ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Personregister till kyrkoböcker  (läst 1189 gånger)

1999-03-10, 08:12
läst 1189 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I Sveriges Släktforskarförbunds Förteckning över register 1996 som finns i Rötter, läser jag beteckningen IGI på flera register. I ordförklaringen anges detta: International Genealogical Index. Upprättat av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i Utah. Vidare anges: IGI-register finns ofta på resp. landsarkiv och mikrofilm eller mikrokort kan beställas från USA. Här har bara medtagits *-betecknade IGI-register. Ingen uppdatering har skett i förhållande till 1992 års redovisning.
Min fråga är:
Var finner jag dessa register för församlingar i Jönköpings län? Går de att låna hem - (mikrokort)?
Har någon erfarenhet av tillförlitligheten i dessa register?
Finns det ytterligare register som gjorts efter 1992?
Vänligen,
Olle Elm

1999-03-10, 23:26
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej Olle, IGI-registret på mikrokort från 1994 (tror jag det är) har vi på kontoret i Stockholm, och det är sorterat länsvis på antingen förnamn eller efternamn. Det finns antagligen nyare version hos mormonernas forskarcentrum. Tillförlitligheten är olika, då det bygger på många olika hopbakade register, men kan kan ju alltid tas som en utgångspunkt.

1999-03-10, 23:49
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
IGI-korten är inte från 1994 utan från början av 1980-talet, kanske 1984. Det vet jag eftersom det var jag som köpte in dem. Vem som tagit sig friheten att flytta dem från kontoret i Göteborg (där de rätteligen hör hemma och dit Olle betydligt lättare skulle kunna ta sig) till Stockholm låter jag däremot vara osagt...

1999-03-11, 08:05
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Detta låter intressant. Utan att gå in i diskussionen om var förbundets mikrokort skall lokaliseras - det får ledningen ta inom sig - vill jag fråga om det vore möjligt att under kortare tid låna ner några socknar till Göteborgskontoret för att därifrån föra över dessa till papperskopior för vidare forskning på egen hand. Behovet hör samman med Norra Vedbo Projektet.
Vänligen,
Olle Elm

1999-03-11, 09:42
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Snälla Håkan, de IGI-kort vi har för Sverige i Stockholm haver jag själv varit på 12:e våningen i LDS Office building i Salt Lake City och köpt på min första resa till SLC 1994. De är copyrightade 1992, så det är väl den årgången vi har, men det finns senare hos mormonerna.
 
Och som jag sade ovan, så är de inte sockenvis utan länsvis. Vad är Norra Vedbo-projektet?

1999-03-11, 09:46
Svar #5

Peter Rydén

Jag har fått veta, från den svenskamerikanska släktforskarlistan swedes@smultron.com, att IGI-registren eventuellt kommer att finnas tillgängliga från Jesu Kristi Kyrka Av Sista Dagars Heligas hemsida (www.lds.org), inom en snar framtid. De skall i varje fall göra delar av deras arbete synligt och sökbart från hemsidan. Med tanke på att detta arbete kan ta längre tid än planerat, så vill de inte föregripa något om vad sidorna skall innehålla, eller när det blir klart.

2004-03-14, 15:02
Svar #6

Annsofi Sterner

Har funderat på att någon gång excerpera och digitalisera några kyrkböcker på de orter där mina förfäder fanns. Det som känns ovisst är att registrera en församling som kanske någon annan forskare redan registrerat och publicerat. Alla församlingar finns inte här på rötters sida om kyrkböcker på internet. Finns det någon aktiv person som har pejl på vilka namnregister, förutom de som finns hos resp landsarkiv, som i nuläget är upprättade eller under bearbetning över hela Sveriges församlingar? Borås bibliotek hade ju ett projekt där man upprättade olika namnregister över arkivhandlingar. Hur gick det  med alla deras projekt?

2004-03-14, 16:22
Svar #7

Mikael karlsson

Annsofi....
jag håller med dig det är lite jobbigt det där med när man ger sig på att registrera Kyrkböcker eller övrigt att någon kanske redan gjort eller håller på eller planerar...
 
Ett önskemål till Rötter här göra ett upplägg som typ namn åt de döda...och man också anger hur och var det är tänkt att Publiceras när det är färdigt...

2004-03-16, 10:10
Svar #8

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

En länk till Rötters Register-Sök kan väl aldrig vara fel under denna rubrik; där finns ju en hel del om detta. (Rättelser och kompletteringar mottages gärna; länk för detta finns på den sidan.)

2004-04-04, 10:49
Svar #9

Annsofi Sterner

Indiko är ju faktiskt både en avskrift och personregister av kyrkböcker. Hur kan man samordna alla nya ingångar som Genline, Örebro stadsarkiv, Släktdata, Glimten  och liknande i framtiden? Kommer dessa arkiv att var för sig konkurrera om materialet? För jag antar att Genline och Indiko m fl avser att fullborda  alla församlingar i Sverige. Då blir det pris, kvalitet och personliga krav som avgör vem av källorna man väljer. Någon annan som tänkt till om ämnet i futurum?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna