ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vigseldatum saknas i vigselboken  (läst 998 gånger)

2007-07-19, 15:18
läst 998 gånger

Ingri Anne-Marie Olovsdotter

Hejsan!
 
Jag har stött på en ana som har datum för lysning men inte för vigsel i vigselboken.
Det gäller Falu Kristine E:3 Vigsel 1837-1860 (174.68.46400).
 
När jag tittat lite i vigselboken upptäcker jag att det här inte är något ovanligt, det finns flera som inte har något vigseldatum noterat.
 
Vet någon vad detta kan betyda?
 
Några funderingar som jag har är:
Har prästen glömt att notera datumet?  
Är vigseldatumet det samma som sista lysningsdatumet?
Har de gift sig på annan ort och det har lysts i Falu Kristine?
 
Vänligen
Ami

2007-07-19, 16:13
Svar #1

Ingri Anne-Marie Olovsdotter

Hej igen!
Nu svarar jag på min egen fråga...
 
Jag har hittat uppgift om när de vigdes i lysningsboken...  
Där står att de vigdes den 30 Aug 1860 af K i ?.
Detta kan ju tyda på att de inte gifte sig i Falu Kristine.  
 
Är det vanligt att uppgiften om vigsel inte stå i Vigda utan i Lysning?
 
Ami

2007-07-20, 13:14
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det står inte någon plats, utan det är prästens namn som är angivet.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2007-07-20, 13:53
Svar #3

Ingri Anne-Marie Olovsdotter

Hej Sven-Ove
De andra som finns i boken har ett namn men det här såg inte riktigt ut som det.  
Eftersom nämnda Svedelius kommer från en prästsläkt fick jag id?n om att det kanske var så att någon av hans släktingar vigde dem och det hade blivit inför som att K(yrkoherden i ...)vigde dem.
 
Vad tror du om den id?en?
 
Vänligen Ami

2007-07-20, 20:50
Svar #4

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Ami har troligen alldeles rätt. Falu Kristina har för denna tid både en lysnings- och en vigselbok, vilket är ovanligt. Lysningarna är införda på bägge ställena, men vigseln finns inte i vigselboken, eftersom ingen vigsel förrättats inom församlingen.
 
I lysningsboken finns istället en notering om att vigseln förrättats i en annan församling. Frågan är bara, var. Jag läser den suddiga filmen som 'Huggenäs', men är långt ifrån säker.  
 
För att göra det mera spännande, uppvisar Huggenäs vigselbok, liksom SCB-utdraget, en lucka för den aktuella tiden.
 
Landsarkivet kan nog upplysa om, om det står Huggenäs eller något annat. Sedan får Du gå vidare därifrån.
 
Per Thorsell.

2007-07-21, 02:54
Svar #5

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Här är den aktuella bilden. Samtliga vigslar på det aktuella uppslaget i kyrkboken har anteckning om vem som vigde,  vigdes af + hela efternamnet på prästen. Ingen vigsel har en anteckning om var de vigdes.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2007-07-21, 03:02
Svar #6

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Jag kan tillägga att vigseln finns med i SCB-utdraget från Falu Kristine 1860, GID 100020.4.53300.  Det vigdes 34 par i församlingen 1860.
Det är inte någon lucka i vigselboken för Huggenäs 1860, det vigdes bara sex par där det året. Fem av dessa finns med i Huggenäs egen vigselbok, alla sex i BY (S) E:3 där Huggenäs vigslar antecknades ursprungligen - sedan har man skrivit av och upprättat en egen bok i Huggenäs, och därvid tappat bort en vigsel.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2007-07-21, 09:41
Svar #7

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Ja, så är det förstås. Jag förhastade mig. Det skall man inte göra. Det är tydligen Rekolid som har skojat litet med oss, genom att kalla den ena boken 'Lysningsbok' och den andra 'Vigselbok'.
 
Per.

2007-07-21, 11:47
Svar #8

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Men vem var han som vigde paret ?  
Det är ett udda namn bland vigselförrättarna.
Var det kanske regementsprästen ?
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2007-07-21, 12:09
Svar #9

Ingri Anne-Marie Olovsdotter

Hej Sven-Ove och Per och tack för att ni tar er tid att hjälpa mig med mina funderingar!  
 
Ni menar att prästen då heter K i i förnamn eller är det som ser ut som ett litet i något annat?
 
Huggenäs är ingen plats som finns i släkten vad jag vet så långt men de hade ju en förmåga att flytta på sig ofta. Jag vet faktiskt inte ens var det ligger så jag kan inte avgöra om det är i närhet av någon tjänstgöringsplats.
 
När jag tittat lite på vad det står så tycker jag att det går att få det till allt möjligt men då är jag ju ingen expert på att tyda handstilar.
 
Om det nu är ett namn så tycker jag att det ser ut som K i engaus. Men den näst sista bokstaven ser ändå ut som ett i men eftersom avslutet us är vanligt för präster kanske det går att få till det till us ändå...
 
Har ni koll på vad prästerna hette i Falun detta år? Fanns det någon som som började på K och slutade på us eller is?
 
Å andra sidan kvarstår problemet med att vigseln inte är införd i vigselboken utan bara finns med i lysningsboken.
 
Nu ska jag ut till Rommehed och gå på deras museum och förhoppningsvis lära mig mer om soldatlivet i Dalarna.  
 
http://www.dalregementetsmuseer.se/
 
/Ami

2007-07-21, 19:00
Svar #10

Ingri Anne-Marie Olovsdotter

Hej igen!
Efter ett mycket intressant besök ute på Rommehed har jag fått låna Dalregementets personhistoria III 1800-1899 och där finns Anders Eberhard med.
 
Följande står det om hans gifte:
Gift 1860-08-30 i Falun med Hilda Ulrika Östling,
 
Hur säker tror ni att den här källan är? Det finns ingen källhänvisning för uppgiften.
 
Jag tog med mig utskriften ur lysningsboken och frågade om någon av de på museet kunde läsa det men tyvärr. De tror också att det står af K i ...
 
Finns det någon förteckning över präster, prostar, kyrkoherdar, osv som verkat i Falun? Gärna lättillgänglig på t ex nätet. :-)
 
I Dalregementets personhistoria finns en förteckning över regementets präster men där finns inget namn som skulle kunna stämma in.
 
Vänligen Ami

2007-07-21, 19:17
Svar #11

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Hej Ami
 
I vigselboken för Falun 1860 finns paret med. Om du vill ha en skärmdump (GID 174.68.46400) kan du kontakta mig per mail.
 
Hälsningar
 
Bengt Isacsson
Borlänge

2007-07-21, 20:03
Svar #12

Ingri Anne-Marie Olovsdotter

Tack Bengt, jag har tillgång till Genline.
 
Frågan som vi inte riktigt kommit fram till något svar om är varför vigseldatumet inte står i vigselboken utan endast i lysningsboken samt vad det står efter: 30 aug 1860 af... Se förstoringen som Sven-Ove har varit vänlig att lägga in. Vi har varit inne på olika förslag, se inläggen ovan.
 
Vänligen Ami

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna