ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tidningsnotiser  (läst 570 gånger)

2005-06-20, 19:50
läst 570 gånger

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Tidningar, särskilt lokala, kan ge information om utflyttade svenskar. Och då syftar jag inte bara på dödsannonser (obituaries) utan smånotiser om enskilda personers förehavanden.
 
Jag studerar nu The Alaska Fishing News 1934-39, organ för Alaska Trålares Förening. Där skrivs mycket om förhållandet i Alaska ur olika synvinklar, men naturligtvis främst med fokus på fiske och fiskeindustrin.  
 
En och annan smånotis dyker upp som rör enskilda personer. I varje nummer publiceras bl a passagerarlistor från de båtar som trafikerar Alaska; Seattle (WA) - Ketchikan - Juneau(AK). Det var i huvudsak den enda möjlighet man hade på den tiden att ta sig till Alaska - om man inte hade råd att resa med flyg (som inte var särskilt utvecklat) eller med tåg via Kanada (som dessutom blev en synnerligen tidsödande omväg).
 
Jag fann under dagens studium en intressant notis från 25/2 1936 [Vol II, No 79 s. 5] som refererar till ett brev publiserad i en annan tidning (The Pacific Coast Fishing News):
 

 
Där skriver en fiskare från sina hemtrakter på Gotland, till en fiskarvän i British Columbia (CA). Han har levt 43 år i Kanada (och USA?), ska fylla 68 den våren och ser ut att stanna kvar på Gotland (även om han aldrig blir svensk igen). Rätt kul tycker jag! Läsning av artikeln kanske ger namnet på fiskaren?
 
Så tidningsartiklar och -notiser kan vara en bra källa vid eftersökning av emigranter - även om det är tidskrävande.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna