851-06-27,mor Kristina Nilsdotter Berg,f 1857-05-30.
 
Emigrantregistret i Trondheim har följande uppgifter; Rikard Karlson,ogift,resdato 1909-02-03,jordbr.,född 1884 i Sunne(troligen felskrivet pga att 1909 bodde familjen i Hara,Sunne socken) till Seattle,Wash.,linje Canadian,skepp Salmo,biljett betald i Trondheim.
 
Han återfinns i Seattle åren 1937 och 1942 enl. bouppteckningarna efter hans mor resp. far.
 
S/S Salmo gick som uppsamlingsfartyg på traden Trondheim-utefter norska kusten-till Hull i England.

2003-01-28, 00:07
Svar #24

Jan Ek

Sven,
 
Det är en viss möjlighet för att Rickard är den Richard Carlson som 1920 är longshoreman i hamnen i Seattle. Han är 37 år, ogift och uppger inget immigrationsår. Han bor i ett boardinghouse. Det är också möjligt att det är samme Richard som finnes i folkräkningen 1930. Han är nu 46 år, ogift och bor i ett annat boardinghouse, ett riktigt stort ett på 7th Ave med 130 ungkarlar. Han är fortfarande hamnarbetare. Sidorna från detta område är ungefär så dåligt focuserade i avfotograferingen som de kan bli, men jag tror det står att han immigrerade 1914. Hur kan det stämma? (Washington > King > Seattle > District 124, s. 21 av 25)
 
Du har säkert likt mig försökt att finna honom i SSDI utan framgång. Kan han hoppat över gränsen till Canada? Kommit tillbaka till Sverige?
 
Vet ej om detta är till någon nytta, lycka till vidare,
 
Mvh,
Jan Ek

2003-01-28, 10:14
Svar #25

Utloggad Lasse Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Senast inloggad: 2021-01-22, 23:49
    • Visa profil
Hej Karin och Jan!
Jag bugar mig!Ett par uppgifer hade jag om sonen Harry,men alla strån till stacken är värdefulla!
Jag ska framöver försöka skriv ett brev till den adressen som finns i CT.
Tack än en gång!
Hälsningar Lasse i Norrköping.

2003-01-28, 12:39
Svar #26

Utloggad Susanne Åkerfeldt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2023-04-16, 19:08
    • Visa profil
Hej! Skulle någon vilja vara snäll och göra en koll i 1930 års folkräkning för Marion County, Raccoon Township i Illinois? Jag söker min mans morsmors bror ERIK Petrus Valention Peterson, född 1879-03-11 i Åslemåla, Ålem och utvandrad 1907. Han bodde först hos en bror i St Louis, men en fullmakt som är bifogad bouppteckningen efter hans mor 1921 är underskriven inför notarius publicus i Centralia, Marion Co, Ill. Av en karta framgår att Centralia är en centralort och Raccoon Twnship är landsbygden runt omkring. I Illinois Death Index finns en Erik Peterson angiven som avliden 1931-08-08 i Racoon Twp, Marion Co. Det vore intressant att se om informationen i 1930 års census kan ge några ledtrådar till om det rör sig om rätt person och naturligtvis om ev. barn. Mvh Susanne Åkerfeldt

2003-01-28, 13:28
Svar #27

Jan Ek

Susanne,
Med så många precisa uppgifter var det enkelt.
Ur 1930 census, Illinois > Marion > Raccoon > District 28 s. 8 av 15:
 
Erik P. Peterson (51), invandrade 1905, farmare på egen farm. Gifte sig 37 år gammal med
Cora A. (41). Hon hade varit gift tidigare, antagligen i staten Missouri där hon var född, första giftemål när hon var 23. Hennes föräldrar var födda i Indiana (f) och Ohio (m).
Från detta första äktenskap har hon med sig en son, 17 år. Hans namn är Emil J. Zundel född i Missouri. Hans far var från Alabama. Du finner honom lätt i SSDI om du skulle vilja fundera vidare på honom. Han dör juni 1952 i Illinois.
 
Eftersom familjesammansättningen är precis den samma också i folkräkningen 1920, verkar det troligt att Erik inte fick några egna arvingar i USA. Enda uppgiften som skiljer detta år är att immigrationsåret anges till 1907.
 
Är du intresserad av filerna 6-800Kb st?
 
Mvh,
Jan Ek

2003-01-28, 19:11
Svar #28

Utloggad Jan Åke Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2018-12-20, 12:39
    • Visa profil
Karl Teodor Alarik Karlbom (Carlbom) född 1895-06-15 i Varv (R) emigrerade 1920 till USA och kom till New York med Drottningholm 1920-07-14.  Enligt faderns bouppteckning 1945 var han bosatt på då okänd ort i USA, var gift och tagit moderns flicknamn Sanden (Sandeen, ev Sandren).  Jag har ej återfunnit honom i SSDI.
Tack på förhand för all hjälp
 
Jan Åke Sandberg

2003-01-28, 19:41
Svar #29

Utloggad Roger Olofsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2012-08-16, 17:17
    • Visa profil
    • westervik.com
Hej Jan!
 
Tack för ditt utförliga svar!
Jag har en till fråga:
 
Jag har två halvsyskon som kom till Winnebago, Il.
Hulda Lovisa Johnson finns med i 1900-census men halvbrodern Karl Ragne Frithiof kom dit i september 1900 så han finns inte med i 1900-sensus.Broderns efternamn vet jag inte, men han var född 18860217 i Persnäs(H). Systern bodde 1900 hos modern Emma Louise Carlson/Erickson.
Emma bodde då med sin man John Pet Erickson 1122 8th street Rockford,Winnebago, IL
 
Hoppas att du kan hjälpa mig med att kanske finna syskonen med deras familjer om de nu hade några!
 
Mvh Roger Olofsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna