ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad är det för sorts ordning i kyrkoböckerna?  (läst 840 gånger)

2010-02-02, 01:43
läst 840 gånger

Utloggad Anna Södergran

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2010-12-12, 22:43
    • Visa profil
Har precis köpt mig en månad med Ad Online. Sitter nu och letar i en kyrkobok efter ett specifikt namn och årtal. Men det känns som att de inskrivna händelserna inte är i någon som helst ordning? De är varken sorterade efter årtal, familjenamn el dyl... Känns det som iallafall!
 
Min fråga är: Hur hittar jag den specifika personen? Måste jag verkligen leta igenom varje sida en i taget?

2010-02-02, 04:51
Svar #1

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/
Vilken bok letar du i? Födelsebok, husförhörslängd, eller?
 
Om du talar om vad du letar efter är det lättare att hjälpa dig.
 
I husförhörslängderna är man samlade hushållsvis, by för by i församlingen, det finns ofta ett register över gårdarna först eller sist i boken.
 
(Meddelandet ändrat av karinlindholm 2010-02-02 04:52)

2010-02-02, 10:53
Svar #2

Utloggad Anna Södergran

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2010-12-12, 22:43
    • Visa profil
Det var husförhörslängden jag letade i och just den jag kollade saknade en stor del av de sista sidorna... Typiskt. Kan tänka mig att mitt namn är ett av de saknade om de skrivs in i bokstavsordning (Södergran).
 
Det blev lättare med dopboken, där var det ju årsvis så jag kunde hitta rätt.  
 
Tack för svaret!

2010-02-02, 12:13
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Anna, när du letade i dopboken, stod det inte någon gård eller by där barnets föräldrar bodde?  
 
Det är den du ska leta efter i husförhörslängden, som i allmänhet är ordnad i någon geografisk ordning.
 
Om du lägger en fråga under den socken du söker i, och talar om vem du söker, och när denne är född, så kanske någon annan kan hjälpa dig till rätta.

2010-02-02, 23:03
Svar #4

Utloggad Anna Södergran

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2010-12-12, 22:43
    • Visa profil
Jag har precis fått hjälp med att tyda texten ur dopboken, i denna tråd:
 
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/29510/252679.html?1265148123
 
Men där stod ingen gård eller by... Eller räknar man i det här fallet Friberg, där vittnena kom ifrån?

2010-02-02, 23:24
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Anna, Om du tittar längst till höger i dopnotisen, så står det att klockaren Södergran bor i Klockaregården, men enligt ortregistret till Gryta AI:1, så finns det ingen gård som heter så, utan den hade väl något annat namn.  
 
Då får du nog bläddra igenom boken och titta om du hittar familjen Södergran. Du bör också titta om de får fler barn i socknen, där kanske det står tydligt vad klockarbostället heter.
 
Men prova annars att lägga en fråga under Landskap >Uppland > Socknar >Gryta så är det större chans att någon annan som forskar i den socknen ser din fråga, och kan hjälpa dig mera.

2010-02-02, 23:40
Svar #6

Utloggad Anna Södergran

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2010-12-12, 22:43
    • Visa profil
Fantastiskt, det missade jag helt! Tack för hjälpen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna