ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tossene  (läst 557 gånger)

2003-12-19, 02:23
läst 557 gånger

Mikael karlsson

AI:1 1705-1711
AI:7 1890-1898
Ovanstående volymer saknas

2003-12-28, 19:14
Svar #1

Utloggad Krille Krokodil

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2019-02-06, 20:28
    • Visa profil
Hej!  
 
AI:2 = AI:1 vilket innebär att det är AI:2 (1711-1719) som saknas.  
 
Avseende AI:7 1890-98:  
 
(Jag tror det förhåller sig så här, rätta mig gärna om jag har fel)  
 
AI:7 filmades inte av mormonerna. Att SVAR har den på mikrokort tror jag är ett resultat av att de kompletterat sitt kortbestånd i ett senare skede med volymer från senare delen av 1800-talet. Ett sätt att se detta kan vara genom att titta på SVAR:s kortindex för t.ex. Tossene AI:7. Det börjar på bokstaven G. Detsamma gäller för en hel del arkivvolymer från senare delen av 1800-talet. Genline som ju använder sig av mormonfilmerna har därmed ännu inte denna volym bland sitt scannade material. Men det kommer säkert när de är klara med scanningen av alla filmerna.  
 
Anledningen till att i detta fallet volym AI:7 troligen inte filmades av mormonerna (eller mer korrekt, REKOLID AB) kan ha varit levereransläget för kyrkoböckerna från församlingarna till arkiven. Jag har i flera fall sett att REKOLID AB filmade material fram till 1860 under andra halvan av 1950-talet för att sedan kompletteringsfilma material från senare delen av 1800-talet i mitten av 1960-talet. Kanske de inte ens då hade tillgång till 1890-talets böcker för vissa församlingar.  
 
Som sagt, teorier från min sida. Rätta mig gärna om jag har fel.  
 
/Christer

2003-12-28, 19:39
Svar #2

Mikael karlsson

Ja det är helt riktigt Christer
Det är AI:2 som saknas.
AI:1 finns men feldöpt till AI:2
Hälsningar
Micke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna