ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svenska dödböcker genom tiderna (efterlysningar)  (läst 788 gånger)

2007-08-08, 12:21
läst 788 gånger

Christian Andersson

Här kan du efterlysa avlidna släktingar allt ifrån kyrkobokföringens begynnelse fram till nutid.
 
Det är bra om du kan lämna så utförliga uppgifter som möjligt när du frågar.  
 
Du får givetvis använda alla de källor du har tillgång till när du svarar, såväl primära som sekundära. Glöm bara inte att ange källan för dina uppgifter.
 
Tänk också på att inte lämna ut uppgifter som kan vara känsliga för nu levande personer såväl när du frågar som när du svarar.
 
OBS! Detta är ingen egen tråd för den senast utgivna sekundärkällan Sveriges Dödbok 4, men det är givetvis tillåtet att lämna svar även från denna cd-skiva såväl som från alla andra cd-skivor som står till buds.

2007-08-08, 13:39
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Christian,
 
Har du stämt av detta med redaktionen och anbytarvärden?
 
Ett av de bättre besluten från förbundet avseende Anbytarforum i år tycker jag är att frågor bör ställas utifrån geografisk lokalitet eller i vissa fall släktnamn, inte efter viss källa.
 
Den här typen av frågor bör alltså ställas under Landskap och Socken, eller Släkter.

2007-08-08, 14:04
Svar #2

Christian Andersson

Hej Anders.
 
Jag föreslår att du ställer denna typ av frågor under en lämplig rubrik.
 
Till exempel: Anbytarforum: Datorprogram och teknik: Nättidningen Rötter: Anbytarforum
 
Mvh Christian

2007-08-08, 14:21
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det är nog lämpligast att diskutera det här, när nu tråden är skapad. Tycker du verkligen det är smart att ha en tråd med alla frågor om döduppgifter, för hela landet? Från Kvikkjokk till Bräkne-Hoby?
 
Ska vi ha en tråd med uppslag ur födelseböcker också? Och en tråd med uppslag ur kyrkoräkenskaper?
 
Det kan ju funka t ex på Ostkanten, men den är ju redan geografiskt inramad.

2007-08-08, 15:03
Svar #4

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mig med dödsdatum för ogifta Ingrid Nordeman i Nässjö, f ca 1904 och avl någon gång på 1980-talet eller något tidigare! Tack!
GS

2007-08-08, 15:12
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Göran, jag lägger ett svar under Nässjö.
 
Anders, jag håller fullständigt med dig. En sådan uppslagstråd som Christian nu skapat är inte bra - de allra allra flesta har en ort knuten till den de söker.
 
Hälsningar,
Eva

2007-08-09, 08:13
Svar #6

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Anbytarforums struktur bygger på att diskussioner om personer och släkter i första hand skall föras under rubrikerna Landskap och Släkter. Rubriken Källor bör endast användas för frågor om handhavande, tillförlitlighet och vilken sorts information de kan innehålla.
 
Mvh
Anna-Lena Hultman
Anbytarvärd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna