ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bördsbrev / Bördsbevis  (läst 1512 gånger)

2006-11-19, 20:32
läst 1512 gånger

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
Om jag förstått saken rätt så behövde man under 1600-1700 talen ett bördsbrev för att få påbörja en lärlingsutbildning i ett hantverk. Var detta ett krav, eller fanns det undantag?
 
Har jag förstått saken rätt att det är i domböckerna från häradsrätterna som man hittar information om dessa bördsbrev? Själva bördsbreven antar jag i regel är spårlöst försvunna?
 
Jag försöker hitta föräldrarna till en vapensmed i Jönköping på 1700-talet, men husförhörslängderna och födelseböckerna går inte så långt tillbaka, och han finns ej med i mantalslängderna. Det låter som om hans bördsbrev kan vara ett sätt att komma vidare.

2006-11-19, 21:49
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Detta har tidigare diskuterats här på Rötter:
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/205/32406.html?1031579624
 
Det finns också samlingar av bördsbrev, t.ex. Axel Mollstadius: Småländska bördsbrev 1640-1720. På NAD kan man finna ett register över Stockholms bördsbrev 1653-1781.
 
Bördsbreven utfärdades av häradsrätt/rådhusrätt - men tydligen även i vissa fall av kyrkoherdar. De lämnades sedan in hos det skrå man ansökte till. Så finns det aktuella skråarkivet kvar finns det en god chans att man kan finna bördsbrev där.
 
Ingela

2006-11-19, 23:24
Svar #2

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
Tack,
Jag har faktiskt redan läst den tråden.
 
Axel Mollstadius: Småländska bördsbrev 1640-1720 Låter väldigt intressant. Detta register verkar dock enligt diskulogen nr63 (http://www.dis.se/diskulogen/disk63.pdf) endast finnas i pappersform på Jönköpings länsmuseum?
 
Jag har tyvärr inte lyckats hitta Jönköping smedsämbetes handlingar via riksarkivets sökfunktion, så om arkivet finns kvar så är väl risken att det finns någon annanstans.

2006-11-20, 22:37
Svar #3

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Timmy !
 
Litteraturtips: Wennberg, Kåa: Svenska pistolsmeder (1979) samt Svenska gevärssmeder (1982) av samma författare.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2006-11-21, 18:16
Svar #4

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
Stefan: Japp, jag har redan tittat i dom, men det var i Svenska böss- och pistolsmeder (1989) av samma författare som jag hittade mina smeder.
Boken från 1989 är betydligt tjockare än de två tidigare böckerna.
Om du är intresserad av vapensmeder så rekommenderar jag starkt boken från 1989. Jag har för mig det stod att den innehåller 1200 smeder.
 
Tyvärr finns där ingen ny information utöver vad som finns i HFL samt JBGFs avskrifter av generalmönsterrullor och skråböcker.
Däremot antyder boken att JBGFs avskrift av generalmönsterrullan från 1742 skulle kunna vara lite felaktig eller åtminstone feltolkad av mig (http://apollo.oderland.com/~jbgf/socknar/hakarp/foretag/smeder/langder/gmr1742.htm).
Den person som i den rullan har namnet Brolin inom parentes är enligt boken Mr. Jean Lundgrens son, och med all sannolikhet ej samma person som Mr. Giöran Brolin i rullan från 1753 (http://apollo.oderland.com/~jbgf/socknar/hakarp/foretag/smeder/langder/gmr1753.htm)
 
Jag hade förrut gissat att de var samma person, och att bara födelseåret var felaktigt.
 
Jag får försöka få tag på en kopia av originalrullan från krigsarkivet och se vad det är som JBGF och Kåa Wennberg tolkat så olika.
 
Visar det sig att de är två olika personer så dyker ett annat frågetecken upp: Varför är Göran Brolin då ej med i rullan från 1742? Han ska vara nämligen vara lärling vid den tidpunkten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna