ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-05  (läst 3907 gånger)

1999-03-25, 15:56
läst 3907 gånger

S Lundin

söker prosten Jonae Hasselgren, Alingsås död 1697
och hans släkt boende troligvis i Mariestadstrakten
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

1999-09-08, 09:50
Svar #1

Leif Petersson

Komministern i Toarp - Andreas Dahl, död 1702.
I Skars stifts herdaminne, del ll, sidan 477 står att läsa om komministern i Toarp, Andreas (Anders) Dahl. Denne avled 1702-04-20 och enligt herdaminnet fanns två barn, Paul och Margaretha. Dottern blev gift med kyrkoherden i Od, Olaus Rhyzelius (1640-1714). Känner någon till något mer om denne Anders Dahl, när han var född, vem han var gift med och om det fanns fler barn än de två uppräknade?
Alla uppgifter emottages tacksamt.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2001-09-23, 23:40
Svar #2

P. Pettersson

Hej
 
Vet någon var man kan få tag på Skara stifts herdaminnen, och vad herdminnen brukar kosta?

2001-09-24, 08:08
Svar #3

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Med Skara stifts herdaminne förstås dels Johan Warholms verk från 1800-talet och Cederbom-Fribergs kompletterande delar 1850-1930. För att hitta dem får du nog söka på antikvariat. Ett bra sätt är att regelbundet hålla utkik på www.antikvariat.net  där man kan hitta böcker på antikvariat i hela Norden.
Där framgår också prisläget. Men man bör vara försiktig med de herdaminnen som går att beställa via förlag/bokhandel eller respektive stift. De kan vara betydligt dyrare på antikvariatsmarknaden...

2002-07-16, 20:03
Svar #4

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Har någon tillgång till Skara stift herdaminne. Då jag inte har tillgång till något större bibliotek och boken inte finns där skulle jag än en gång behöva hjälp av någon. Undrar bl.a om bröderna Magnus Svenonius Mariestadius och Jacobus Svenonius födda i början av 1600-talet. Det som jag är mest intresserad av är deras föräldrar ,syskon, makar och barn. Eventuella födelse-år,-död och -ort.  
Med vänliga hälsningar Sari

2002-07-17, 11:24
Svar #5

Åke Järnpil

Svar till Sari W
Om Svenonius o. Mari?stadius finns följande i Skara stifts herdaminne (avskrift - fel kan förekomma):
 
Del 1, s. 90
Mag. Laur. Svenonius, bondeson från Sventorp i Sköfde förs., född 1719; stud. i Ups. 1739; magister i Greifsvald 1746; docens derstädes 1747; konsist. amanuens i Skara 1751; höll s.å. en metrisk oration vid k. Adolf Fredriks kröning; gymn. adjunkt 1752; konsist. notarie 1754; tilltr. 1755; prestv. s.å.; lektor i latinska spr. 1757; med det vitsord 'att både utrikes och härstädes hafva visat prof af sin skicklighet in poesi latina samt härstädes förvaltat flera publika sysslor med allt beröm och till konsist. nöje'. Död d. 2 Juni 1761.
Gift 1756 m. Maria Siberg, d:r af prosten Erik S. i Sköfde. Hon blef omgift m. prosten And. Hagelbäck i Hjälstad.
Barn: Margreta f. 1757, g.m. Carl Hägg, past. på Åland. Maria f. 1758, g.m. prosten J. Tranheim i Larf.
 
Del 1, s. 522
Mag. Jonas Svenonius, systerson till kyrkoh. Bengt S. i Norunga och lektor Lars S. i Skara, född på hemmanet Stockerhult (Deraf kallade han sig först Hultmark) i Sventorps socken vid Sköfde d. 18 nov. 1742; blef stud. i Ups. 1764 och i Lund 1768; magister vid jubelfesten i Lund s.å.; prestv 1769 till past.-adj. i Hössna; dito i Hjerpås 1770 och Hvarf 1773; kommin. här 1775; past.-ex. 1779; uppf. på förslag till Wenersborgs pastorat 1784; bat.-pred. vid Skarab. regem. 1785 och fick med K. Maj:ts tillstånd behålla sin kommin.-beställning. Var föreslagen till regem.-pastor vid samma regem. då han dog af rötfeber i Wenersborg d. 30 sept. 1788. Han begrofs nästan i samma stund som Danskarne intågade i staden. - Kommin. Svenonius 'var en älskvärd man, hade goda predikogåfvor och mycken naturlig munterhet'.
Gift 1775 m. Margareta Salander, d:r af kyrkoh. Nils S. härstädes. Hon blef omgift med efterträdaren.  
Barn: Anna Helena f. 1776, g.m. kyrkoh A. Lönnerblad i Åsled. Maj Greta f. 1783, död og. 1860. Christina f. 1788.
 
Del 2, s. 166
Magnus Sven. Mari?stadius, född i Mariestad, der hans fader Sven Månsson var guldsmed och rådman; modr. hette Elin Svenske; stud i Ups. 1626; magister 1632; reste utrikes och läste 2 år publice i Rostock, gratulerade Andr. Omoenius på grekisk vers vid dess promotion 1637; blef rektor i Mariestad och kyrkoh. i Leksberg 1640; riksdagsman 1642; pastor i Kilen 1645; tilltr. 1646; prost och kyrkoh. i Fryksdalen 1648; förordnades 1659 till superintendent i Trondhjem och var kallad till superintendent i Carlstad, men undanbad sig dessa embeten. Död 1679. - En grundlärd man.
Gift m. Anna Camenia, död 1692, d:r af superintendenten Sveno Elfdalius i Carlstad. Sonen Sven Hasselbom, assessor i Svea hofrätt, blev adlad 1695, död 1712i
 
Del 2, s. 572
Mag. Bened. Laur. Svenonius (broder till lektor Lars Svenonius i Skara), bondeson från Sventorp, född 1714, blef student i Lund 1735, prestv. 1739; pred. på ostind. skeppet 'Kalmar' 1740 och gjorde tvänne resor till Kanton; var sedan adjunkt på flera ställen. År 1747 blef han suspenderad på 3 månader, 'emedan han gått konsist. förbi vid ansökan till Sköfde pastorat och genom falska uppgifter ledt konungen bakom ljuset'. Under sin suspensionstid reste han till Lund, der han blef filos. mag:r 1748; underg. en hedrande past.-ex. s.å; tjenstgjorde sedan i Sandhem och Wånga; blef kyrkoh. i Norunga 1757, men dog redan d. 23 febr. 1758.
Gift 1758 med företrädarens enka Elisabet Hodell. Barnlös.
 
Bästa hälsningar
Åke J

2002-07-17, 12:00
Svar #6

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Åke!
Tack så hemskt mycket för hjälpen! Saken är så här, att i Karlstads stift herdaminne, står att Magnus Svenonius Mariestadius har en bror som heter Jacobus Svenonius, han i sin tur lär ha varit gift med en Ingrid Denckert och dom fick bl.a barnet Margareta Jacobsdr Berg, men sedan ska även Ingrid Denckert tillsammans med en Jonas Amberni kh. i Berg Skara stift fått en son vid namn Johan Billberg även han präst. Har inte hittat någon direkt info. om Jacobus Svenonius(Berg)han lär också ha varit kh. i Berg. Nu är jag kanske tjatig om jag ber dig även titta efter denne Jonas Amberni. Skulle vara hemskt tacksam om du kunde hjälpa med denna präströra.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2002-07-17, 21:22
Svar #7

Åke Järnpil

Sari W:
Tyvärr, det finns ingen Amberni i Skara stifts herdaminne; inte heller något namn ssom liknar det.
Åke J

2002-07-19, 20:20
Svar #8

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Vet någon om Mariestad har något eget Herdaminne eller tillhör det Skara stift herdaminne.        Och vet någon om Berg socken i Skara stift tillhört Lidköpings stift eller något annat stift på 1600-50 talet. Kan inte hitta varken Jacobus Svenonius(Berg)eller Jonas Amberni som jag ju vet var kyrkoherdar i Berg(vid Billingen). Alla andra källor har Jacobus Svenonius(Svenonis)varit skriven som så, jag tror inte att han har kallat sig något annat.  
Sist men inte minst, tack för hjälpen Åke!
 
Med vänliga hälsningar Sari

2002-07-21, 14:19
Svar #9

Åke Järnpil

Sari W!
Berg har sannolikt alltid tillhört Skara stift och Mariestad ingår också.
Att Jacobus Svenonius inte finns med i Skara stifts herdaminne, kan bero på att författaren Warholm inte hade tillgång några uppgifter om honom. (Uppgifterna sammanställdes på 1800-talet). På släktnamnet Berg finns i alla fall detta:
Mag. Johannes Berg, son af kyrkoh Jac. Svenonius i Berg.  
Om denne Johannes Berg berättas att han blef stud. i Ups. 1658 och var filos. kand. då han förordnades till konrektor i Mariestad 1669; prestv. 1671; magister 1672.  
/---/ Kyrkoh. i Rångedala 1675; herredagsman 1676; orator vid prestm. 1680. Död d. 18 maj 1683. Var gift. Efterträdaren utnämndes för att konservera hans enka.
 
På internet kanske du kan hitta något. namnet Svenonius ger t.ex. massor av träffar.
På adressen http://www.lysator.liu.se/runeberg/sbh/bilberjo.html
finns uppgifter om Johan Bilberg, biskop, lärd. Född d. 17 nov. 1646 i Mariestad. Föräldrar: skolrektorn Jonas Amberni och Ingrid Denckert
Johan Bilberg finns inte med i Skara stifts herdaminne.
 
God fortsättning!
Åke J

2002-07-21, 15:42
Svar #10

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Åke!
Tack för all hjälp, det var också kul att höra att Jacobus Svenonius hade en son. Sedan är det ju bra i framtiden att veta att alla präster kanske inte är omnämnda i Herdaminnena.
Det verkar då som att Ingrid Denckert har blivit konserverad änka. Och varit konserverad minst 2 ggr om inte t.o.m 3 ggr. Tacksam för att du hjälpte med röran. Ska gå in och söka på nätet igen så får vi se.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2002-07-22, 18:56
Svar #11

Eva Leksell

Om Jacobus Svenonis, Amberni med flera.  
 
Så här har jag försökt pusslat ihop Ingrid Denckert och hennes män utifrån herdaminnen och andra källor, men uppgifterna går isär. Vad som är rätt och fel vet jag inte - och jag kan ju ha gjort fel också. (I Libris finns fyra olika poster med herdaminne för Skara stift av Warholm. På biblioteket hittade jag bara ett herdaminne av honom i två delar. Där fanns både Jacobus Svenonis och Amberni med. Tryckår vet jag inte.)
 
Ingrid Joakimsdotter Denckert  
(Edestam Karlstad stifts herdaminne 2:363).
 
Gift
1) Melartopeus, Johan, kollega vid Mariestads skola
(Warholm: Skara stifts herdaminne 2:308).
 
2) Jacobus Svenonis, kyrkoherde i Berg, Skara stift. Kollega vid Mariestads skola omkring 1632-44. Då utnämndes han till kyrkoherde i Berg, där han tillträdde i maj s å, men dog redan ett halvt år därefter, vilket borde vara i november 1644.  
Barn:
- Johannes Berg, pastor i Rångedala
- Jakob Berg, landskamrer i Falun
- Maria Jakobsdotter Berg, död 1718
(Warholm 2:308)
 
3?) Nicolaus Laurentii, kh i Berg, Skara stift, d 1653. Kom som komminister från Skarke till Berg 1645. Erhöll kunglig fullmakt på pastoratet 1646.
(Warholm 2:308)
 
3?) Jon Billing,  kollega vid Mariestads skola, död före 1668
Barn: Anna Jonsdotter Billing,  f 1657, d/bg 1733 27/4 i Visnum
(Edestam 2:363)
 
4?) Amberni, Jonas, skolrektor i Mariestad, d i juni 1675.
(Warholm 2:308).  
 
I Svenskt biografiskt handlexikon (på Internet) står att Johan Bilberg, född 1646 17/11,  professor i Uppsala, sedan pastor, sist biskop i Strängnäs, var son till  skolrektorn i Mariestad Jonas Amberni och Ingrid Denckert i hennes fjärde äktenskap. [Min kommentar: Bilbergs födelseår stämmer illa med hennes giften och männens dödsår.]
 
Enligt en bok om Mariestad (referenslitteratur på KB, som jag inte skrivit upp titeln på) fanns en Joakim Dancker i staden någon gång på 1600-talet. Han nämns som exempel på framträdande personer av utländskt (och troligen tyskt)  ursprung. Kanske var han fadern till (eller åtminstone släkt med) Ingrid Joakimsdotter Denckert?

2002-07-22, 23:30
Svar #12

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Eva!
Kan berätta vad jag redan vet, är att Jon (Jonas)Billing var gift med Maria (Margareta)Jacobsdotter Berg dotter till just Jacobus Svenonius och Ingrid Denckert och det är den anlinjen jag forskar på.  
                                               Men sedan råkade min släktforskarkompis på den här Jonas Amberni som gift med I.D. hmm..hur många gånger var I.D. gift och vem var Johan Bilberg son till. Det verkar som jag nog nu har fått svaret på detta, Johan Bilberg var son till Jonas Amberni och I.D.  
                                             Sedan hittade jag i Edestams herd. sidorna 16-17 om just Melartopeus, där står: son Johannes, collega scholae i Mariestad(hans änka blev sedemera g.m. hans efterträdare, slutl. kh i Berg, Skara stift, Jacobus Svenonis, broder till kh i Sunne, prosten Magnus Svenonis Mariestadius). Vem var den här änkan, var det just I.D. eller har Jacobus Svenonis varit gift fler gånger. Det fick jag just svar av dig, tack. Skulle tro att sammanställningen blir så här:
 
Ingrid Denckert g.m
 
1:a Johannes(Johan) Melartopeus.
2:a Jacobus Svenonis, med vilken hon fick dottern Margareta Jacobsdr Berg g.m Jon(Jonas) Billing.
?3:Nicolaus Laurentii
4:Jonas Amberni, med vilken hon fick sonen Johan Bilberg.
Ännu en gång, tack för hjälpen med denna präströra. Om du också forskar på präster har mitt bibliotek i alla fall Karlstads stift och Herdaminne, kanske kan jag hjälpa dig med något.  
 
Med vänliga hälsningar Sari

2002-07-23, 19:17
Svar #13

Åke Järnpil

Ang Skara stifts herdaminne:
Efter Eva L:s sidanvisning hittar jag Svenonis även i mitt ex -- men alltså inte i namnregistret!  
Till alla som söker i den boken (nytryck 1984 av 1871 års uppl): En miss i korrekturet kan betyda fler.
Åke J

2002-07-24, 19:44
Svar #14

Eva Leksell

Sari, du har förstås helt rätt i att Jon Billing var gift med dottern,inte med modern Ingrid Denckert som jag råkade skriva. Inte undra på att jag blev förvirrad av årtalen.
 
Jag har också hamnat på Maria Jakobsdotter Berg men då i hennes andra gifte, med en komminister i Rudskoga, Benedictus Ingemundi  (Edestam 2:363). Deras son Jakob tog namnet Wahlund och blev kyrkoherde i Kroppa (Edestam 3:166f). Den släkten finns i Svenska ättartal 8:456 och Svensk släktkalender 1930 s 948.
 
Man kan ju undra om hon hette Maria, som Edestam skriver, eller Margareta, som det står i SÄ och Warholm? Jag bestämde mig nog bara för att lita mer på Edestam än på de andra källorna, som är äldre.

2002-07-24, 20:44
Svar #15

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Eva!
Vad kul du forskar i samma anor, kan berätta att jag har en del domboksavskrifter från Visnum åren ca 1649-1727 och att hon där heter Margareta. Om du är intresserad av något hör av dig. Har via anbytarforum träffat på en tjej som forskar på samma ana Margareta Jacobsdotter Berg. Vi har haft ett stort utbyte och framför allt roliga och inspirerande diskussioner.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2002-07-25, 18:25
Svar #16

Eva Leksell

Nja, inte forskar jag precis på de här anorna utan har bara mekaniskt skrivit av det jag kommit över i tryckta källor. Sedan har jag inte gjort mera åt det. Jag ägnar mig hellre åt personer längre fram i tiden, för där finns mycket kvar att leta efter och större chans att hitta något.
 
Men om du vill dela med dig av något du har om Margareta Jakobsdotter Berg är jag förstås intresserad. Då kan du skicka det direkt till mig på den e-postadress du hittar under mitt namn.

2003-12-15, 13:41
Svar #17

Utloggad Agneta Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 597
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:55
    • Visa profil
Hallå, hallå Sari Wilhelmsson!
 
Jag har läst diskussionerna du hade med några stycken den varma sommaren 2002 om bl Johan Billberg.
 
Nu undrar jag om du fick någon klarhet när det gäller dina frågor? För det jag läste var uppåt väggarna fel, om man får tro Skara stifts herdaminne.
 
Jag tror att vi har samma stamfar någonstans.
 
Mvh Agneta

2004-01-10, 13:30
Svar #18

Utloggad Agneta Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 597
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:55
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har fått ett problem.
 
Min fråga är: Ska man lita till 100% på vad det står i Skara stift herdaminne?
 
Anledningen är följande:
Jag har en präst Magnus Luth i Horn sn, (son till Axel Månsson Luth) där står det att hans dotter Margareta f.1696 gifte sig med en qvartermästare Skumpe, men jag har letat och letat och det enda jag hittat i Horns vigselbok är en Petter Skumpe som gifter sig år 1722 med Margareta Axelsdotter Luth!!
 
Så nu undrar man ju, vem skrev fel?
 
Mvh Agneta

2004-01-24, 21:42
Svar #19

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Agneta!
 
För det första måste jag tacka för alla dokument du skickat på posten och för att du klargjort antaganden som gjordes under den gamla Rubriken Herdaminnen.  
Sedan känner jag att diskussionen angående Johan Bil(l)berg behöver komma fram i ett större medium än vårat mailande. Hoppas att du inte tar illa upp. Till mitt eget försvar måste jag få säga att jag väntat på att Bergs sn ska ha blivit färdigt i Genline, så att jag kunde kontrollera uppgifterna från litteraturen. Men till min nackdel så låter inläggen under Herdaminnen (dom gamla, nu stängda diskussionerna) nästan som om jag var övertygad, vilket kan lura andra.
 
Jonas Amberni kh i Bergs sn, Skarab.l. var gift 1:a ggn med Britta Svensdotter (syster till Jacobus Svenonis)med henne hade hon barnen Johan(nes) Bilberg f.1646 d.1717 Biskop i Strengnäs och Ellika Billberg.  Gift 2:a ggn med Ingrid Joakimsdtr Denckert (tidigare gift med Jacobus Svenonis).(detta enligt Warholms och Bergs kyrkobok C:2 sid.6.).
 
Sedan har det även utav samma kyrkobok ovan, kommit fram att Jacobus Svenonis tidigare varit gift, med för mig en ännu okänd kvinna. Det står att Jacobus Svenonis barn (Johannes Berg), Johan Jacobi Berg och Margareta Jacobsdtr är styvbarn till Ingrid Joackimsdtr Denckert. Hoppas att jag förstått dig rätt nu Agneta. Och att jag läst riktigt.
Om man läser Warholms och Västgöta nation i Uppsala(som visserligen tagit en del av uppgifterna från Warholm) så uppfattas Ingrid Joackimsdtr som mor till dessa barnen.
 
Tack, tack, tack Agneta för att du var uppmärksam på alla felaktigheter och att jag nu har nya spännande sökningar att göra. Jag hör av mig på mailen också.
 
Vore bra om Anbytarvärden Peter kunde fixa en länk till/från den stängda/nedlagda  Rubriken Herdaminnen, går det.
(Inläggen rörande just Skara stift från den diskussionen återfinns numera i början av denna diskussion) //Peter
 
Hoppas jag inte missat något.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2004-01-24, 22:50
Svar #20

Annsofi Sterner

Glöm inte Olof Sundholms stora genealogiska samling, kallad Sundholms samling. En del av samlingen finns på mikrokort att beställa hos Svar i Ramsele. Skara stifts herdaminnen som utkommit i bokform kan slänga sig i väggen, jämfört med vad Sundholm har att erbjuda i sin samling med många prästsläkter från hela Västergötland. Däri hittade jag prästsläkten Bånge, en av flera släkter med det namnet. I Skara stifts herdaminne återfann jag bara några stycken präster av den släkten. I Sundholms samling fanns en antavla av samma släkt med nästan bara präster och deras familjer, flera hundra år tillbaka i tiden. Även om alla personuppgifter inte är sådär jättedetaljerade och en och annan person saknas, är det i alla fall en bra grund att forska vidare med i olika arkiv. Källan måste ju ändå slutkontrolleras av mig som forskare före slutarkivering.

2004-01-25, 11:27
Svar #21

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Jag får nog tänka till ännu en gång vad det står om Jacobus Svenonis, det är en tolkningsfråga vad gäller sid.6 C:2. Ett ord har för mig blivit tveksamt, huruvida det står hennes styvbarn eller tvenne styvbarn. Jag lägger in en förfrågan angående läshjälp senare.
 
Sari

2004-01-28, 15:02
Svar #22

Utloggad Agneta Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 597
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:55
    • Visa profil
Hej Sari och Annsofi!
 
Tack Annsofi för tipset om Sundholms samling.
 
Sari, här kommer min version av alla Ingrid Joachimsdtr Denkerts (IJD) alla äktenskap.
 
En liten rättelse bara: i C:2 i Bergs sn (skbl) finns det sex (6) fichar och prästlängden finns i den sista (6) runt omkring sidan 528.
 
skbl = Skaraborgs län
kh = kyrkoherde
 
1. Johan Melartopaeus, kollega vid Mariestads skola. (Warholms Skara stifts herdaminne 2:308 enl Eva Leksell)
 
2. Jacobus Svenonis, f i Mariestad, son till Sven Månsson, rådman, stadskrivare och guldsmed!) Kh i Berg sn (skbl) den 1 maj 1644. Död den 4 december 1644. Ligger begravd i föräldrarnas grav i Mariestad.
Barn:
Johannes Berg, pastor i Rångedala
Jakob Berg, landskamrer i Falun. Död 1686. Han finns inte med i prästlängden. Dennes son var major Carl Lejonadler.
Margareta (Maria) Berg, död 1718. G m Bengt i Rudskog och med Jon (Jonas) Billing.
(Warholms, Skara stifts herdaminne 1:308/2:308, prästlängden i C:2,6 Berg sn (skbl och fr Sari Wilhelmsson)
 
3. Nicolaus Laurentii, f i Hasslerör. Kh i Berg sn (skbl). Kom från Skarke till Berg sn år 1645. Död den 24 juni 1653 (Johannes döpares dag). Ligger begravd i Berg sn (skbl)
Barn:
Jakob och Lars, de flyttade till Värmland
(Warholms, Skara stifts herdaminne 1:309, prästlängden i C:2,6 Berg sn (skbl)
 
4. Jonas Amberni, f i Stora Rör i Odensåker (skbl). (Kh) i Berg sn. Kom till (gifte sig till ?) pastoraret den 26 oktober 1653. Död den 1 juni 1675. Gift 2:ggn med IJD. Ligger begravd i Bergs kyrka. Se Sari Wilhemsson ovan. Amberni är min anfader.
(Warholms, Skara stifts herdaminne, prästlängden i C:2,6 Berg sn (skbl)
 
Sari, då kan det stämma att IJD befanns sig i Stockholm år 1664!
 
Jag blev lite osäker på titeln pastor kontra kyrkoherde när det gäller Jonas Amberni, i herdaminne står det pastor.
 
Mvh Agneta

2004-01-29, 10:32
Svar #23

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Agneta!
 
Det kan vara som du skriver, men helt säker är jag inte, jag har skrivit ett inlägg under Läshjälp-Bergs sn. C:2 sid,6. 1600-tal. Har du läst den?
Lennart kommer med några bra synpunkter där och även en tydning av stycket där bl.a. Jacobus Svenonis styvbarn nämns, nämligen den anan som jag forskar på Margareta Jacobsdtr Berg. Vem tusan är dom styvbarn till, är det som jag fortfarande oroar mig mest över. För om man läser Lennarts tolkning(som jag för övrigt tror stämmer) så skulle Margareta vara IJD's styvdotter. Vilket ju talar emot vad som sägs i Herdaminnen och Matrikeln Västgöta Nation. För detta måste jag nog söka i andra källor, vi får se lösningen kommer väl.
 
MvH Sari

2004-11-12, 09:07
Svar #24

Eivor Canova (Pilady)

Hej
Kan någon hjälpa mig om, Johan Henrik Schoug, född 1751-03-25 troligen i Vänersborg finns med i Skara stifts herdaminnen.
Fick rådet att söka här från Arkivcentrum-Syd och även under Göteborgs stift, vilket jag då även har gjort.
 
Vad som står om honom i Lunds Universitet, Göteborgs nation - matriklar det känner jag till. Han studerade där år 1770.
 
Vänligen
Eivor

2004-11-12, 18:24
Svar #25

Åke Järnpil

Eivor; det fins bara en Schoug i Skara stifts herdaminne (i vart fall i min upplaga). Han hette Lars Alex. Wilhelm Schoug född i Skara 1832. Han sägs vara son af rådmannen, v. borgmästaren Johan Niklas Schoug och S. J. Holmberg.
Åke Järnpil

2004-11-14, 17:27
Svar #26

Eivor Canova (Pilady)

Hej Åke
och tack för din hjälp.
Får ta och försöka följa denna personen bakåt och se vart det leder till. Man vet ju aldrig.
 
Vänligen
Eivor

2005-01-22, 15:33
Svar #27

Rolf Eklund

Hej, har råkat på lite präster i släkten och därför använt mig litegrann av detta verk. Min fråga är: hur tillförlitligt är verket? Jag har stött på uppgifter i originalhandlingar (domböcker) som eventuellt motsäger de fakta jag hämtat ifrån herdaminnet.

2005-10-31, 19:04
Svar #28

Utloggad Helen Bergh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2009-09-12, 19:02
    • Visa profil
Hej är det någon som vet om det fanns en präst med efternamnet Bolling i Skara stift? Enligt vad som berättats i släkten ska vi ha haft en prästdotter Bolling som ana. Hon visade sig heta Maja Greta. Allt verkar inte stämma men kanske prästen funnits.
Mvh Helen

2005-11-01, 03:00
Svar #29

Utloggad Mathias Kindbom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2014-09-12, 02:43
    • Visa profil
Tyvärr ser jag ingen med namnet Bolling i registert.

2005-11-04, 19:22
Svar #30

Henric Johansson

Hej !
 
Ingen som har tillgåg till Sundholms samling
som kan kolla om familjen mitander från slöte skara stift finns omnämnd däri?
Har kommit till Anfder Nils Larsson född 1590.
 
//Henric

2005-12-05, 19:55
Svar #31

Marianne Magnusson

hej, kan någon hjälpa mig med uppgifter om en kyrkoherde Isak Rydberg, död 1749-03-25 i Lidköping) han blev 45 år gml. Lidköping CI:2.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna