ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dagböcker  (läst 1158 gånger)

1999-04-13, 23:10
läst 1158 gånger

Lotta Johansson

Jag vill ha goda råd om hur jag bäst ska hantera ett antal, ca 15 st, dagböcker som min far skrivit mellan ca 1945 och 1990. Det är korta anteckningar om vad som gjorts under dan, ibland är det lite hopp i tiden, och det finns inga ingående berättelser.  
 
Ska jag skriva av dom rakt av? Eller ska jag försöka sammanfatta dom på något sätt?  
 
Mvh//Lotta

1999-04-14, 12:42
Svar #1

Per-Anders Lundh

Hej Lotta!
Som jag ser det beror det väl i första hand på vad du tänkt använda dagböckerna till! Men normalt sett tror jag att det är mest intressant att skriva av dem ordagrant. Jag har skrivit av ett par dagböcker från början av seklet och det har allmänt uppskattats att jag återgett dem ordagrannt. Dessa dagböcker har jag i och för sig låtit trycka och sålt till släktingar och andra som varit intresserade. Nu kanske det inte var så du hade tänkt?
Hälsn/Per-Anders

1999-04-14, 20:43
Svar #2

Lotta Johansson

Hej Per-Anders!
Jag har ännu inte beslutat mig för vad jag vill eller tänkt med dagböckerna. Det enda jag är säker på är att dom ska bevaras, och dom bör renskrivas (stilen är ibland mer svårläst än dom gamla prästernas). Det är ju by- och levnadshistoria även om det är kortfattat, och kan säkert vara av intresse även för andra.
Antagligen är det bästa att renskriva dom rakt av, och sedan besluta sig för vad man ska använda dom till. Vill man så småningom göra en bok av det går det ju att fylla på med mer uppgifter också.
Mvh//Lotta

2000-05-23, 21:31
Svar #3

Utloggad Åke Myrenäs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2019-01-28, 20:02
    • Visa profil
    • akeshemsidanr10.se
Beträffande källor i DISGEN. Önskar lite tips om hur källorna bör anges. Jag har för flera anfäder angivit endast de personer som gett upplysningar och behåller redovisningar från husförhör mm i worddokument för att spara plats och ev utskrift skall bli överskådlig.

2000-05-24, 19:35
Svar #4

Bo G Dahlgren

Hej Askemyr
 
Jag har valt en annan linje. Jag lägger in uppgifter om källorna i Extra text och kan sedan välja om jag vill skriva ut detta eller ej. På så sätt blir de inte hopblandade med den vanliga texten.
 
Dessutom gör jag anteckningar i Word men detta är mest för att jag lätt skall veta vad jag har undersökt och vad som återstår att undersöka.
 
Mvh
Bo G Dahlgren

2000-05-24, 22:56
Svar #5

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Hej!
Om Åke vill ha mer uppmärksamhet åt sin fråga så kanske den bör ställas under Datorprogram:Disgen.
Här har den hamnat lite fel.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna