ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-09  (läst 2469 gånger)

2005-01-17, 14:03
läst 2469 gånger

Jan Ek (Janek)

Orsolya,
 
Har du några fler uppgifter som kan göra det lättare att söka? Som t.ex. hans förnamn, när han var född, vilken nationalitet du tror han uppgav, eller när han utvandrade?
 
Varför tror du att han är att finna just 1910? Rent tekniskt är 1910 kanske det sämsta census under 1900-talet att söka i, eftersom inte länder är medtagna som sökkriterium, bara amerikanska delstater. De som är födda utanför USA är givetvis med i själva census, men fältet om födelseort är blankt. Om du har lite fler av de andra uppgifterna jag undrar över kan det ändå gå, också 1910.

2005-01-18, 15:11
Svar #1

Orsolya Hoffmann

Han var halvbror till min mormor, och jag vet inte från vilken sida, pappas eller mammas. Mormors pappa hette Lang. Modern var gift tidigare med en person som troligen hette Mihailovic. Den familjen bytte namn till Malmos senare. Tyvärr vet jag inte mer om namnet. Han var antagligen född 1880-1895 och utvandrade efter sekelskiftet. Jag drog slutsatsen att 1910 var den första census där han fanns med och att det där var störst chans att han fanns kvar i Milwaukee. Men om 1920 är lättare sökbar kan man naturligtvis pröva där. Vad jag vet ville han komma hem på besök, men ångrade sig när Titanic sjönk (1912). Sedan har han inte hörts av mer.
 
Den etniska beteckningen är svår att avgöra. Han kan ha uppgett sig vara ungrare, kroat, serb eller österrikare. Han var etnisk ungrare bosatt i den av serber dominerade provinsen Slavonien i Kroatien som var en del av Österrike-Ungern... (av namnen är Lang tyskt, Malmos ungerskt och Mihailovic serbiskt eller kroatiskt).

2005-01-19, 12:41
Svar #2

Jan Ek (Janek)

Orsolya,
 
Jag tror detta blir mycket svårt. Utan att ha ett förnamn, eller ens ett exakt födelseår, ser jag inte hur man ska kunna plocka ut rätt person bland väldigt många tänkbara. Några exempel. Ur census 1920 finner jag 65 personer med namnet Lang i Milwaukee, många av dem är i ungefär rätt ålder och uppger Hungary, Austria, Bohemia, Germany, Slavia, etc. som nationalitet. Det finns en Milovic som uppger Croatia, en Mihalovich som uppger Jugoslavia, osv med fler variationer (felstavningar) av namnet.
 
Och detta är bara i Milwaukee, en plats man inte ens kan vara säker på att han stannade i. Och det omfattar heller inte alla möjliga medvetna eller omedvetna stavningsvarianter i censusmaterialet.
 
Namnet Malmos är mycket mer ovanligt, med den exakta stavningen är bara två personer i hela USA uppförda 1920; Paul Malmos från Danmark f. 1892 och Martins Malmos från Sverige f. 1882. Det är kanske sannolikt att i alla fall den senare är en ungrare som tagit vägen förbi Sverige?
 
I dagens telefonkatalog (Whitepages) finns 22 med namnet Malmos listade, spridda över hela USA.
 
Jag tror du måste angripa ditt problem i Europa först, och finna mer upplysningar där innan du kan fortsätta i USA. Men ett annat tillfälligt spår, t.ex ett brev med en avsändaradress och en datering, ett fotografi eller liknande kan givetvis förändra hela saken.

2005-01-25, 11:15
Svar #3

Utloggad Peter Vesterlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2012-03-31, 22:27
    • Visa profil
Hej,
Jag försöker hitta information om en utvandrad släkting. Han hette Enoch Rikano Vesterlund och var född i Galtström 1880.
På Ellis Island har jag hittat att han emmigrerade till USA och kom fram den 27 juli 1903. Enligt passagerarlistan skulle han till sin kusin Albert Lindström i Daggett MI.
Mina äldre släktingar har sagt att han senare blev en trapper i North Dakota och det sista man hörde var att han gift sig med ett halvblod. Men ingen minns var det var någonstans.
Det skulle vara roligt om någon med tillgång till US Census kunde vara snäll och söka på honom i Michigan och North Dakota och se om det finns någon information var han bodde någonstans.  
I skeppslistan stavar dom Vesterlund med W så han kan ju ha bytt till Westerlund.
 
mvh
Peter

2005-01-25, 12:18
Svar #4

Jan Ek (Janek)

Tyvärr finner jag inte honom i census. Kanske har han gömt sig långt inne i vildmarken, och inte blivit räknad?
 
Jag ser däremot att en Mark Poropat lagt ut ett litet släktträd över Enoch på Ancestry. Antar du känner honom? Faktiskt har en Wayne Ohlson också samma information, anorna men inte hans död eller eventuella familj.

2005-01-25, 14:33
Svar #5

Utloggad Peter Vesterlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2012-03-31, 22:27
    • Visa profil
Tack för ditt snabba svar Jan. Risken är väl stor som du säger att dom inte hittade honom ute i skogen.
Det är intressant det du skriver om Ancestry.com. Där var där jag först hittade min släkt för ett tag sedan och blev intresserad att fortsätta forska.  
Marks släktträd var det jag hittade först men Waynes har jag inte sett tidigare. Jag trodde detta var personer som forskade allmänt åt ancestry.com och la upp info där för att deras register skall bli så komplett som möjligt.  
Men det kanske är så att jag har missuppfattat detta och att dessa människor är intreserade av just den släkten?
Och Wayne har ju rubriken Families of Iron co så han måste ju ha någon information om att Enoch har bott där.
 
Jag ska kontakta honom och kolla upp det.
 
Tack för hjälpen!
 
Peter

2005-01-25, 19:02
Svar #6

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Enligt en av antavlorna på Ancestry var han född 30 oktober 1880. Mor: Anna Lovisa Wågberg.
Dessa uppgifterna verkar stämma in på ett World War I Draft Registration Card. Kortet är svårläst, och namnet har blivit indexerat som Enock Nick Westland, men jag tycker nog att det står Westlund. Också andra namnet (Nick) kan nog vara lite tveksamt. Han är född 30 oktober 1880 i Sverige. Närmast anhörig är Anna Louisa Westlund (här står det helt klart Westlund).
Han bor i Wisconsin, county Forest.
 
Det bör väl vara frågan om denna personen i 1920 års census, Wisconsin, county Forest, Caswell (Enumeration District No 83, Sheet No 1B):
Enock Westlund, 39, född i Sverige, till USA 1903. Farmer(?), Horse farm.
Han är ogift.
Bengt Johansson

2005-01-26, 09:59
Svar #7

Utloggad Peter Vesterlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2012-03-31, 22:27
    • Visa profil
Tack Bengt, det var mycket intressant information.
Då fick jag reda på var han bodde till sist.
Min farfar berättade för mig att Enock tyckte mycket om sin mamma och skrev til henne tills hon dog 1930. Sedan har ingen släkting i Sverige hört från honom. Breven finns tyvärr inte kvar.
Men historien om att han gifte sig med ett halvblod borde ju stämma. Han kanske bara bodde ihop med henne utan att vara gifta.
 
Hur ser det ut om man kollar på 1930 års Census?
Finns han med där? Har han gift sig då?
Om du har tid att kolla så vore det roligt.
 
mvh
Peter

2005-01-26, 19:15
Svar #8

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Jag kan inte hitta någon Enock Westlund / Westerlund i rätt ålder i 1930 års census. Nu finns det faktiskt en svenskfödd Enoch Westlund i Daggett, county Menominee, Michigan, destinationen för Enoch Rikano Vesterlund, men uppgifterna om honom, ålder 56 år och invandringsår 1891, stämmer ju inte alls. Han är gift med en mycket yngre kvinna, Hazel E, 26 år. Det äldsta barnet, 8 år gammalt, är fött i Wisconsin (där också hustrun är född), så han har bott i Wisconsin. Man kan kanske undra om åldern och invandringsåret har blivit fullständigt fel, eller om det handlar om en helt annan person.
Bengt Johansson

2005-01-27, 05:38
Svar #9

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Jag ser nu att denna familjen nämns på sidan
http://www.rootsweb.com/~migenweb/fgs/menominee/Enoch_WESTLUND.htm
Det äldsta barnet anges vara fött år 1921 i county Forest, Wisconsin, så man kan undra om det bodde två svenskfödda män Enoch Westlund där ungefär samtidigt, eller om födelseåret 1874 är felaktigt.
Bengt Johansson

2005-01-27, 11:00
Svar #10

Utloggad Peter Vesterlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2012-03-31, 22:27
    • Visa profil
Tack Bengt,
Jag blev så nyfiken igår så jag tecknade provabonnemang med ancestry.com och hittade samma sak som du har hittat.
Precis som du säger så stämmer ju inte födelseåret och invandringsåret.  
Men däremot stämmer det ju att dom först bott i Wisconsin där vi vet att rätt Enoch bodde 1920.  
Där har dom gift sig och fått sina två första barn, varav det första 1922, och de övriga tre barnen är födda sedan de flyttat till Daggett MI.
Och Daggett är ju den ort Enoch uppgivit att han skulle till i Skepps listan när han emigrerade 1903.  
Där hade han ju sina kusiner både på Lindströms och Wågbergs sidan.
Så allt pekar ju mot att det är samma person men varför är då födelseåret och invandringsåret fel?  
Fanns det någon anledning att ljuga om detta?
Sa han något år bara vilket som helst för att han inte tyckte det var så noga?
 
Om man tittar på informationen Age of first marriage så står det ju att han var 42 och Hazel var 18. Och hon är 26 år 1930.
Dom gifte sig alltså 1922 och då var rätt Enoch 42 år.
Så om han inte varit gift tidigare utan detta var hans första äktenskap så stämmer ju den åldern. Men varför säger han då samtidigt att han är 56 år gammal när han borde vara 50?
 
Hur ska man gå vidare för att få fram om det är samma person?
På Ellisisland finns bara information från 1892 så det går inte att söka efter någon Enoch som kom till USA 1891. Det verkar dessutom ovanligt eftersom EllisIsland officiellt öppnade 1 jan 1892.
 
Jag gick in på Arkion.se för att kolla Enochs riktiga födelseår och det var 1880.
 
Ja det är spännande det här, och jag tycker det är fantastiskt att det går att komma så här långt med hjälp av internet och hjälpsamma personer på Rötter.
 
För några dagar sedan visste jag bara vilket år han emmigrerade och nu vet jag var han bodde och kanske tom att det finns levande ättlingar.
 
Peter

2005-01-31, 13:35
Svar #11

Mikael Andersson

Jag har, som bekant för en del, letat så inni norden efter Georg H Andersson, born 1897-05-27, någonstans i Nordamerika.
 
har hittat spår, och har kollat på Ancestry efter någon som kan vara rätt där inne.
 
Han skall enligt den, vara född i Illinois tror jag att jag fick fram så hette modern och fadern:
Father was:  Peter Anderson, Mother:  Matilda Nelson.
George was born May 27 1897 in St Paul MN  
 
Det e bara en vild gissning, men han dog i alla fall i Hennepin County.
 
SÅ i alla fall ahr jag med dessa fakta och lite till kollat igenom Ancestry för eventuella som kan passa, dock e ju den enda informationen jag får är födelseår, namn och vilken census. Så om någon kan kolla upp detta hade jag varit ytterst tacksam.
 
(de är de enda jag kan tänka mig att vore logiskt att se på, med tanke på vad jag vet om amerika-släkten i övrigt)
 
 George H Anderson Birth:  abt 1896 - location  
Residence:  year - city, Hubbard, Minnesota  
Source:  Census - 1920 United States Federal Census  
 
George H Anderson Birth:  1897 - location  
Residence:  year - city, Rock Island, Illinois  
Source:  Census - 1900 United States Federal Census  
 
George H Anderson Birth:  1897 - location  
Residence:  year - city, Martin, Minnesota  
Source:  Census - 1900 United States Federal Census  
 
DEN NEDAN borde vara mest trolig, Ramsey e granne med St.Paul.
George H Anderson Birth:  1897 - location  
Residence:  year - city, Ramsey, Minnesota  
Source:  Census - 1900 United States Federal Census  
 
 
Men även grundfaktan jag har är ju en god gissning bara. Det enda jag egentligen vet är hans födelsedatum (står i svensk handling), att Fadern BÖR vara död 1910, för då får Georg H Andersson en förmynade i Sverige. Att Fadern hette, i Sverige i alla fall, Per Andersson, född 1862-11-16.
 
Det är inte mycket att gå på, men det e så frustrerande att veta att denna person är den sista personen, När jag hittar denna i Census i USA, då har jag hittat samtliga av mina amerikasläktingar, och det är faktiskt så (har det visat sig) att större delen av vår släkt bor i USA, utan att vi vetat om det.

2005-02-01, 21:05
Svar #12

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Denne George H Anderson verkar passa bra. Från 1900 års census, Minnesota, county Ramsey, St Paul (Enumeration District No 99, Sheet No 3A):
Peter Anderson, född nov 186? i Sverige, till USA 1880.
hustru Anna M, född sept 1871 i Wisconsin, föräldrarna födda i Sverige.
son George H, född maj 1897 i Minnesota.
bror John, född dec(?) 1863 i Sverige, till USA 1884.
Peter och Anna har varit gifta i 4 år. Hon har fött 1 barn.
Peters födelseår är lite svårläst och jag är inte säker på sista siffran.
 
Visserligen heter inte modern Matilda, men man kan kanske anta att Anna M står för Anna Matilda.
Bengt Johansson

2005-02-02, 09:48
Svar #13

Utloggad Nichlas Malmdahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 07:37
    • Visa profil
Oscar Victor Carlsson (f 1875 i Sverige) utvandrade 1893 och bodde år 1901 i Omaha, Nebraska. Hans yngre syster Hilma Ottilia (f 1880) inflyttade då till Omaha. Hon gifte sig enligt muntliga källor senare med svensken Algot Nilsson i Omaha.
 
Går det att finna någonting om dessa personer i census 1900 och 1910? Jag är intresserad av om någon av syskonen fick några barn.

2005-02-02, 12:43
Svar #14

Mikael Andersson

Tusen tack Bengt, detta skall kontrolleras. En del talar för, en del inte. Den Peter Andersson jag har var som sagt född 1862.
Han har en bror som i Sverige hette Johannes, som är född 1861. Kan det vara skrivfel, eller uppfatttat fel att det står 1863 född där ? (för det stämmer ju namnvis rätt bra tycker jag)
Och att han åkte 1884 är också saker jag inte har några uppgifter om.
 
Men det e ju frustrerande mycket som verkar stämma också  Men du har vanan inne i detta så jag frågar dig om vad du tror om möjligheterna att denna kan vara rätt.
 
För allt jag har att gå på är ju födelsedatum och namn, egentligen, och sen att den enda Georg H jag hittat som var född på det datumet exact hittade jag i Minnesota Death records online, och det e nog han du hittat nu.
 
Enda sättet jag kan tänka mig att få reda på om det verkligen är den rätta måste ju vara att hitta familjen, med Peter som överhuvud och få hans exacta födelsedatum, eller i detta fall även brodern John....
 
Jag har lyckats hitta alla andra grenar av släkten i USA och har kontakt med levande släktingar, men denna har alltid varit ett frustrationsmoment som jag hoppas lösa  
mvh
Micke

2005-02-02, 14:17
Svar #15

Jan Ek (Janek)

Nichlas,
 
1930 finner jag familjen Algot och Hilma Nelson i Omaha, Douglas, NE. (ED 32, sid 5A) Algot Nelson 60, Hilma 50, paret gifte sig ca 1905, och båda uppger invandring 1901. Han är Gardener, Golf Course Tre barn; Helen 18, Bookkeeper, government, Harold 15, och Elmer 13. Märkligt nog uppges Helen vara född i Nebraska, men de två sönerna i Sverige med invandring 1918. Det kan se ut som om familjen vistats några år i Sverige före 1918. Du bör kanske leta på Ellis Island efter fler resor, kan ju finnas flera i tidsrummet mellan 1910-1930.
 
Familjen äger sin bostad värderad till hela 16000 dollar, men ser också ut att ha fyra inneboende ungkarlar som tillsammans bidrar med 100 dollar i månaden i hyra.
 
Vilket förnamn använder Oscar Victor 1901?

2005-02-02, 16:26
Svar #16

Utloggad Nichlas Malmdahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 07:37
    • Visa profil
Hej Jan!
 
Varmt tack! Jag ska absolut kolla på Ellis Island om de har varit hemma i Sverige en sväng.
 
Oscar Victor kallas Oscar år 1901.

2005-02-02, 16:46
Svar #17

Utloggad Nichlas Malmdahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 07:37
    • Visa profil
Jan, hej igen!
 
Jodå, de finns med bland Ellis Islands emigranter 1918. Algot Nilson är då 47 år gl, hustrun Hilma 37 och barnen Edith Anna O 9 år, Agnes Frideborg 6 år, Nils Harald 3 år och Carl Elmer Stig 1 år.

2005-02-02, 19:04
Svar #18

Utloggad Nichlas Malmdahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 07:37
    • Visa profil
Hej igen!
 
Efter ett telefonsamtal till en släkting fick jag kompletterande uppgifter som kanske kan hjälpa till att finna rätt Oscar Victor Carlsson i Census. Hans hustru hette troligen Hanna och de hade två barn, Martha och Irving.

2005-02-02, 20:16
Svar #19

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Mikael
 
Detta var ett svårt fall. 1910 års census tar upp en person som möjligen kan vara George. Från 1910 års census, Wisconsin, county Pepin, Stockholm Township (Enumeration District 153, Sheet No 4A):
Charles E Long, 33, änkling, född i Wisconsin, föräldrarna födda i Sverige.
mor Christine, 69, änka, född i Sverige, till USA 1869.
son Harold(?), 7, född i Minnesota, fadern född i Wisconsin, modern född i Sverige.
nephew George H Anderson, 12, född i Minnesota, fadern född i Sverige, modern född i Wisconsin.
 
Om det är rätt George kan det möjligen tyda på att föräldrarna är döda, vilket stämmer med din uppgift att Georg fick en förmyndare i Sverige år 1910.
Bengt Johansson

2005-02-02, 21:04
Svar #20

Mikael Andersson

Detta verkar faktiskt stämma, stämmer väl överrens med en Georg H jag hittade, den jag hittade Var i Pepin County, Wisconsin, död där och begraven i Hennepin County... Jag tror faktiskt detta stämmer.  
 
Nephew, e styvson, vilket då bör betyda att Mamman hette Long som flickebarn ?
 
Intressant  
 
Jag skickar begäran till Ramsey county nu, har fått kontakt med dom, om Birth Certificate, och dom erbjöd sig att kolla i gamla böcker om något mer går att läsa om dessa.
 
Tusen tack Bengt, jag kommer antagligen att återkomma hit senare och be om mer hjälp om detta spår visar sig vara 100% rätt

2005-02-02, 21:15
Svar #21

Mikael Andersson

Jepp, exact, nu vet jag vad jag fick det ifrån. Den George H jag hade grundat allt på, och lyckats få fram lite info om begravdes på:
 
NAME OF CEMETARY:  SABYLUND CEMETERY, STOCKHOLM PEPIN COUNTY, WI
 
Så du är nog helt rätt på det

2005-02-02, 23:23
Svar #22

Jan Ek (Janek)

Nichlas,
 
Namnen var kanske det avgörande spåret, jag tror jag funnit familjen, men inte i Nebraska utan ett snäpp västerut. 1930 i Careyhurst, Converse county, Wyoming finner jag en familj jag tror starkt på är den rätta. (ED 9, sid 1A):
 
Farmaren Oscar Carlson 54, invandrade 1893, hustru Hanna 51, invandrade 1900. Sonen Irving 19 jobbar på gården, dotter Martha 16, båda födda i WY. Jag finner dem i samma county 1920 (ED 40, sid 4A), men i La Prele. Gissar att det kanske ändå är sama farm, och att det bara är ändrad geografisk indelning som skett. Oscar äger farmen både 1920 och 1930, och sistnämnda år är den värderad till 3000 dollar. Familjen har radio.
 
Enda nya upplysningen 1920 är några initialer. Irving O. (som jag gissar är Irving Oscar) och Martha H. (Martha Hannah?). Jag finner inte Oscar varken 1900 eller 1910.
 
Så något som är mer en gissning, i SSDI finner jag
IRVING CARLSON  30 Oct 1910 18 May 1996 82633 (Douglas, Converse, WY) 520-36-8653 Wyoming
Detta bör vara sonen, men du behöver givetvis kontrollera denna dödsattest, och gärna försöka finna Oscars och Hannas dito också i Converse County.
 
Sök efter en dödsruna för Irving kan också ge fler upplysningar, som t.ex namn på efterlevande, och bekräftelse på kopplingen till Oscar. Har du tur kan kanske Betty Alberts som du når via denna sida hjälpa dig lokalt, om erbjudandet står vid lag. Annars får du försöka att själv gå rätt på myndigheterna.
 
Särskilt behöver du ju bekräfta Oscars data, men det vore ju en sällsynt slump att hans ålder, invandring, och tre familjemedlemmars namn stämmer på en helt annan person.

2005-02-03, 08:51
Svar #23

Utloggad Nichlas Malmdahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 07:37
    • Visa profil
Jan!
 
Tack återigen för att du har tagit dig tid att leta efter mina släktingar i USAs census. Jättespännande!

2005-02-08, 12:28
Svar #24

Rigmor Andersson

Hej!
Jag undrar om någon kan hjälpa mig hitta Albin Johannisson född 1868-05-04 i Östra Fågelvik i Värmland. Han åker till Usa 1887-03-16.Tacksam för hjälp.

2005-02-08, 17:46
Svar #25

Jan Ek (Janek)

Utan några som helst garantier för att detta är rätt Albin passar ändå ganska bra:
 
Albin Johnson född maj 1868, lastare vid en fabrik, invandrade 1888. Han återfinns i Meyer township, Menominee county, Michigan, folkräkningen 1900. (ED 146, sid 5A)
Hustruns namn är Annie, f. febr 1871, invandrade från Sverige 1896. Paret har varit gifta i ca två år och har en son, Sam, född juli 1899 i Michigan.

2005-02-08, 18:03
Svar #26

Rigmor Andersson

Hej Jan!
Tack för hjälpen.Vet du om man kan få ytterligare upplysningar om Albin.
Mvh Rigmor

2005-02-09, 00:04
Svar #27

Jan Ek (Janek)

Nej tyvärr inte på rak arm. Att följa en familj med så vanliga namn är inte helt enkelt, men i princip är den första uppgiften att försöka finna dem i de följande folkräkningarna, 1910-1920-1930, och hoppas man kan fånga upp Sam, om det är det han heter, och se efter tråden som kan leda till efterlevande om sådana finns. Eller att man hittar andra avgörande spår i census som gör att man kan ta genvägar.
 
Det går också att försöka leta upp en födelseattest för sonen som antagligen finns i Menominee county. Men helt säkert är det inte, det beror hur ofta de flyttar på sig. Har man väldig tur kan uppgifter i denna bekräfta att man har riktig fader, men det är inte garanterat. Med ett födelsedatum kan du också ha tur att kunna gå rätt in i SSDI och hitta Sams dödsfall. Med en fyllig dödsruna eller familjekunskap, om efterlevande kan kontaktas, kan man sedan jobba sig bakåt igen.
 
... men då är man fortfarande inte helt säker på att man följt riktig Albin, inte förrän man kunnat finna hans dödsattest som i princip kan finnas var som helst i USA, och i den kunnat kontrollera födelsedatum. Det är ett stort jobb, men en enda viktig pusselbit kan låsa upp hela pusslet!

2005-02-09, 12:45
Svar #28

Mari Johansson

Är det någon som kan hitta tvilling systrarna  
Johanna Maria Jakobina Hammargren f. 1862-10-04 Gammelgarn och Josefina Anna Katrina (Katharina) Hammargren f. 1862-10-04 Gammelgarn.
I Hfl Gammelgarn Al:9 1877-1900. s.71 Hugreifs står det att de for till Amerika 1888-06-08.
 
Kan någon hitta dessa systrar i census?
MVH
Mari

2005-02-09, 15:13
Svar #29

Rigmor Andersson

Hej!
Jag söker följande personer.Ester Helena Landqvist född 1885-02-07 i Maria förs Stockholm.Hon åker till Usa 1902-09-08.Sigrid Karolina Landqvist född 1889-04-14 i Katarina förs Stockholm hon åker till Usa 1906-10-15.Elis Ragnar Landqvist född 1893-04-01 i Katarina förs Stockholm han åker till Usa 1913-06-27.
Tacksam för alla uplysningar.
Mvh Rigmor

2005-08-01, 23:44
Svar #30

carina helander

Finns det någon som har erfarenhet från att söka personer i Usa.Jag har letat efter en Augusta Anderson F: 11/ 9 1853 i järpås. Hon ska enligt boupptecning efter föräldrar vara utvandrad till Usa och redan vara död innan dem 1901, den enda uppgift som famkom där var att hon skulle haft 3 barn och varit gift med en John Lee. Nu har jag hittat en Augusta Helander ( 2 av hennes bröder tog det namnet) på emigrantskivan som utvandra 23/ 5 1879 från Göteborg till New York ( 25 år),vilket kan stämma hon skulle bli 26 i september.Men jag vet ej om det är rätt?
Hittar iallafall ingen som heter anderson och stämmer med ålder.Har letat på geneology mm men återfinner inte någon Augusta Helander där heller.Hjälp hur går jag tillväga????
MVH Carina

2005-08-02, 00:09
Svar #31

Jan Ek (Janek)

Försök leta i folkräkningen 1880 efter Augusta Anderson/Helander/Lee.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna