ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-30  (läst 2327 gånger)

2004-07-20, 08:49
läst 2327 gånger

Ingmarie Fridlund

Söker Anders Olofsson född 1853-02-07 i Torp Sundsvall  
hans maka Märta Greta Jonsdotter född 1864-09-04 även hon i Torps Sundsvall  
 
Sonen  
 
Olof Werner Mauritz född 1886-03-04  
 
Flyttade till Amerika 1887-08-05 enligt landsarkivet.  
Vill veta vart i Amerika dom tog vägen och om dom dog där? och om det finns någon släkting till dom kvar i Amerika som är i livet och om familjen fick flera barn i Amerika  
 
Allt av intresse  
 
Tack  
 
Ingmarie

2004-08-02, 12:28
Svar #1

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Efterlysning som berör två emigranter från Älghult, Kronobergs län.
 
1. Efraim Erlandsson Hultgren f 1866-02-17. Utvandrade 1898.
2. Isac Håkansson f 1814-10-08. Utvandrade 1869.
 
Finns dessa män med eventuella familjer i US Census?

2004-08-11, 22:02
Svar #2

Utloggad Ann-Sofie Hillerström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-10-10, 17:44
    • Visa profil
    • www.tkoch.se
Hej
 
Jag undrar om det är någon som har möjlighet att lägga den sista pusselbiten på plats vad gäller en av mina emigranter. Carl Johan Hast f 1870 emigrerade 1891 till Amerika. Jag har lyckats hitta en Charles Hast som dör i Chicago 1904 och lyckats följa dennes barn och har till och med kontakt med efterlevande till honom idag. Men jag är fortfarande inte helt säker på att det är rätt person jag följer. Eftersom jag har ett Ancestry abonnemang har jag inte tillgång till något index för census 1900. Om jag förstår saken rätt så finns detta på Genealogy. Är det någon vänlig själ som har möjlighet att kolla efter Carl Johan Hast år 1900. Enligt familjen kallade han sig Charles eller Charlie och var gift med Anna som var född i Trondheim i Norge. De hade även en son som hette Elof Engwald Hast, född ca 1895.
 
Tack på förhand
 
Ann-Sofie Hillerström

2004-08-12, 09:26
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Ann-Sofie,
 
Med förbehåll om att jag förstått din fråga riktigt, så undrar jag om du angriper detta rätt väg?
 
Jag har funnit en Charles Hast i census 1900 som grovt motsvarar den familj du beskriver: Charles Hast f. november 1871 (28 år), invandrade 1891, hustru Hanna från Norge f. juli 1875 (24 år), också 1891, två söner, Ella (Elof?) f. aug 1895 (4 år) och Arthur f. feb 1898 (2 år). (Du kan i Ancestry själv kolla Chicago ED 1117, två nedersta raderna på sid 4A, två översta på 4B.)
 
För det första. Det fanns tre Charles Hast i Cook county 1900 index, men bara denne motsvarar någorlunda dina data. Men det är ju på inget vis säkert att alla Charles Hast i Chicago framkommer vid sök i index, eller ens är upptagna i census. En viss felprocent finns alltid.
 
För det andra verkar födelseåret fel. Men du skrev i ett gammalt inlägg att Carl var född i november 1870, så det är väl inte avgörande. Detta kan vara ett missförstånd eller en felräkning. Men census är oavsett inte en förstahandskälla. Speciellt inte sedan det helt uppenbart finns flera Charles Hast i området.
 
För det tredje. Om den du följt i USA är den som framkommer vid sök i Illinois Death register pre 1916:
 
HAST, CHARLES  
04/23/1904
CHICAGO  
32 YR
U
00006745
COOK  
 
... så är det en ännu sämre match. Denne Charles bör vara född ca 1872. Men detta index är ännu inte komplett, så fler kandidater kan gömma sig det året. Tolkar jag instruktionerna riktigt finns just denna attest inte hos IRAD, men måste beställas från Cook county clerk.
 
Så vad kan du göra nu?
 
Den familj du har kontakt med, vet de några detaljer om sin Charlie Hast? När han var född, när han dog etc? Om de är säkra på att han matchar den som framkommer i dödsregistrets index 1904 ovan, så måste du skaffa dig en kopia av attesten. Det bör du nog göra oavsett. Födelsedatum, och eventuellt andra uppgifter om bakgrund kan hjälpa dig bekräfta om du träffat rätt.
 
Kanske vet familjen var han är begravd? Då då bör du kolla kyrkogårdens egna register för födelse- och dödsdatum. Eventuellt kan stenen ge upplysningar, men i USA är det mycket sällan du finner fullt datum utan oftast bara dödsår den vägen. Vem personen är begravd tillsammans med är också intressant.
 
Det är väl också möjligt att din Carl Hast är den som enligt skeppslistorna ankommer NY med Nevada 2 apr 1891, 18 år gammal. Eftersom det uppges att han kommer från Norge är det kanske inte tillfälligt att han gifter sig med norska Anna?

2004-08-12, 11:21
Svar #4

Utloggad Ann-Sofie Hillerström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-10-10, 17:44
    • Visa profil
    • www.tkoch.se
Hej Jan
 
Du har ju varit inblandad i mina Hastar förut och det jag med säkerhet vet om min Carl Johan är: Carl Johan Hast var född i Tanums församling 1870 14/11. Han emigrerade över Oslo(Christiania) 1891 10/4, destination anges vara Kensington.
Carl Johan hade en äldre bror, August Hast född 1861 8/4 som emigrerade 1889 29/3 med destination New York. Denne August har jag återfunnit i Chicago 1910 och 1920. Det råder ingen tvekan om att det är rätt August eftersom namnet på hustrun och barnen stämmer med svenska uppgifter.
Vad gäller amerikanske Charles Hast så vet familjen följande: Han kom från Sverige och dog när han var i 30-års åldern 1904. Ingen vet varifrån i Sverige han kom eller namnet på några svenska släktingar eller när han var född. Han hade två söner med sin hustru Anna, Elof och Arthur. Anna gifte om sig två gånger och sönerna hörde inte så mycket talas om sin biologiska pappa så kunskapen om honom bland de efterlevande är inte så stor. Jag har beställt dödsattesten från Cook county clerk men inte fått svar ännu.
 
Till saken hör att Carl Johan och Augusts föräldrar dog före 1891, de har däremot tre ogifta systrar vars bouppteckningar skulle kunne ge mycket information. Problemet är bara att jag inte vet när de dog. Två av dem har försvunnit i ändlösa flyttningar i bl a Göteborgsförsamlingar och den tredje försvinner bara ur kyrkböckerna i Ucklum utan minsta anteckning om vart. Hon var dock fortfarande i livet på 40-talet eftersom hon finns med i matrikeln över svenska barnmorskor då. Hon hade då jobbat som barnmorska i Göteborg under många år. Jag har koll på dem fram till ca 1895, sedan spårar det ur för mig. Eftersom dödboks CD?n saknar uppgifter om namn och födelseförsamling för dödsfallen på 50 och 60-talet så kan jag inte hitta dem den vägen heller. De kan ju dessutom ha gift sig senare i livet och då är det ju inte säkert att syskonen och deras ättlingar nämns i bouppteckningen.  
Systrarna heter: Josefina Hast född 1862 11/11, lärarinna i Uddevalla, Lovisa Hast född 1866 17/8 barnmorska i Ucklum och senare Göteborg samt Maja Stina Hast född 1868 31/5 lärarinna, senast i Herrestad 1895
 
 
MVH
 
Ann-Sofie Hillerström

2004-08-13, 11:35
Svar #5

Jan Ek (Janek)

Hej Ann-Sofie,
 
Baserat på det du vet är mitt grundtips att den jag fann i census 1900, och familjen du fått kontakt med är den rätta. Uppenbarligen är det den samma, så långt kan du vara säker eftersom namnen på barnen stämmer.
 
Det blir intressant att se vad du kan få veta från dödsattesten när den dyker upp. Först då kan du kanske slå fast med full säkerhet att det också är din utvandrare.

2004-08-15, 21:56
Svar #6

Utloggad Jan Åke Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2018-12-20, 12:39
    • Visa profil
Hej
Nyss hemkommen från USA undrar jag om jag kan får hjälp med följande i census för 1900
Charles Sandberg avled 14/2 1900 i Brooklyn 48 år gammal.  Han var enligt dödsattesten bosatt på 137 Myrtle street men dog på 71 Hamilto Street.  Han begravdes den 17/2 1900 på The Evergreens, en ganska stor kyrkogård som ligger på 1629 Bushwick Avenue men tyvärr fanns ingen gravsten efter honom.  I samma grav ligger f ö en L. Thompson sedan den 12/8 1915 och en M. Gribben sedan den 3/12 1920 vilka sistnämnda inte låter särskilt svenska.  Problemet för mig är att (som oftast i USA på äldre kyrkogårdsregister) någon födelsedatum ej finns för den här Charles Sandberg (det var naturligtvis inte så intressant för kyrkogårdsförvaltningen).  Han anges som singel vilket inte överensstämmer med den Carl Johan Sandberg född 17/12 1852 som jag söker (och som emigrerade 1882).  Men båda var målare.  Nu är frågan om man via census 1900 kan få fram födelseuppgifter.
Tack för hjälpen/Jan Åke Sandberg

2004-08-16, 08:31
Svar #7

Leif Mörkfors

Fortsätter min jakt efter bröderna Nyberg. Enligt svar ovan lämnade Otto Nyberg Sverige år 1902 för Grampian, PA. Finns han i någon census? Otto Teodor Nyberg var född 18780410 och hans bror Erik gustaf 18681207. Båda födda i bergshammar.
Tack på förhand !

2004-08-16, 08:46
Svar #8

Jan Ek (Janek)

Hej Jan Åke!
 
Census 1900 är inte till någon nytta, den genomfördes i juni månad, och då var ju redan Charles avliden, eller hur?
 
När du pratar om dödsattesten blir jag lite förvirrad, står verkligen inte födelsedatum där? Att kyrkogårdens register kan vara knapphändigt förstår jag, men dödsattesten är ju oftast utskriven av en läkare i samråd med eventuella efterlevande, och har egentligen inget att göra med gravregistret. Annat än att den förra kan vara källa för den senare.
 
När du säger att han inte var singel, uppgifter om hustru brukar också vara med i en dödsattest? Om uppgifterna är väldigt ofullständiga brukar det i sig självt vara ett tecken på att personen avlider utan anhöriga i närheten.

2004-08-16, 19:30
Svar #9

Utloggad Jan Åke Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2018-12-20, 12:39
    • Visa profil
Hej Jan
Tack för ditt svar.  Jon nog är det dödsattest alltid, Certficate and record of death och den är också undertecknad av en läkare namn oläsligt.  För ev kännedom upphämtades denna attest på 31 Chambers Street på Manhattan tordsgas förmiddag och eftersom jag av olika källor fått reda på numret på den så tog det hela 10 minuter att få en kopia men misstänker att det gick så bra för jag hade mitt yngsta barnbarn med mig (7 månader) och det gullades mycket från personalen.  Därefter till kyrkogården där det alltså inte fanns någon gravsten på angivet gravnummer.  Dödsattesten innehåller ingen uppgift om födelsedatum vilket jag  träffat på tidigare från Iowa så det var ingen direkt överraskning.  Han är angiven som singel men jag vill naturligtvis får bekräftat att det inte är den personen som jag söker vilket ju inte går utan födelsedatum.  Han dog uppenbarligen inte hemma och födelseplats liksom hur länge han varit i USA och föräldrarnas namn unknown.  Även om den jag söker var född i december 1852 så skulle han ju fylla 48 år 1900 varför jag inte kan utesluta honom utan vidare.  Men min Carl Johan Sandberg emigrerade 1882 till USA och följande år kom hustrun och två barn också dit och till New York.  Målare brukade väl knappast ta sig till Minnesota så jag tror att min Carl Johan/Charles stannade i NY oh om hans hustru och barn dött så kan man ju inte helt utesluta att han anges som singel.
Men tack för hjälpen ändå, svaret var inte oväntat och just nu vet jag inte hur jag skall gå vidare.
Jan Åke

2004-08-17, 16:12
Svar #10

Jan Ek (Janek)

Jan Åke,
 
Det ska inte alltid vara lätt...
 
Den som du funnit attest och gravplats för låter onekligen som en person som dör relativt obemedlad, och utan släkt och vänner i närheten. De två personer som begravs 15 respektive 20 år senare i samma grav (eller bara samma lot?) får mig nästan att tro att denne Sandberg inte betalt för någon evig vila, och att denna sektion av kyrkogården kanske används till de som inte någon bryr sig om - begravs på stadens räkning.
 
Detta är väl i och för sig inget ovanligt öde för en svensk immigrant i en stor stad, men stämmer ju inte särskilt bra för den gifte Sandberg med fru och två barn som du letar efter. På många sätt är du väl tillbaka till noll, din emigrant kan ha hamnat var som helst i Amerika (och Kanada), om du inte har speciella grunder att tro att NY är platsen?
 
Namnet Carl/Charles/John Sandberg är ju inte heller ovanligt, ett hundratal personer i folkräkningen 1910 t.ex. har de namnen. En som också svarar mot åldern finns i Muskegon, Michigan; Charles Sandberg f. ca 1952. Tyvärr sitter jag på en maskin hemifrån där jag inte kan följa upp just det sammanträffet.
 
Hur fann du dödsattesten? Genom ett sök på plats i NY? Jagt har aldrig besökt Municipal Archives själv, men ser från hemsidan att tillgången till index är relativt dålig, och framför allt att antalet år arkivet täcker är begränsat till de första 50 åren av 1900-talet (ca). Försökte du söka i de index som fanns där?

2004-08-17, 16:17
Svar #11

Utloggad Peter Isaksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 11:43
    • Visa profil
Hej,  
Oskar ARVID Enberg, född 1876, emigrerade 1902 till Nordamerika. Han startade någon form av charkuteriverksamhet i delstaten Washington. 1913 återvände han till Sverige. Går Arvid att finna i cencus 1910 för att fastställa var han hade sin verksamhet.
 
Hans yngsta bror Gustaf Enberg, född 1901, emigrarade 1922 till Nordamerika. I census 1930 bör han finns i Alaska eller Washington. Vilka uppgifter finns om honom?
 
Tack på förhand

2004-08-17, 17:26
Svar #12

Utloggad Nichlas Malmdahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 07:37
    • Visa profil
Min mormors faster Jenny Jonsdotter (Johnson) var född 1868 i Långemåla socken i Småland. Hon flyttade till Amerika och slog sig ned i Chicago. Med sin make Charlie Larson fick hon dottern Lillian 1914. Jag vet ingenting om Charlie.
Finns familjen i census 1920 eller 1930?

2004-08-17, 19:33
Svar #13

Utloggad Jan Åke Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2018-12-20, 12:39
    • Visa profil
Hej Jan
Arkivets index för döda börjar 1942 och vill man ha reda på tidigare så får man bara leta.  Jag fann numret på dödsattesten på New York City Death index 1891-1911 vilket inte låter logiskt mot bakgrund av föregående mening men detta senare finns på webben.  Besöket på arkivet kostar 5 dollar per dag och ddå får man tillgång till en läsapparat och en massa filmer för hela New York (staden).  Filmer som avser födda, döda, giftermål.  
 
Jag kan naturligtvis inte vara säker på att familjen stannade i NY men för mig låter det troligt mot bakgrunden av att hustruns ett år senare emigration skedde just till NY.  Men Muskegon MI låter intressant, där var jag som sjöman redan i slutet av 50-talet.  Har du möjlighet att kolla upp den här familjen vore jag tacksam.  Hustrun hetter Johanna Albertina f. Hejdenberg 1851 och barnen Albertina Charlotta Desideria f. 1880 och Karl Gustaf f. 1882.
Jan Åke

2004-08-17, 22:09
Svar #14

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Peter
 
Hade Oscar Arvid Enberg flera bröder som emigrerade? 1910 års census tar i Washington, county King, Issaquah (Enumeration District No 37, Sheet No 3A) upp en Oscar Enberg som kan stämma, men han har två bröder:
Oscar Enberg, 33, född i Sverige, till USA 1903. Yrke: Butcher, Own shop.
bror Nels, ?, född i Sverige, till USA 1907. Yrke: Butcher, Own shop.
bror August, 19, född i Sverige, till USA 1910. Yrke: none.
(Oscar Enberg har blivit indexerad som Oscar Emberg.)
Bengt Johansson

2004-08-17, 23:08
Svar #15

Utloggad Peter Isaksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 11:43
    • Visa profil
Bengt,
du har hittat rätt Arvid. Han hade flera bröder som emigrerade. Jan Ek har tidigare hittat Nels och August i 1920 och 1930 års census. Där återfinns Nels i Sedro Wolley, Skagit county. Nels född 1887, emigrerade 1907, August född 1891, emigrerade 1910. Kanske Nels och Arvid hade slakteriverksamheten tillsammans.
 
Tack för din hjälp

2004-08-18, 14:09
Svar #16

Jan Ek (Janek)

Leif Mörkfors,
 
En knepig sak du hade där. Men vid en närmare titt på gruvbyn Grampian finner jag en Otto i ungefär rätt ålder, 32 år i census 1910. Han är gruvarbetare och uppger 1902 som invandringsår. Dessutom finner jag i samma census en Gustaf E. tillika gruvarbetare, invandrade 1893.
 
Faktiskt finner jag dessa två också i census 1920 och bara Gustaf 1930, Gustavs ålder varierar något, men i stort sett samstämmer det med dina uppgifter. Eftersom de båda har ett ovanligt efternamn skulle det mycket väl kunna vara två bröder - det är bara ett problem, efternamnet är Chelgren, inte Nyberg.
 
Och när jag söker vidare på detta namn i Grampian, så finner jag ett par efterlysningar på genealogisidan för Clearfield county som ger upplysningen att Chelgren hette Kjellgren i Sverige. Detta stämmer väl dåligt med dina upplysningar ...
 
Men för att de andra uppgifterna stämmer så väl, tycker jag att du för säkerhets skull bör kontakta denna kvinna för att klara ut om det kanske ändå kan vara rätt. Hon heter Donna Lykens  
 
Skulle så vara kan jag sända dig censusbilderna 1910-1920-1930 senare, jag ser att både Otto och Gustaf Chelgren hade stora familjer, och att det finnes en ansenlig klan efter dem i området.
 
(PS Det är kanske inte så bra att sprida många sammanfallande efterlysningar under flera rubriker, i alla fall inte utan att länka dem samman)

2004-08-18, 16:41
Svar #17

Leif Mörkfors

Hej Jan ! Det är ju rätt ! Gustafs och Ottos mamma hette nämligen Kjellgren som ogift ! Av någon anledning verkar det som om de tagit hennes efternamn !
Om du kan får du gärna skicka censusutdragen till min svärfars mailadress (jag är på semester där) kurt.nordstrom@swipnet.se
TACK för hjälpen, jag trodde verkligen jag kört fast på dessa !
Leif

2004-08-18, 18:18
Svar #18

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Enligt den efterlysning Jan hänvisar till hette Eric Gustaf Chelgrens hustru Amelia. Det skulle kunna vara frågan om dessa personerna från Emigrant-CDn:
Erik Kjellgren, 24, Nyköping (D) lämnade Göteborg för Punxsutawney 1893-09-08. Källkod 52:192:4836.
Amalia Kjellgren, 26, Nyköping (D) lämnade Göteborg för Punxsutawney 1893-09-08. Källkod 52:192:1915.
(Det kan ju verka lite underligt att de har olika källkod, fast de var gifta.)
 
Erik Kjellgren kan vara identisk med den här mannen från CD-skivan Sveriges befolkning 1890:
Kjellgren, Gustaf Erik
f. 1868 i Bergshammar (Södermanlands län, Södermanland)
Ogift man, ensam i familjen
Kong. Södermanlands Reg:ts Musikkorps Spel i N:r
Nyköpings västra (Södermanlands län, Södermanland)
Födelseort i källan: Bergsham:r Söderm. L.
 
Hustrun kan möjligen vara denna:
Ljungman, Hedvig Amalia
Piga
f. 1866 i Nyköpings Sankt Nicolai (Södermanlands län, Södermanland)
Ogift kvinna, ensam i familjen
Andra qvarteret N:o 17 17 ?
Nyköpings västra (Södermanlands län, Södermanland)
Födelseort i källan: Nikolai Söderml. L.
Bengt Johansson

2004-08-18, 18:48
Svar #19

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Nichlas Malmdahl,
jag hittade följande:
 
1930 United States Federal Census  
Name: Lillian Larson  
Age: 16  
Estimated birth year: 1913  
Relation to Head-of-house: Daughter  
Home in 1930: Chicago, Cook, Illinois  
Image Source: Year: 1930; Census Place: Chicago, Cook, Illinois; Roll: 477; Page: ; Enumeration District: 1433; Image: 744.0.  
 
Bor ihop med sin pappa Charles och sin mamma Jennie, båda est. till 62 år.
Båda föräldrarna kommer från Sverige vilket också mor- och farföräldrarna gör. Lillian är född i Illinois.
Föräldrarna gifte sig när de var 35 år.
Charles imigrerade 1880 och Jennie 1888. Ingen i familjen står uppskrivna på att de har nåt arbete/yrke.
Uppgifterna är daterade till 9e Arpil 1930
T r o r  att det står att de bor på Agatite Avenue (är osäker på stavningen)
Street, avenue, road, etc.: 9722
House number (in cities or towns): 40
Number of family in order of visitaion: 170
De äger sitt boende  
Value of home: 7000
Radio set: R (vilket jag antar att det betyder ja)  
Alla tre familjemedlemmar kan läsa och skriva.
 
Med vänliga hälsningar
Anna

2004-08-18, 20:41
Svar #20

Jan Ek (Janek)

Adressen är som Anna funnit Agatite Avenue - men husnumret/adressen är 3722. Adressen finns också idag, som 3722 West Agatite Ave. En gata som antagligen en gång varit sammanhängande, men nu är uppstyckad i småbitar. Den börjar faktiskt helt vid kusten och löper öst-väst.
 
En markering med R i kolumnen för radioinnehav betyder ja, familjen har radioapparat. En statistikfråga som är lite speciell för census 1930.

2004-08-18, 21:01
Svar #21

Jan Ek (Janek)

Leif,
 
Det var ju kul att kunna bidra till att lösa en omöjlig gåta.  Men sanningen är ju att utan att bröderna valt en liten plats att slå sig ned på, och sedan hålla sig där, hade det inte gått. Att finna en Otto eller Gustaf i hela USA hade varit ganska dödfött.
 
Filerna kommer efterhand, och jag gissar att du får mycket kött på benen om du bara lyckas få kontakt med Donna, efterlysningen var ju inte helt färsk. Annars kommer du också ett gott stycke med censusuppgifterna, och det tiotal personer med namnet Chelgren i PA du hittar i SSDI. Som ett intressant sammanträffande har en av dessa adress i Punxsutawney, Jefferson county, destinationen för Erik och Amalia som Bengt funnit.
 
Min gissning är att ytterligare personer i brödernas släkt, eller hustu Amalias, utvandrar före 1893 till Punxsutawney och bereder vägen. Men detta är just det - en gissning. Och ja, Amalia är två år äldre än maken enligt alla tre census, så Bengts personer är säkert de rätta.
 
Också i dagens telefonkatalog finner du många Chelgrenare, både i Grampian och Punxsutawney.

2004-08-19, 06:18
Svar #22

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Detta bör väl handla om Gustafs son Harold, även om fadern kallas Augustus:
 

 
(Från Clearfield Progress (Clearfield, Pennsylvania), 1966 November 26.)
Bengt Johansson

2004-08-19, 07:44
Svar #23

Leif Mörkfors

Tack igen Bengt och Jan ! Har skickat ett mail till Donna och hoppas på ett svar. Tar annars ett nappatag med telefonkatalogen. Någon bra hemsida för detta ?
Hade ett mindre släktkalas i går för min svärfar då nyheten spred sig om nya amerikasläktingar. Det blev kvällens heta samtalsämne !

2004-08-19, 08:52
Svar #24

Sune Lundin

Söker Emil Johan Gustav Larson född 5 okt 1882 Fårö Gotland, gift 1911 med en norska, bodde ev  
i Canada. Finns familj?

2004-08-19, 12:50
Svar #25

Utloggad Nichlas Malmdahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 07:37
    • Visa profil
Anna och Jan! Tack för hjälpen! /Nichlas

2004-08-19, 23:17
Svar #26

Jan Ek (Janek)

Jan Åke,
 
Den Charles Sandberg jag fann i Michigan 1910 passar inte. Dennes hustru heter Christina, och är mycket yngre.

2004-08-20, 10:27
Svar #27

Utloggad Jan Åke Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2018-12-20, 12:39
    • Visa profil
Jan, tack för hjälpen.  Även ett negativt svar är ett svar.  Det gäller att fortsätta sökandet
Jan Åke

2004-08-29, 21:38
Svar #28

Utloggad Birgit Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-01-27, 15:26
    • Visa profil
Söker uppgifter om några bröder som emigrerar från Nordmalings socken, har inga uppgifter på dom efter emigrationen.
 
Johan Almar Söderberg f 1887-02-22 emigrerar 1905 enligt hfl. Hittar honom ej på Emigrant cd.
 
Jonas Manfred Söderberg f 1888-08-10 emigrerar 1906 till Barron Wisconsin enligt Emigrant cd.
 
Emil Otto Söderberg f 1896-05-16 emigrerar 1914 till Cloquet Minnesota, till bror Fred (Manfred) Soderberg se ovan enligt Ellis Island.

2004-08-30, 20:39
Svar #29

Bo Nordenfors (Nob)

Birgit,
 
Det torde röra sig om gossar från Brattfors,  
enligt följande i Anno 1890, där du har familjen;
 
Johan Söderberg f. 1857, torpare
Amanda Holmer f. 1864
Hanna Adelia f. 1886
Johan Almar f. 1887
Jonas Manfrid f. 1888
Konrad Ebenhard f. 1890
 
Eftersom jag själv har rötter i Brattfors, vet jag att några pojkar Söderberg for ut, ev. kan jag hjälpa dig med någon kontakt, som kan veta något. Återkommer.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna