ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Litteratur om Hälsinglands socknar  (läst 687 gånger)

2004-02-11, 17:02
läst 687 gånger

Sonja Larsson

Jag vet inte om denna avdelning är den rätta att ta upp de spörslmål jag har, men jag hittade inget bättre. Hoppas att någon som läser detta kan göra nödvändiga ändringar i litteraturlistan och svara på min fråga.
 
Jag läser i listan om Litteratur om Hälsinglands socknar, den som Urban Sikeskog, Sollentuna med hjälp av Lars Nylander från Mo har sammanställt.
   Först vill jag säga att författaren till Två Hälsingsocknar (Hanebo-segersta) heter Nils C. Humble (ej Numble).
   Hembygdsföreningens tidning Hanebo Jul anges utgiven åren 1953-1989, men har årligen utkommit därefter också (1990-2003). Den kostar 50 kronor och innehåller 32 sidor intressant läsning. Kan beställas från föreningen tel 0278-657014 (Ivar) eller 0278-657118 (Sonja).
   I förteckningen över litteratur från Hanebo nämns också Eva-Lotta Lingvalls skrift Soldaterna och soldattorpen i Hanebo socken (utg 1992). Det här är en skrift som vi i hembygdsföreningen inte känner till, men vi skulle gärna vilja veta var man kan få tag på den. Vi har nämligen fått förfrågningar från folk som tror att vi har den för försäljning.
   Den som frågar är  
   Sonja Larsson, Hanebo Hembygdsförening

2004-02-28, 09:39
Svar #1

Lars Göran Larsson

Tack Sonja för de trevliga Hanebo Jul årgångarna.
Jag sitter nu med näsan i dom.
MVH/Lars Göran (Elge)

2011-01-24, 16:20
Svar #2

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Fyller på i en gammal tråd.
I tillägg till ovanstående finns exempelvis Richard Gothes bok om Hassela-finnarna samt kompendiet Hanebo knektar.
Men i övrigt är det lite tunt med publicerad forskning, i alla fall vad jag känner till och i jämförelse med mitt andra huvudområde, finnamrkerna i värmland.
Någon som har fler tips?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna