ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finland  (läst 860 gånger)

2001-10-25, 10:12
läst 860 gånger

Utloggad Christian Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 304
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 12:53
    • Visa profil
Söker kontakt med någom som har tillgång till Herdaminnen över Åbo (Fin). Söker däri uppgifter om en Peter Scheding, komminister därstädes frm till 1713.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2002-07-24, 10:52
Svar #1

Lotte Jensen

Finland
Jag har två präster på Gotland som verkar ha varit här samtidigt. Jag vet väldigt lite om dem. Har du något tips om vart jag kan finna info om deras härkomst eller om de eventuellt var gifta eller så?  
 
Den ene hette Magnus Auricola och han var född i Finland. Han dog 1723 14/1 i Prästgården i Hangvar.
Den andre hette Zacharias Stadiin. Om jag förstått det rätt så ska Helsingfors ha hetat Stadin tidigare?
 
Lotte Jensen i Visby
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2002-07-30, 19:04
Svar #2

Utloggad Mikael Tornberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2017-07-21, 16:19
    • Visa profil
Hej Lotte,  
Enligt Nyländska avdelningens matrikel 1640-1868 (nylänningar inskrivna vid Åbo akademi), var Magnus Auricola inskriven 1695 under Johannes Flachsenius tredje rektorat. Han var son av kyrkoherden i Lampis, Josua Auricola död 1692. M A var född 23/9 1680. Disputerade 1699 och 1702, magister 1703.Kaplan i Helsingfors 1702; kaplan i Riddarholmens fs 1711  
 
[Ingen uppgift om detta i Sthlms herdaminne,Hellström, utan som komminister upptar G Hellström, Laurentius Nibling  1692-1716 ]  
 
Kyrkoherde i Jouhio (Parikkala)1712. Flydde undan ryssarna till Sverige. Kyrkoherde på Gotland (Hangvar) 1717. Anklagad för fylleri och förargligt leverne och förmanad till förbättring 1721. Död 14/1 1723.
 
 
Kan också nämna att i samma matrikel finns en Johannes Josephi Auricola inskriven 1676 under Elias Tillandz rektorat, son av kaplanen i Helsingfors Josef Auricola och Margareta Sten. J A studerade i Uppsala 1681. Magister där 1682; lektor i Viborg 1686; Kyrkoherde i Kymmene 1688, död 1694. Gift med Sara Thauvonius.
 
Mvh
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2002-08-14, 14:54
Svar #3

Lotte Jensen

Mikael!
Tusen tack för dina uppgifter
 
mvh Lotte
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2003-06-16, 00:10
Svar #4

Ann-Charlotte Karlsson

Hej! Jag tar mig friheten att lägga in detta  både under rubriken präster samt under efterlysningar i Finland. Jag har ingen aning om hur jag ska finna denna person:
Georgius Petri Vallius, född ca 1610?
Vet ej i vilket land. Han ska ha varit verksam i Finland och Ryssland. Han bodde i alla fall i Kitee i Finland ett tag.  
 
Hälsningar Ann-Charlotte
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2003-06-16, 00:21
Svar #5

Ann-Charlotte Karlsson

Hej! Angående Georgius Petri finns det en text på finska (obegriplig för mig tyvärr), på sidan:
www.genealogia.fi/genos/15/15_127.htm
 
mvh Ann-Charlotte
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2003-07-10, 07:35
Svar #6

Jari Hiljanen

Hej! Eftersom det inte finns någon rubrik gällande Herdaminnen över Åbo stift och Borgå stift, lägger jag in min fråga här. Men den kanske bör flyttas till ett annat ställe?
 
Jag har försökt att få tag på följande Herdaminnen men ej lyckats...
har jag riktig tur kanske det finns någon som har till gång till dessa?
 
Carl Henric Strandbergs; Åbo stifts herdaminne från reformationen till närvarande tid.
Samt Matthias Akianders; Herdaminne för fordna Wiborgs och nuvarande Borgå stift.
De kyrkoherdar/präster jag letar efter är: Vallius/Wallius och Hallitius/Halitzius.
 
Vänliga hälsningar
Jari Hiljanen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna