ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vasatidens samhälle  (läst 820 gånger)

2010-10-12, 19:09
läst 820 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
en vägledning till arkiven 1520-1620 i Riksarkivet.
 
Av Jan Brunius 2010 ges ut av Riksarkivet.
 
Är man de minsta intresserad utav 1500-talet kan jag varmt rekommendera denna bok. Även om man själv inte bor i huvudstaden så får man en längtan dit med tanke på vad som finns i riksarkivet (en del finns ju filmat). Det är ingen bok man sträckläser kan jag säga direkt. Utan man inser att det finns så mycket material att leta i så det tar aldrig slut. Baltikum och en del utav det material som berör Finland tas även upp.
 
Det enda som jag skulle önska var att hela nuvarande Sverige var med, fast det finns kanske något liknande i Danmark (på svenska?).
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2010-10-13, 01:03
Svar #1

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
I Danmark finns ingenting på svenska (utom på Skånetrafikens automater)(de tusentals svenska gästarbetarna måste tala danska). Men danska är inte svårt att förstå, i varje fall inte i skriven form. Fast nu sticker jag kanske ut hakan - det lär ju finnas svenskar, som har svårt att förstå skånska. Vad som kan vara svårare att förstå sig på, är danskt kynne och danska vanor.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna