ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Att fotografera en källa  (läst 928 gånger)

2000-09-29, 12:46
läst 928 gånger

Alvar Stockhaus

Är digitalkamera en bra lösning när det gäller att fotografera en källa?
Är det någon som har erfarenhet av att fotografera gamla dokument med digitalkamera? Hur avancerad kamera behövs det för att nå tillfredställande resultat? Vad behövs utöver kamera och dator?

2000-09-29, 13:25
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
g:`2000`01
g:200001MVC-088F.jpg
 (59 k)
MVC-088F.jpg

2000-09-29, 13:35
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Jag vet inte vart texten tog vägen till ovanstående, men så här ska det stå.
 
Jag har testat med en Sony Mavica MVC FD-88. Den har en upplösning på 1,3 Megapixels. Det jag provade var på Kila(S) C:1 dvs födelsebok mm. Boken är ca 20 x 25 cm stor, kanske något mindre. Jag hade inget stativ och ingen speciell belysning, utan satt i forskarsalen på ArkivCentrum Värmland och höll upp boken med en hand och kameran i den andra. Jag blev helnöjd med resultatet.  
Dagens digitalkameror har ännu högre upplösning och borde därmed vara ännu bättre.

2000-09-29, 14:13
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Alvar Stockhaus,
Vill bara passa på och flagga för att det också går att fota av källor på fische-läsarskärmen direkt. Se mitt exempel under Källor, Gamla handstilar, Skrifttolkning/Skrifttydning. Håkan Skogsjö gjorde samma sak (kommer inte riktigt ihåg nu var i Anbytarforum), och eftersom han är skicklig med PhotoShop, lyckades han få än bättre kvalit?.  
Ang Din fråga: Förutom kamera och dator behöver Du ett bildbehandlingsprogram .  
Ang kameror: Vissa videokameror går också att använda. Jag fotar med en digital videokamera Panasonic NV-DS99 där jag också har en Photo-Shot-funktion.
Vänligen,
Olle Elm

2000-09-30, 17:19
Svar #4

Utloggad Niclas Runo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-13, 11:49
    • Visa profil
Hej Alvar  
Jag har fotat av  bouppteckningsorginal och även från ficheläsaren, med en Olympus 830  och en Olympus 960 och resultatet blev alldeles utmärkt i båda fallen.Jag höll kameran i handen på lagom avstånd och fotade utan blixt.Har du ingen bärbar dator att ha med dig så du kan tanka av bilderna efterhand så rekommenderar jag ett stort minneskort.Sedan tyckte jag att det gick lättare att fotografera genom att använda LCD displayen istf sökaren. Vilket medför att batteriförbrukningen blir ganska hög.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna