ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frihetsbrev  (läst 1185 gånger)

2007-04-15, 19:07
läst 1185 gånger

Utloggad Pär Westberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2008-08-11, 14:15
    • Visa profil
Hej.
Jag har nu hittat min ana i Rogberga socken i Jönköpingslän. I Mantalslängden 1657 och 1658 är min anfader samt hans söner i livfztijden frij från skatt.
Orsaken till detta vet jag inte men det bör ju finnas ett så kallat Fribrev eller Frihetsbrev som kanske kan ge en orsak till detta.
I vilket arkiv skulle jag kunna börja leta efter ett sådant.
Om någon vet detta så är jag mycket tacksam för ett svar.
Du når mej bäst via e-mailen. par.westberg@hotmail.com
 
Tack på förhand
Pär

2007-04-15, 21:45
Svar #1

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Pär! I mantalslängden för 1656 eller tidigare, vad står det där? Vad har de för yrken? Militära befäl var väl skattebefriade liksom adeln.
Var de funktionshindrade? Blinda?
Fribrev har jag aldrig hört talas om när det gäller mantalspenning.
Men tror att det på Skatteverkets hemsida ska finnas historik om skatterna. Kanske du kan hitta något där.

2007-04-15, 22:20
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Pär Westberg,
Eftersom Du nämner Rogberga socken och ordet frihetsbrev, går mina tankar till ättlingar till skogvaktaren Mickel Jönsson i Tenhult. I forumet startade jag år 2001 en diskussion, där det också finns en del länkar inlagda. När det gäller länken Tolkning av text ber jag Dig gå tillbaka till de äldre inläggen. Du finner den nämnda diskussionen här. Det vore intressant om Du ville delge oss Dina fynd, kanske i den diskussionen. Under denna rubrik blir det svårare att hitta vad det handlar om.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2007-04-15, 22:34
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Förutom ovanstående uppgifter skulle jag vilja hänvisa till ett inlägg som gjordes redan år 2000 av Lotta Johansson under: Källor: Domböcker: Tolkning av text: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-26. Där finns det direkta svaret och källan till de(t) frihetsbrev som det här rör sig om:
 
I boken Mickel i Tenhult av Thure Ström finns bl a ett kungligt brev utgivet av Gustaf II Adolf 15 januari 1623 där det står:  
 
...såsom ock Tiugu T:or Spanmål, som honom (Mickel) aff Rogberga Kyrkio herberge åhrligen gifwe och till stellas skulle.../.../...twänne hans Söner, den eene Jöens Michelsson...., den andra Joen Michelsson...., der till hwardera fyra T:or Spanmåll Åhrligen bekomma../.../..fyra hans Mågher....hwar dera Twå T:or Spannmåll.  
 
Det blev lite mycket punkter och streck, men det är korta utdrag ur brevet av det som rör spannmålen. Brevet ingår enligt boken i Cronobergs och Jönköpings Läns Copie Bok 1635 på Kammararkivet.  
 
1635 stadfästes genom kungligt brev 9 februari alla tidigare specificerade förmåner och friheter med anledning av att Per Gudmundsson, en av mågarna, sökt konfirmation på tidigare frihetsbrev. Det står också att det framgår av detta brev att Mickels son Joen har stupat i Preussen och att hans efterlevande maka och barn ska njuta samma förmåner som tillkom maken under hans livstid. Detta brev ska finnas i Jönköpings och Kronobergs Läns kopiebok I, 1635, Kammararkivet.  
 
Och som vanligt tackar jag Lotta Nordin för hennes bidrag!
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-04-16, 10:23
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
De skattefriheter som tilldelades enskilda finns antecknade i de s.k. Landsböckerna i Kammararkivet (som finns på Riksarkivet, Stockholm). Dessa är upplagda länsvis (ibland landskapsvis, ss. SMÅLAND). Olle hänvisar ovan till Cronobergs och Jönköpings Läns Copie Bok 1635 på Kammararkivet och detta är en s.k. landsbok. Dessa är ofilmade och innehåller länens årliga inskickade verifikationer på sina in- och utgifter till Kammararkivet. Häri finns en hel del enskilda personuppgifter.  
 
Skogvaktaren Mickel i Tenhults och hans ättlingars friheter bör återfinnas i landsböckerna.

2007-04-16, 12:34
Svar #5

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Ett annat tips kan vara att leta i domböckerna, om de finns bevarade:
 
Vid tinget i Jukkasjärvi 1737 lästes landshövdingens resolution om skattefrihet för Kirunamalmens upptäckare Anund Anundsson Mangi upp. I domboken finns en avskrift av resolutionen. Kanske förekom detta bruk även söderut?
 
MVH
 
Erik Kuoksu

2007-04-16, 23:20
Svar #6

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Tack Olle, Niclas och Erik för er information om skattefriheter. Mycket intressant att känna till.
Och så bra att veta var man mer kan hitta speciell information.

2007-04-18, 13:14
Svar #7

Utloggad Pär Westberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2008-08-11, 14:15
    • Visa profil
Tack alla som var vänliga att ge mig info om var jag kan hitta frihetsbrev.
Jag skall återkomma när jag hittat dem.
TACK
Pär Westberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna