ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kungörelser i dagstidningar / tidskrifter  (läst 1020 gånger)

2009-01-22, 13:19
läst 1020 gånger

Utloggad Andreas Carlström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2011-05-29, 16:30
    • Visa profil
    • freewebtown.com/Andreas
Är det någon som har erfarenhet av kungörelser i dagstidningar/tidsskrifter?
 
Jag har ett dilemma där jag läser not i husförhörslängden om en dom i Häradsrätten.
Domen är daterad till 12 maj 1849 och Häradsrätten i fråga är Färnebo Häradsrätt. Det naturliga är givetvis att söka i domböckerna via landsarkiven, men just detta år (1849) i Färnebos häradsrätt finns inte. Varken i orginal eller på mikrokort enligt landsarkivet.
 
Noten antyder att det handlar om 1:a resans stöld... offentlig kyrkoplikt... 12 rd Banco.
Är det värt att försöka leta i tidsskifter efter en sådan dom?
Man är ju nyfiken att få reda på vad ens anfäder ställt till med. Hur mycket innebär 12 riksdaler banco 1849 i dagens värde?
 
Om någon har tips eller ideer så välkomnar jag detta.
 
/Andreas Carlström

2009-01-22, 13:40
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Men finns de inte i kopia på Hovrätten? Man sände kopior dit på den tiden, sk renoverade domböcker. Advokatfiskalen i Värmlands län arkiv ska det nog vara.

2009-01-22, 15:05
Svar #2

Utloggad Kerstin Örtengren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 09:43
    • Visa profil
Denna beräkning har jag gjort på historia.se. För 12 riksdaler banco år 1849 kunde man köpa lika mycket varor och tjänster som 1312 SEK år 2008 mätt med konsumentprisindex.
Alternativa beräkningar:
. 12 riksdaler banco år 1849 motsvarade betalning för lika lång arbetstid som 36744 SEK år 2008 mätt med löneindex för manlig industriarbetare/hantlangare.
. 12 riksdaler banco år 1849 kunde köpa 114.8 gram silver. Samma vikt silver kostade år 2008 386.5 SEK.
. 12 riksdaler banco år 1849 kunde köpa 7.201 gram guld. Samma vikt guld kostade år 2008 1200 SEK.
För vissa perioder beräknas guld- och silverpriset på basis av världsmarknadspriset, vilket kan avvika något från svenska förhållanden.

2009-01-22, 23:51
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Och för att anknyta till Chris inlägg så hörde Värmland efter 1813 till Svea Hovrätt, och deras arkiv finns på Riksarkivet i Marieberg.
 
FilipstadsTidningen startade 1850, litet för sent för Andreas fråga.

2009-02-26, 13:42
Svar #4

Utloggad Andreas Carlström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2011-05-29, 16:30
    • Visa profil
    • freewebtown.com/Andreas
Hej igen, och tack för alla goda förslag. Jag har gjort ett GENOMBROTT nu när jag trodde det var helt kört... men som alla släktforskare vet - skam den som ger sig! Det gäller att vända på ALLA stenar för att komma närmare sanningen, eller hur?!
Tack vara Chris och Elisabeth gjorde jag en annan approach och skickade en förfrågan till Svea Hovrätt om de sk. renoverade domböckerna för Färnebos Häradsrätt.
Jag fick svar ganska omgående och de meddelade att de arkiverade bara renovationshandlingar för Vattendomstolar och hänvisade vidare till Riksarkivet.
Riksarkivet svarade att de visst hade de renoverade domböckerna men bara fram t.o.m 1845. Jag sökte ju ett protokoll från 1849...
Däremot påpekar RA att landsarkiven har orginalen. Ok, åter till Värmlandsarkiv alltså.
Skickar en ny förfrågan till Värmlandsarkiv och får efter ett par dagar ett mycket glädjande svar:
 
Hej,
Har idag tittat igen i Färnebo häradsarkiv efter protokoll från 1849 urtima. Kom så på att ibland har man lagt in dessa i de ordinarie protokollen. Jag har funnit att ett möte hölls 12 maj och jag undrar bara om du kan ge mig ett namn så jag kan se om det rör rätt person.
 
Vad skulle vi göra utan dessa registratorer på landsarkiven?!
Till den facila summan av 4:-/sida fick jag så hemskickat en alldeles egen scanning av orginalhandlingen!
Problemet nu är bara att tolka de 12 sidorna från 12 maj 1849.
 
Som jag förstår det behandlas flera domar vid samma tillfälle, men om någon är intresserad av att tolka domstolsprotokoll så har jag lagt upp det på min hemsida (PDF på 41MB):
 
http://www.freewebtown.com/Andreas/Family/Dom%20Färnebo%20Häradsrätt%201849-05-1 2.pdf
 
Det intressanta är domen (och givetvis brottet) för Eric Svensson från Långbanshyttan. Jag vet att del av straffet var offentlig kyrkoplikt 10 juni 1849 och bötat 15 RDBco.
 
Tack för all hjälp!
/Andreas

2009-02-26, 14:56
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se

2009-02-26, 16:34
Svar #6

Utloggad Andreas Carlström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2011-05-29, 16:30
    • Visa profil
    • freewebtown.com/Andreas
Jag märker att om jag bara klickar på länken så stannar laddningen av sidan upp.
Högerklicka på länken och välj Spara mål som... istället. Då laddas hela filen ner till din dator.
 
/Andreas

2009-02-26, 17:25
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Andreas, det var nog mitt fel att jag inte fick fram din fil. Som en något antik person, så använder jag Netscape fortfarande, och då gick det inte att komma fram. Men bytte till IE och då gick det bättre.  
 
Min farmors farfar, Sven Jansson i Haborshyttan, var en av de nämndemän som behandlade målet, så vi har liksom träffats förr.  
 
Handstilen är ganska driven, så det kan ju vara problem att läsa den om man inte är så van. Men beskrivningen är intressant och hittills verkar det som att din gubbe var ute på natten vid Påskafton och tog vara på hö, som tillhörde någon annan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna