ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Årstrycket  (läst 756 gånger)

2001-05-01, 19:12
läst 756 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Var hittar man Årstrycket, som Elisabeth skriver om i senaste ShF? Om jag fattar det rätt är det en årligt utkommen tryckt bok. Förteckningen över gratialister var ju väldigt intressant! Flera namn pockar på uppmärksamhet... När börjar sådana listor att finnas med i Årstrycket?

2001-05-01, 22:14
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Som jag nog skrev i artikeln, så hittade jag den volym jag tittade i, på Landsarkivet i Vadstena. Men jag har sett dessa volymer tidigare i forskarsalen på Stockholms Stadsarkiv, om de står kvar där vet jag inte. Så ett tips är väl just arkivens bibliotek, där det finns oanade skatter.
 
Om jag minns rätt så har jag just på Stadsarkivet, i Årstrycket, sett listor över soldater från 1808, men kanske finns de längre tillbaks också?

2001-05-01, 22:32
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Stadsarkivet låter bra. Nej, du skrev aldrig att du hittade volymen i Vadstena.

2001-05-01, 22:34
Svar #3

Jonas Kuschner (Jonas)

Även på Uppsala landsarkiv står Årstrycket i forskarsalen.

2007-05-11, 11:06
Svar #4

Ingrid Eriksson Karth

Numera finns ett register till Årstrycket. Gå in i LIBRIS-databasen, specialdatabaser, Svenskt offentligt tryck (SOT). Sedan kan man söka på årtal, begrepp, sökord m.m. Inläggningen av databasen är ett samrbetsprojekt mellan Kungliga biblioteket, Riksarkivet, RIksdagsbiblioteket och Göteborgs Landsarkiv. Själva trycken får man söka vid större bibliotek.  
Hälsningar Ingrid Eriksson Karth (Förste arkivarie vid Riksarkivet)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna